Gå til innhold

Linux og windows hva er forskjell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å bli litt useriøst nå, så jeg er vel litt sent ute. Det slutter aldri å forundre meg hvordan linux tilhengere (hvilket innbefatter meg) går i ring og tåkelegger forskjellene mellom MSWindows og linux. For å si det med en gang: Win XP er et veldig bra produkt, for den som vil ha noe enkelt, og kjapt, og ikke bryr seg noe om at OS bør reinstalleres på årlig basis. og ikke bryr seg om det koster -bruk XP.

 

Tilgang på Software alene er grunn nok, det blir som i gamle dager da vi hadde Commodore64, det fantes bedre maskiner, men ingen som hadde lettere tilgang til spill -ganske enkelt fordi den var mest utbredt. Forresten er ikke Wine tingen når du skal spille (tror ikke det er mange MSwin spill den emulerer), derimot er det et komersielt prosjekt, Winex, som fortløpende får spill portet over på linux, de som er interessert bør sjekke deres hjemmesider.

 

Det finnes benchmarker på spill mellom XP og linux, i Unreal Tournament er faktisk linux kjappere. Problemet er dog skjermkort drivere. Nvidia gjør en kjempejobb (skal du ha linux må du være bevisst på hvilken hardware du velger), men driverne henger fortsatt litt etter på linux.

 

Enkel linux installering? Skjønner ikke hvorfor så få har fått øynene opp for knoppix, desidert enkleste linux installering. Last ned CD'en, få opp et terminalvindu, skriv

su

knoppix-installer

trykk OK et par ganger, og i løpet av en halvtime har du fullverdig linux installasjon på harddisken din med all software du trenger (OS, office, nettleser, e-post, spill ++). Ingen driver CD'er, lyd, nic osv. automatisk konfigurert. Skjønner? Det er ingen vits i å diskutere, for installasjon er enkelte linux varianter mye enklere enn XP. Foreslår den varianten for alle som har lyst til å prøve linux, bruk gjerne en gammel HD du har liggende.

 

Hvis du derimot har lyst til å lære, og liker følelsen av makt (les: at du har kontrollen), er drit lei virus. Har en gammel maskin som ikke klarer lenger å kjøre MSwin. Er drit lei av å rydde opp spyware og annen dritt, og å måtte reinstallere. Eller bare har lyst til å prøve noe nytt, da bør du installere linux.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det er deg.

Det er noe jeg ikke helt skjønner.. Du hevder at du bruker Debian i en tråd, for så å anbefale alle å bruke windows, da tenker jeg på den tråden da en kar spurte om hjelp til spill i linux, svaret var, "hold deg til windows". Og her sier du at linux suger, noe som ikke henger helt på grep. Hvis linux suger så mye så hvorfor bruker du det? Troll kalles det. :roll:

Lenke til kommentar
Det er fordi fjotten ikke klarer å komme med noen argumenter.

Nå tenker jeg på hva han skriver generelt. Han hevder at han bruker linux, men mange av postene hans går også ut på å få folk til å bruke windows, windows er mye bedre osv. Han er et troll, det beste er vel å ignorere han. :yes:

Lenke til kommentar
Det er fordi fjotten ikke klarer å komme med noen argumenter.

Nå tenker jeg på hva han skriver generelt. Han hevder at han bruker linux, men mange av postene hans går også ut på å få folk til å bruke windows, windows er mye bedre osv. Han er et troll, det beste er vel å ignorere han. :yes:

Og dobbelmoral. Det er vel bare et tidsspørsmål før han kommer tilbake med et "elegant" svar.

 

Bevisbyrden ligger uansett hos fjotten. Og siden vi har sett få eller ingen tegn til argumentasjon er det rimelig å anta at han er inkapabel til å argumentere for stitt standpunkt. Da er det bedre å holde kjeft.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Enkel linux installering? Skjønner ikke hvorfor så få har fått øynene opp for knoppix, desidert enkleste linux installering. Last ned CD'en, få opp et terminalvindu, skriv

su

knoppix-installer

trykk OK et par ganger, og i løpet av en halvtime har du fullverdig linux installasjon på harddisken din med all software du trenger (OS, office, nettleser, e-post, spill ++). Ingen driver CD'er, lyd, nic osv. automatisk konfigurert. Skjønner? Det er ingen vits i å diskutere, for installasjon er enkelte linux varianter mye enklere enn XP. Foreslår den varianten for alle som har lyst til å prøve linux, bruk gjerne en gammel HD du har liggende.

