Gå til innhold

Dell XPS Pc - hvordan er prisen?


Anbefalte innlegg

Kommer nok til å gå for denne i en hjemmepc-avtale. Men hvordan er prisen i forhold til å bygge selv?

 

Nyhet: Dimension XPS (D0991) Kr 36683

 

Standard komponenter: Intel® 925X Express brikkesett med ICH6-R

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

Prosessor: Intel® Pentium® 4 Prosessor 540 med HT teknologi (3.2GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

Minne: 2048MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x1024] (+ NOK 6 346 kr)

Harddisk: 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+ NOK 2 530 kr)

Grafikkort: 256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT med DVI/VGA - TV-out via S-video port og dual monitor support - Anbefalt av Dell (+ NOK 3 633 kr)

Skjerm: Dell 1901FP HAS 19" (19" VIS) UltraSharp™ Digital flatskjerm (+ NOK 7 056 kr)

Optisk enhet: 8x/4x DVD+R/RW og 48x CDRW (+ NOK 2 097 kr)

Lydkort: Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2 (Dell) digitalt lydkort, PCI, Dolby Digital 5.1 og IEEE1394

Høyttalere: Dell 5650 5.1 Surround Speaker System (+ NOK 1 190 kr)

Modem: V.92 56Kb Data / Fax Modem (internt) (+ NOK 335 kr)

Tastatur: Logitech® Cordless Desktop® MX Keyboard & Rechargeable Mouse - Anbefalt av Dell (+ NOK 837 kr)

Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel

Programvare: Microsoft® Office 2003 Small Business - Anbefalt av Dell (+ NOK 2 703 kr)

Dell printere: Dell 922 Alt-i-ett Inkjetskriver 18 sider/min. 4800x1200dpi / 1200x4800dpi scan, USB (+ NOK 1 264 kr)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det virker ganske greit, men du må huske at det er lagt inn overklokkingssperre på ALT som ved normale omstendigheter kan klokkes, om det så bare er et par mhz. Men skal du ha et kjapt og stabilt system, med tilsvarende specs, 19" Flatskjerm osv, Office, XP Pro, Printer og alt det, kommer du ikke i nærheten av dell. Ser jo riemlig rått ut. Bare husk godt med garantitid, og god supportavtale. Er nok verdt å betale ekstra for, om de skal hente pcen din, og fikse den kjapt, de kommer og på døra di, og lokaliserer feilen! ;)

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

"Ikke kjøp Dell!" er kanskje ikke et voldsomt seriøst svar, men hvis du leser rundt på disse forumene om hva slags erfaringer folk sitter med om Dell bør det vekke en tvilens stemme i en hver potensiel kjøper. Store organisasjoner er ikke nødvendigvis til kjøperens beste.

 

Det andre standardsvaret du skal få her er: "Trenger du dette?".

 

Du skal være en EKSTREMT kresen PC-bruker for å kunne forsvare en slik investering. De aller aller aller fleste vil ha langt bedre utbytte av en pc til 15.000 med to-tre påfølgende opgraderinger på 5-10.000,- enn en maskin til over 30.000,- Selv om det er snakk om en hjemmepcavtale. På denne måten kan du ha det nest beste i 3-4 år. Innvesterer du i top notch utstyr nå er dette utdatert om 3-4 år...

 

Og til det du spurte om: Hvis du setter sammen et tilsvarende, om ikke identisk, system selv hos Komplett el. vil du nesten garantert kunne gjøre dette billigere.

 

Konkrete ting jeg ville tenkt igjennom en gang til:

 

- Valg av prosessor: sikker på at ikke en 64-bitsløsning fra AMD ikke er billigere og bedre?

- Hva skal du med 2 GB minne? Designe oljeplatformer? Penisforlenger?

- 1/2 TB i RAID0. Er det fryktelig smart? Ja du får bedre ytelse, men dette er ganske mye data å miste hvis en disk ryker...

- Trenger du egentlig et så dyrt skjermkort?

 

 

Mine to øre.

