Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulholland Drive (2001)

 

Mulholland Drive regnes som en av David Lynchs beste filmer gjennom tidene med dens surrealisme og forvirring som foregår i syndebyen Los Angeles. Alt her er langdrygt, spennende, undrende og inneholder en veldig ekkel og mystisk stemning som man helt ikke skal forstå. Vi blir tatt med inn i en veldig bisarr intro som fortsetter til en mere forståelig og spennende setting som er begynnelsen på historien.

 

Vi får se en kvinne sitte i en limosin-drosje som frontkolliderer med en annen bil på en av gatene i Mulholland Drive, Los Angeles. Hun kommer seg levende ut av vraket og til slutt finner et hus hun gjemmer seg i. Politiet har nå kommet til åstedet for å undersøke saken og mistenker at noen har stukket av fra bilvraket. Samtidig får vi se to menn sitte på en kafe hvor den ene mannen forteller om sin ubehagelige drøm og at han er redd. Videre får vi se skuespiller, Betty Elms, som ankommer Los Angeles flyplass hvor hun her skal oppnå drømmen om å bli en filmstjerne. Vel fremme i huset møter hun en ubuden gjest, som viser seg å være kvinnen fra bilkrasjet. Det er mange personer som er involvert i denne filmen, blant andre en regissør som ikke får den kvinnelige hovedrolleinnehaveren han vil ha, en forbryter og en liten mann i en stol.

Det er virkelig mye rart og uforståelige hendelser som oppstår videre i filmen. Det er mye mere jeg kan si om filmen, men er redd det kanskje røper og avslører historien, plottet og visse overraskelser man ikke burde vite noe om eller vær foreberedt på før man ser den. Jeg ville vite så lite som mulig om filmen før jeg så den og det var verdt det.

 

Naomi Watts, Laura Harring, Ann Miller, Justin Theroux, Robert Forster og Dan Hedaya er noen av karakterene vi får følge i denne filmen hvor alle har sin historie, sitt problem og sitt bidrag til en så flott thriller.

 

David Lynch står jo bak en rekke suksesser som også er omringet av surrealisme, mystikk og undring. Da snakker vi om Eraserhead, The Elephant Man, Blue Velvet, Lost Highway og ikke minst tv-serien Twin Peaks. Denne mannen har laget disse filmene med en forutsetning av at publikum ikke helt skal forstå eller skjønne hva som skjer hvor ingen skal klare å holde hele historien på greip når man ser de for første gang. Jeg også har litt vanskelig for å skjønne hva alt er og er omtrent hele tiden usikker på hva filmen vil fram til. Lynch er en dyktig og kreativ filmskaper som med sine påfunn og utforventede sammenhenger gir oss en alltid uforberedt setting på hva som vil skje, noe som ikke alltid er like bra.

 

Men spenningen, dramaet, ekkelheten og tanken om uvisshet holder vedlike Mulholland Drive til en pirrende og veldreid filmopplevelse. 08/10

post-123100-1287231052,0968_thumb.jpg

post-123100-1287231058,1302_thumb.gif

post-123100-1287231063,3094_thumb.jpg

post-123100-1287231157,5158_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

The Others (2001)

 

I kveld hadde jeg et gjensyn med The Others. Jeg har sett den før, men den var like skremmende nå som da. Dette er utvilsomt den beste horror-filmen jeg har sett, spesielt siden den er kjemisk fri for blod/gørr/vold og ikke fokuserer for mye på "jump-fright". I stedet bygger den opp en atmosfære og en stemning som gjør at det går kaldt nedover ryggen på meg. Ikke minst er historien helt fantastisk - og ganske tankevekkende. Nå må jeg surfe litt eller se noe overfladisk TV til jeg er i stand til å legge meg.

 

Som sjangerfilm: 10/10, da jeg ikke kan se noe som kunne gjort denne filmen bedre.

