Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke Doktor i ellektriker bransjen...

Mildt sagt. Oppgaven under om spenning er tilsynelatende tiltenkt fra 8. til 10.klasse. Hvis du skal fortelle meg hvordan det har seg med jitter så forventer jeg at du mestrer strøm og spenning.

https://www.naturfag.no/grubleoppgave/vis.html?tid=2192800

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 minutt siden):

Du kan bruke 2 minutter eller 6 mnd på å gjøre en ABX test, fritt valg, ingen tvinger deg til å gjøre noe som helst på "kort tid". Anbefalingen er dog å muliggjøre raske kutt fordi evnen vår til å "huske" sanseinntrykk er begrenset. Hvis jeg hopper fort fram og tilbake mellom to lydkilder så hører jeg lett forskjell på et par dB løft i diskanten. Hvis jeg blir servert et lydklipp den ene dagen og ett det andre så er det ikke sikkert at jeg merker meg så mye.

Hverken dinside eller dagbladet anbefales for å sette seg til doms over et fagfelt. Kanskje du kan vise til noen publikasjoner i audio engineering society?

Hvis en vekt feiler å bevise at et menneske er 14g lettere etter døden og "alle" vet at ånden vår veier 14g så er ikke det et bevis på at vekter er en forfeilet teknologi.

-k

Skal jeg synke ned på hans nivå?

Hørte dere om den hva var det 50kr Kina DAC som var like bra som en til 10000?

Hvor gravde han fram den 50kr Dac? Han kan jo bli like rik som fukkings Mercedes......

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Skal jeg synke ned på hans nivå?

Hørte dere om den hva var det 50kr Kina DAC som var like bra som en til 10000?

Hvor gravde han fram den 50kr Dac? Han kan jo bli like rik som fukkings Mercedes......

Hørte du om Norske Adyton som lanserte en forsterker i USA og ikke solgte en pøkk? Så fler-doblet de prisen, re-introduserte og solgte ganske bra?

Hifi som bransje kombinerer tekniske, hørbare aspekter med rent sminke-bransje-feel-good. Siden bransjen er så dominert av ukritiske individer (både på kjøp og salg) så har noldus-ideer som "kablene bør koste 10% av anleggets totalpris" festet seg. Uansett hvilken applikasjon (EKG på sykehuset, romsonder ut forbi Pluto etc) så finner du neppe andre bransjer hvor noe så hjernedødt er etablert praksis.

Personlig synes jeg at det er trist fordi jeg brenner for musikk, jeg skulle så gjerne ha hatt bedre lydopplevelser, men jeg opplever at store deler av bransjen er opptatt av fjas heller enn å løse de gjenstående svakhetene. Konklusjonen blir at "folket" forbigår hifi med halvkvalt latter og lytter til hardt komprimert streamet musikk på en eller annen dyr og dårlig design-lyd-enhet. "Hifi" som bransje dør en sakte død hvor massene går for noe annet, og de som er igjen sminker stua si med tullball. Pengene til seriøs produktnær forskning og produktutvikling på det som faktisk betyr noe uteblir. Jeg innrømmer ærlig at det er nedslående.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Jeg, vet det jeg erfarer.

Det jeg mener er at jeg har mer tro på det, enn vitenskapen dere har som sitter igjen i 80 åra.

Som dere sier selv, en nevnte at digital lyd var fiks ferdig i 60 Åra..

Good luck.

Hvor tar du disse tingene i fra? Vitenskapen sitter igjen i 80-årene?
Fiks ferdig i 60-årene?

Sånn helt seriøst. Klarer du å gjengi noe uten at du totalt misforstår det eller vrir på det til det passe agendaen din?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Mildt sagt. Oppgaven under om spenning er tilsynelatende tiltenkt fra 8. til 10.klasse. Hvis du skal fortelle meg hvordan det har seg med jitter så forventer jeg at du mestrer strøm og spenning.

https://www.naturfag.no/grubleoppgave/vis.html?tid=2192800

-k

Vi hadde ikke Elektro på barneskolen, jeg var bra i naturfag på Videregående, bestod testene..

Lagde batteri og klarte å forklare prosessen... Men husker ikke dette nå... Erosjon osv kobber osv...

Jeg er altså endel eldre enn deg forstår jeg...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (2 minutter siden):

Hvor tar du disse tingene i fra? Vitenskapen sitter igjen i 80-årene?
Fiks ferdig i 60-årene?

Sånn helt seriøst. Klarer du å gjengi noe uten at du totalt misforstår det eller vrir på det til det passe agendaen din?
 

