Gå til innhold

Dell XPS Pc - hvordan er prisen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal man vente det beste som "nesten" er på markedet hele tiden, vil man ikke ha pc i det hele tatt.

Dessuten er ikke amd noe valg i denne pakkeløsningen. Dell er som kjent gode venner med Intel.

Og eg har ikke tid til å vente, siden eg må gi beskjed på onsdag om eg vil være med eller ei på avtalen..
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv maskin fra Dell, og det går helt greit å oppgradere med småting som mer RAM (de bruker vanlig industristandard), Harddisker, DVD-Brennere osv.

Men jeg savner virkelig en mer avansert bios, dessuten er hovedkortet lagd utenfor industristandard. PCI/AGP-kort settes inn uten skruer, noe som både er en fordel og ulempe (lettvint, men sitter ikke så godt).

 

Ulempen med dell er som nevnt INGEN overklokkingsmuligheter (bortsett fra skjermkort ), og meget ublu delepriser (koster f.eks over 2000 for en standard IDE Western Digital 120GB...), og dårlig informasjon om delene som faktisk sitter i maskina.

 

Fordelen er selvsagt prisen på innkjøp og gode serviceavtaler.

 

Hva du gjør for bli opp til deg.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Det er endel ting med det Dell oppsettet jeg vil stille noen spørsmålstegn ved.

 

1.) Diskene kjøres i RAID 0 hvilket betyr at dersom en disk ryker så ryker alle dataene. Jeg ville ikke ha kjørt RAID 0 uten å ha backup muligheter.

Det har også etterhvert kommet frem at RAID 0 har liten ytelsesmessig gevinst til vanlig desktop bruk. Det perfekte hadde etter min mening vært en 74 GB Raptor med OS og programmer på og en eller flere 250 GB disker i tllegg.

 

2.) DDR2 minne. Dette er dyrt uten å gi bedre ytelse. Siden det er "Alderwood" brikkesettet så støtter hovedkortet kun DDR2 minne. Det er inkludert 2 x 1024 MB så trengs det vel neppe noe mere minne i nærmeste fremtid, men du bør være klar over at en betaler uforholdsvis mye i forhold til ytelsen.

 

3.) XP Home. Hadde forventet XP Pro.

 

4.) Hovedkort. Hvilke utbyggingsmuligheter er det ?

 

 

Skjerm og skjermkort har jeg ikke særlig peiling på, jeg bruker en 17" Dell flatskjerm på jobb og den fungerer ihvertfall greit til det bruket (sier vel ikke så mye men).

Lenke til kommentar

HD: Eg har faktisk tenkt å kjøpe en raptor disk utenom til os. Grunnen til at den ikke er med er at den ikke er med som opsjon i "pakken"

 

Minne: Satser på at 2 gig minne holder de neste 3 årene.. Kjører på 384 sdram nå, og det har holdt noen år så.... Derfor er ikke oppgradering av dette noe mål. Er forresten plass til 4 gig.

 

XP: Er faktisk Xp Pro som følger med.. La bare inn feil..

 

HK : Hakke peil.

 

Skjerm : Tror eg går for 19" crt. Dropper 19" lcd, pga bare 25 ms

Lenke til kommentar

Vet om flere med Dell-maskiner som har byttet ut hovedkortet for å få vekk alle sperrene som ligger i bios og alt det der.Da har man jo en nesten normal pc etterpå.Personelig kan jeg ikke fordra kabinettene deres der man må dele hele greia for å komme inn.Bortsett fra dette fungerer vel Dell også. :p

Lenke til kommentar
Pacman,27/08/2004 : 09:33] Takk for tilbakemeldinger   :)

 

Eg hadde og som prinsipp at eg aldri skulle handle hos dell. Har ikke kjøpt der selv før, men noen kompiser av meg har.. Har sikkert mobbet de i tre år nå p.g.a det  :!:

 

Men når eg såg dette tilbudet, så ble eg faktisk overbevist. Selv om eg heller til amd selv også, men Dell/Intel er vist god-venner.

 

Eg la inn samme handlevognen på dells hjemmesider, samt noen options som ikke lå på nettsiden, men som bedriften fikk. Bedriften har fått ca 20% rabatt på de prisene som står på nettet, samt at eg får skattefordelen. Dvs eg sparer 20.000 på vanlige priser.

 

Og når eg først får et slikt tilbud, har eg for en gangs skyld lyst til å få ca det beste som finnes på markedet.

 

Til OD : Joda, den pcen vil nok slå min, MEN legg på 10.000 til så har du alt annet som skal være med også... Surround høytalere, mus/tast, kabinett, Service, levering, programmer, printer og finansiering o.l. Og da er vi oppe i 50.000...

