Gå til innhold

Jeg får strøm i meg av pc'en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det kommer av spenningsforskjell mellom f.eks pc'en og skjermen. Jeg fikk en hælvetes karamell når jeg skulle koble i skjerm på filserveren min som står i et kjellerbod med ugjorda strøm..

(det gikk bra, ingenting ble ødelagt :) )

 

Kabinette er bare strømførende når skjermen er koblet til strømnettet, så jeg tror det er pga spenningsforskjell mellom skjerm/pc.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Lite trolig at det er noen elektrisk feil selv om han fikk strøm i seg. Antagelig er det bare potensialforskjell eller statisk han har kjent.

 

Har du f.eks en helt ny vaskemaskin, en tørketrommel og en varmtvannstank koblet i ujordede kontakter ville du garantert kjent at du fikk gjennomgang om du tok på de selv om de er uten feil.

 

Det er en grunn til at alle stikkontakter som settes opp nå for tiden MÅ ha jord...

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt?

Går som regel finfint :)

Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD !

Jeg får bare sitere min tidligere arbeidsgiver; Uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig.

Så det du sier er at uten jordet kurs på rommet jeg har datautstyret så vil ikke en Online UPS fungere som annet enn en batteripakke?

 

Den vil hverken filtrere eller fungere som lett overspenningsvern?

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig å ha pc utstyr i ikke-jordet kontakt?

Går som regel finfint :)

Det "går som regel fint" når man lar PC`en stå på i tordenvær også, men..... En gylden regel er: JORD ! ALLTID JORD !

Jeg får bare sitere min tidligere arbeidsgiver; Uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig.

Så det du sier er at uten jordet kurs på rommet jeg har datautstyret så vil ikke en Online UPS fungere som annet enn en batteripakke?

 

Den vil hverken filtrere eller fungere som lett overspenningsvern?

En online-UPS har en trafo på utgangene, og vil fake jord. Evt. så kan du installere en ISO-trafo, som plugges i veggen.

Lenke til kommentar

Bare for å få sagt det :hmm:

 

Overspenningsvern fungerer selv om det IKKE er jordet stikkontakt, men det vil ha en redusert funksjon.

Uten jord vil den kun kortslutte, men får ikke avledet til jord.

 

Og jordet stikkontakt er egentlig et krav for PC utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...