Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

On 11/14/2021 at 1:36 PM, Gouldfan said:

Koble opp strøm til en ledning og den vil lage en egen lyd... Det er så enkelt som det. Alt jeg har prøvd har gitt forskjellig lyd.

Etter å hørt mye rart fra folk som Winer og deg, som har levd et helt liv uten å kunne høre forskjell, så tror jeg det er så enkelt som at vi har forskjellig evne til å "høre ordentlig".

Forskjeller jeg merker er åpenbare for meg, jeg har tilogmed ulike musikk Album som jeg tester ut slikt på.

Men jeg aksepterer at andre ikke har samme evner, da blir det litt stråmann å støtte seg til påstander om engler og feer...

Hvis man ikke klarer å høre sånt, så vet jeg ikke hva man skal med et anlegg i første omgang...

Så det er ingen sjanse i din verden for at du kunne hørt noe som ikke er tilfellet? I så fall håper jeg du er klar over at dette er en helt normal funksjon av den menneskelige hjerne, og om du ikke har denne funksjonen vil du rett og slett slite med å komme deg gjennom dagen på en normal måte. Jeg regner med at du også har denne funksjonen. At du ikke tar dette med i beregningen viser bare at du har noen blinde områder i ditt syn på lyd.

Rent vitenskaplig ville man sagt at du opererer uten en pålitelig referanse.
Rent menneskelig ville man sagt at du stoler for mye på din egen fortreffelighet.

En middelvei kunne kanskje være på sin plass med bedre referanser og litt ydmykhet om egne evner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/14/2021 at 3:39 PM, Gouldfan said:

Kan være de støtter seg for mye til blindtester. Versus Winer som mente at en boomblaster fra JVC var likt som et hifi anlegg til 50000kr.

Fordi blindtesting ikke klarte å skille de.

Vi kan du igjen ta sammenligning med blindtest i vin og mat.

Bare fordi blindtesting ikke utpeker noen tydelig "vinner," så betyr ikke det at folk flest har det best i Nirvana med en Soundblaster i hjemmet, litt grusom Black Tower rivaner med en skål Hundemat på si......

Ethan hører ikke forskjell, det tror jeg på, han støtter seg til blindtester og null-testeren sin...

Nå vet ikke jeg hva slags boomblaster du snakker om, men boomblastere av en viss kvalitet er usedvanlig gode. Alle elementer i lydkjeden er blodtrimmet til å passe sammen. Enkeltpunkt power, stjernejord, ingen ekstern kabling, effekttrinn justert til elementimpedansen, alle interne enheter justert for å passe sammen.

Hva spesifikt i dette er det som gjør en boomblaster så dårlig, mener du?

Lenke til kommentar
On 11/14/2021 at 5:10 PM, Gouldfan said:

Ja som du sikkert vet har USB en egen strøm funksjon, dette gjør at ting kan drives over USB...

Supra, Curious og Audioquest tror jeg skjermer Volt kabelen inni og gir den en egen kabel..

Curious går så langt at de legger Volt/strøm utenfor.

Men Supra sin er jo veldig rimelig, om man ikke setter kaffen i halsen for å betale 2-350kr.

Om du har et anlegg som faktisk bruker powerfunksjonen burde du kanskje heller revurdere den komponenten. Ingen kabel kan reparere et slikt problem.

Lenke til kommentar
On 11/14/2021 at 11:13 PM, Gouldfan said:

Det er nevnt gang på gang at kabler ikke er hovedpoenget, jeg har hørt forskjell tilogmed byttet for å matche. Men det er ikke det som er qluet. Winer og mange andre tror at alt lyder likt. Da snakker vi amper , Dacs, Spillere, Streamer.

Og da er det ikke noen vits å matche, jeg lurer på om han hører selv eller om han stoler på en maskin...

Jeg forstår ikke hvorfor du snakker om Winer hele tiden, men det virker som du tar alle i tråden til inntekt for hva den personen mener.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (19 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva slags boomblaster du snakker om, men boomblastere av en viss kvalitet er usedvanlig gode. Alle elementer i lydkjeden er blodtrimmet til å passe sammen. Enkeltpunkt power, stjernejord, ingen ekstern kabling, effekttrinn justert til elementimpedansen, alle interne enheter justert for å passe sammen.

