Gå til innhold

Støtende alarm ?


Anbefalte innlegg

0,03A er nok til å ta livet av folk.

Det har også hendt at noen har dødd opp til ett døgn etter strømgjennomgang av hjertestans.

Får man strømgjennomgang skal man ligge til åvervåking på sykehus med EKG i ett døgn!

 

Så vær så snill ikke lek med stikkontakten! :no:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan dø av å falle ned et trappetrinn også, men for et vanlig menneske med et sunt og godt hjerte så går det som regel bra å få 230V - 16A - 50 Hz fra arm til arm (altså gjennom hjerte) så lenge det ikke går over 5 sekunder (mener i allefall at det var 5 sekunder), etter 5 sekunder vil strømmen skade/ødelegge den normale hjerterytmen og du kan risikere å ta skader/dø!

Lenke til kommentar
Man kan dø av å falle ned et trappetrinn også, men for et vanlig menneske med et sunt og godt hjerte så går det som regel bra å få 230V - 16A - 50 Hz fra arm til arm (altså gjennom hjerte) så lenge det ikke går over 5 sekunder (mener i allefall at det var 5 sekunder), etter 5 sekunder vil strømmen skade/ødelegge den normale hjerterytmen og du kan risikere å ta skader/dø!

 

Som regel!

Men vet du at du er regelen.

Senvirkningene av strømgjennomgang er ikke kartlagt enda men det foregår for fult, men det de lærde er enige om er at det er ikke bra.

Du lever kanskje i morgen og til neste år etter en strømgjennomgang på 5 sekunder men du vet ikke hvilken senskader du har fådd om kanskje 20 år.

Dersom du er interesert kan du lese litt om senskader her.

PS: det er et PDF dokument og det er stort.

Her er litt flere dokumenter ang strømgjennomgang, så fortsatt ikke lek med stikkontakten. :mad:

Lenke til kommentar
Man kan dø av å falle ned et trappetrinn også, men for et vanlig menneske med et sunt og godt hjerte så går det som regel bra å få 230V - 16A - 50 Hz fra arm til arm (altså gjennom hjerte) så lenge det ikke går over 5 sekunder (mener i allefall at det var 5 sekunder), etter 5 sekunder vil strømmen skade/ødelegge den normale hjerterytmen og du kan risikere å ta skader/dø!

Hohohohoh! Får du 16 A gjennom deg ser du nok ut som en grilla kylling :D

 

Edit: Skriveleif ja :blush:

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

LOL ville likt å se noen som har fått 16 amp fra arm til arm...muskelen ville dødd tvert. 5 sekunder?? nei jeg tror du er gal. prøv å få 230volt fra en finger til en annen i 5 sekunder, det gjør så utrolig vondt at du mister helt kontroll og napper deg løs.

tror rekorden på skolen min (elektroavdelingen) er på 80 volt, 50Hz i 7 sekunder elns.

om noen av dere har sett "ustabil-filmen" (www.ustabil.com under "filmer") som ble laget på TG i år, ser dere ett rekord forsøk av Arild, eller Junbo som han kaller seg i CS (x2d klanen) han får vel rundt 50 volt i seg, som han ikke orker. så er det en kar som skrur opp volten mens Junbo bare holder lab-ledningene i hendene, så kommer han borti med dem. 100volt eller noe. om dere har sett filmen, vet dere at han spretter opp av stolen og lander på gulvet. har du ikke sett det, aner du ikke hvor dramatisk det ser ut.

(dette er faktisk ved siden av det som var mitt klasserom, om noen har sett filmen)

 

har hørt at det er 0,02 amp som dreper, men det varierer jo selvfølgelig fra person til person. dessuten er dette direkte gjennom hjertet, ikke ved siden av eller rundt.

 

saken er at får du 230volt gjennom hjertet, endrer du hjerterytmen med en gang, det tar ikke litt tid. 16 amp er hele 3680watt, det setter litt andre syn på tingene med tanke på at en vanlig lyspære er på 40-60 watt. (selv der er 80-90% bare varme, om ikke mer)

Lenke til kommentar
Til et slik prosjekt bør den være godt under en halv ampere!

Var ligger övre gränsen för ofarlig (inte dödlig) ström?

 

Jo, enligt medicinskt vedertagen praxis och internationell standard (ISO 60601-1) för 50/60Hz växelström:

- Genom hjärtat: 50 mikroampere (0,050 mA).

- Hudkontakt: 500 mikroampere (0,500 mA).

 

Dessa gränser gäller för vad medicinsk utrustning får utsätta patienten för när apparaten är trasig!

Vid normal drift är tillåten ström 1/5 så stor.

