Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Du er ikke den eneste som blir litt forvirret av hvordan kabelen påvirker lyden, det skal til en ganske drøy kjennskap til elektromagnetisme og annet svineri for å forstå helt hvordan det fungerer. Jeg skal ikke si jeg er helt på det nivået enda... Det bare er sånn :)

 

Forskjellige kabler har forskjellig egenskaper, så de vil høres bedre eller dårligere ut på forskjellige anlegg. Det er imidlertid lite hensiktsmessig å bruke kabler for å "justere" anlegget i noen særlig grad.

 

Det første jeg vil anbefale deg å gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å sette spikes under høyttalerne. Det vil stramme opp bassen, og ofte fjerne den "svampete" bassen som farger lyden.

 

Du kan gjerne også eksperimentere litt med plassering - inntil hjørne og vegger gir generelt kraftigere bass, plassering litt lenger utpå gulvet gir mindre dypbass og gjerne litt luftigere og klarere lyd. Du kan også leke litt med møblementet for å absorbere litt av lyden, kanskje også henge et tykt golvteppe på veggen ;)

 

Du har også helt rett i at det er STOR forskjell på DAC-er og tilhørende elektronikk, og det du finner i CD/DVD-spillere er ofte bedre enn det du finner i receivere.

5925542[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Høyttalerene står på spikes, men pga andre møbler står de ganske nær bakvegg. (port på baksiden)

Må legge til at det ikke er aktuelt med kostbare endringer for å endre lydbildet, men takk for tipset angående møblering. Samboeren har flytta så tiden er inne for litt eksprimentering. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. GOD HELG!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmlodding av kablene er nok det som har mest å si sammen med skjerming. Har du vært stygg med kabelen og bøyd og knøvla den vil du få introdusert haugevis med disloksjoner og små kjerver. Dette kan også føre til forringelse av signalet. Foretok for etpar år siden en konduktivitetsmåling med same type kabel i 5 serier, en ren og pen og en mishandla. Det viste seg at forringelsen i konduktivitet var signifikant. Fikk desverre kke en ABX test av sakene, sjøl så var jeg jo inhabil og forutintatt, men jeg mener bestemt det var hørbar forskjell.

Å kveile sammen en kabel er også noe en ikke bør gjøre.

 

Neste utredning blir vel om ulike typer membraners klangkarakteristikk ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hey, har et spørsmål om stereolyd (musikk).

Er det noe fasitsvar på avstander mellom et

høytaleroppsett som spiller stereomusikk?

 

Akkurat nå har jeg høytalerne litt over ørehøyde.

Jeg sitter vel cirka en meter fra "midtpunktet" mellom

høytalerne, sub'en er halvannen meter ned under skrivebordet,

og det er 130 cm mellom de to høytalerne. Er dette optimal plassering?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 10 år senere...
torkelma skrev (På 16.11.2005 den 14.32):

 

Sikkert mange som har svart på dette, men en mosess: 4 år? :yes:

 

Du spør om innspilling av kabler. Litt unødvendig egentlig, siden du trenger en del mer varmegrader enn det du klarer å få til i kablene dine, for å få noen som helst form for fysisk endring av kobber, eller sølv, eller hva du nå enn måtte ha i høyttalerkablene dine.

Innspilling er kun en psykisk prosess......ikke så mye annet.

 

En hver person med grunnleggende signalbehandling vet dette.

Også dette er tullball, på linje med det meste som skrives om emnet, f.ex av teoretikeren knutinh. Denne uvitenheten utnytter selvfølgelig bransjen.

 Fenomenet "innbrenning" kan meget enkelt demonstreres. 

 

Lenke til kommentar
Pale Rider skrev (13 timer siden):

Også dette er tullball, på linje med det meste som skrives om emnet, f.ex av teoretikeren knutinh. Denne uvitenheten utnytter selvfølgelig bransjen.

Det er en misforståelse at dette er en debatt mellom teoretikere og mellom praktikere. Det er stort sett en debatt mellom de som mener at man bør lytte til forskjeller mellom lydkomponenter "blindt" (altså uten å vite hva man lytter til), og de som mener at man bør lytte seende (vite hva man lytter til). Når man bruker disse to metodene til å lytte så ender man opp på svært forskjellige konklusjoner om hva som betyr noe. 

Sitat

Fenomenet "innbrenning" kan meget enkelt demonstreres. 

Akkurat...

