Gå til innhold

lokale butikker vs nettbutikk


Anbefalte innlegg

for dersom alle velger nettbutikk, vil ikke lokale butikker finnes etter hvert. og hvor blir det av konkuransen da? ønsker vi et monopol fra nettbutikkene? klart, de har konkurranse mellom seg, men eg mener fortsatt at det blir ett form for monopol..

'monopol' - look it up :p

 

Så lenge det er en drøss nettbutikker som leverer ca. de samme varene er det ingen grunn til å frykte for konkurransesituasjonen. Faren er at noen få blir veldig store og begynner å kjøpe opp små konkurrenter bare for å kvitte seg med de. Heldigvis har ikke dette skjedd hittil (så vidt jeg vet), men det vil skje hvis vi får 2-3 stk. som sitter med 80% av markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har flere lokalbutikker i Trondheim og skal si at jeg har god erfaring der jeg har handlet.

For å si det slik: jeg betaler gjerne noen 100lapper mer for at jeg har en butikk å gå til når jeg har problemer med en vare, kundeservicen og handling er meget kjapt. Har faktisk opplevd at jeg har hatt et defekt skjermkort og de hadde ikke noen flere på lager at jeg fikk låne et annet.

Samt så syns jeg det å handle over disken er mye tryggere, fordi man får sae på varen før man kjøper den.

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at nettbutikker tar så mye av omsetningen fra lokalbutikken.

 

Powersupplyen min gikk.. fant ut sånn ca hva jeg ville ha fra nettet og stakk til en lokal butikk for å kjøpe.. nei den hadde de ikke inne fortiden og ville ikke få før etter en ukes tid (kom sendinger fra lageret på gitte dager). Jaja.. PC'en funker ikke.. krise.. ville ha en stille PCU til fornuftig pris. Fyren kommer med en og tar han på ordet (ja.. dumt).

 

Kommer hjem og sjekker på nettet.. dyrere enn de fleste nettbutikker og ikke særlig god når jeg får lest spec'en på dem.

 

Klart det varrierer fra butikk til butikk og også internt hvem en prater med i butikken, men jeg holder meg til nettet der jeg kan sammenligne priser (HW sin prissammenligning er jo genial) og kan få erfaringer fra andre.

Lenke til kommentar
for dersom alle velger nettbutikk, vil ikke lokale butikker finnes etter hvert. og hvor blir det av konkuransen da? ønsker vi et monopol fra nettbutikkene? klart, de har konkurranse mellom seg, men eg mener fortsatt at det blir ett form for monopol..

'monopol' - look it up :p

 

Så lenge det er en drøss nettbutikker som leverer ca. de samme varene er det ingen grunn til å frykte for konkurransesituasjonen. Faren er at noen få blir veldig store og begynner å kjøpe opp små konkurrenter bare for å kvitte seg med de. Heldigvis har ikke dette skjedd hittil (så vidt jeg vet), men det vil skje hvis vi får 2-3 stk. som sitter med 80% av markedet.

kanskje ikke i ordets rette betydning.

 

men eg mener det alikevel. nettbutikken selger komponenter, og det gjør butikken også. nettbutikken klarer å levere billigere(noen ganger) og får dermed større kundemasse. butikken mister kundegrunnlaget sitt og må legge ned. hva skjer? flere og flere nettbutikker med dårligere og dårligere kundeservice.

Lenke til kommentar

For meg er det rett og slett utrolig behagelig. Kan bestille på nettet så kommer det levert på døren ett par dager senere.

 

Når prisene i tillegg som oftest er bedre ser jeg ingen grunn til å sitte i kø for å kjøre til datakjeden f.eks, stresse etter parkeringsplass, vente på tur etter at jeg har fått kølapp, betale minst 10% mer og så sitte i kø hjemover igjen.

Lenke til kommentar
utvalg er det ikke noe spørsmål om engang. dersom butikken er seriøs,

har den et større utvalg en diverse nettbutikker(enkeltvis).

 

åpningstider og vareinformasjon er eg enig med deg i ;)

 

pris er litt flersidig. ta webpris, legg til frakt, support-verdi og kanskje leveringstid

vil eg tro at mange ville valgt butikk.

 

finnes bedriften om 1-2 år? vel, er egentlig den problemstillingen eg ønsker å kaste

litt lys over. for dersom alle velger nettbutikk, vil ikke lokale butikker finnes etter hvert. og hvor blir det av konkuransen da? ønsker vi et monopol fra nettbutikkene? klart, de har konkurranse mellom seg, men eg mener fortsatt at det blir ett form for monopol... :(

utvalget er da likså god hos enkelte nettbutikker som det er hos den lokale leverandøren.

