Gå til innhold

Støtende alarm ?


Anbefalte innlegg

En god idè og isolere HK hvis du skal begynne med noe sånnt ? :) jeg hadde anbefalt et hønse gitter koblet til en sunbeam inverter, hengende ned fra toppen på kabinettet. oppheng: GUMMISTRIKK MAN! !! :p

Jeg vil gjerne høre hvordan du har tenkt å koble det slik at en får støt av det!

Et hønsegitter er alt koblet sammen så det blir det samme som en strak leder (f.eks en ledning) så derfor vil det bli umulig å få støt bare av et hønsegitter!

 

Sett at det ikke er koblet til kun en pol og personen som berører gitteret er i kontakt med jording (nullpunkt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En god idè og isolere HK hvis du skal begynne med noe sånnt  ? :) jeg hadde anbefalt et hønse gitter koblet til en sunbeam inverter, hengende ned fra toppen på kabinettet. oppheng: GUMMISTRIKK MAN! !! :p

Jeg vil gjerne høre hvordan du har tenkt å koble det slik at en får støt av det!

Et hønsegitter er alt koblet sammen så det blir det samme som en strak leder (f.eks en ledning) så derfor vil det bli umulig å få støt bare av et hønsegitter!

 

Sett at det ikke er koblet til kun en pol og personen som berører gitteret er i kontakt med jording (nullpunkt)

Hehe, du kan jo prøve å ta en spiker inni en stikkontakt, skal love deg at det er nok å komme borti ene fasen :cool:

Lenke til kommentar
Hehe, du kan jo prøve å ta en spiker inni en stikkontakt, skal love deg at det er nok å komme borti ene fasen :cool:

det er nok ganske feil. du må fortsatt være i kontakt med jord selv, enten ved å stå bare på bakken, eller ta på et annet jordet apparat. er du i en posisjon at du ikke er jordet (f.eks. har på gummistøvler) er det ikke farlig å ta en spiker inn i en fase på en stikkontakt.

Lenke til kommentar
Hehe, du kan jo prøve å ta en spiker inni en stikkontakt, skal love deg at det er nok å komme borti ene fasen  :cool:

det er nok ganske feil. du må fortsatt være i kontakt med jord selv, enten ved å stå bare på bakken, eller ta på et annet jordet apparat. er du i en posisjon at du ikke er jordet (f.eks. har på gummistøvler) er det ikke farlig å ta en spiker inn i en fase på en stikkontakt.

Stemmer det! Men er vel ikke så mange som går rundt med gummistøvler på lan? :innocent:

Lenke til kommentar

har du 230v i en hønsenetting rundt PC'n din skulle det være mulig ja. men husk at det er sjelden at du er tilstrekkelig jordet for 230v.

 

husk at dette er ganske farlig. når man snakker AC gjelder ikke amp så veldig mye lenger så lenge elektrisiteten går igjennom hjertet ditt. da vil det pumpe med samme frekvens som strømmen, 50Hz. da går ikke blodet rundt i kroppen, men blir bare "pisket" av hjertet. dropp dette du. eneste "forsvarlige" måten jeg ser som du kan gjøre dette på er ved en sånn greie som genererer statisk elektrisitet. la denne overføre elektrisiteten over i kabbiset, og pass på at kabbiset overhodet ikke er jordet. må også passe på at elektrisiteten ikke bygger seg for stor, da vil den hoppe, og den kan hoppe langt.

 

en "touch" sensor (som brukes på amnge lamper etc) kan vel brukes på et ujordet kabbinett. la denne gå til en alarm som blinker og/eller uler. hadde vært kulere og tryggere.

Lenke til kommentar
En god idè og isolere HK hvis du skal begynne med noe sånnt  ? :) jeg hadde anbefalt et hønse gitter koblet til en sunbeam inverter, hengende ned fra toppen på kabinettet. oppheng: GUMMISTRIKK MAN! !! :p

Jeg vil gjerne høre hvordan du har tenkt å koble det slik at en får støt av det!

Et hønsegitter er alt koblet sammen så det blir det samme som en strak leder (f.eks en ledning) så derfor vil det bli umulig å få støt bare av et hønsegitter!

 

Sett at det ikke er koblet til kun en pol og personen som berører gitteret er i kontakt med jording (nullpunkt)

Hehe, du kan jo prøve å ta en spiker inni en stikkontakt, skal love deg at det er nok å komme borti ene fasen :cool:

Ikke tvil på disse ydmyke fakta! Jeg har gått GK elektro nå og skal begynne på VK1 til høsten, jeg vet hva man kan og ikke bør gjøre for å få se litt juletrepynt ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Men, er det farlig å få et støt på 600v? eller er det kun veldig ubehagelig?? har selv rått et støt fra en gitarforsterker, der jeg fungerte som jording, dette var ikke behagelig..

Det er ikke spenningen som dreper det er strømmen! 600V trenger ikke å være farlig hvis det ikke er stor strøm (ampere). Til et slik prosjekt bør den være godt under en halv ampere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...