Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig lesing det her da :thumbup:

 

Mulig noen nevnte det før men hvorfor ikke velge lian-li PC7X eller 6X? Disse har jo kjempebra luftgjennomstrømning. Ble artikkelforfatter litt ivrig på å ha det nyeste og beste her kanskje? :tease: Hvis man hadde sett litt på kabinettet først er det jo ganske lett å se at det kommer til å bli problemer. Fatter ikke hva lian-li har tenkt på her egentlig... de pleier da å være j*vlig bra :hmm:

 

Ellers sverger jeg til Asus hovedkort da. Deres versjon av "@Bios" har i alle fall aldri sviktet meg :cool: .... og så er jo vannkjøling (evt. kompressor) et must da... hehe.

Lenke til kommentar
Artig lesing det her da :thumbup:

 

Mulig noen nevnte det før men hvorfor ikke velge lian-li PC7X eller 6X? Disse har jo kjempebra luftgjennomstrømning. Ble artikkelforfatter litt ivrig på å ha det nyeste og beste her kanskje? :tease: Hvis man hadde sett litt på kabinettet først er det jo ganske lett å se at det kommer til å bli problemer. Fatter ikke hva lian-li har tenkt på her egentlig... de pleier da å være j*vlig bra :hmm:

 

Ellers sverger jeg til Asus hovedkort da. Deres versjon av "@Bios" har i alle fall aldri sviktet meg :cool: .... og så er jo vannkjøling (evt. kompressor) et must da... hehe.

Det kabinettet Oivind endte opp med er vel enda et hakk penere. Jeg har kjøpt storebroren, tower-utgaven. Den venter på meg i posten.

Lenke til kommentar
Artig lesing det her da :thumbup:

 

Mulig noen nevnte det før men hvorfor ikke velge lian-li PC7X eller 6X? Disse har jo kjempebra luftgjennomstrømning. Ble artikkelforfatter litt ivrig på å ha det nyeste og beste her kanskje?  :tease: Hvis man hadde sett litt på kabinettet først er det jo ganske lett å se at det kommer til å bli problemer. Fatter ikke hva lian-li har tenkt på her egentlig... de pleier da å være j*vlig bra  :hmm:

 

Ellers sverger jeg til Asus hovedkort da. Deres versjon av "@Bios" har i alle fall aldri sviktet meg  :cool: .... og så er jo vannkjøling (evt. kompressor) et must da... hehe.

Det kabinettet Oivind endte opp med er vel enda et hakk penere. Jeg har kjøpt storebroren, tower-utgaven. Den venter på meg i posten.

Jojo.... var ikke det at jeg synes PC7X (6X) er penere, heller tvert om: Jeg er enig med deg PC-V1100B ser bedre ut, men med tanke på luftgjennomstrømning er nok PC7X bedre. Hvis du ser på http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PCV1100 bør man kanskje tenke seg om to ganger. Det er jo plass til bare en vifte i "hver del" av kabinettet. For den nederste delen trekker jo PSU ut så det er sikkert ok. I den øveste delen hvor hovedkortet sitter synes jeg umiddelbart at det ser problematisk ut. Man kunne kanskje plassert en 120mm i toppen for å løse dette, men det mener jeg egentlig at Lian-li kunne tilrettelagt da.

 

Jeg beklager å måtte si det men for meg ser det ut til at serverversjonen som du skal kjøpe kan ha samme problemet. Men som sagt, jeg ville satt på en fet 120 mm grill i toppen (så langt fram som mulig) og satt inn ei ekstra vifte der. Det tror jeg vil kunne løse en del. Hvis du holder en røykkilde foran inntakene dine ser du fort hvordan lufta strømmer i kabinettet.

Lenke til kommentar
har nå kjøp meg det optimale spill system.

 

en vic-20.

 

De spilla den støtter er bare noe av de råeste spilla som er lagd. Kanskje en dag dere andre kan skaffe dere denne juvelen av en spillmaskin.

Hva er det?

Vic 20 var computern føre comodore64.

 

Husker jeg hadde comodore 128D og var kongen i gata :p Måtte gi comand: go 64 for å kjøre comodore 64 spill, fikk da spm: Are you sure? Y/N :!:

Lenke til kommentar
Jeg beklager å måtte si det men for meg ser det ut til at serverversjonen som du skal kjøpe kan ha samme problemet. Men som sagt, jeg ville satt på en fet 120 mm grill i toppen (så langt fram som mulig) og satt inn ei ekstra vifte der. Det tror jeg vil kunne løse en del. Hvis du holder en røykkilde foran inntakene dine ser du fort hvordan lufta strømmer i kabinettet.