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at såkalt "audiophile" er en religion. Her går det på tro og overbevisning. Ikke fakta og vitenskap. Å overbevise disse om noe som helst er som å prøve å gå inn i en moské og overbevise muslimene der om at Allah ikke eksisterer. Du kommer til å bli ledd av og bedt om å gå. Akkurat som hvis man f.eks. prøver å bevise "audiophiles" om at nettverkskabelen han gav 10.890,- kr. for ikke har noen verdens ting å si for lyden.

https://oslohificenter.no/kabler/nettverkskabler/nordost-heimdall-2-ethernet

Eller USB-kabelen til kr. 51.690,-

https://oslohificenter.no/kabler/usb-kabler/nordost-valhalla2-usb

Eller høyttalerkablene til kr. 459.990,- (3 meter)

https://oslohificenter.no/kabler/hoyttalerkabler/nordost-odin-2-hoyttalerkabel

Eller 2 stk. kabelfester til kr. 6.590,-

https://oslohificenter.no/kabler/tilbehor/nordost-sort-lift

Eller en 2,5 meter strømkabel til kr. 219.990,-

https://oslohificenter.no/kabler/stromkabler/nordost-odin-2-power

Og siden alt dette selges av en Norsk, "annerkjent" Hifi-butikk så er jo alt helt sant! :lol:

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Det er en misforståelse at dette er en debatt mellom teoretikere og mellom praktikere. Det er stort sett en debatt mellom de som mener at man bør lytte til forskjeller mellom lydkomponenter "blindt" (altså uten å vite hva man lytter til), og de som mener at man bør lytte seende (vite hva man lytter til). Når man bruker disse to metodene til å lytte så ender man opp på svært forskjellige konklusjoner om hva som betyr noe. 

Akkurat...

-k

Vel, blindtesting er i beste fall en misforståelse, skaper bare unødig forvirring. Hører man ikke forskjell så er man enten ca tonedøv eller det er ingen nevneverdig forskjell. 

Det du ytrer angående innbrenning er imidlertid ikke riktig. Dette "fenomenet" er selvfølgeleig mystifisert og dratt ut av proposjoner av en 300% korrupt bransje. Noen produkter profiterer helt klart på en inbrenningsperiode, andre heller lite.

Hva som skjer? Tja, kan det være snakk om lagret statisk energi? Noe er det, det har et langt hifi-liv lært meg. 

 

Sedsberg; det du referer til er rett og slett galskap. Gutta på Oslo Hificenter vet hvem jeg er. Og de vet at jeg farer ikke med tomt prat om jeg utfordrer dem til en liten kabelduell. Toppmodellene til Nordost (ca 1mill) mot noe av undertegnedes hjemmelagede metervare. Det våger de ikke. 

Nordost Heimdall nettkabel er ca identisk med Electrocompaniets gamle nettkabel, begge basert på 8 hhv 9 massive 1mm ledere. Prisen har bare endret seg litt men ytelsen er ca identisk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pale Rider skrev (13 minutter siden):

Vel, blindtesting er i beste fall en misforståelse, skaper bare unødig forvirring. Hører man ikke forskjell så er man enten ca tonedøv eller det er ingen nevneverdig forskjell. 

Problemet et at det selges (og argumenteres for) en rekke lydproduktet som ikke har latt seg identifisere noensinne i en blindtest. Av noensomhelst.

På lik linje med homeopati som aldri har kunnet vises å gi helsegevinst utover placebo.

Det rette verktøyet for å påvise at noe betyr noe er i kontrollerte tester. Men mange av entusiastene som driver med lyd misforstår blindtester eller går aktivt inn for å spre myter om blindtester.

Jeg kan ikke hevde at utvannet vann beviselig er humbug. Ei heller at en strømkabel ikke gir raskere bass-elektroner. Men fram til at noen kan påvise at det betyr noe så er min anbefaling å være skeptisk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 knutinh;

    Dette er jeg ferdig med for lenge siden. På den ene siden; ca alt som fremstilles av hifikabler er minst 80% humbug. (der var jeg snill)

    På den andre siden, jeg vet om ledninger som klart skiller seg ut fra middelmådighetene.

 Ja, en riktig laget strømkabel vil gi både mer (øyeblikkelig) og renere strøm. Til lydgengivelse er man fryktelig(!) avhengig av at alt involvert utstyr er i stand til å levere typisk 10x kontinuerlig effekt, dette gjelder også ledningene. Klarer de ikke det mister man fort mye av trøkket i bassen. Dette er hovedårsaken til at f.ex noen ledninger eller en kraftigere forsterker oppleves å spille dypere. Mer strøm, hurtigere=redusert dynamisk tap. 

Alt dette er kun enkel fysikk, man må bare lære seg å tenke i riktige baner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pale Rider skrev (8 minutter siden):

 Alt dette er kun enkel fysikk, man må bare lære seg å tenke i riktige baner. 

