Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 minutter siden):

Facepalm er ikke sterkt nok. Din forståelse for fysikk er som en 12-åring og du greier å være nedlatende samtidig?

-k

Nææææ.. Som syv år gammel hadde jeg elektronikk som hobby, selv da visste jeg forskjell på spenning og strøm samt måleenheten og benevnelsen for disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Nå legger jeg ut mye om igjen da.

Men ok Intervju med Ethan er det underste og testen med Boomblaster kommer like etter 8 minutter

Se der ja. Det er ikke om boomblaster, men soundblaster.  De snakker om testen som er her http://ethanwiner.com/converters.html
Så ikke snakk om kvalitet på et høytaller anlegg, men om ADC in et billig soundblaster lydkort er bedre enn det som finnes i profesjonelt utstyr. De nevner også i videoen at det var litt forskjell og noen få som sendte svar på epost klarte å skille dem. Ca 10:30 i videon nevnes dette.

Så dette er ikke en ghettoblaster som slår et 50k anlegg. God dag mann økseskaft?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (7 minutter siden):

Nææææ.. Som syv år gammel hadde jeg elektronikk som hobby, selv da visste jeg forskjell på spenning og strøm samt måleenheten og benevnelsen for disse.

Så bra at du hadde ellektronikk som hobby som 7 åring. Jeg spilte musikk som 7 åring..

Skal du ha premie for at du lekte med elektro som 7? Eller skal jeg ha en unnskyldning siden jeg sa Power og alle forsto hva jeg mente?

Lenke til kommentar

Ikke fortsett å dumme deg ut så mye med unnskyldninger!
LES deg opp litt før du påstår ting.
Power fra Engelsk er EFFEKT, måles her i landet med Watt.
Sikkert så forstår ALLE at du er rimelig fjortis ja.. Du spilte vel musikk som sju-åring på det fantastiske data-utstyret ditt med masse jitter da tipper jeg. 
Beklager, gidder ikke å diskutere med deg lenger, du får lære deg å lese litt først!

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (Akkurat nå):

Se der ja. Det er ikke om boomblaster, men soundblaster.  De snakker om testen som er her http://ethanwiner.com/converters.html
Så ikke snakk om kvalitet på et høytaller anlegg, men om ADC in et billig soundblaster lydkort er bedre enn det som finnes i profesjonelt utstyr. De nevner også i videoen at det var litt forskjell og noen få som sendte svar på epost klarte å skille dem. Ca 10:30 i videon nevnes dette.

Så dette er ikke en ghettoblaster som slår et 50k anlegg. God dag mann økseskaft?

Ja mer latterlig blir det lol...

Lada er den beste bilen også, gå til de for råd.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (19 minutter siden):

Ikke fortsett å dumme deg ut så mye med unnskyldninger!
LES deg opp litt før du påstår ting.
Power fra Engelsk er EFFEKT, måles her i landet med Watt.
Sikkert så forstår ALLE at du er rimelig fjortis ja.. Du spilte vel musikk som sju-åring på det fantastiske data-utstyret ditt med masse jitter da tipper jeg. 
Beklager, gidder ikke å diskutere med deg lenger, du får lære deg å lese litt først!

 

Jeg tror alle skjønte det når jeg sa Volt kabelen.

Jeg sa 5V også.. jeg vet ikke om det stemmer.

Er ikke det litt offtopic å grise arrestere en fyr for å si strømmen over USB når alle forstår hva jeg mente?

Strøm, spenning, watt who gives a shitt. Alt er strøm for meg...

Jeg trenger jo ikke være ellektriker eller DIY, er Jo det som er fint med Hi-Fi. Man lar ekspertise ta seg av det.

Aldri livet om jeg ville latt Ethan Winer avgjøre dette...

Man behøver vel ikke være mekaniker heller for å eie bil, og dekkbytte kan Dekkmann og Viking få gjøre?

Slik at de får litt lønninger også..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 minutter siden):

Hvorfor diskuterer dere med folk som mangler elementær forståelse av faget? Det er på nivå med en som leser oppskrift på grøt og bruker cola i stedet for melk.

Herregud hva skal du med den kunnskapen om du ikke skal åpne Forsterker og prøve å herpe/ fikse den?

Eneste jeg bryr meg om er motstand/resistens i høytalere og om watt er målt i 8 og 4 ohm...

Deretter er det innganger og funksjoner, og hvor store elementer på høytalere det er.

Eneste slik ellektriker kunnskap er til nytte er vel på rørforsterkere og muligens LP spiller.....

Der man må fikse litt nå og da...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (9 minutter siden):

Tja, å ha litt forståelse for teknologiene som er brukt gjør at man ikke blir rundlurt av diverse humbug.
Det er ingen som har sagt at man skal kunne fikse på utstyret selv, det er det du som gjør.

Nei, jeg synes min erfaring om matching av utstyr er viktigst...

Og det tror jo ikke dere noe på... Fordi dere ikke hører forskjell..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal belære meg med en nedlatende tone om jitter og ikke selv kan forskjellen mellom strøm, spenning og effekt så har du satt deg selv i en litt dårlig posisjon.

-k

Hvordan er det nedlatende tone????

Det var jo jeg som ble kritisert på det groveste for mine lekmans termer....

Jeg er ikke Doktor i ellektriker bransjen...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Vin studien viser tydelig at abx ikke er veldig brukbart til å finne forskjell med sansene, en studie viser også at korte perioder med lyttetest eller smaking ikke er mulig eller fornuftig med vin og musikk feks. Årsaken er hjernens evner til å koble forskjell på kort tid.

Du kan bruke 2 minutter eller 6 mnd på å gjøre en ABX test, fritt valg, ingen tvinger deg til å gjøre noe som helst på "kort tid". Anbefalingen er dog å muliggjøre raske kutt fordi evnen vår til å "huske" sanseinntrykk er begrenset. Hvis jeg hopper fort fram og tilbake mellom to lydkilder så hører jeg lett forskjell på et par dB løft i diskanten. Hvis jeg blir servert et lydklipp den ene dagen og ett det andre så er det ikke sikkert at jeg merker meg så mye.

Sitat

Vin testen er dokumentert og kjent og påpekes ofte når hifi abx diskuteres i media, sist Din side og Dagbladet.

Hverken dinside eller dagbladet anbefales for å sette seg til doms over et fagfelt. Kanskje du kan vise til noen publikasjoner i audio engineering society? ieee? American Psychology Association (jeg kan ikke psykologi så korriger meg gjerne om det er feil instans).

Sitat

På hundematen var det ikke klar forskjell på mat og hundemat, det var litt av poenget, de 70 prosentene var ikke akkurat tydelig, isåfall leste du ikke hele saken.

Hvis en vekt feiler å bevise at et menneske er 14g lettere etter døden og "alle" vet at ånden vår veier 14g så er ikke det et bevis på at vekter er en forfeilet teknologi.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...