Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjempe artikkel, er på randen til å kjøpe meg super pc også...

Har fått drømme jobben (3d modelering / simulering)!, Har lest endel om lcd valgene, og tror jeg velger disse Nec skjermene som Øyvind her valgte, leste en del negativt om de på toms hardware guide, som mente de var trege, etterslep! Men Øyvind mente det var ok, ellers går jeg for mye nøyaktig samme oppsett som dahle her gikk for.. Du testet også Samsung syncmaster 213t....er den mye tregere?

Havner på Fx-53 prosessoren pga planer om å kjøpe en til når nforce 4 kommer ut med dual cpu støtte og SLI!! Kjøper maxi tower av Lian Li pcv2100..
Mye pga de ikke har pcv 1100 inne på lager for i november!!

Kommer til å kjøre vannkjøling!
Vet dere om det er problematisk å få festet vannblokka til geforce 6800? og vil minnene fremdeles få nok kjøling?

Hva har dere villet byttet? Dalhe?
Lenke til kommentar

når det gjelder PC problemer er to ting sikkert

 

1. de vil alltid være her

 

2. de krever mye overskudd

 

 

kanskje hvis vi sender hardware tilbake hvis det er for dårlige drivere, software, eller hvis de er bråkete.

 

men for tiden anbefaler jeg 30min trening hver dag, nok restitusjon og god kosthold med trege karbohydrater som gir energi over tid.

 

ja jeg har sett super-size me hva så?

Lenke til kommentar
Nå skal jeg fortelle dere noe. Da jeg fikk 12760 i 3dmark03 oppdaget jeg etterhvert at dual channel rammsystemet ikke var slått på. Etter at jeg fikk fikset dette fik jeg 12949 i 3dmark03 uten og ha klokket noe! ganske fornøyd med det.

Hvordan slår man på ett dual channel systemet ??

Endret av kasol
Lenke til kommentar
Kjempe artikkel, er på randen til å kjøpe meg super pc også...

 

Har fått drømme jobben (3d modelering / simulering)!, Har lest endel om lcd valgene, og tror jeg velger disse Nec skjermene som Øyvind her valgte, leste en del negativt om de på toms hardware guide, som mente de var trege, etterslep! Men Øyvind mente det var ok, ellers går jeg for mye nøyaktig samme oppsett som dahle her gikk for.. Du testet også Samsung syncmaster 213t....er den mye tregere?

 

Havner på Fx-53 prosessoren pga planer om å kjøpe en til når nforce 4 kommer ut med dual cpu støtte og SLI!! Kjøper maxi tower av Lian Li pcv2100..

Mye pga de ikke har pcv 1100 inne på lager for i november!!

 

Kommer til å kjøre vannkjøling!

Vet dere om det er problematisk å få festet vannblokka til geforce 6800? og vil minnene fremdeles få nok kjøling?

 

Hva har dere villet byttet? Dalhe?

vannkjøling er et must på slike system (jeg innstalerer dette selv nå)

 

NEC skjermene er kanonbra. Du kan dog spare noen kroner på å velge Viewsonic vp 201 s eller b. Dette er en meget bra skjerm som gir mye for pengene. (ligger under tester den og)

 

Skulle jeg forandre noe?

 

Jeg hadde gått for vannkjølingskabinettet til Lian Li og et kanonbra vannkjølingssystem.

 

Ikke nok med det, men her kommer det overraskende:

 

Hadde jeg skulle kjøpt et system i dag hadde jeg, foruten det jeg hittil ha sagt, gjort følgende:

 

kjøpt samme høytalersett. Tro meg: de sparker som en hest.

 

Deretter hadde jeg fatksisk invistert i et intel basert system. En P4 3 ghz muligens en litt sterkere. Men poenget er at jeg hadde kjøpt et litt mer modent system, slik at man slipper alle barnesykdommer.