 

Hvis du derimot har lyst til å læres, og liker følelsen av makt (les: at du har kontrollen), er drit lei virus. Har en gammel maskin som ikke klarer lenger å kjøre MSwin. Er drit lei av å rydde opp spyware og annen dritt, og å måtte reinstallere. Eller bare har lyst til å prøve noe nytt, da bør du installere linux.

er enig der...

 

min oppfatning er at linux er mer enn klar nok for skrivebordet. Du har minst like gode (om ikke bedre) muligheter til film / musikkavspilling, tekstbehandling og tilhørende kontormiljø, men må være litt mer selektiv når det gjelder spill.

 

ang. enkel linuxinstallasjon vil jeg selv anbefale PClinuxOS. Der trenger du ikke kommandolinja i det hele tatt for å innstallere, bare trykk k-knappen (aka. startknappen i windows) -> configuration -> en undermeny til -> install PCLOS to disk

 

dessuten synes jeg programvareutvalget er bedre "by default" enn knoppix :)

Lenke til kommentar
Ja, det er ikke noe bra med linux med mindre man vet alt om det ! Og det burde være unødvendig å måtte kunne så mye bare for å bruke en pc !

Dette blir helt feil.

 

Tenk deg at du aldri har brukt verken Windows eller Linux eller Mac eller noe som helst OS i det hele tatt.

 

Da er det for en sluttbruker like enkelt å sette seg inn i Windows som Linux.

 

Men når man er vant til Windows tankegangen blir det vanskelig å forholde seg til helt annerledes tankegang. Samme som det ville vært hvis du hadde vokst opp med linux, kunne det til fingerspissene også satt deg ned foran en maskin som hadde noe helt nytt du aldri hadde prøvd før, noe som het Windows... da hadde det nok også gitt deg endel utfordringer.

 

Disse diskusjonene ender alltid opp i samme sørpa. Windowsbrukere som ikke har lyst til å åpne horisonten sin, men henger seg opp i tullball, og Linux-fantaster som hater Mr. Gates og bare er ute etter å henge ut et pengegrisk selskap.

 

Og til alle de som sier at "hvor hadde verden vært idag uten Microsoft..." til det har jeg bare en ting å si... større konkurranse, bedre og åpnere systemer.

Lenke til kommentar

Ikke nok med at man ikke har lyst til å utvide horisonten, men, let's face it, de fleste PC-brukere er ufattelig late. Så, hva er et par formateringer i året sammenlignet med det å faktisk måtte lese seg til kunnskap? En god deal er noen overbevist over, og de av disse som måtte prøve seg på linux forventer at _alt_ skal virke med et par museklikk (som om det gjør det i windows?), uten å måtte sette seg inn i noe som helst, eller faktisk lære seg noe om hva du faktisk prøver på. Jeg kjenner et par slike, hvis svar på når jeg ber dem om å lese er og blir "det gidder jeg ikke."...

 

Vel, linux er IKKE vanskelig. Linux er ikke unødvendig komplisert. Problemet ligger i at noen forventer alt av ingenting. Jeg kan snakke av erfaring når jeg sier at å lære seg linux går FORT, hvis man virkelig setter seg inn i det. Har ikke brukt windows på godt over et år selv, og er kjempefornøyd med Slackware.

Lenke til kommentar
min oppfatning er at linux er mer enn klar nok for skrivebordet. Du har minst like gode (om ikke bedre) muligheter til film / musikkavspilling, tekstbehandling og tilhørende kontormiljø, men må være litt mer selektiv når det gjelder spill.