Jeg har selv hatt 3 Dell PC'er og har hele veien vært MEGET fornøyd. Har også hatt 2 bygge PC'er som bare endte opp med drøssevis med problemer. Hadde også en Compaq sak en gang i tiden og det var også bare trøbbel.

 

Er akkurat ferdig med 3 årig tillegsutdannelse på heltid og har derfor ikke hatt råd til å bytte PC inntil jeg snart er tilbake i jobb. Vurderer selv en Dell XPS. Har satt opp en maskin til ca. kr 30.000 som inkluderer en 19 tommers LCD.

 

Har ymse venner som driver med PC-bygging og vi har sammen sjellet en god del priser. Det vi har funnet ut er at når man er oppe i prisklassen XPS så er ikke Dell spesielt dyrere. Dell kjøper inn dyre komponenter langt rimeligere enn noen annen aktør i Norge kan drømme om. På den PC'en du har satt opp vil en bygge PC kunne bli noen tusenlapper billigere, men hva er egentlig poenget med det?

 

En Dell XPS leveres jo fiks ferdig, den fungerer og er temmelig optimalisert også. I tillegg har du langt bedre garantiordninger hvis noe skjer.

 

At en del innbitte Dell hatere her inne av prinsipp ikke liker Dell får stå for deres egen regning. Legger da også til at Dell XPS er laget med tanke på smertefrie oppgraderinger flere år frem i tid. Kabinettet som Dell bruker til XPS er kjempebra og viser med tydelighet at XPS-serien er det aller beste og mest gjennomarbeidede fra Dell.

 

Eneste jeg vil anbefale deg er at du vurderer 1 Gb RAM fremfor 2 Gb - såfremt du ikke jobber profesjonelt med krevende designoppgaver. Dette vil spare deg for en del kroner.

 

Du kan også med fordel velge deg en 3.4 Ghz CPU. Den koster ikke veldig mye mer enn 3.2 Ghz varianten. Til spilling og slike ting som du nevner er 2 Gb RAM temmelig unødvendig.

 

Til de som påstår at det er dårlige oppgraderingsmuligheter på en Dell XPS kan jeg bare si at dere bør oppgradere dere på XPS-serien.

 

XPS-serien ble skapt i USA som en konkurrent til Alienware, og Dell har selv sagt at nettopp XPS-serien skal være langt mer fleksible enn de tradisjonelle Dell-systemene.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products..._xps&l=no&s=dhs

 

Som XPS eier får du også temmelig bra oppfølging og service.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Ja, det er overkill med 2 gig ram nå, men når man først får det billig, så hvorfor ikke? Tviler på at det er noen som mener at man i løpet av 3 år ikke vil få bruk for 2 gig ram.

 

Det med musen hadde eg ikke tenkt på. Men har ikke merket noe drawback med den trådløse musen eg har nå til spilling..

 

Her er fulle specs forresten (uten rabatter)

 

Nyhet: Dimension XPS (D0991) 35 361 kr 43 848 kr (med mva)

 

 

Standard komponenter: Intel® 925X Express brikkesett med ICH6-R

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Unik chassis design med 460W PFC strømforsyning

I/O porter i fronten: 2 USB 2.0, 1394 (firewire), hodetelefoner og mikrofon

Opplyst frontplate med 7 fargevalg

Ekstra chassis ventilasjon og varmestyrte vifter

Integrert RAID controller med Intel® Matrix Storage teknologi

Integrert Gigabit Nettverkskort

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Professional - Anbefalt av Dell (+ NOK 732 kr)

 

Spesialtilbud: Ja takk - fri levering

 

Power-oppgradering: Spesialtilbud: Jeg oppgraderer til MS Windows XP Pro og MS Office 2003 Small Business og sparer NOK620 inkl. mva. (+ NOK 2 465 kr)

 

Service: 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 1 års Online Training - Anbefalt av Dell

 

CompleteCare: Inngår ikke

 

Prosessor: Intel® Pentium® 4 Prosessor 540 med HT teknologi (3.2GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

 

Minne: 2048MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x1024] (+ NOK 6 346 kr)

 

Harddisk: 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+ NOK 2 530 kr)

 

Valgfri 3. harddisk: Inngår ikke

 

Grafikkort: 256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT med DVI/VGA - TV-out via S-video port og dual monitor support - Anbefalt av Dell (+ NOK 3 633 kr)

 

Skjerm: Dell 1901FP HAS 19" (19" VIS) UltraSharp™ Digital flatskjerm (+ NOK 7 056 kr)

 

2. Skjerm: Inngår ikke

 

Optisk enhet: 8x/4x DVD+R/RW og 48x CDRW (+ NOK 2 097 kr)

 

Lydkort: Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2 (Dell) digitalt lydkort, PCI, Dolby Digital 5.1 og IEEE1394