Hva spesifikt i dette er det som gjør en boomblaster så dårlig, mener du?

Det er verdt å nevne at en blindtest som feiler i å detektere forskjell, ikke er et bevis på at ingen forskjell eksisterer. Vitenskapen har (så langt) sviktet i å påvise at det eksisterer en Gud, men dette beviser ikke at Gud ikke eksisterer.

"A mathematician, a physicist, and an engineer are riding a train through Scotland.

The engineer looks out the window, sees a black sheep, and exclaims, "Hey! They've got black sheep in Scotland!"

The physicist looks out the window and corrects the engineer, "Strictly speaking, all we know is that there's at least one black sheep in Scotland."

The mathematician looks out the window and corrects the physicist, " Strictly speaking, all we know is that is that at least one side of one sheep is black in Scotland.""

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
On 11/15/2021 at 11:12 AM, Gouldfan said:

Om du tar høyde for alt mulig, så blir det litt det samme som å si.

-Om Lada:bilen er perfekt og får deg fra A til B? Hvorfor trenger du da noe annet?

Det er veldig lite i verden som er perfekt, og utstyr er forskjellig bygget, og har forskjellig støy.

En dings som kan mye rart, feks en streamer eller en Macbook er mer støy-fullt enn annet... Bare to enkle eksempel.

Nei, ærlig talt. Det var snakk om kunnskapen til de som lager Lada. Du gikk langt i å påstå at de ikke vet hva de driver med fordi de bygger Lada, noe du fikk motbør på. Du får altså ikke motbør fordi noen mener Lada er en perfekt bil. At man har lagd noe som ikke er perfekt betyr ikke at det er den beste bilen man har kunnskap eller kapasitet til å bygge.

"Du bygger Lada så du kan ingenting/lite om bil" er rent vås, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
On 11/15/2021 at 12:50 PM, Gouldfan said:

Må man vite teknisk sjargong i elektrofag for å like og spille musikk?

Selvfølgelig ikke, men når du sier enkelte slike temaer har (eller ikke har) slik eller sånn funksjon og/eller resultat og opplevd resultat, da må man jo forvente at du faktisk snakker om det det høres ut som du snakker om.

Som hvis du snakker om støy så forventes at du vet hva støy er i det emnet du omtaler.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Om du har et anlegg som faktisk bruker powerfunksjonen burde du kanskje heller revurdere den komponenten. Ingen kabel kan reparere et slikt problem.

Jeg har ikke kjøpt strømadapter ennå. Men Dacen fungerer fint med kun USB.

Som pre er jeg mer usikker.

Forøvrig alle USB kjører SPENNING via USB.

Jeg har lest studiene i de nye test teknikkene.

Og jeg har mer tro på disse enn korte abx tester Alla som de i medisin.

Jeg hørte noen sa at Abx i foobar kan man bruke lang tid på... Ja det er sant, men i vitenskapelig abx testing så bruker man kort tid når de switcher i full forvirring....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

Forøvrig alle USB kjører SPENNING via USB.

Hva mener du her? USB har 5V over to ledere. Hvis enheten ikke trekker noe strøm så går det vel ingen strøm.

Sitat

Jeg har lest studiene i de nye test teknikkene.

Og jeg har mer tro på disse enn korte abx tester Alla som de i medisin.

Kan du forklare hvilke aspekter ved disse teknikkene som gjør at du har mer tro på dem?

Sitat

Jeg hørte noen sa at Abx i foobar kan man bruke lang tid på... Ja det er sant, men i vitenskapelig abx testing så bruker man kort tid

Du kan bruke så lang tid du vil på ABX testing. Jeg har prøvd å bruke nokså lang tid. Det økte ikke hit-raten.

Det som noen ganger hjelper er å ha "karrikerte" eksempler. Hvis du ønsker å høre forskjellen på 32kHz og 44.2kHz sampling, så kan det hjelpe å først høre et eksempel på 24kHz sampling. I en treningsfase så kan man hjelpe lytteren til å vite hva hun skal lytte etter.