 

ang. enkel linuxinstallasjon vil jeg selv anbefale PClinuxOS. Der trenger du ikke kommandolinja i det hele tatt for å innstallere, bare trykk k-knappen (aka. startknappen i windows) -> configuration -> en undermeny til -> install PCLOS to disk

 

dessuten synes jeg programvareutvalget er bedre "by default" enn knoppix :)

Kjenner ikke den distroen, de har sikkert et kjempebra utvalg applikasjoner. Tenkte liksom å ikke gå for mye i detaljer, men når du først er inne på det..

 

knoppix har mange varianter, tilpasset de fleste behov. For de som liker spilling er overclockix tingen. Den kommer med ATI og Nvidia drivere (ikke de generiske som knoppix bruker) samt overklokkingsprogrammer. Dessuten har den en knapp på skrivebordet for HD installering, så der er det også nok å trykke på en knapp på skrivebordet, og vips har du en fullverdig linux installasjon.

 

Når det gjelder kontorapplikasjoner, er jo det en liten jungel. Virker som om OpenOffice er ledende for tiden, men selv her henger de noe etter MSOffice, sjekk f.eks. plotte funksjonene/eksport av plott hos Excel.

Lenke til kommentar

For å gå tilbake til hovedspørsmålet i denne tråden: Jeg vil si det sånn at hovedforskjellen er at Linux i utgangspunktet ikke skiller mellom utvikler og bruker, og retter seg mot en utvikler/bruker-person, mens Windows er utforma primært for en sluttbruker med relativt enkle behov. For brukere med mer komplekse behov, er Windows "ut-av-boksen" IKKE spesielt bra!

 

Konsekvenser av dette er at en bruker lett "umyndiggjøres" i Windows, mens Linux lett kan stille litt store krav. (Husker hvordan jeg for 9 år tilbake måtte konstruere modelines for en ny monitor...) I begge OS er det gjort mye for å justere på dette, men jeg vil nok påstå at Linux har kommet mye lengre i sluttbruker-orientering enn Windows har i utvikler-orientering. Dette er alt annet enn rart, siden det er vesentlig for Microsoft å holde på mest mulig av kontrollen, derfor den lange tradisjonen med mangelfull dokumentasjon etc.

 

Når det gjelder brukergrensesnitt, kan en gjøre Linux/Unix så Windows-likt som en bare ønsker, slik at det kan være veldig vanskelig for en uerfaren bruker å vite hva som kjøres. Dette gjøres IKKE - for hvem legger ambisjonene sine i å ape etter apekatten?

 

Fordi det er reell konkurranse i utvikling av brukergrensesnitt på Linux, ulikt Windows, bør det ikke overraske om Linux ganske raskt vil ta en solid ledelse på dette området.

 

For øvrig, så synes jeg godt moderatorene kunne være litt mer aktive med å gi advarsler når f.eks folk med minimal peiling på Linux uttaler seg bombastisk om svakhetene med dette OS'et i tråder som denne. Det er støy, og vi er vel alle tjent med et best mulig signal/støyforhold?

Lenke til kommentar
Konsekvenser av dette er at en bruker lett "umyndiggjøres" i Windows, mens Linux lett kan stille litt store krav. (Husker hvordan jeg for 9 år tilbake måtte konstruere modelines for en ny monitor...)

Å overleve som menneske stiller ganske høye krav. Jeg husker at for to millioner år siden måtte mennesker lage spydspisser av stein som de jaktet etter ville beist med.

 

Eller for å si det på en annen måte: ingen trenger å vite noe om modelines i dag. Linux stiller ikke høyere krav bare fordi det gir større muligheter og frihet til dem som vil ha det. I så fall bruker man feil distro :)

 

BTW: ellers kjempefint innlegg :)

Endret av slime mold
Lenke til kommentar
QUOTE (capricorny @ 20/08/2004 : 16:36)

Konsekvenser av dette er at en bruker lett "umyndiggjøres" i Windows, mens Linux lett kan stille litt store krav. (Husker hvordan jeg for 9 år tilbake måtte konstruere modelines for en ny monitor...)

 

 

Å overleve som menneske stiller ganske høye krav. Jeg husker at for to millioner år siden måtte mennesker lage spydspisser av stein som de jaktet etter ville beist med.

