Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har du lest emnetittelen? Det står "et fristed for tunge tanker". Og så kommer du her å rakker ned på dem? Manglende respekt kalles det.

 

 

Er det respektløst å bry seg, altså å prøve å gi oppmuntrende ord som kan være til hjelpe for noen om ikke mer?

 

Og jeg lurer fortsatt på om det er forbudt å prøve å komme med oppmuntrende ord og tanker, siden det kan virke slik utifra at du henviser til emnetittelen "et fristed for tunge tanker" - og dermed tilsynelatende mener at kun tunge tanker og ord er lov her inne, og ingenting annet.

 

Av og til føles det som at enkelte her inne ikke vil at andre skal få hjelp av oppmuntrende ord, bare fordi akkuratt de ordene ikke hjalp noe særlig for dem selv.

 

Det finnes dessverre ikke en mirakel settning som hjelper alle sammen i denne verden - men det betyr ikke at noen kan få hjelp ut av det - og da er det isåfall ikke særlig bra visst noen prøver å øydelgge for dem som faktisk fant hjelp i noen "oppmuntrende ord" , uansett hva emnetittelen er på forumstråden.

Lenke til kommentar

Folk kan bli fornærma om du meinar dei bør søke til ein gud for å kunne leve livet fullt og ha positive tankar. Eg er ateist, men eg kan fortsatt berre sjå på jorda og livet og glede meg over alt som er til. Alle har sine nedturar, og ein bør få velje sjølv kven ein skal henvende seg til om ein er nedfor.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Vært og sagt hadet til kjæresten min i dag, det var hardt, men også litt beroligende.

 

Men gud så forferdelig å måtte gå fra han igjen. Og i morgen er det begravelse.. :(

Lenke til kommentar

Skal man hjelpe noen som sliter med sine egne tanker, så må man innse at man ikke kan redde noen, de må redde seg selv. Man kan være der på veien fremover. Ofte er det best å la de tunge tankene ligge urørt og heller fokusere på noe positivt. Av og til er distraksjon flott. Noe så enkelt som en 15minutters prat om noe løst og engasjerende kan være nok til at en person får en liten pause fra de tunge tankene.

 

Å være dømmende virker mot sin hensikt. Å komme med enkle løsninger blir for dumt; de enkle løsningene blir fort prøvd uten hell. Å bare være der kan være nok, men av og til passer ikke det engang - da er det viktig å ta hintet.

Lenke til kommentar

Det og vite at bare noen er der for deg, kan hjelpe utrolig mye.

Er ikke sikkert personen vil snakke med deg, ikkke se deg.....men personen vet at hvis han\hun trenger støtte så er du der:)

 

Syns du sa det veldig bra JO :yes:

 

 

Edit: beklager de ekstra bokstavene til tider, men tastaturet har erklært krig imot meg..

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger har det ikke endt i krangel når noen har kommet inn hit med slike ting? Vi trenger ikke høre nok en gang at vi må tenke positivt. Man trenger konkret hjelp - steg for steg. Jeg sier ikke dette for å slå ned på folk som bare prøver å komme med råd, men folk som virkelig sliter vil bare ta seg nær av det. Dette er jo et veldig sårt punkt. Dessuten vil jeg tro at de fleste her inne allerede gjør det de kan for å skaffe seg hjelp, selv om det ikke alltid går som man håper på. Jeg ser mer på denne tråden som et sted man kan få ut følelser og tanker, uavhengig om man gjør noe med problemet man sliter med eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror det hadde gjort seg med en ny og forbedret førstepost, med informasjon om hvordan tonen i tråden skal være, hvordan man hjelper, og hvordan man får krisehjelp. Småkrangling hører ikke hjemme her, takhøyden for å bruke tråden bør være stor - og det er den ikke om det er mer krangling om hvordan man skal hjelpe enn bruk av tråden til det den skal brukes til.

 

Er det noen som føler for å ta det ansvaret? Det hadde løftet tråden, og tråden er jo verdifull når den fungerer.

 

Edit: evt. er det noen som har innvendinger mot at jeg tar på meg den jobben?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne sett en fullstendig sletting av tråden. En slik tråd er for stor til å være nyttig for andre med lignende problemer, ingen setter seg ned og leser gjennom 2270 sider med tunge tanker allikevel, samtidig som det ligger mye relativt sensitiv personinfo i denne tråden.

 

Det har vel også forekommet at personer har tatt farvell her i tråden før de har gjort det slutt.

 

Selv om det er mest ønsketenkning, så hadde jeg kunne tenkt meg en deppetråd med begrenset levetid, og begrenset søkbarhet. Takhøyden for å bruke tråden bør være så lav som mulig for de som sliter.

 

Uten tvil ville det vært godt med blanke ark. Men, det er jo skumlere å bruke tråden på de første få sidene.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Har insett at dette er en tråd for å utrykke seg selv og slippe ut litt følelser, der det ikke er plass for lister alla den jeg lagde. Så ikke det da, så den er slettet. Den hjalp meg litt da jeg trengte litt godord men var da på en liten opptur, men ser at det virker mot sin hensikt når man er langt nok nede. Måtte bare komme meg dit selv igjen for å få opp aua.

 

Hvis noen skal lese førsteposten hadde det vært greit med en ny tråd..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...