 

hva er support-verdi??

 

Og det blir ikke monopol sålenge det ikke er ett firma som eier alle nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Det er ikke uten grunn at nettbutikker tar så mye av omsetningen fra lokalbutikken.

 

Powersupplyen min gikk.. fant ut sånn ca hva jeg ville ha fra nettet og stakk til en lokal butikk for å kjøpe.. nei den hadde de ikke inne fortiden og ville ikke få før etter en ukes tid (kom sendinger fra lageret på gitte dager). Jaja.. PC'en funker ikke.. krise.. ville ha en stille PCU til fornuftig pris. Fyren kommer med en og tar han på ordet (ja.. dumt).

 

Kommer hjem og sjekker på nettet.. dyrere enn de fleste nettbutikker og ikke særlig god når jeg får lest spec'en på dem.

 

Klart det varrierer fra butikk til butikk og også internt hvem en prater med i butikken, men jeg holder meg til nettet der jeg kan sammenligne priser (HW sin prissammenligning er jo genial) og kan få erfaringer fra andre.

dersom du fortalte selgeren hva du var ute etter og hva du krevde av varen,

og selgeren solgte deg et dårligere produkt, har du krav på et nytt.

 

den retten har du ikke på nett.

 

men dersom du ikke opplyste om hva du skulle bruke den til, bare

at du trengte en standard vare, så ser eg ikke helt problemet.

 

selger solge en vare du ikke stillte krav til.

 

 

og når du er i en slik krise kunne hvertfall ikke nettbutikken hjelpe deg

før noen dager senere.

Lenke til kommentar
Så lenge det er en drøss nettbutikker som leverer ca. de samme varene er det ingen grunn til å frykte for konkurransesituasjonen. Faren er at noen få blir veldig store og begynner å kjøpe opp små konkurrenter bare for å kvitte seg med de. Heldigvis har ikke dette skjedd hittil (så vidt jeg vet), men det vil skje hvis vi får 2-3 stk. som sitter med 80% av markedet.

kanskje ikke i ordets rette betydning.

 

men eg mener det alikevel. nettbutikken selger komponenter, og det gjør butikken også. nettbutikken klarer å levere billigere(noen ganger) og får dermed større kundemasse. butikken mister kundegrunnlaget sitt og må legge ned. hva skjer? flere og flere nettbutikker med dårligere og dårligere kundeservice.

Idag har vi nettbutikkene + di lokale butikkene

Imorgen? har kun vi netbutikkene, men kundegrunnlaget er det samme så supporten vil ikke bli dårlige. Foruten hos di døgnfluene som allerede yter dårlig service, og der finner vi da både lokale butikker OG nettbutikker..

Lenke til kommentar
dersom du fortalte selgeren hva du var ute etter og hva du krevde av varen,

og selgeren solgte deg et dårligere produkt, har du krav på et nytt.

 

den retten har du ikke på nett.

Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på nett, det har du ikke på den lokale sjappa.

 

Edit: var litt sein der ja.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg å handle i butikk, mest fordi jeg gjerne vil ha ting igår når jeg først bestemmer meg for å kjøpe... Men hvis en butikk har omtrent samme priser og omtrent samme utvalg som en stor webshop, så sliter den butikken med inntjeningen. Ihvertfall her i Oslo hvor lokalepriser i steder jeg kan tenke meg å dra til er helt sinnsvake... Bare se på Datakjeden i sentrum, har kjøpt en god del småting der, og har flere ganger opplevd at selv på CD'er er jeg nødt til å enten snu i døra eller kjøpe et helt feil merke (for dyrt, for billig, for liten pakke etc). Poenget er at en butikk kan overleve i dagens Norge, men ikke hvis den konkurrerer på pris f.eks. som er en webshop's ofte sterkeste side...

Men faktisk er poenget at dette forumet er meget ødeleggende for databutikkene, fordi den ekspertisen du får her er en av de gode grunnene til å gå til en butikk (forutsatt at de som jobber der er kompetente og hyggelige/har tid).

 

Cobos

Lenke til kommentar
utvalg er det ikke noe spørsmål om engang. dersom butikken er seriøs,

har den et større utvalg en diverse nettbutikker(enkeltvis).

 

åpningstider og vareinformasjon er eg enig med deg i  ;)

 

pris er litt flersidig. ta webpris, legg til frakt, support-verdi og kanskje leveringstid

vil eg tro at mange ville valgt butikk.