Om du så video linkene mine så ville du skjønt dette... Jeg forstår det er vanskelig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Altså, mener du helt seriøst at jeg skal bruke flere timer på å se alle videoene du linker uten at du skriver noe særlig om dem?
Skal jeg være ærlig så har jeg ingen tro på at de videoene sier det du sier at de gjør. De gangene jeg har lest eller sett kildene dine har de hver eneste gang sagt noe annet.

 

edit: Sånn som den du nettopp linket, sist gang bad jeg deg om å skrive litt om hva den sier og hvofor den er relevant. Det er et minimum å forvente.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (15 minutter siden):

Altså, mener du helt seriøst at jeg skal bruke flere timer på å se alle videoene du linker uten at du skriver noe særlig om dem?
Skal jeg være ærlig så har jeg ingen tro på at de videoene sier det du sier at de gjør. De gangene jeg har lest eller sett kildene dine har de hver eneste gang sagt noe annet.

 

edit: Sånn som den du nettopp linket, sist gang bad jeg deg om å skrive litt om hva den sier og hvofor den er relevant. Det er et minimum å forvente.

Den siste er kort og forklarer alt slik at dere forstår bedre.

Det handler om hvem dere stoler på, Mercedes eller kommunisten som lagde den perfekte Ladaen..

Om dere ikke ser det jeg legger ut, så er det ikke så rart vi snakker forbi hverandre....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 minutter siden):

Den siste er kort og forklarer alt slik at dere forstår bedre.

Men det du skriver inneholder jo mye fjas og dårlig kunnskap? Kanskje vi forstår problemet fullgodt men du evner ikke å forstå? Kanskje du burde ta fram en lærebok fra barna eller barnebarna dine før du ber oss om å se på youtube videoer?

Sitat

Det handler om hvem dere stoler på, Mercedes eller kommunisten som lagde den perfekte Ladaen..

Ingen av dem. Jeg stoler på vitenskapen som har som mål å øke vår kunnskap, ikke et firma som må selge biler.

Forøvrig kan det godt være veldig mye god «bilkunnskap» i en produsent som lager typisk lavkost produktet. De velger bare å ta ut denne kunnskapen i et annet marked.

—k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Men det du skriver inneholder jo mye fjas og dårlig kunnskap? Kanskje vi forstår problemet fullgodt men du evner ikke å forstå? Kanskje du burde ta fram en lærebok fra barna eller barnebarna dine før du ber oss om å se på youtube videoer?

Ingen av dem. Jeg stoler på vitenskapen som har som mål å øke vår kunnskap, ikke et firma som må selge biler.

Forøvrig kan det godt være veldig mye god «bilkunnskap» i en produsent som lager typisk lavkost produktet. De velger bare å ta ut denne kunnskapen i et annet marked.

—k

Ja om du stoler på kommunister som lagde Lada bilen for alle, fremfor Mercedes og Porsche så skal ikke jeg protestere.

Det er et fritt land...

Vitenskap står i hendene til pionerer i bransjen, og ikke hos Winer....

Han henger igjen i 80 åra....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Ja om du stoler på kommunister som lagde Lada bilen for alle, fremfor Mercedes og Porsche så skal ikke jeg protestere.

Det er et fritt land...

Vitenskap står i hendene til pionerer i bransjen, og ikke hos Winer....

Han henger igjen i 80 åra....

Jeg tror kanskje at noen henger igjen i barneskolen og sluttet å ta til seg kunnskap etter fylte 12?

Men ikke ta det så tungt, Gouldfan. Det er aldri for sent å lære, og med litt jobbing så får du til Ohms lov, jeg er helt sikker på det.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gouldfan said:

Hvis man ikke klarer å høre sånt, så vet jeg ikke hva man skal med et anlegg i første omgang...

Dersom du klarer å høre forskjell på to digitalkabler (med alt annet i oppsettet likt), så er det forskjell på det analoge signalet ut til høyttalerne. Er det forskjell på det analoge signalet ut til høyttalerne, så kan det måles. Altså, kan du høre forskjell på to digitale signalkabler (med alt annet i oppsettet likt), så kan det måles. Vi kan se for oss fire forskjellige utfall:

  1. Målbar forskjell, du hører forskjell
  2. Målbar forskjell, du hører ikke forskjell
  3. Ikke målbar forskjell, du hører forskjell
  4. Ikke målbar forskjell, du hører ikke forskjell