Det er en fare for at det kan bli ganske varmt ja men jeg skal bruke vannkjøling på CPU'en - den eksterne blå kolbesaken fra Zalman :!: Men disse kabinettene har tross alt en del hull som er der for å bidra til høynet naturlig ventilasjon. Viften som drar luft ut av kabinettet vil dra luft inn av disse hullene. Jeg kommer tilbake med en temperaturrapport når jeg har montert stæsjet.

Lenke til kommentar
Jeg beklager å måtte si det men for meg ser det ut til at serverversjonen som du skal kjøpe kan ha samme problemet. Men som sagt, jeg ville satt på en fet 120 mm grill i toppen (så langt fram som mulig) og satt inn ei ekstra vifte der. Det tror jeg vil kunne løse en del. Hvis du holder en røykkilde foran inntakene dine ser du fort hvordan lufta strømmer i kabinettet.

Det er en fare for at det kan bli ganske varmt ja men jeg skal bruke vannkjøling på CPU'en - den eksterne blå kolbesaken fra Zalman :!: Men disse kabinettene har tross alt en del hull som er der for å bidra til høynet naturlig ventilasjon. Viften som drar luft ut av kabinettet vil dra luft inn av disse hullene. Jeg kommer tilbake med en temperaturrapport når jeg har montert stæsjet.

Jeg har nå fått innstallert systemet. Med de to 120 mm viftene i gang og med bruk av et PCI-vga kort uten kjøleribbe (midlertidig løsning) samt 3 harddisker (en i øvre del og en i nedre del) ligger prosessoren på ca. 44 grader idle og opp mot 60 grader under load.

 

Jeg har forresten funnet en negativ ting med dette systemet/kabinettet. IDE-kablene må være veldig lange. IDE-portene på hovedkortet er øverst i kabinettet mens plassen beregnet for harddisker ligger i bunnen av kabinettet. Vanlige IDE-kabler rekker ikke ned. Jeg skal gå over til SATA-disker slik at det blir litt ryddigere og enklere å trekke kabler. Totalt sett er jeg meget fornøyd med Lian Li kabinetet. Veldig enkelt å jobbe i. Anbefales.

Lenke til kommentar

Overclocking og Prime95 torture test problemer.

 

Sliter med å overclocke min tilsvarende maskin og

venter derfor spent på del 4 - "overclocking".

 

Har selv:

Gigabyte K8NSNXP-939 (F3 BIOS)

FX-53 (stock hsf og vifte + ekstra vifte over cpu og minne)

1GB (2x512MB) OCZ 3700EB + OCZ DDR BOOSTER med 3.0V på minne

(minne sitter i slot 3 og 4 - DDR BOOSTER i slot 2)

OCZ PSU 520W

WinXP SP2 + NFORCE FORCEWARE 5.10

74GB WD Raptor + 250GB SATA (koplet til NVIDA SATA - ikke raid)

Gainward Geforce 6800 Ultra 430/1200 GS

Lian-Li PC70 kabinett

 

Når jeg overclocker så sliter jeg med å få denne til å kjøre

Prime95 (ftp://mersenne.org/gimps/p95v238.zip) torture test (blend)

i over 6 timer uten å feile.

 

Testet Prime95 over natten, og selv med "settings" (Multiplier 12x,FSB 200MHz, CAS 3),

feilet den etter 3 timer. Jeg kjørte også uten sidepanel, med eksterne bordvifter som

blåser luft inn gjennom maskinen, så det burde ikke være noe temperatur problem.

 

Kan kjøre Aquamark03 og 3DMARK03 uten at det "crasher".

 

Skal prøve igjen i natt ved å kjøre Prime95 torture test med enda slakkere timings,

samt 166Mhz (5/6) maks FSB.

 

Når jeg overclocker feiler Prime95 torture test (blend) som regel etter 2-3 minutter.

 

Kan dere poste bios settings når dere publiserer del 4 ?

 

Har også pløyet gjennom flere tråder på nettet ifm Gigabyte, og ser

at det er andre som har problem med å kjøre Prime95 på dette hovedkortet,

selv med "stock" settings (blant annet dual channel problemer, eller 200MHz FSB

problemer).

 

Er usikker på hvor problemet ligger. Bios SW, HW, BIOS "settings" eller annet ?

 

Har blant annet brukt følgende informative linker som bakgrunnsmateriale:

 

http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=3697

http://www.dugu9tweaks.net/guides/a64oc/index.html#intro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...