Jump to content

RaZoR_

Medlemmer
  • Content Count

    621
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Mercedes sine 200CDI motorer er egentlig nedtrimmete motorer og har derfor ganske godt potensiale mtp chipping. 35-40hk og rundt 70-80nm ekstra er mulig å hente ut.
  2. Er like mye audi hester som vw hester i den bilen. vw og audi er jo som kjent vag begge deler, og dermed de sammene delene omtrent hele veien.
  3. Innsatsfilter kan du bytte uten noe mer. K&N fåes kjøpt mange steder. Bl.a hos ES Tuning, Kollevoll m.f.
  4. Er noe som skurrer veldig her ja. De fleste som driver med chiptuning drar strikken så langt det er forsvarlig og tar ut så mye som mulig, så at en powerbox klarer å få ut mer, er merkelig Klart, er vel i danmark som i norge, at det finnes "snille" ruller og strenge. - 400hk en plass er ikke mer enn kanskje 330hk ett annet sted. Så det er mange muligheter, uten å påstå at noen har rett eller feil her. - Bare stusser på talla! (Dog ikke første gang det skjer at jeg stusser på tall fra produsenter) Mvh, Magnus
  5. Varmeskjold og flexirør fra bilens orginale luftinntak i fronten løser stort sett problemene med varmluft. Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig". Ny lmm koster forøvrig 1390,- +/- 100kr hos møller. Dette er da en "overhalt" lmm, hvor lmm-huset er brukt, og måleren er ny. lmm-huset er forøvrig bare en plastbit, som man ikke akkurat kan regne slitasje på (dersom noen skulle lure). NY lmm med NYTT hus, koster 3490 eller 3990.- Dyrt plastrør mao! Mvh, Magnus
  6. RaZoR_

    A3 og turbo.

    Gå heller rett etter en 1.8t, og helst med qauttro. Ombyggingsprosjekter blir alltid mye dyrere som det sies over her. Sportsunderstell som er orginalt er skjeldent stivt nok til at det er gøy i lengden uansett
  7. Vi har to mercedes c-klasser i familien, og de er totalt ubrukelig på glatta. bilene har stått fast flere ganger på flatmark i vinter. Begge har forsåvidt antispinn, esp og automatkasse som på det aktuelle tidspunktet sto i winter-modus. Hvis du skal bytte til noe "bedre" er vel kanskje audi med quattro veien å gå?
  8. Sånn i grovetrekk: Veiv, råder, stempel, porting av topp, kammer, innsug, grenrør, turbo, ic, eksos. Datasprut er og å foretrekke. Det koster pæng, det er iallefall sikkert. Men da har du noe som virkelig holder, og som du kan ta ut en del hk med! Sånn når det gjelder pris, så tror jeg fort at man må regne 70-80.000 for ett GODT og holdbart oppsett med en del hk i. Klart, det finnes billigere varianter, med mulighet for mindre hk, så mulighetene er mange, spørs på hvor stort budskjett du har, hvor mye effekt du ønsker osv. Magnus
  9. En ordentlig chipping vil fortsatt imo være å foretrekke, da man fortsatt benytter den orginale motorstyringa, med diagnoser, sikkerhetsmodus osv, og hvor feil (og annen info) kan leses ut på vagcom på lik linje med en orginalbil.
  10. RaZoR_

