Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Pale Rider skrev (1 time siden):

 

 Der er du tett ved sakens kjerne. Alt for mange har så liten forståelse av lyd at de tror det hele dreier seg om sinussveip og frekvenskurver. 

 

Jeg er en av som du påstår har lite forståelse. Hvis du vet noe jeg ikke vet, så håper jeg du kan dele din kunnskap med både meg og alle de andre som leser denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (6 timer siden):

Hvor har du dette fra? Egne tester, vitenskaplige publikasjoner eller er det bare antagelser?

ABX er spesielt utbredt innen lyd-persepsjon. For mat og vin er andre protokoller mer vanlig, avhengig av hva man ønsker å finne ut av. Jeg brukte en bok om blindtesting av mat fra 60-tallet som støttelitteratur når jeg gjennomførte lyttetester ifbm master-oppgaven.

Og selvsagt får man jevnlig signifikante resultat fra blindtester på mat, vin og lyd. Problemet i denne sammenhengen er bare at (mange av) de audiofile er vitenskapsfornektere.

Essensen av blindtesting på musikkavspilling er vel at høyttaler, plassering og rom ofte betyr _mye_. Mens 2-kanals lydkilde, forsterker og kabler forholdsvis lett/billig kommer opp på et nivå hvor videre forbedring ikke betyr noe.

-k

Det er begge publiserte studier som er kjent i vitenskapen.

Ikke ABX akkurat som i musikk nei. Men blindtest og dobbelt blind iallefall i morot studien.

Din side kommenterer alltid med vin og matstudien som ikke vet forskjell der de konkluderer med at hifi folk også ikke klarer ABX testene...

 

Tror studiene står oppe på Dinside.no fortsatt, der de diskuterer hifi.

 

 

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her DinSide...

Lyd og bilde: Går det an å høre forskjell? (dagbladet.no) Legg merke til at Din Side viser til den berømte publiserte Color of Odors vin-studien nedenfor.

 

The Color of Odors blindtest på dyre røde og billige hvite viner tatt av Sommeliere og eksperter.. Jeg tror dette er dobbelblindt? Men kan vel ikke kalles ABX

The Color of Odors (stanford.edu)

 

Her er studien der matconnoseurer og matskribenter ikke klarte finne forskjell mellom dyr luksus-and og hundemat.

 

(PDF) Can People Distinguish Pâté from Dog Food? (researchgate.net)

 

Det kan være naturlige årsaker til at Hundemat forveksles mot Pate. Jeg tror ikke jeg har smakt andepate. Men dette er mateksperter, og konsistens kommer i alle varianter...

Generellt sett så viser slike studier både på hifi, mat og vin at det ikke er målbar forskjell. Da må vi heller se på svakheter i testene, enn at Hundemat eller under Black Tower kvalitet er så ille bra...

Hva vi også må huske er at det faktisk finnes Hundmat av god kvalitet, det finnes billig-vin av god kvalitet, og det finnes veldig billige proffkabler, feks Beldon og Bluejeans som er god kvalitet. Sikkert noe fra Clas og Biltema som funker bra også.

Noe som kan være litt "utfordrende" er om studien drives av en luring.. Altså om disse kriteriene over er gjeldende, så er det absolutt ikke alltid så lett å måle forskjell....

 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gouldfan skrev (På 24.1.2021 den 9.49):

Her DinSide...

Lyd og bilde: Går det an å høre forskjell? (dagbladet.no) Legg merke til at Din Side viser til den berømte publiserte Color of Odors vin-studien nedenfor.

 

The Color of Odors blindtest på dyre røde og billige hvite viner tatt av Sommeliere og eksperter.. Jeg tror dette er dobbelblindt? Men kan vel ikke kalles ABX

The Color of Odors (stanford.edu)

 

Her er studien der matconnoseurer og matskribenter ikke klarte finne forskjell mellom dyr luksus-and og hundemat.

 

(PDF) Can People Distinguish Pâté from Dog Food? (researchgate.net)

 

Det kan være naturlige årsaker til at Hundemat forveksles mot Pate. Jeg tror ikke jeg har smakt andepate. Men dette er mateksperter, og konsistens kommer i alle varianter...

Generellt sett så viser slike studier både på hifi, mat og vin at det ikke er målbar forskjell. Da må vi heller se på svakheter i testene, enn at Hundemat eller under Black Tower kvalitet er så ille bra...

Hva vi også må huske er at det faktisk finnes Hundmat av god kvalitet, det finnes billig-vin av god kvalitet, og det finnes veldig billige proffkabler, feks Beldon og Bluejeans som er god kvalitet. Sikkert noe fra Clas og Biltema som funker bra også.

Noe som kan være litt "utfordrende" er om studien drives av en luring.. Altså om disse kriteriene over er gjeldende, så er det absolutt ikke alltid så lett å måle forskjell....

