Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor i HÆL....... får jeg ikke sendt epost?


Anbefalte innlegg

Har Outlook og outlook express på maskinen, som brukes sammen med standard telenor e-mailadresser ([email protected]) Har de siste dagene imidlertid ikke klare å sende epost, får denne feilmeldingen:

 

"Tilkoblingen til serveren mislyktes. Konto: 'pop.online.no', Server: 'smtp.online.no', Protokoll: SMTP, Port: 25, Sikker (SSL): Nei, Kontaktfeil: 10060, Feilkode: 0x800CCC0E"

 

 

Instillingene er de samme som jeg har hatt tidligere, og da har det fungert ypperlig. Har firewall aktiv og kobler til internett via trådløst nettverkskort. Hva i HÆL.... er galt? Serverne er naturligvis satt til pop.online.no og smtp.online.no

 

Hjelp hadde vært helt supert. Takk på forhånd.

 

mvh

Øyvind B. Lie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke koblet til via telenor, er på UPC-nett. er dette virkelig grunnen? isåfall er det jo temmelig søkt, da jeg uansett kan bruke webmailen deres, og HAR telenorabonnement jeg betaler for (hjemme, er nå på hybelen). Jeg klarer å motta epost ja. Har satt den til samme pålogging som innkommende epost ja..

 

mvh

Ø

Lenke til kommentar
Er ikke koblet til via telenor, er på UPC-nett. er dette virkelig grunnen? isåfall er det jo temmelig søkt

Søkt?

Slik har alle ISP-er i moderne tid satt opp sine SMTP-servere, så lenge de ikke bruke autorisering mot SMTP kan da ikke noen vite om du er onlinekunde eller ei når du prøver og sende gjenom ett annet nett.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt:

 

For å motta mail kan du gjøre som før....pop.online.no, MEN siden du bruker UPC sitt nett, så må du bruke UPC sin mailserver for å sende mail. Du kan IKKE bruke smtp.online.no.

 

Endre smtp-server til UPC sin adresse, så går det bra. Avsender adresse er elenor sin, og du kan motta på online-adressen.

 

Dette er fordi du ikke kan bruke en server til å sende mail så lenge du faktisk ikke befinner deg på det nettet.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Er ikke koblet til via telenor, er på UPC-nett. er dette virkelig grunnen? isåfall er det jo temmelig søkt, da jeg uansett kan bruke webmailen deres, og HAR telenorabonnement jeg betaler for (hjemme, er nå på hybelen). Jeg klarer å motta epost ja. Har satt den til samme pålogging som innkommende epost ja..

 

mvh

Ø

Dette er ikke temmelig søkt. De fleste ISPer i verden vil ikke la deg sende mail via deres SMTP server (SMTP server er den serveren som sender mailen din dit den skal) hvis du ikke er tilkoblet deres nett. Grunner til dette er blandt annet penger. Det koster penger for telenor, upc, ngt og alle andre for drift av servere, leie av linjer og mye mer. Derfor så er det nesten ingen (som jeg vet om) som vil såkalt "relay'e" for deg. Altså at de sender mailen fordi selv om du ikke er tilkoblet deres nett. Det finnes vel en del andre grunner også som sikkert noen andre gidder å skrive, men uansett. Ja, siden du er tilkoblet UPC så kan du ikke bruke telenor sin SMTP server. prøv med smtp.chello.no, ser at dette har blitt foreslått allerede.

 

EDIT: hvis du fortsatt trenger enda mer informasjon om dette så kan sikkert agvg gi deg svaret på alt, han er svært kunnskapsrik, spesielt på dette feltet :)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet etter jeg flyttet på hybel.

Nå har jeg altså funnet løsningen på problemet, og fått ett nytt problem.

Jeg vet ikke hvem som leverer linja jeg bruker, den "fulgte med" studenthybelen min...

Så.. Hva gjør jeg for å finne ut hvilken isp jeg bruker?

Endret av Svelge
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...