 

finnes bedriften om 1-2 år? vel, er egentlig den problemstillingen eg ønsker å kaste

litt lys over. for dersom alle velger nettbutikk, vil ikke lokale butikker finnes etter hvert. og hvor blir det av konkuransen da? ønsker vi et monopol fra nettbutikkene? klart, de har konkurranse mellom seg, men eg mener fortsatt at det blir ett form for monopol...  :(

utvalget er da likså god hos enkelte nettbutikker som det er hos den lokale leverandøren.

 

hva er support-verdi??

 

Og det blir ikke monopol sålenge det ikke er ett firma som eier alle nettbutikkene.

support-verdi: dårlig ord, skal prøve å forklare :roll:

 

med dette mener eg verdien av å kunne gå til en fysisk butikk, og snakke

med en person ansikt til ansikt og få hjelp til det du trenger der og da!

 

i stede for å måtte kanskje finne ut av problemet selv, for så

å sende det til nettbutikken, vente til de har testet det, og så eventuellt

sendt et nytt produkt(el. reparert) tilbake til deg. hvor du må montere det igjen.

 

det er det eg kaller support-verdi :thumbup:

Lenke til kommentar
dersom du fortalte selgeren hva du var ute etter og hva du krevde av varen,

og selgeren solgte deg et dårligere produkt, har du krav på et nytt.

 

den retten har du ikke på nett.

Du har full retur- / angrerett på alle varer du har bestilt på nettet.

joda, eg vet om den der.

 

poenget mitt var ikke at du angret på kjøpet(angrerettloven),

men at selger solgte feil produkt på grunnlag av krav

stillt av kunde.

 

på nett ligger all den informasjonen på hvert produkt,

og om du kjøper en vare godtar du bruksområde/kvalitet.

 

og dersom du pakker ut og monterer og bruker dette før

du oppdager hvilken feil du har gjort, har du ikke denne retten.

Lenke til kommentar
support-verdi: dårlig ord, skal prøve å forklare :roll:

 

med dette mener eg verdien av å kunne gå til en fysisk butikk, og snakke

med en person ansikt til ansikt og få hjelp til det du trenger der og da!

På nettet har du mulighet til å få support fra uendelig mange kompetente brukere over hele verden på noen sekunder (Google + diverse diskusjonsgrupper).

Lenke til kommentar
support-verdi: dårlig ord, skal prøve å forklare  :roll:

 

med dette mener eg verdien av å kunne gå til en fysisk butikk, og snakke

med en person ansikt til ansikt og få hjelp til det du trenger der og da!

På nettet har du mulighet til å få support fra uendelig mange kompetente brukere over hele verden på noen sekunder (Google + diverse diskusjonsgrupper).

ok, greit. :roll:

 

men den tiden må du bruke på å finne ut av det,

og ikke han som solgte deg det.

 

uansett all tilgjengelig support på nettet,

så sitter du fortsatt der med varen,

og du må sende det i retur og vente på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
jobber for tiden i en databutikk. og eg sitter nå med en

følelse av at "alle" som har peiling på data tror det er

så mye bedre å handle over nettet...  :no:

 

jeg synes det er langt bedre å handle på nett.

en vanlig butikk kan på ingen måte erstatte mitt behov for en solid nettbutikk.

slipper f.eks mellomleddet som fører til lengre ventetid + prisøkning.

hvorfor mener du at det er bedre å handle i en butikk ?

 

er skjelden at en butikk har større utvalg enn en nettbutikk, er det mange butikker i norge som har bedre utvalg enn f.eks netshop og komplett ?

selvfølgelig kan vel butikken skaffe slike ting til deg, men da må butikken bestille for deg, da er det da vitterlig langt raskere om du klikker deg inn på en nettbutikk og bestiller derfra.

 

selvfølgelig så kan det dukke opp situasjoner hvor man har behov for å få varen så fort som mulig, men har man et godt forhold til nettbutikken så er det ikke verre enn at nettbutikken sender en ny vare og du sender den ødelagte varen i retur, da har du sansynligvis den nye varen neste dag.

 

hvis det er snakk om lang leveringstid så er det stort sett pga leverandøren har store problemer med å holde tritt med etterspørselen, f.eks slik som det var\er med x800pro kortene, alle nettbutikkene samt vanlige lokale butikker har hatt lang leveringstid på disse kortene.

 

kort sagt, hvorfor mener du egentlig at det er bedre å handle i butikk ?