Sitat

når de switcher i full forvirring....

https://en.wikipedia.org/wiki/Weasel_word

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg har ikke kjøpt strømadapter ennå. Men Dacen fungerer fint med kun USB.

Som pre er jeg mer usikker.

Forøvrig alle USB kjører SPENNING via USB.

Jeg har lest studiene i de nye test teknikkene.

Og jeg har mer tro på disse enn korte abx tester Alla som de i medisin.

Jeg hørte noen sa at Abx i foobar kan man bruke lang tid på... Ja det er sant, men i vitenskapelig abx testing så bruker man kort tid når de switcher i full forvirring....

Så du powrer DACen med USB. Da kan man jo ikke regne med noe bra resultat. Og, jada, USB kjører SPENNING via USB. Det er en 5V spenning som er spesifisert til 5% ved last. Altså skal den ligge mellom 4,75V og 5,25V ved strømtrekk opp til 0,5A. Det er et gjennomsnitt på 2,5W med særdeles dårlig stabilitet. Klart at DACen nok glatter dette ganske hardt, men husk at DACen bare kan omforme et digitalt signal til et analogt signal opp til samme kvalitet som strømforsyningen holder.
Stole på at USB power ikke farger lyden i en DAC er i overkant optimistisk når du tross alt opplever urenheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (11 minutter siden):

Så du powrer DACen med USB. Da kan man jo ikke regne med noe bra resultat. Og, jada, USB kjører SPENNING via USB. Det er en 5V spenning som er spesifisert til 5% ved last. Altså skal den ligge mellom 4,75V og 5,25V ved strømtrekk opp til 0,5A. Det er et gjennomsnitt på 2,5W med særdeles dårlig stabilitet. Klart at DACen nok glatter dette ganske hardt, men husk at DACen bare kan omforme et digitalt signal til et analogt signal opp til samme kvalitet som strømforsyningen holder.
Stole på at USB power ikke farger lyden i en DAC er i overkant optimistisk når du tross alt opplever urenheter.

Ikke urenheter å merke i min nye iFi DAC, det er den innebygde dacen i dem gamle Yamaha Avr vi som jeg bruker som pre at Flacs ikke lyder så bra, samt i USB på Sony spilleren min.

Mye bedre lyd i den nye som drives av Spenning over Usb som dere sier...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Ikke urenheter å merke i min nye iFi DAC, det er den innebygde dacen i dem gamle Yamaha Avr vi som jeg bruker som pre at Flacs ikke lyder så bra, samt i USB på Sony spilleren min.

Mye bedre lyd i den nye som drives av Spenning over Usb som dere sier...

Og så nevnte du optisk og at du byttet til en annen kabel og nå "plutselig" er det snakk om en innebygget vs en ekstern.

Hva er egentlig snakket om kabel da hvis du sammenligner to forskjellige DACs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Og så nevnte du optisk og at du byttet til en annen kabel og nå "plutselig" er det snakk om en innebygget vs en ekstern.

Hva er egentlig snakket om kabel da hvis du sammenligner to forskjellige DACs?

Optisk er på NAD CD spilleren min.

iFI er den billigste fikk den på salg for 1700kr. Men den har klart best lyd på Flacs datafiler.

 

Man kan si Placebo virker feil vei på meg, det er de billigste DAC og kabler som lyder best hos meg..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Optisk er på NAD CD spilleren min.

iFI er den billigste fikk den på salg for 1700kr. Men den har klart best lyd på Flacs datafiler.

Og hvis det er USB er det en annen kilde da, tydeligvis. Da blir det jo helt umulig å følge deg i det du forsøker forklare om du ikke forteller hva som kobles sammen. Opplyse om at du har byttet en kabel men utelate at du også bytter hele enheten som sender ut signalet gjør det jo vanskelig å snakke om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (49 minutter siden):

Og hvis det er USB er det en annen kilde da, tydeligvis. Da blir det jo helt umulig å følge deg i det du forsøker forklare om du ikke forteller hva som kobles sammen. Opplyse om at du har byttet en kabel men utelate at du også bytter hele enheten som sender ut signalet gjør det jo vanskelig å snakke om det.

