Gå til innhold

Catalyst 4.9 ute!


genesis

Anbefalte innlegg

Directx er det verste som har rammet gaming industrien.

Forklar litt nærmere er du snill, da jeg er rimelig spent på svaret ditt.

De innførte en ny "standard".

Å bruke mange forskjellige standarder skaper kompatiblitets problemer, som vi merker her...

 

Dette er jo bare tull og tøys fra ende til annen. Tvert imot så var DirectX som himmelporten for spillutviklingen. Før DirectX sin tid så hadde vi jo ingen standard (dvs man hadde OpenGL som man forsåvidt fortsatt har men den dekker ikke alle behov og de som programmerer mot OpenGL benytter DirectX i tillegg - men nok om det). Nå har vi fått en standard som fungerer veldig bra og som i tillegg (som regel) er bakoverkompatibel slik at du fortsatt kan spille de spillene som ble laget for 5-6 år siden. Noe kompatibilitetsproblemer kan selvsagt forekomme og sånn vil det alltid være. Men ihvertfall har alle skjermkortleverandører ett felles API som de skal støtte. De som var ute av bleiene før det ble slik vil nok forstå hvorfor dette er en god ting.

 

Hvordan dette kan ses på som "det verste som har rammet gaming industrien" er for meg helt ufattelig.

Problemet med DirectX er at det ikke er åpent.

Det kan ikke brukes på andre palatformer enn Windows. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Directx er det verste som har rammet gaming industrien.

Forklar litt nærmere er du snill, da jeg er rimelig spent på svaret ditt.

De innførte en ny "standard".

Å bruke mange forskjellige standarder skaper kompatiblitets problemer, som vi merker her...

 

Dette er jo bare tull og tøys fra ende til annen. Tvert imot så var DirectX som himmelporten for spillutviklingen. Før DirectX sin tid så hadde vi jo ingen standard (dvs man hadde OpenGL som man forsåvidt fortsatt har men den dekker ikke alle behov og de som programmerer mot OpenGL benytter DirectX i tillegg - men nok om det). Nå har vi fått en standard som fungerer veldig bra og som i tillegg (som regel) er bakoverkompatibel slik at du fortsatt kan spille de spillene som ble laget for 5-6 år siden. Noe kompatibilitetsproblemer kan selvsagt forekomme og sånn vil det alltid være. Men ihvertfall har alle skjermkortleverandører ett felles API som de skal støtte. De som var ute av bleiene før det ble slik vil nok forstå hvorfor dette er en god ting.

 

Hvordan dette kan ses på som "det verste som har rammet gaming industrien" er for meg helt ufattelig.

Problemet med DirectX er at det ikke er åpent.

Det kan ikke brukes på andre palatformer enn Windows. :thumbdown:

Er vel ikke rart at MS lager programvare som kun kan brukes med Windows :)

Lenke til kommentar

Faen altså JEG KLARER ikke å få spilt spill ordentlig med disse nye driverene!!"#!"# jeg er utrolig frustrert over hvor dumme ati kan være har re-installert de driverene ca 100 hundre ganger men nei da forsatt får jeg massive framdrops der framsen plutselig går ned til 5-6 i CS!!!!! tenk deg det, en x800 pro@ 16 pipes med 6 frames på CS!" heelt sjukt.

Lenke til kommentar
Før DirectX sin tid så hadde vi jo ingen standard (dvs man hadde OpenGL som man forsåvidt fortsatt har men den dekker ikke alle behov og de som programmerer mot OpenGL benytter DirectX i tillegg - men nok om det).

Hva er det OpenGL mangler? Doom 3 ser da ut til å ha gjort det helt flott med OpenGL? Det ser i allefall bedre ut enn de siste Direct3D-spillene, etter det jeg kan se.

 

Og hvordan er DirectX en "standard", rent bortsett fra at det kun fungerer for Windows, som er størst i desktopmarkedet?

 

Når det gjelder at DirectX er noe av det bedre MS har klart å lage, så kanskje. Men det gjelder i såfall bare de siste versjonene.

Lenke til kommentar

Har et snodig problem med mitt X800 pro kort og det er at stadig vekk så minimaliseres spill, fryktelig irriterende under en deathmatch. Det skjer ikke så veldig ofte, men en gang i blandt. Noen som har vært borti noe lignende (standard klokk).

 

Når det gjelder Directx og Opengl så kan man ikke si at et verktøy er bedre enn det andre, det var faktisk sånn at i en periode så var opengl utdatert i forhold til directx mener jeg å huske, noe som har forandret seg nå.

 

At noen mener at opengl ser bedre ut er bare subjektivt, Farcry er basert på directx og grafikken er imponerende, det er tross alt bare et tidsspørsmål før spillutviklerene gir ut spill med enda bedre grafikk og da tror jeg nok at di kommer på DX i og med at den er mest brukt og dermed godt kjent.

Lenke til kommentar
At noen mener at opengl ser bedre ut er bare subjektivt, Farcry er basert på directx og grafikken er imponerende, det er tross alt bare et tidsspørsmål før spillutviklerene gir ut spill med enda bedre grafikk og da tror jeg nok at di kommer på DX i og med at den er mest brukt og dermed godt kjent.

Jeg sa at Doom 3 ser bedre ut enn de fleste DX-spill. Hva har det med saken å gjøre at det kan komme DX-spill som ser bedre ut igjen? Betyr det at det ikke kan komme OGL-spill som ser bedre ut enn disse igjen?

 

Ærlig talt. Poenget mitt var at OGL faktisk fungerer helt fint bl.a. for id Software, og at det derfor er unødvendig å komme med kommentarer om at "det dekker ikke alle behov". Hva er det med dere som må forsvare MS til enhver pris?

Lenke til kommentar
Har et snodig problem med mitt X800 pro kort og det er at stadig vekk så minimaliseres spill, fryktelig irriterende under en deathmatch. Det skjer ikke så veldig ofte, men en gang i blandt. Noen som har vært borti noe lignende (standard klokk).

Dette kan jeg nesten med sikkerhet si at skyldes ett eller annet program du kjører i bakgrunnen, som Windows prioriterer når det aktiveres. Programmer som Kazaa, WinMX, Antivirus og lignende er vel de mest sannsynlige.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke brukt TV-ut med Cat. 4.9 controll panelet...noen som hvet hvordan man får aktivert den??

btw jeg får bluescreen selv med .NET Framework 1.1 installert når jeg går inn på avansert via skjermegenskapene

yup.. fikk bluescreen+reboot jeg å.. så formaterte jeg så funket allt fint :p

 

Hjalp ikke å reinstallere driverne.. :( måtta formatere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...