Lenke til kommentar
jobber for tiden i en databutikk. og eg sitter nå med en

følelse av at "alle" som har peiling på data tror det er

så mye bedre å handle over nettet...  :no:

 

jeg synes det er langt bedre å handle på nett.

en vanlig butikk kan på ingen måte erstatte mitt behov for en solid nettbutikk.

slipper f.eks mellomleddet som fører til lengre ventetid + prisøkning.

hvorfor mener du at det er bedre å handle i en butikk ?

 

er skjelden at en butikk har større utvalg enn en nettbutikk, er det mange butikker i norge som har bedre utvalg enn f.eks netshop og komplett ?

selvfølgelig kan vel butikken skaffe slike ting til deg, men da må butikken bestille for deg, da er det da vitterlig langt raskere om du klikker deg inn på en nettbutikk og bestiller derfra.

 

selvfølgelig så kan det dukke opp situasjoner hvor man har behov for å få varen så fort som mulig, men har man et godt forhold til nettbutikken så er det ikke verre enn at nettbutikken sender en ny vare og du sender den ødelagte varen i retur, da har du sansynligvis den nye varen neste dag.

 

hvis det er snakk om lang leveringstid så er det stort sett pga leverandøren har store problemer med å holde tritt med etterspørselen, f.eks slik som det var\er med x800pro kortene, alle nettbutikkene samt vanlige lokale butikker har hatt lang leveringstid på disse kortene.

 

kort sagt, hvorfor mener du egentlig at det er bedre å handle i butikk ?

flere arbeidsplasser :p

 

nei, seriøst. du sier at om du har et godt forhold til nettbutikken. kan ikke helt se

for meg hvordan en nettbutikk(med de store kundemassene) har mulighet eller

kapasitet til å holde et godt forhold til hver enkelt kunde.

 

i en butikk er dette langt lettere, ettersom man møtes ansikt til ansikt. og kjøper

du en del, vil en selger klare å kjenne deg igjen neste gang, for så å kunne

opprettholde et godt forhold til kunden.

 

og du sier en butikk sjelden har vareutvalget til for eksempel komplett.

vel, der eg jobber skaffer vi alt komplett har, pluss hva 5-6 andre leverandører

har. leveringstid varierer litt fra leverandør til leverandør, men stort sett faller

dette på to dagers leveringstid.

 

selvføgelig, butikken kan jo ikke ha alt på lager. men det kan faktisk

ikke nettbutikkene heller. lagerbeholdningen du ser, kan for alt du vet være

oppdiktet, eller lagerbeholdningen i danmark. og hvilken trygghet gir det? ingen.

er varen i danmark får ikke du vite det før du har bestillt, i beste fall, eller når du

får forskjøvet leveringsdatoen for 2'ndre gang, uten å få en forklaring på hvorfor.

Lenke til kommentar
support-verdi: dårlig ord, skal prøve å forklare  :roll:

 

med dette mener eg verdien av å kunne gå til en fysisk butikk, og snakke

med en person ansikt til ansikt og få hjelp til det du trenger der og da!

På nettet har du mulighet til å få support fra uendelig mange kompetente brukere over hele verden på noen sekunder (Google + diverse diskusjonsgrupper).

ok, greit. :roll:

 

men den tiden må du bruke på å finne ut av det,

og ikke han som solgte deg det.

 

uansett all tilgjengelig support på nettet,

så sitter du fortsatt der med varen,

og du må sende det i retur og vente på nytt.

Det er en fordel å tilegne seg denne kunnskapen for å få bedre innsikt i sakene selv. Da tar en mye bedre beslutninger enn å høre på mer eller mindre gode råd fra en ansatt i en butikk. Har bestilt tonnevis av datautstyr på nettet og har bare måttet returnere en vare jeg ikke ønsket 1 gang.

Lenke til kommentar
Det er en fordel å tilegne seg denne kunnskapen for å få bedre innsikt i sakene selv. Da tar en mye bedre beslutninger enn å høre på mer eller mindre gode råd fra en ansatt i en butikk. Har bestilt tonnevis av datautstyr på nettet og har bare måttet returnere en vare jeg ikke ønsket 1 gang.

det er eg helt enig med deg i.

 

men det er langt i fra alle som vil tilegne seg denne

kunnskapen, og enda ferre som klarer det.

 

tonnevis av datautstyr fra nettet høre litt overdrevet ut.

men om du bare måtte returnere et av disse kjøpene

har du vært heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...