Laptop er kilde til DAC.... og kun Laptop brukes til iFi både som DAC til anlegget og som DAC amp til Sennheiser og Sony Hodetelefoner.

Jeg har ganske mange dingser og amper og spillere. Litt slitsomt å ta for seg hele jungelen, tenkte det var nok å nevne det som er relevant.

Til avspilling før av flac som jeg ikke var fornøyd med har vært Denon Dbp 2010 flac Via kortminne. Og Sony UHP-H1 via USB Hardisk og USB minnekort Flac og Hi-rez.

Hi-rez lyder bra, men flacs lyder ganske dårlig iforhold til CD og iFI.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 11/15/2021 at 10:54 AM, Gouldfan said:

Hans er mye bedre på å forklare dette enn meg.

 

Han tar jo ikke feil, men det sauses sammen endel forskjellige ting uten at han spesifiserer det. For eksempel går ikke en AD-konverter på inngangsklokka. Det i seg selv er jo en grunn til å ikke skylde på inngangsklokka for jitter. DACen har en helt egen og separat klokke for dette. Enhver variasjon i utklokket signal vil være avhengig av denne (lokale) klokka.

Så skal det også legges til at høykvalitet lydutstyr ikke benytter firkantpulser (HiFi er jo ikke definert som høykvalitetsutstyr som sådan, men det er vel det nærmeste man kommer innen hva normale mennesker har). Dette fordi en firkantpuls er en kompositt av grunnfrekvensen pluss alle de oddeharmoniske frekvensene. En potensiell kilde til støy. Derimot benyttes sinuskurver hvor hysteresen skal ligge innenfor en spesifikk grense. Når man ser på dette med et oscilloscope ser det ut som et øye på skjermen, derav navnet "øyekurve". Vi snakker da om selve flyttingen av data fra et sted til et annet. Når man snakker om selve konverteringen så er man jo over på et helt annet domene enn hva overføringen lever i. Klart at elektrisk støy fra dårlig kabel og/eller dårlig kildeutstyr kan lekke igjennom DACens elektronikk og bli med i utsignalet, men da er man over på dårlig utstyr. Forskjellen mellom dårlig utstyr og høykvalitetsutstyr er skyhøy og man skal aldri ta fravær av den ene til inntekt for at man har det andre.

Til slutt kan jeg jo nevne videoens grafiske fremstilling av jitter. Denne var jo ikke feil men den manglet noe vesentlig. Denne overlagrede støyen han viste, som definitivt vil være der om man har ekstrem jitter, kan bare eksistere på DA-konverterens utgang. Frekvensen av denne vil være halve samplingsfrekvensen - altså en frekvens som aktivt fjernes i absolutt alt lydustyr som spiller av digital lyd. I praksis vil jitter forsvinne i DACens 96te-ordens filter som er spesiallaget for denne frekvensen.
Så igjen, om denne slipper igjennom har man dårlig utstyr. Ikke bare at det ikke er av ypperste kvalitet, men direkte dårlig.

Jeg mener... Hvordan tror egentlig audiofile at det trappesignalet som skapes av en DA-konverter ender opp som en glatt fin kurve da? De overgangene mellom stegene slipper jo tross alt ikke gjennom. De er teknisk sett intet mer enn høyfrekvens overlagret lydsignalet, men det hører ikke de audiofile. Derimot hører de om lengden på trappene (i tid) er 1 eller 2 ppm feil selv om det også forsvinner i samme prosess da resultatet av det også er kun mer overlagret høyfrekvens i den skogen av overlagret høyfrekvens som eksisterer i et nylig konvertert signal.

Det er jo fristende å spørre hvordan de hører jitterfrekvensen uten å høre noen rester av konverteringsstøy. Godt gjort er det uansett. Litt som å høre ti biler krasje og da plukke ut den som er grønn bare på lyden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...