Er det fysikk som lar seg måle (jada, elektriske egenskapet kan ha forskjellige verdier for to forskjellige kabler, men det relevante her er hvorvidt det målbart påvirket signalet ut av forsterker).  Kan jeg påtrykke en sinussveip og se hvordan en strømkabel gir mindre «trykk i bassen» enn en annen?

Hvis det ikke lar seg måle så er det vel vanskelig å kalle det (kjent) fysikk? Jeg avviser ikke at det kan finnes ting «det ute» som vi ikke kan måle, men om man kan høre det så virker det rimelig å forvente at man hører det også med bind for øynene. Gjør du det?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blindtester fungerer heller ikke på hvit drittvin og rød ultradyr Bordeaux eller Luksus gåselever kontra Kattemat på boks...

Dette er vitenskapelig testet, sjekk Morot studien,og sjekk mat studien.

Det at man ikke tar en vin eller patelever eller kabel i en blindtest betyr ikke at det ikke er forskjell. Bare at sansene våre ikke merker det...

På enkelte ting er det stor forskjell, på kabler er det mange variabler, Ikke minst hvor bra anlegg er på å ta imot et signal og rense det, versus enklere bygde ofte også dyre hifi ting som er mer følsom for dårlig eller bra kabler...

Samme med strøm også, ikke minst boforhold, industri, by vs land og hvor mye dritt Kaffetrakter, fryser osv du har på en kurs.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 timer siden):

Det at man ikke tar en vin eller patelever eller kabel i en blindtest betyr ikke at det ikke er forskjell. Bare at sansene våre ikke merker det...

Og grunnen til at man gjennomfører blindtester er nettopp for å påvise at sansene våre merker det. Se f.eks publiseringene fra Floyd Toole på tidlig 80-tall.

Jeg er lite villig til å betale 100.000 for en "lydforbedrer" som hørselen min ikke kan sanse.

Jeg kan forstå at noen er uenige, og vil bruke penger fordi det ser pent ut, fordi det gir en god følelse, fordi alle de andre i klubben gjør det. Det er en ærlig sak, og er nok en viktig faktor når man f.eks. kjøper sminke eller ny bil, så hvorfor ikke hifi?

Grunnen til mitt engasjement i tråder som dette er at mange hifi-interesserte gjør valg som er lite forenlig med forskning på lydoppfattelse, men samtidig insisterer på at valgene er tatt utelukkende pga lydkvalitet.

Sitat

Blindtester fungerer heller ikke på hvit drittvin og rød ultradyr Bordeaux eller Luksus gåselever kontra Kattemat på boks...

Jeg har aldri prøvd å blindteste posteier (jeg synes ikke at gåselever er så voldsomt spennende), men jeg har blindtestet vin og det var en ganske opplysende øvelse.

En blindtest (type ABX eller lignende) kan enten påvise forskjeller, eller svikte i å påvise forskjeller. Et resultat på f.eks 18 korrekte identifikasjoner av 20 kan tolkes statistisk og sammenlignes med sannsynligheten for å få samme resultat hvis man "kaster mynt". Loggen under viser resultatet av undertegnede som påviser hørbar forskjell mellom mp2-kompresjon og original fil. Konklusjonen er at det var forsvinnende lite sannsynlig å oppnå så mange "rette" ved tilfeldighet - litt forenklet kan man si at jeg beviselig hørte forskjell.

foo_abx 1.3.1 report
foobar2000 v0.9.5
2008/01/18 18:54:58

File A: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01 - Iscariot - Who you are.wav
File B: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01_48kHz_128_st.mp2

18:54:58 : Test started.
18:55:23 : 01/01 50.0%
18:56:09 : 02/02 25.0%
18:56:40 : 03/03 12.5%
18:56:57 : 04/04 6.3%
18:57:17 : 05/05 3.1%
18:58:01 : 06/06 1.6%
18:58:20 : 07/07 0.8%
18:58:48 : 08/08 0.4%
18:59:11 : 09/09 0.2%
18:59:35 : 10/10 0.1%
18:59:48 : 11/11 0.0%
19:00:00 : 12/12 0.0%
19:00:13 : 13/13 0.0%
19:00:24 : 14/14 0.0%
19:00:46 : 15/15 0.0%
19:01:02 : 16/16 0.0%
19:01:31 : 17/17 0.0%
19:01:45 : 18/18 0.0%
19:02:04 : 19/19 0.0%
19:02:22 : 20/20 0.0%
19:02:52 : Test finished.

 ---------- 
Total: 20/20 (0.0%)

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...