 

Hadde dog godt for 6800 ultra eller GT (som jeg kunne flashe til ultra)

 

Raptoren er jeg blitt glad i, samme med de andre hd'ene. Jeg hadde aldri i verden kjøpt dinovo en gang til. Men satset på et annet tastatur. MUsa mx 510 er en killer :D

 

Når dette systemet hadde vært oppe å gå hadde jeg klokka det og tyna maks ut av det.

 

hadde også tatt ny ram (ozc pc 4000 gold) som jeg hadde kjørt som juling på.

 

 

HVa har jeg oppnådd med et slikt system:

 

1) Det koster ikke all verden

 

2) Du har kult kab og bra vannkjøling til neste system

 

3) Skal du bytte til ny intelsokkel er det små grep som skal til på vannkjølingssettet.

 

4) du har et solid system som sparker virkelig i fra seg i både spill og annet.

 

 

Mener deetee har et intel system i del 4 (eventuellt 5) der han skal krige litt mellom disse to systemene. Poenget mitt er at man kan leve drit bra på et litt eldre system som man tyner det lille ekstra ut av.

 

Men man må jo da være intressert....

 

 

15 k i 3dmark03 vs 10 k er for meg likegyldig. Du vil sannsynlig aldri merke til dette allikevel :p Og om din cpu bruke 42 eller 35 sek på super pi, who cares ?

 

Data er gøy, og det som virkelig er gøy er å tyne det beste ut av ditt system.

 

 

Jeg vet jeg kjøpte noe av det dyreste som er å oppdrive på markedet, men jeg gjorde dette fordi jeg hadde mulighet til det. For en gangs skyld ville jeg ha et grisesytem, da jeg alltid har hatt litt eldre systemer helt siden mine vic-20 dager.

Det har kosta mye, men jeg har aldri unna meg noe luksus hele mitt liv.

 

 

Er du i tvil så start en diskusjon i hjelp, jeg skal ha ny pc forumet.

 

 

Her kommer det svært mange dyktige brukere som hjelper deg. Nevner folk som Endre, snekker'n, rikky, white + en rekke andre (ikke bli sure for at jeg ikke nevnte navnet DERES her, men det er en rekke drit bra brukere her på forumet).

 

Du burde også finne deg en webshop du kan benytte, og ha en samtale med de. Bygger de din pc har du også tre års garanti på oppsettet og ikke bare den vanlige garantien på komponentene.

 

Skal ikke drive reklame for min webshop, men finn en du trives med. Jeg er ihvertfall utrolig fornøyd med den service min har gitt meg hele veien.

Lenke til kommentar

Synes det lukter vondt av hele prosjektet når en ser hvilke problemer du har hatt med HK, Tårn, Skjermkort og Bios oppgradering. Trodde Nettshop satt med mer informasjon om sine produkter, kanskje sjekka produsentens hjemmeside for info om kjente feil og mangler.

 

Derfor spør jeg følgende spm! Har en gjort leksene sine ordentlig her da?

1 har en lest review's rundt om på nettet for hver enkelt del?

2 Har en så gått inn på produsentens hjemmeside og lest hva som står på deres support forum for å se hva andre har erfart med det produktet en tenker å kjøpe?

3 Hva er viktigst med nettopp mitt valg? (features, overklokkingsegenskaper, pris og budle. osv...) En får jo som sagt aldri alt på ei fjøl.

 

Begynner å tvile på hvor mye recherch en har gjort her??

Lenke til kommentar

1) Vi har lest og herja på nettet ja.

 

Det er jo hovedsakelig Lian Li som har vært problembarn her da. HK er stort sett anbefalt over alt, samme med resten av delene

 

2) Ja, seff har vi det.

 

3) Jeg ville bare kline til for en gangs skyld :)

 

 

Når det er sakt har f.eks www.anandtech.com anbefalt dette systemet som her er bygd som higend choice i sommer ...