Tilfelle 1 og 4 er de trivielle, og vi trenger ikke se nærmere på dem. I tilfelle 2 er forskjellen lavere enn din terskel for å høre forskjell. I tilfelle 3 er det to mulige årsaker:

3a. din hørsel er bedre enn den aktuelle apparaturen kan måle
3b. du lurer deg selv

Men i det oppsettet jeg har skissert for deg(*), så skal ikke utsignalet påvirkes av digitalkilde (forutsatt at de gir samme datastrøm) eller kabel (så lenge ikke kabel introduserer bitfeil som ikke kan rettes opp). Hvilke av alternativene 1, 2, 3a, 3b eller 4 ser vi på da? I et slikt oppsett, hvilke faktorer i digitalkilde eller kabel (innenfor begrensningene jeg har satt opp) kan påvirke  utsignalet, og hvordan gir dette seg utslag i forskjell i analogt utgangssignal?

(*) altså en D/A som klokkes av en stabil jitterfri oscillator, både D/A, oscillator og analog elektronikk er matet av egne stabile og støyfrie strømforsyninger som ikke blir påvirket av elektronikken som kommer før, D/A får alltid data når den ber om det.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (26 minutter siden):

Den siste er kort og forklarer alt slik at dere forstår bedre.

Det handler om hvem dere stoler på, Mercedes eller kommunisten som lagde den perfekte Ladaen..

Om dere ikke ser det jeg legger ut, så er det ikke så rart vi snakker forbi hverandre....

Så den nå, leste artikkelen og litt til. Masse vissvass fra han, og det svarte ikke på det jeg spurte deg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Sammenligner har vi bare godt av...

Ingen som kritiserer dyreste bil, dyreste Rolex og Omega, dyreste båten.

Men i hifi siden ikke alle har god hørsel så kritiseres det mot lederne i bransjen...

Hvis jeg hadde snakket med noen som hevdet at en klokke til 200.000 var «fornuftig» fordi den er mer nøyaktig enn en til 750,- så hadde jeg stilt spørsmål ved det synet.

For alt jeg vet finnes det noen som har slike tanker, men jeg møter dem ikke og jeg er ikke tilstrekkelig interessert i den diskusjonen til å oppsøke dem.

Jeg forstår at mange vil kjøpe en dyr klokke fordi de liker den, fordi det får dem til å føle seg vel, fordi det er et slags smykke for menn, eller fordi de er fascinert av den mekaniske presisjonen. Jeg har stor forståelse for at noen kan tenke slik.

Jeg liker at dørene i bilen min lager et dypt «thunk» heller enn en klirrete «flank». Det er vanskelig å rasjonalisere det utover at vi er subjektive skapninger og hvis bilen min gjør meg mer glad så blir jeg mer glad. Jeg liker også dippedutter som har et pent design, som har en tydelig «funksjon», potmetre som gir akkurat passe motstand når jeg vrir på dem og plugger som er akkurat passe stramme. Det er da også grunnen til at BMW og Apple og B&W og andre premium leverandører bruker store summer på design og «fitting» som strengt tatt har lite å gjøre med produktets primære nytteverdi. Og deretter store summer på markedsføring som ikke tilfører produktet nytteverdi men som utelukkende handler om å hjernevaske oss til å tro at vi blir mer lykkelige, yngre og får flere venner om vi kjøper deres produkt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
31 minutes ago, knutinh said:

markedsføring som ikke tilfører produktet nytteverdi men som utelukkende handler om å hjernevaske oss til å tro at vi blir mer lykkelige, yngre og får flere venner om vi kjøper deres produkt.

En nesten, men ikke helt totalt irrelevant digresjon:

Quote
Før var jeg alltid deprimert og ensom og satt mest hjemme. Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord, men ingenting nyttet. Men så var det en venn som spurte om jeg hadde prøvd Rolands tarmtottbeskytter. "Rolands tarmtottbeskytter?" spurte jeg. "Ja, ingenting virker så flott som Rolands tarmtottbeskytter," sa han. Og så begynte jeg med det og nå har hver dag blitt en berusende lykkeopplevelse.

(Lystad/Mjøen: Trombosene kommer)

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje at noen henger igjen i barneskolen og sluttet å ta til seg kunnskap etter fylte 12?

Men ikke ta det så tungt, Gouldfan. Det er aldri for sent å lære, og med litt jobbing så får du til Ohms lov, jeg er helt sikker på det.

-k

Ja det var jo produktiv hersketeknikker...