 

Eller for å si det på en annen måte: ingen trenger å vite noe om modelines i dag. Linux stiller ikke høyere krav bare fordi det gir større muligheter og frihet til dem som vil ha det. I så fall bruker man feil distro :)

 

 

Nettopp! Jeg trakk fram eksemplet litt for å vise hvor langt Linux har kommet. Dessuten kan det være mer galt å ikke stille krav, enn å stille dem... de må bare være velbegrunna.

Lenke til kommentar
Know your enemy Scrim.

Jeg skjønner ikke helt poenget med at du poster her, det er helt klart at du ikke bruker linux, og at du kun er her for å trolle. Know your enemy? ser du på meg som en fiende.

 

Synd at du ikke deler samme syn om open source, og at du sitter fast i windows verden hvor alt er så "perfekt". veldig synd. :(

Lenke til kommentar
Linuxbrukere vs. Windowsbrukere

 

Den gjennomsnittlige Windowsbrukeren tror at operativsystemet er noe som følger med inni datamaskinen når man kjøper den. Han er fornøyd fordi han aldri har prøvd noe annet. Han har kanskje hørt om noe som heter "Linuks", og må le litt av disse kommunistiske ungdommene som prøver å hacke sammen sitt eget operativsystem. Han kommer aldri til å forstå hvorfor i all verden noen lager dataprogrammer med andre formål enn å tjene penger.

 

Noen Windowsbrukere har kjøpt en RedHat-CD for å prøve dette Linux som alle snakker om. Etter en uke kaster han imidlertid hele greia i søppelet fordi Linux ikke fungerer på nøyaktig samme måte som Windows. Det kan jo umulig finnes bedre og mer effektive måter å gjøre ting på enn han har lært gjennom 10 år med Windows. Det å bruke dataprogrammer som man ikke har betalt mye penger for gjør ham også litt kvalm og uvel.

 

Noen få Windowsbrukere har erfaring med og kjenner fordelene med andre operativsystemer, men har likevel valgt Windows. (Kanskje som ett av flere OS de bruker.) De har også satt seg grundig inn i mer politiske temaer som f.eks. Microsofts monopol, åpne standarder, Palladium™, osv. De har sett begge sider av disse spørsmålene og tatt et velbegrunnet standpunkt. Uansett hva dette måtte være, er det all grunn til å respektere disse Windowsbrukerne.

 

Den gjennomsnittlige Linuxbrukeren har brukt Windows i lang tid før han skiftet til Linux. Han klarte å innse at Linux ikke skal likne på Windows, og at det tar lang tid å lære å gjøre ting på en annen måte. Denne perioden er nå over, og han lærer mer om Linux, operativsystem og datamaskinen generelt på en uke enn han gjorde på et år med Windows. Han er interessert i å lære, og har tid og tålmodighet til å lese FAQer og dokumentasjon på engelsk og eksperimentere litt på egenhånd. Han finner raskt ut at alt han tidligere gjorde i Windows også kan gjøres Linux. I mange tilfeller bedre og mer effektivt.

 

Mange Linuxbrukere er også interessert i politiske spørsmål. De ser farene ved monopoler og lukkede standarder, og filosofien bak fri programvare og åpen kildekode appellerer til dem. Linux har ingen multimillard-markedsføringsavdeling i Amerika. Det er brukerne som lager operativsystemet, og det er brukerne som markedsfører det. Det er naturlig å anbefale et godt produkt til vennene dine. Det er nok ikke alle som gir seg like fort overfor døve ører, og mange ser ingen grunn til å ha stor respekt for menigene til mennesker som ikke engang har prøvd det de snakker om.

 

Noen Linuxbrukere er fjortisser som liker å erstatte bokstaver med tall. Det eneste operativsystemet de bruker er en piratkopiert versjon av Windows XP. De har imidlertid installert en gammel versjon av RedHat som de aldri bruker. Dette skryter de av når de spiller voldelige spill med tredimensjonal grafikk. Det er all grunn til å le av disse menneskene, men de representerer ikke den gjennomsnittlige Linuxbrukeren.

 

Noen Mennesker har en tendens til å plassere andre i båser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...