 

 

 

veldig interessant tema dette. " Såkalte blindtester tyder på at de påståtte lydforskjellene på kabler, forsterkere, DAC-er og ulike lydformater over et visst datareduseringsnivå (256 kbps MP3 eller AAC) er innbilte eller tilfeldige."

 

Dette tror jeg stemmer ganske bra. Forsterker sin jobb er jo å forsterke signalet, ikke nødvendigvis en veldig komplisert jobb. Samme med DAC, som konverterer et signal, ikke veldig komplisert. Lydformater har også lite å si, fordi med god komprimering blir få detaljer utelatt. 

 

Noe jeg dog vil tro har endel å si er selve høyttaleren, altså driver-elementet spesifikk. Jeg hører jo selv stor forskjell på dyre og billige headphones. Spørsmålet er egentlig hvor høyt opp man må i pris før det blir liten eller ingen merkbar forskjell. 

 

jeg har selv sennheiser HD560 som låter utrolig bra for 2190kr. Ser ikke for meg at et headset til 5000 er såå mye bedre. Men hvor treffer man sweetspot på gode høyttalere, hva er deres tanker her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

veldig interessant tema dette. " Såkalte blindtester tyder på at de påståtte lydforskjellene på kabler, forsterkere, DAC-er og ulike lydformater over et visst datareduseringsnivå (256 kbps MP3 eller AAC) er innbilte eller tilfeldige."

 

Dette tror jeg stemmer ganske bra. Forsterker sin jobb er jo å forsterke signalet, ikke nødvendigvis en veldig komplisert jobb. Samme med DAC, som konverterer et signal, ikke veldig komplisert. Lydformater har også lite å si, fordi med god komprimering blir få detaljer utelatt. 

 

Noe jeg dog vil tro har endel å si er selve høyttaleren, altså driver-elementet spesifikk. Jeg hører jo selv stor forskjell på dyre og billige headphones. Spørsmålet er egentlig hvor høyt opp man må i pris før det blir liten eller ingen merkbar forskjell. 

 

jeg har selv sennheiser HD560 som låter utrolig bra for 2190kr. Ser ikke for meg at et headset til 5000 er såå mye bedre. Men hvor treffer man sweetspot på gode høyttalere, hva er deres tanker her?


Om du tenker pris og diminishing returns så ligger vel bokhylle og gulvhøyttaler fra 5000-20000 deretter er vel nivået opp til 40000. Deretter er det toppmodellene feks Focal Kanta, BW nautilus etc disse ligger litt under 100k.

Er sef mulig å gjøre gode kjøp; mine Xtz99.26 ble kalt BW killer; koster 6500 ny og ble sammenlignet med bw Diamond til 20k. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):


Om du tenker pris og diminishing returns så ligger vel bokhylle og gulvhøyttaler fra 5000-20000 deretter er vel nivået opp til 40000. Deretter er det toppmodellene feks Focal Kanta, BW nautilus etc disse ligger litt under 100k.

Er sef mulig å gjøre gode kjøp; mine Xtz99.26 ble kalt BW killer; koster 6500 ny og ble sammenlignet med bw Diamond til 20k. 

Takk for svar. Ser de ikke selges lengre. Noen du kan anbefale som er price / performance killers?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Ser de ikke selges lengre. Noen du kan anbefale som er price / performance killers?

Greit å vite prisnivå du ligger på og musikksmak... 

Jeg synes Triangle Borea Br03 er svært spennende og rimelig. Men dette er stativ høyttalere. Passet nok fint med  Denon, Marantz eller andre varme forsterkere.

Kef LS50 er en annen.

 

Til rock eller metall med live følelse ville jeg heller sett på Jbl studio, og Klipsch gulvhøyttalere..

Xtz og SVs er bra på gode rimelige subwoofere om du skal ha det...

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Greit å vite prisnivå du ligger på og musikksmak... 

Jeg synes Triangle Borea Br03 er svært spennende og rimelig. Men dette er stativ høyttalere. Passet nok fint med  Denon, Marantz eller andre varme forsterkere.

Kef LS50 er en annen.

 

Til rock eller metall med live følelse ville jeg heller sett på Jbl studio, og Klipsch gulvhøyttalere..

Xtz og SVs er bra på gode rimelige subwoofere om du skal ha det...

 

 

Pris, kan fint gå 5-15 000, er mest interessert i å få noe som er bra. Er glad i progressiv metal med mye detaljer i musikken.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (30 minutter siden):

Pris, kan fint gå 5-15 000, er mest interessert i å få noe som er bra. Er glad i progressiv metal med mye detaljer i musikken.

Da tror jeg Klipsch Premiere er lett tilgjengelig i Norge..

Om du er fokusert på Rock og Metall ville jeg valgt en rocka høytaler...

Jbl ville jeg brukt, men de er vanskelig å skaffe i Norge...

Mer allround og rocka og samtidig detaljert er Dali og de bedre fra Jamo..

