Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+alsdf

Nokas (2010)

 

I går så vi Nokas på kino. Jeg hadde hørt litt blandende tilbakemeldinger, hvor noen mente amatørskuespillere trakk litt ned, men at den ellers var veldig realistisk. Så selv med forventninger om at dette skulle være en ok film, så ble jeg positivt overrasket. Dette var en veldig bra film. De har klart bragden med å ikke gjøre dette om til en Hollywoodisk actionfilm, noe som hadde ødelagt alt. Selv om det noen ganger merktes at det var amatørskuespillere, så var det faktisk overraskende sjelden. I stedet gjorde det filmen bare mer realistisk. Jeg er redd profesjonelle skuespillere hadde gjort en mer glatt og profesjonell rolle, noe som hadde forsterket inntrykket av at dette var en film.

 

Men når jeg satt og så den, så følte jeg ikke at jeg så en film. Jeg følte nesten jeg var tilstede på det som skjedde. Det hele var meget realistisk. Det virket mer som en dramatisering eller en rekonstrukstjon, enn det minnet om en typisk spillefilm. Noe som for meg bare var et digert pluss.

 

Nå vet jeg ikke hvor interessant en slik film er for de som ikke bor nær Stavanger og har den tilknyttingen til det som skjedde. For meg var den veldig interessant og givende, ikke minst det å få et lite innblikk i hvordan politiet jobber. Det var også veldig gøy å se at han som spiller bussjåføren faktisk er en gammel traver av en bussjåfør som bor her i samme bygda som meg.

 

Anbefales virkelig. 9/10.

 

Satt igjen med akkurat samme inntrykk som deg, synes det var en veldig god film. Den dro frem en realisme jeg ikke har sett før i film, i forhold til slike kriminelle hendelser. Noe jeg også likte var at man ikke fikk noe forhold til noen av karakterene i filmen, noe som på en måte åpner for mer selvstendig tenking. Har etterhvert blitt veldig glad i norsk film. Føler jeg også kan dra frem Uno som filmer som greier å skape en viss realisme i seg. Dette er noe jeg føler Hollywood sliter med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg ofte oppfører meg som en furten grinebiter når snakken om norsk film pågår høylytt over halvlitersglassene. Da må jeg også klare å dele ut roser når noen faktisk gjør seg fortjent til det. Kuppet i seg selv er jo en liten fjert på verdenshavets vinder, men med Skjoldbjærgs uhyre gjennomførte, dokumentariske rekonstruksjonstilnærmning blir det likevel en must-see heistfilm, ihvertfall for oss fjellaper som sjeldent har opplevd liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...