Lenke til kommentar
Intel er jo latterlig dårlig nå i forhold til amd

Dumt utsagn å komme med, da dette fører til svært dumme reaskjoner fra enkelte.

Når det gjelder dostojevski sitt svar, så er jeg enig til en viss del med han, men hvordan skal du få det billigere hos Komplett? Du må ha en drøss med bedre tekniske og roligere løsninger, og du må huske at man skal ha OS og annen programvare som fort koster noen tusen om man vil kjøpe det. Dessuten er det meget stilig, det XPS systemet. Men du kan greie deg fint med et til 20, og heller oppgradere seinere.

Lenke til kommentar

OK, here we go. Dette er altså bare et kjapt forslag for illustrasjonens skyld, alle priser fra Komplett:

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Abit AA8-3rd Eye Hovedkort for S775 I925X,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR2,PCI-Ex16

1595,-

 

Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

2090,-

 

Microsoft Windows XP Home Edition Programvare Norsk OEM

905.45,-

 

2 X Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

5798,-

 

2 X Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

3180,-

 

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI Express,VGA/VIVO/DVI-I, Retail

4349.99,-

 

Samsung 19" LCD Syncmaster 910T TCO99 Skjerm, Dual, Silver

5495,-

 

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

795,-

 

Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk

665,-

 

Logitech Z-5300 Høyttaler 5.1 THX 5 Satelitter og Subwoofer 305W RMS

1650.01,-

 

CNet Modem 56k V90/92 Internt PCI med fax/voice

180,-

 

Logitech Cordless Desktop MX (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail

845,-

 

Microsoft Office 2003 Std Norsk CD Fullversjon, Retail

4810,-

 

Epson Blekkskriver Stylus C66 5760dpi C11C573003 - 17spm

995,-

 

Chieftec BX Tower m/dør Sort Kabinett 360W PSU

864.5,-

 

------------------------------------------------------------------------------

Totalt: 34217.95,-

------------------------------------------------------------------------------

 

 

Bemerk et par viktige punkter her:

  • Dette inkluderer FULLVERSJON av Office. Komlett selger ikke SB-versjonen, handler du hos noen som fører denne kan du trekke fra ytterligere ca 2000,-
  • Garantiordningen vil være dårligere hvis du bygger selv. Garanti gjelder på enkeltkomponenter, ikke komplett maskin. På den annen side vet du hva du har å forholde deg til.
  • På denne måten får du en PC bygd opp av industristandard elementer, ikke hva Dell måtte ha liggende i skuffen.

 

Jeg tror ikke jeg har oversett noe her. Mener at dette bør være et MINST like godt alternativ som Dellmaskinen, og altså noen tusenlapper billigere.

 

It's easy as Dell. We come in peace! We come in peace! Ack! Ack!

 

Selvfølgelig; hvis prisen du har fått er inkludert 5 års total care eller lignende gjør dette selvsagt saken bedre for Dell sin del, men i motsatt fall hevder jeg fremdeles at PC kjøpes billigere og bedre andre steder.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :)

 

Eg hadde og som prinsipp at eg aldri skulle handle hos dell. Har ikke kjøpt der selv før, men noen kompiser av meg har.. Har sikkert mobbet de i tre år nå p.g.a det :!:

 

Men når eg såg dette tilbudet, så ble eg faktisk overbevist. Selv om eg heller til amd selv også, men Dell/Intel er vist god-venner.

 

Eg la inn samme handlevognen på dells hjemmesider, samt noen options som ikke lå på nettsiden, men som bedriften fikk. Bedriften har fått ca 20% rabatt på de prisene som står på nettet, samt at eg får skattefordelen. Dvs eg sparer 20.000 på vanlige priser.

 

Og når eg først får et slikt tilbud, har eg for en gangs skyld lyst til å få ca det beste som finnes på markedet.

 

Til OD : Joda, den pcen vil nok slå min, MEN legg på 10.000 til så har du alt annet som skal være med også... Surround høytalere, mus/tast, kabinett, Service, levering, programmer, printer og finansiering o.l. Og da er vi oppe i 50.000...

Endret av [SVG]Pacman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...