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 time siden):

Dersom du klarer å høre forskjell på to digitalkabler (med alt annet i oppsettet likt), så er det forskjell på det analoge signalet ut til høyttalerne. Er det forskjell på det analoge signalet ut til høyttalerne, så kan det måles. Altså, kan du høre forskjell på to digitale signalkabler (med alt annet i oppsettet likt), så kan det måles. Vi kan se for oss fire forskjellige utfall:

  1. Målbar forskjell, du hører forskjell
  2. Målbar forskjell, du hører ikke forskjell
  3. Ikke målbar forskjell, du hører forskjell
  4. Ikke målbar forskjell, du hører ikke forskjell

Tilfelle 1 og 4 er de trivielle, og vi trenger ikke se nærmere på dem. I tilfelle 2 er forskjellen lavere enn din terskel for å høre forskjell. I tilfelle 3 er det to mulige årsaker:

3a. din hørsel er bedre enn den aktuelle apparaturen kan måle
3b. du lurer deg selv

Men i det oppsettet jeg har skissert for deg(*), så skal ikke utsignalet påvirkes av digitalkilde (forutsatt at de gir samme datastrøm) eller kabel (så lenge ikke kabel introduserer bitfeil som ikke kan rettes opp). Hvilke av alternativene 1, 2, 3a, 3b eller 4 ser vi på da? I et slikt oppsett, hvilke faktorer i digitalkilde eller kabel (innenfor begrensningene jeg har satt opp) kan påvirke  utsignalet, og hvordan gir dette seg utslag i forskjell i analogt utgangssignal?

(*) altså en D/A som klokkes av en stabil jitterfri oscillator, både D/A, oscillator og analog elektronikk er matet av egne stabile og støyfrie strømforsyninger som ikke blir påvirket av elektronikken som kommer før, D/A får alltid data når den ber om det.

Det er nevnt gang på gang at kabler ikke er hovedpoenget, jeg har hørt forskjell tilogmed byttet for å matche. Men det er ikke det som er qluet. Winer og mange andre tror at alt lyder likt. Da snakker vi amper , Dacs, Spillere, Streamer.

Og da er det ikke noen vits å matche, jeg lurer på om han hører selv eller om han stoler på en maskin...

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis jeg hadde snakket med noen som hevdet at en klokke til 200.000 var «fornuftig» fordi den er mer nøyaktig enn en til 750,- så hadde jeg stilt spørsmål ved det synet.

For alt jeg vet finnes det noen som har slike tanker, men jeg møter dem ikke og jeg er ikke tilstrekkelig interessert i den diskusjonen til å oppsøke dem.

Jeg forstår at mange vil kjøpe en dyr klokke fordi de liker den, fordi det får dem til å føle seg vel, fordi det er et slags smykke for menn, eller fordi de er fascinert av den mekaniske presisjonen. Jeg har stor forståelse for at noen kan tenke slik.

Jeg liker at dørene i bilen min lager et dypt «thunk» heller enn en klirrete «flank». Det er vanskelig å rasjonalisere det utover at vi er subjektive skapninger og hvis bilen min gjør meg mer glad så blir jeg mer glad. Jeg liker også dippedutter som har et pent design, som har en tydelig «funksjon», potmetre som gir akkurat passe motstand når jeg vrir på dem og plugger som er akkurat passe stramme. Det er da også grunnen til at BMW og Apple og B&W og andre premium leverandører bruker store summer på design og «fitting» som strengt tatt har lite å gjøre med produktets primære nytteverdi. Og deretter store summer på markedsføring som ikke tilfører produktet nytteverdi men som utelukkende handler om å hjernevaske oss til å tro at vi blir mer lykkelige, yngre og får flere venner om vi kjøper deres produkt.

-k

Om du tror kun det er årsaken til Apple og BMWs suksess.. Vel.

Rolex er vel ofte med kronometer sertifisering og er vanntett, dette er sertifisert nøyaktighet garanti, for en viss tid...Enkelte klokker kan også brukes til navigasjon etc. Quartz som jeg tror du sammenligner med har også store forskjeller...

De billigste klokker er laget av mindre solide materialer, tenker da Kina klokker etc, og de er mer bruk og kast.

Jeg har selv tre klokker en digital og to automatiske, jeg har kjøpt brukt og nytt.

Du får bedre kvalitet på klokker om du betaler mer, det er realiteten. Om alle er verd prisen er et relativt spørsmål, Rolex er utsolgt i Norge stort sett og det er lang ventetid. Så etterspørsel er det ikke noe problem med...

Men slik er det vel på enkelte bilmodeller også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...