 

Høyttalere: Dell 5650 5.1 Surround Speaker System (+ NOK 1 190 kr)

 

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition

 

Modem: V.92 56Kb Data / Fax Modem (internt) (+ NOK 335 kr)

 

Tastatur: Logitech® Cordless Desktop® MX Keyboard & Rechargeable Mouse - Anbefalt av Dell (+ NOK 837 kr)

 

Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel

 

Programvare: Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare: Engelsk

 

Installasjonstjenester: Inngår ikke

 

Dell printere: Dell 922 Alt-i-ett Inkjetskriver 18 sider/min. 4800x1200dpi / 1200x4800dpi scan, USB (+ NOK 1 264 kr)

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt en knallbra PC, men som sagt ville jeg gjort følgende endringer:

 

Gå ned til 1 Gb RAM. Du kan jo putte inn en Gig til senere :-)

 

Gå opp til en 3.4 Ghz CPU - det merker du litt.

 

Kutt ut trådløs mus. Du bør merke at en optisk mus som ikke er trådløs gir deg langt bedre kontroll og hastighet på type FPS spill.

 

Med et slikt budsjett kan du med fordel velge deg den dyreste DVD-løsningen. Du får da dobbel hastighet på DVD-spilleren, og det kan jo ha sine fordeler.

 

Hvis du ikke skal printe ut mye fargeutskrifter bør du også vurdere en Dell laser i stedet. Disse billige fargeprinterne koster ekstremt mye i bruk. En laser er derimot mye mye billigere i drift.

 

Bortsett fra dette er PC'en du har satt opp temmelig lik den jeg selv regner med å bestille senere i høst.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Må ta en telefon til Dell om muligheten til å forandre på pakkeløsningene som ble gitt til bedriften. Skulle vel ikke være et stort problem med tanke på at det er til et dyrere alternativ..

 

Musen må skiftes til non-trådløs..

Har lyst på 20" på 16ms. (Pakken hadde bare opp til 19"lcd, men de er på 25ms. Ellers blir det 19" Crt)

Beholder 2 gig ram....

Gå opp til 3,4 cpu

16x dvd

må kunne printe farger, så printeren blir stående

 

 

Takker forresten for alle svar og innspill!

Skal bli gøy å poste benchmarks når eg får den! :D

Lenke til kommentar

Tror nok denne dell pcen er et meget godt alternativ, men slenger meg på bølgen og sier at du ikke trenger mer enn 1gig minne. Selvsagt skal du ha den i 3 år, men da kan du heller kjøpe mere ram senere og billigere, ettersom prisen synker i løpet av de tre årene. Det med at du merker 200mhz ekstra og går for 3.4 istedet for 3.2, det er bare tull. Du merker ikke noe forskjell bortsett fra litt ekstra score i 3D Mark, for å si det slik.. Selv sitter jeg med en 3.4 Extreme edition med 2mb L2, og den er ikke bedre enn noe annet, og merker ikke noe særlig forskjell fra 2.8 med 1mb L2, i alle fall ikke i windows bruk. Derimot vil du merke forskjell om du hadde hatt rom til å overklokke fra en 3.2 og øke FSB og gjøre så den blir 3.4. Da vil du merke mere forskjell! :)

Lenke til kommentar

Som mange andre har sagt så kan du få en rimelig heftig pc for 36.000,-

Jeg tror ikke du finner noe bedre sånn rent spessifikasjons messig enn Dell, men mange av tingene spessifisert i den Dell pc`en er vel muligens litt overkill.

Tenker da spesielt på 2Gb DDR2.

Ved å bygge pc`en selv har du jo langt bedre kontroll over kvaliteten på delene og du kan luke ut mage av billig løsningene til Dell som f.eks Hovedkort, kabinett og PSU. Et godt kabinett og en god PSU er jo noe du kan ta med deg vidre når du en gang i fremtiden bestemmer deg for å oppgradere.

Personlig hadde jeg nok heller satset på et Amd64 system, kjøpt et rimelig Nforce HK og et radeon 9800pro (skulle vel klare og få begge deler for under 3000,-)

Kos deg med dette i vinter, bytt så til Nforce4 og pci-e i februar/mars da disse delene blir lett tilgjengelig, du får sikkert solgt de gamle komponentene også.

Sånn til slutt vil jeg bare si at jeg synes Dell tar mere og mere for PC`ene sine, pris "forspranget" de stort sett alltid hadde før er jo helt borte. Det eneste gode argumentet for å velge Dell er hvis du driver firma og vil ha 24/365 bruker støtte.

Det koster jo litt, men etter min erfaring legger da Dell også mye prestisje i akkurat dette. Man skal bo genske grisegrendt til før Dell ikke er der på dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...