 

 

 

Webshoppen har også bidratt med enormt med inforamsjon og gjør det ennå :p

Lenke til kommentar

Takker for svaret dahle, tror kanskje jeg skal avvente litt med selve pc innholdet og heller oppgradere den jeg har ,Abit ic7 max, m P4 2,6 @ 3.0ghz, har Lianli pc6089 men ville gjerne ha ett kabinett som var støydempet og hadde 120mm vifter.

 

Skjermene er dog utrolig viktig for meg så de kommer nok til å bli kjøpt!

Du gikk lei tastaturet da.... litt oppskrytt eller? Vil gjerne ha ett litt mindre tastatur!

 

Vi får se hva vi havner på !!

 

Takker for en enestående artikkel!

Lenke til kommentar
Når vi er inne på Lianli; noen som har efaring med dette:http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6277B

Lurer på ett til serveren min.

Jeg har det kabinettet, og er superfornøyd.

 

kjører FX-53, 6800 coolFX ultra, raptor disk 2 gig ram.

 

jeg har et ekstra varmt arbeidsrom (for mange PCer :!: )og dette kabinettet kurerte varmeproblemene og vannkjøling ble mye enklere/bedere.

 

godt kjøp, du blir ikke skuffet

 

PS: det er lekkert å se på også :yes:

Lenke til kommentar

Takk for en god,ærlig,rettfrem,lærerik og upolitisk artikkel.Kjente meg i igjen i beskrivelsene med problemene.Spennende med tanke på hva du kan få for penger og satt opp i mot ytelse for penger.Og hva enn går glipp av med et mere moderat valg av Pc.Ser ut som om det er skjerm som er høyprioritert fra din side.

Det finnes mange som hevder at de er fornuftige,men det er svert få som er det hvis enn sjekker det nærmere.Kansje vi er både og,men aldri bare fornuftig. :)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg fortelle dere noe. Da jeg fikk 12760 i 3dmark03 oppdaget jeg etterhvert at dual channel rammsystemet ikke var slått på. Etter at jeg fikk fikset dette fik jeg 12949 i 3dmark03 uten og ha klokket noe! ganske fornøyd med det.

Som er en økning på 1.48%. A64 har et minimalt behov for mer minnebåndbredde enn det som gis på socket 754 og singel channel.

Lenke til kommentar
Kjøper maxi tower av  Lian Li pcv2100.. (...)

Kommer til å kjøre vannkjøling!

Disse kabinettene er ikke veldig egnet til vannkjøling. Hvor ville du montert radiatoren? Hvis de hadde passet til vannkjøling hadde jeg nok sittet med et PCV2000B nå. Forresten vet jeg ikke om støydempet versjon av dette kabinettet er veien å gå, etter slakten fra oivind_dahle. Et vannkjølt system kan bli helt stille, og da spørs det om fordelene ved støydemping veier opp for en lavere temperatur i kabinettet. Det neste kabinettet mitt blir sannsynligvis CM Stacker. Synd det ikke har harddiskbrønner der man kan ta diskene ut sidelengs.

 

Etter å ha lest denne artikkelen, er jeg glad jeg ikke har hatt problemer med mitt system (bortsett fra den nevnte CPU-tempen). Jeg har jo sett at folk har hatt problemer med minnekompatibilitet osv, så jeg tok en sjans da jeg bestilte hovedkortet. Og det gikk jo fint.. :whistle:

 

Nå skal jeg fortelle dere noe. Da jeg fikk 12760 i 3dmark03 oppdaget jeg etterhvert at dual channel rammsystemet ikke var slått på. Etter at jeg fikk fikset dette fik jeg 12949 i 3dmark03 uten og ha klokket noe! ganske fornøyd med det.

Som er en økning på 1.48%. A64 har et minimalt behov for mer minnebåndbredde enn det som gis på socket 754 og singel channel.

Forskjellen ville nok vært større i 01.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...