    Min nye Audi A4

    Hvor mye effekt er det orginalt i bilen, og hva er gjort for å få "200+" med hk og 322nm ? Magnus
  11. Er vel en ganske standard oppskrift som blir beskrevet der ja. Finnes jo haugevis med deler til mk2 som kan brukes. Spørs jo helt hva du søker.. Det finnes jo alt fra "orginal" 90look som beskrives her til fullt stylingkit med frontfangere, leppe, sideskjørt, bakfanger, defuser til bakfanger, vinger, speil osv osv. Så gi oss litt input på prisklasse og hva slags "stuk" du vil ha på bilen. Eksos koster som nevnt mellom 3500-4000kr for de litt billige anleggene og opp til 15000 for de dyrere. Luftfilterkit fås til rundt 1000lappen. Jeg kan være behjelplig med å skaffe det meste av nye deler iallefall, da jeg sitter på en del kontakter etterhvert. Magnus
  12. Bilen din tåler helt fint chipping. Men bruk kreftene med fornuft som det sies over her. Lappen sitter fort løst når man får mer hk å rutte med Ellers finnes det jo en del seriøse og gode tunere rundt om i Norge. Klart, du får ikke muligheten til å bytte program, men stort sett så leveres programmene ganske så optimalisert, enten du skal ut på bykjøring eller om du skal ha masse aks. Magnus Aarflot
  13. Hvis du skal få ut mye hk, så er en 16v motor en fordel å ha som basis. Og forbred det på å bruke en middels formue! Råder, veiv, stempler, porting av topp, kammer, turbo, grenrør, innsug, dyser, ny motorstyring, intercooler er vel i grovetrekk noe av det du må regne med. Men ett oppsett for bare "litt mer" hk, kan fint lages selv og. f.eks en K03 turbo, intercooler og mekanisk bensintrykksregulator gjør at man kan justere seg inn på f.eks 0.4-0.5 bar. 1.4 8v motoren har pleid å holde opp på 0.8-0.9bar, på de vi har prøvd her i distriktet.. Så trenger ikke kjøpe "dyre" ferdigkitt heller.. Magnus
  14. Har aldri påstått noe annet enn at boksene funker, men at det er LANGT fra ideelt. Demontering går greit på 5-10min ja, hvis man vet hvor hjernen i bilen sitter. Hjernene tåler som det meste av annen elektronikk ganske mye juling uten at det ryker. Så at "en finger på feil plass er nok", sier litt om din kompetanse på hva vanlig hw tåler. Skal sies at når jeg sier 5-10min, så forutsetter det at chippen sitter i sokkel. 5-10 sek, er kortere tid enn mannen i gata bruker på å åpne panseret, så neppe. Dessuten skal man komme til, blandt alle plastdeksler og skit. "lureri er lureri" ? En powerboks -LURER- bokstaveligtalt hjernen. En chip OMPROGRAMMERER hjernen, slik at hjernen faktisk skjønner hva som skjer, fremfor at den -TROR- ting er normalt, mens det faktisk ikke er det. Vi kan diskutere dette i evigheten, men en chip -ER- en bedre løsning. sånn er det bare. M
  15. Mye feilinformasjon ute å går her. De som du omtaler som "kullboxene" er det useriøse aktører som står for. KCR og RAPID er piggyback computere som står mellom styreboksen og resten av systemet og har en egen ecu som regner ut åpningstiden på dysene, turbotrykk og brenselstrykk blir ikke rørt av disse boxene. Alle diagnose (OBD II) funksjoner er bibeholdt med og ved en eventuell diagnose så blir alt å se helt normalt ut, og skulle du være redd for å bli fysisk oppdaget så er det bare å ta den av før den skal undersøkes. Kan med hånd på hjerte si at det ikke er noe farlig og bruke effektbokser fra seriøse aktører. 5680722[/snapback] Hvis ikke turbotrykk og brenseltrykk blir rørt, så blir det jo ganske automatisk ikke tatt ut mer effekt heller. - Så her er jeg spent. Hvis det er en piggyback, så er jo det bare idioti å montere på ett allerede perfekt fungerende motonic system. Det er det jo uansett, å overstyre noe som allerede fungerer perfekt og er tilpasset bilen. At diagnosesystemet blir behold er så, men infoen som sendes til hjerne er jo bare den infoen piggybacken/kullboxen vil sende fra seg, og den vil naturlig nok oppgi at "alt er som før", og dermed er man sett og vis like langt. Det ser likt ut osv, men funker jo ikke som det skal. For å sette det andre veien, jeg kjenner en som jobber med overhaling av motorer/topper, og han sier han ser en trend med mer koksing, særlig i tdi motor som er kjørt med kullbox kontra chip. - Også noe å tenke på. Så alt i alt vil jeg påstå at å chippe ER bedre enn powerbox. - Og hvis du chipper hos en som tar seg bryet med å sette inn sokkel i hjernen, er det jo ikke stort mer enn en 5-10min jobb å sette inn orginalchippen igjen. Mao ganske lett å sette tilbake igjen. Bare til info, så kan teknisk sett en nyere turbomotor lures ved å sette på f.eks en motstand eller f.eks en led-diode på riktig sted, og vil da gi omtrent samme effekt ut som en powerboks. Basisen for powerbox er ikke mer avansert enn endring av signalet til hjernen. Magnus
×
×
  • Create New...