Gå til innhold

Kampen mot rasisme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:shrug:

 

De bør få lov til å ytre seg, akkurat som du får lov til å ytre ditt. De tror like mye på sitt budskap, som du tror på ditt budskap. Det utgjør ingen reell fare at de får lov til å uttrykke seg heller, budskapet deres faller for de aller fleste på sin egen urimelighet.

 

Jeg er for all del imot nazisme, og skulle gjerne sett den knust, men jeg er for total ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Det finnes kanaler på Irc, sider på internett, der hvor rasister får rekrutert nye medlemmer. Det er så sykt, finnes det noe løsning..?

Nei.

 

Så greit er det. Du kan ikke tvinge noen til å mene noe (eller IKKE mene noe). Dessuten har det eksistert fordommer siden før kristus så det kan bli vanskelig å gjøre noe med det.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Greit nok at rasisme er umoralskt og teit - det er jeg helt enig i. Men hvem er det egentlig som blir utsatt for rasisme i dagens samfunn? De eneste jeg kan se bli hetset i dagens samfunn er rike folk og jøder, men det er etter min mening politisk basert, så jeg vet ikke om det kvalifiserer til rasisme.

 

No man, neither Negro nor white, has any claim to the property of another man. A man's rights are not violated by a private individual's refusal to deal with him. Racism is an evil, irrational and morally contemptible doctrine -- but doctrines cannot be forbidden or prescribed by law. Just as we have to protect a communist's freedom of speech, even though his doctrines are evil, so we have to protect a racist's right to the use and disposal of his own property.. Private racism is not a legal, but a moral issue -- and can be fought only by private means, such as economic boycott or social ostracism.

Forøvrig er jeg enig med Haltan (:whistle:) i at ytringsfriheten bør være totalt.

Lenke til kommentar
Mange joiner jo faktisk ikek nazi miljø av den grunn at de er rasister, men at de vil bli en del av et miljø(godt mulig at miljøet gjør dem til nazister da..)...

Greit nok at man da får en omgangskrets...men ærlig talt...skinnheads går jo ikke akkurat for å være så glupe at det gjør noe. Skjønner ikke at noen VIL bli assosiert med den gjengen jeg.

Lenke til kommentar
No man, neither Negro nor white, has any claim to the property of another man. A man's rights are not violated by a private individual's refusal to deal with him. Racism is an evil, irrational and morally contemptible doctrine -- but doctrines cannot be forbidden or prescribed by law. Just as we have to protect a communist's freedom of speech, even though his doctrines are evil, so we have to protect a racist's right to the use and disposal of his own property. Private racism is not a legal, but a moral issue -- and can be fought only by private means, such as economic boycott or social ostracism.

Ypperlig. Sitere ei rabiat dame om ytringsfrihet som selv "halshugget" folk som var enig i objektivismen men som var uenig i detaljer. For å ikke snakke om "messiasen" hun utnevnte til hennes etterfølger.

 

Ayn Rand er lik kommunistene og nazistene.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg til en viss grad for bruk av vold mot organiserte rasister, begrunnet i at om nynazister får fotfeste i ett samfunn så vil det føre til økende vold mot utlendinger, "kommunister"(alt til venstre for høyresiden i AP) og andre. Nynazister er ofte også bevæpnet, og villig til å bruke skytevåpenet, jeg vet om antirasister som har blitt skutt etter av nynazister. Så bruk av hetsing, press og i ekstreme situasjoner vold mot kjente nynazister støtter jeg fullt ut.

Lenke til kommentar

Det at alle skal kunne få ytre som de vil i dette samfunnet, er meget viktig - det som på den andre side er avgjørende er at disse propagandamakerne møter denne menneskelige fornuft og ikke oppnår det de ønsker, nemlig å bli hørt. Her er balansegangen viktig.

 

Rasisme bekjempes ikke ved å høvle ned på ytringsfriheten. Ikke minst fordi det gjør Regjeringen i stand til å ty til grep som burde være fremmed for ethvert demokrati. I et opplyst samfunn, hvor ytringsfriheten er total, vil den sunne fornuften seire. I det tilfellet, hvor dette ikke skjer, har det skjedd en svikt.

 

Et konkret eksempel kan være da Hagen viste sitt sanne ansikt 13. juli. En rekke sentrale folk fra regjeringspartiet KrF gikk ut å støttet disse fundamentalistiske ytringene. De tok aldri et godt nok oppgjør med det, og det får folk til å tenke - hvis ikke de gjorde det, hvorfor skal vi da gjøre det? Dette er svikten, og dette er en av mange årsaker til at Hagen samlet minst 40% av den norske befolkning i synet på islam.

 

Ekstremisten gikk fri.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Ypperlig. Sitere ei rabiat dame om ytringsfrihet som selv "halshugget" folk som var enig i objektivismen men som var uenig i detaljer. For å ikke snakke om "messiasen" hun utnevnte til hennes etterfølger.

