Gå til innhold

Støtende alarm ?


Anbefalte innlegg

mulig det. vi snakker jo russland, så kan godt hende det er snakk om godt utdaterte kabler.

 

prøv å fjern en liten bit an togskinna, en bit på kanskje 10cm. når toget kommer, vil du se det hoppe strøm mellom glippen.

dette er fordi toget bruker 10kvolt (?) DC og jernskinnene som jording. alle togskinner er jordet per så så mange meter.

dette er selvfølgelig en spøk, dette må aldri prøves.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er da virkelig mere friksjon i elektronene i AC enn i DC.

er nesten 100% sikker på at det var slik det var.

 

det er veldig uvanlig å isolere meget høyspente kabler, da dette ikke har noen nytte.

 

 

 

nå er det slik (ifølge hva jeg husker læreren min har fortalt) at ved slike høye spenninger blir du selv en del av det strømførende materiale, og elektronene i kroppen din vil vandre langs kabelen. på en måte blir man sugd inn i wiren som frakter strøm.

 

tesla har vel bevist ganske bra at elektrisitet kan hoppe ganske langt...

s-15_2s.jpg

s-15_1s.jpg

gjett hvor mye volt som er brukt her da.... 240!! 50 amp though...

det går mye mer enn 50 amp gjennom Norges høyspent nett, uten at jeg er sikker på hvor mye.

Bare lurer... hvordan i h****** får du spenningen til å slå over så langt med 240V? :wow: Strømmen har jo ingenting å si for dette :roll:

Lenke til kommentar
det er da virkelig mere friksjon i elektronene i AC enn i DC.

er nesten 100% sikker på at det var slik det var.

 

det er veldig uvanlig å isolere meget høyspente kabler, da dette ikke har noen nytte.

 

 

 

nå er det slik (ifølge hva jeg husker læreren min har fortalt) at ved slike høye spenninger blir du selv en del av det strømførende materiale, og elektronene i kroppen din vil vandre langs kabelen. på en måte blir man sugd inn i wiren som frakter strøm.

 

tesla har vel bevist ganske bra at elektrisitet kan hoppe ganske langt...

s-15_2s.jpg

s-15_1s.jpg

gjett hvor mye volt som er brukt her da.... 240!!  50 amp though...

det går mye mer enn 50 amp gjennom Norges høyspent nett, uten at jeg er sikker på hvor mye.

Bare lurer... hvordan i h****** får du spenningen til å slå over så langt med 240V? :wow: Strømmen har jo ingenting å si for dette :roll:

Kan hende at han mente 240KV...

Lenke til kommentar

jeg snakker litt i tåke her:

 

det er egentlig mengden watt som teller. vanlige tesla coils (som sees på bildet) er fra rundt 300kvolt til over 1 mvolt.

 

240volt og 50amp er coilen på bildet. så skal spenningen transformeres opp til rundt 400kvolt, altså meget lite strøm igjen

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

for en teslacoil så betyr det lite hva slags spenning man forer den med. alt er avhengig av hvor mye spenning man egentelig vil hente ut av teslacoilen.

 

kort fortalt, et teslacoil er bygget opp med en trafo, en kondensator, overslags 'enhet' (kort fortalt, ett brudd i kretsen hvor kun spenninger over gitt verdi kan slå over) primærspole og en sekundær spole.

 

schem.gif

 

når spenningen i kondensatoren kommer over det nødvendige nivået for å slå over overslag-mellomrommet (gap på tegningen) så vil det strømme svært mye og høy spenning gjennom spolen og overslags-mellomrommet. dette vil produsere en kraftig magnetisk puls som vil påvirke sekundæerspolen og indusere en enda høyere spenning, og den spenningen vil i sin tur slå ut i luften og vi får det berømte lynet.

med en teslacoil så kan man med 12v inn med letthet få 10-20KV ut, med større og mer avanserte teslacoiler mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...