Til Klipsch trenger du noe som ikke er lyst i toppen. Yamaha og Emotiva kan funke, Xtz A2-300 også om du har varm pre og kilde.

Til Jamo og Dali passer bla NAD bra synes jeg... Den er litt lys i toppen.

Alternativ jeg viser begrenser seg til ting jeg har prøvd og det jeg vet.. Er flere andre alternativer også.. kommer an på prisnivå og hva du setter sammen... Om du streamer feks.

Det går bra å spille metall med stativhøytalere og sub også; jeg gjør jo det, men mine er nok ikke best på rocka Musikk selvom de er underholdende nok så er det ikke Jbl tårn for å si det sånn.

Hva du bruker å spille av med er også viktig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Da tror jeg Klipsch Premiere er lett tilgjengelig i Norge..

Om du er fokusert på Rock og Metall ville jeg valgt en rocka høytaler...

Jbl ville jeg brukt, men de er vanskelig å skaffe i Norge...

Mer allround og rocka og samtidig detaljert er Dali og de bedre fra Jamo..

Til Klipsch trenger du noe som ikke er lyst i toppen. Yamaha og Emotiva kan funke, Xtz A2-300 også om du har varm pre og kilde.

Til Jamo og Dali passer bla NAD bra synes jeg... Den er litt lys i toppen.

Alternativ jeg viser begrenser seg til ting jeg har prøvd og det jeg vet.. Er flere andre alternativer også.. kommer an på prisnivå og hva du setter sammen... Om du streamer feks.

Det går bra å spille metall med stativhøytalere og sub også; jeg gjør jo det, men mine er nok ikke best på rocka Musikk selvom de er underholdende nok så er det ikke Jbl tårn for å si det sånn.

Hva du bruker å spille av med er også viktig.

Takk for svar igjen. Hva tror du om disse: https://www.komplett.no/product/850310/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-280f-premiere-1-par#

 

Ser de ofte er til salg til halv pris. Hvilken forsterker kan du anbefale til de? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 minutter siden):

Takk for svar igjen. Hva tror du om disse: https://www.komplett.no/product/850310/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-280f-premiere-1-par#

 

Ser de ofte er til salg til halv pris. Hvilken forsterker kan du anbefale til de? 

Nå har ikke jeg hørt alle amper med Klipsch, de nye er bedre i toppen. Men Yamaha, Denon, IOTAVX om du kan importere.

Min amp Xtz A2-300 burde også funke med feks Yamaha preamp.

Du skal helst ha varme til nøytrale forsterkere og kilder, de jeg nevner har jeg prøvd flere av selv med unntak den som må importeres IOTAVX.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Det er jo bare og ha stort nok tverrsnitt. Og siden aluminium er billigere, så kan du jo få utrolig mye større tverrsnitt til samme pris. 

Bakdelen er at lyden blir overdrevent varm, mørk og ullent. Du taper detaljer i øvre toner og på lange strekk må de være tykke.

https://hosatech.com/press-release/do-audio-cables-affect-sound-quality/

utstyr er verken oppfunnet og bygget hverken for aliminium eller sølv, det er bygget for kobber, men jeg tar heller sølv føre brannfarlig alu cca....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Bakdelen er at lyden blir overdrevent varm, mørk og ullent. Du taper detaljer i øvre toner og på lange strekk må de være tykke.

https://hosatech.com/press-release/do-audio-cables-affect-sound-quality/

utstyr er verken oppfunnet og bygget hverken for aliminium eller sølv, det er bygget for kobber, men jeg tar heller sølv føre brannfarlig alu cca....

Det høres for meg vedlig merkelig ut. Når jeg studerte så hadde vi en HiFi interessert professor, han hadde vell doktorgrad i signalbehandling. Han kjøpte kablene sine på biltema, og brukte alu I båten da det var litt mer værbestandig. 

 

Har brukt alu kabler selv I 10 år, huset står enda. Tror ikke det blir noen temperaturendring av betydning heller, men det skal jeg sjekke ved neste anledning. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (19 minutter siden):

Det høres for meg vedlig merkelig ut. Når jeg studerte så hadde vi en HiFi interessert professor, han hadde vell doktorgrad i signalbehandling. Han kjøpte kablene sine på biltema, og brukte alu I båten da det var litt mer værbestandig. 

 

Har brukt alu kabler selv I 10 år, huset står enda. Tror ikke det blir noen temperaturendring av betydning heller, men det skal jeg sjekke ved neste anledning. 

I båten blir det noe helt annet pga korrosjonsfare.

kobber er mest praktisk både i elektro og hi-fi.

Om du selv bruker aluminium til hi-fi og har rett dimensjon og er fornøyd, så ser jeg ikke noe galt med det. Mye av det Biltema selger er nok kobber, det skal vel være merket uansett.

At du mister detalj i toppen har med lede-egenskapen å gjøre, samt sikkert at ting er beregnet for kobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...