 

Ayn Rand er lik kommunistene og nazistene.

Det er greit å uttale seg om ting man vet ikke vet noe om, eller hva? Ignorance is bliss?

 

Anyway, for å holde tråden noenlunde sporet: Legg merke til at hun, i motsetning til visse andre her, var sterk motstander av "hetsing, press og i ekstreme situasjoner vold mot kjente nynazister"

Lenke til kommentar
Personlig er jeg til en viss grad for bruk av vold mot organiserte rasister, begrunnet i at om nynazister får fotfeste i ett samfunn så vil det føre til økende vold mot utlendinger, "kommunister"(alt til venstre for høyresiden i AP) og andre. Nynazister er ofte også bevæpnet, og villig til å bruke skytevåpenet, jeg vet om antirasister som har blitt skutt etter av nynazister. Så bruk av hetsing, press og i ekstreme situasjoner vold mot kjente nynazister støtter jeg fullt ut.

Vold? VOLD?

 

Jeg er for å bruke makt mot mennesker som bryter loven, nazi eller ikke, men hvorfor skulle man bruke VOLD dersom det ikke er i en maktsammenheng (politi osv.)?

 

:no:

Lenke til kommentar
Personlig er jeg til en viss grad for bruk av vold mot organiserte rasister, begrunnet i at om nynazister får fotfeste i ett samfunn så vil det føre til økende vold mot utlendinger, "kommunister"(alt til venstre for høyresiden i AP) og andre. Nynazister er ofte også bevæpnet, og villig til å bruke skytevåpenet, jeg vet om antirasister som har blitt skutt etter av nynazister. Så bruk av hetsing, press og i ekstreme situasjoner vold mot kjente nynazister støtter jeg fullt ut.

Vold? VOLD?

 

Jeg er for å bruke makt mot mennesker som bryter loven, nazi eller ikke, men hvorfor skulle man bruke VOLD dersom det ikke er i en maktsammenheng (politi osv.)?

 

:no:

Blitzere er ikke helt snille de heller.. Sikter blant annet til episoden ved vikingskipene, hvor halve/hele blitzmiljøet dukker opp for å banke fem nynazister. Da er de like gode..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot mennesker med annen hudfarge, men akkuratt de som bor nede i østen kan bare ha det så godt ! Det er ikke mennesker !

HÆ? Okey, dette var Tåpelig med stor T.

 

Å hate noen på grunnlag av religiøs eller kulturell tilhørlighet går også under begrepet rasisme.

 

Mener du seriøst at alle som bor i Østen "ikke er mennesker" og/eller onde etc.? :ermm: Det er er utrolig håpløs, grunnløs generalisering.

 

Du ser det på øynene dems, de ser helt ville ut og det er de jo også.

 

Se over, jeg vil forresten legge til at øynene var et slående argument. Se bare på Asgeir Sjefen Over Alle Sjefer, du ser det på øynene hans, han er en psykotisk drapsmann.

 

Hvis noen får de til å tro at krig er siste løsning så kan jeg godt lære meg å like dem, men ikke sånn som det er nå og sånn som det har vært i en deeel år nå.

 

Se over og tenk deg litt om får neste gang du sier noe lignende.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Blitzere er ikke helt snille de heller.. Sikter blant annet til episoden ved vikingskipene, hvor halve/hele blitzmiljøet dukker opp for å banke fem nynazister. Da er de like gode..

Hvilket jeg langt ifra støtter.

 

Og nei, det var nok hverken halve eller hele miljøet.

 

Det skal vel også sies at Blitz er delt om slike saker. Selve organisasjonen Blitz står ikke bak noen form for organisering, og langt fra alle meldemmene støtter slike aksjoner.

Lenke til kommentar
Så bruk av hetsing, press og i ekstreme situasjoner vold mot kjente nynazister støtter jeg fullt ut.

Vil du ikke da legge deg på deres nivå? Dette er temmelig dobbeltmoralsk. Jeg synes du skrev at selv kommunistbevegelsen hadde endret seg de siste åra - men det er helt tydelig at det ikke stemmer. 70-tallet lever videre.

 

Jeg har ikke noe imot mennesker med annen hudfarge, men akkuratt de som bor nede i østen kan bare ha det så godt!

Jeg har ikke noe imot deg, bare at jeg har det allikevel. Oi! Makan til setningskonstruksjon!

 

Det er ikke mennesker!

Hva er et menneske?

 

Du ser det på øynene dems, de ser helt ville ut og det er de jo også.

Jeg kjenner ingen "dems", og jeg skjønner ikke hvor du vil med definisjonen. Begrunn tydelig.

 

Hvis noen får de til å tro at krig er siste løsning så kan jeg godt lære meg å like dem, men ikke sånn som det er nå og sånn som det har vært i en deeel år nå.

Hvor mange år er det?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...