 

Vid större ström är det risk för hjärtflimmer, som leder till döden om det inte hävs inom några minuter.

 

Korta stötar av högre ström men med liten energi är också relativt ofarliga. En stöt av statisk elektricitet är ett klassiskt exempel.

Varför inte bara ladda upp en normalstor kondensator med hög spänning som urladdas i den som kommer för nära?

 

/Olle

Lenke til kommentar

Det er kanskje liten sjanse for at du dreper noen med den, men risikoen er alltid der. Ikke gøy å uheldigvis drepe noen, mange har fått livet sitt ødelagt på den måten. Å bruke stikkontakten til noe som dette er ikke særlig lurt. Tenk f.eks. hvis en person skulle komme borti kabinettet ditt og et annet jordet kabinett samtidig. Trolig ville lite skjedd, men sjansen for hjertestans er der. Det siste man trenger på LAN er døde personer.

Lenke til kommentar

jeg kom borti et strømgjerde i går, man får en liten "krampe" og så er man litt nummen i armen etterpå.

 

jeg og 2 venner prøvde en gang og holde i strømgjerdet i serie, en holt i stømgjerdet og i en annen som hlot i enda en annen, som holdt i bakken, resultatet var at det gikk en "bølge" med strømm igjennom oss, har BTW holt i en stikkontakt med en hand på hver pol. fikk et aldrigt så lite sjokk ja.

Lenke til kommentar
Kjøp en sunbeam inverter, koble utgangene til kabinettet og fjern alle jordingspunkt...

 

(Anbefales IKKE, og jeg tar null ansvar for å ha satt noen på ideen :p)

Skader ingen det... Har kommet borti selv :blush:

 

Trykkleif!

Endret av jonhs
Lenke til kommentar

Har fått strøm gjennom meg flere ganger eks: barbeint ute og i råkjeller med gammel skjøteledning. Resultat 3 støt (skjønte ikke bære med en gang)

 

Så en bryter uten deksel men d var annen atarse med sokker å ikke noe merkbart ille.

+ ett par ganger med gamle pc`er/psu

 

Men her har jeg nå lest att det er veldig farlig .

Må holde meg unna :cry:

Lenke til kommentar

bare spenning kan da også drepe.

 

Norges kraftigste nett er på 400 kilovolt. kommer du innen ca 1 meter fra en slik kabel, suges du inn i kabelen. eller wiren da, for det er det det er. husk cato zahl pedersen (eller nå hvordan det skrives) som ble grilla av tusenvis av volt.

 

det ble eksperimentert med 800 kilovolt her i Norge, men da blei kuene under høyspent nettet sterile innen kort tid. :)

 

ligger det ikke en 800 kilovolts DC kabel mellom Norge-Danmark? og vannet brukes som nullpunkt?

Lenke til kommentar
bare spenning kan da også drepe.

 

Norges kraftigste nett er på 400 kilovolt. kommer du innen ca 1 meter fra en slik kabel, suges du inn i kabelen. eller wiren da, for det er det det er. husk cato zahl pedersen (eller nå hvordan det skrives) som ble grilla av tusenvis av volt.

 

det ble eksperimentert med 800 kilovolt her i Norge, men da blei kuene under høyspent nettet sterile innen kort tid. :)

 

ligger det ikke en 800 kilovolts DC kabel mellom Norge-Danmark? og vannet brukes som nullpunkt?

Det er nok sikkert ikke DC (direct current), men AC (Alternating Current) siden det er mye enklere å frakte når det er vekselstrøm ;)

 

Bruke vannet som jording? Tvilsomt, du har muligens hørt hva som skjedde i Russland for en tid siden da isoleringen på en svert så høyspendt kabel røk (ikke spør meg hvordan det gikk til) litt utenfor kysten der?

Lenke til kommentar

det er da virkelig mere friksjon i elektronene i AC enn i DC.

er nesten 100% sikker på at det var slik det var.

 

det er veldig uvanlig å isolere meget høyspente kabler, da dette ikke har noen nytte.

 

 

 

nå er det slik (ifølge hva jeg husker læreren min har fortalt) at ved slike høye spenninger blir du selv en del av det strømførende materiale, og elektronene i kroppen din vil vandre langs kabelen. på en måte blir man sugd inn i wiren som frakter strøm.

 

tesla har vel bevist ganske bra at elektrisitet kan hoppe ganske langt...

s-15_2s.jpg

s-15_1s.jpg

gjett hvor mye volt som er brukt her da.... 240!! 50 amp though...

det går mye mer enn 50 amp gjennom Norges høyspent nett, uten at jeg er sikker på hvor mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...