Lenke til kommentar

Wedding Crashers (2005)

 

Denne storslåtte komedien fra 2005 tilhører i gruppen av de såkalte frat-pack filmene hvor vi får se en par kjente fjes skuespillere i flere filmer, dette er en av de. Disse gutta vet hvordan de skaper god humor og vet at de sammen er ufattelige morsomme og en god kombinasjon.

 

Her møter vi Owen Wilson og Vince Vaughn som John Beckwith og Jeremy Grey, to skilsmisse meklere og som på tiden ellers driver å "crasher" bryllup hvor de der utgir seg for å være noen andre. Den store bryllups sesongen har akkurat nå begynt som da betyr de har en full timeplan bestående av å gå i et bryllup omtrent hver dag og drikke seg full og ha sex. Når denne sesongen endelig er over er de begge slitne og ferdige for denne gang, tror de. Jeremy kommer så med et forslag om å gå i det største og beste av alle bryllup som holdes av rikingen og business mannen Secretary William Cleary, spilt av Christopher Walken, hvor den ene datteren hans skal gifte seg, som disse to bare må gå i. Dette er en skikkelig stor familie og selvfølgelig mange pene jenter å ligge med. Når de begge oppdager de andre to døtrene til denne rikingen blir de lamslått. John forelsker seg i Claire, Racel McAdams og Jeremy i lillesøsteren Gloria, Isla Fisher.

 

Det utspiller seg til at de blir godt likt i dette bryllupet hvor Jeremy ender opp med å ligge med Gloria og John får en god kjemi med Claire som resulterer i at de begge blir invitert til et feriehus ved sjøen for helgen, dog Claire har fra før en kjæreste, Sack, spilt av Bradley Cooper, som er "the bad guy" i denne filmen. John må nå overvinne kjærligheten til Claire og Jeremy må bare prøve å overleve helgen. De blir dratt med på mange aktiviteter og det blir utrolig mange morsomme og pinlige situasjoner å håndtere i den perfekte familien som ikke så perfekt likevel.

 

Vi får også møte den gale moren Kathleen, spilt av Jane Seymour aka Dr.Quinn Medicine Woman og den ubeskrivelige morsomme Will Ferrell i noen scener som kongen av bryllups- og begravelse "crashing". Dette er en såkalt "fratpack" film og som resten av disse filmene skuffer den aldri på humoren. De har alltid med mange rare, sære og interessante karakterer som er fengende og underholdene å se på, noe som akkurat denne har. Weddding Crashers er en morsom, håndfull, og underholdene kjærlighetskomedie av de beste. 09/10

post-123100-1287311409,207_thumb.jpg

post-123100-1287311431,615_thumb.jpg

post-123100-1287311933,7672_thumb.jpg

post-123100-1287312062,1739_thumb.jpg

post-123100-1287312067,997_thumb.jpg

post-123100-1287312073,4206_thumb.jpg

Lenke til kommentar

NOKAS 2010

Ikke så dårlig. Ganske så god faktisk. Dyktig gjennomført. Norsk film viser nok en gang at de begynner å ha noe å fare med (noe de vel har vist en liten stund nå). Gir vel mere for nordmenn som kjenner til historien, noe de fleste nordmenn vel gjør?, enn for evt. folk i andre land, selv om også de vil få noe igjen for å se filmen. Jeg satte meg aldri/har aldri satt meg så veldig inn i hva som skjedde, annet enn de grove trekkene, og må ærlig si at jeg ikke har syntes at greia var så interessant. Før jeg så filmen i går. Fin måte å presentere filmen også: likte det filmtekniske - følte at det ble mer realistisk. Det at det er en kjent og ekte hendelse fører også til en dimensjon til filmen. Følte meg meget underholdt etter endt film, noe som ga meg litt dårlig samvittighet da det jo er basert på en sann historie fra nær fortid

Dro på smilebåndet over at bussjåføren gikk ut tok seg en røyk etter å ha oppdaget den døde politimannen. Litt surrealistisk ting å gjøre (synes jeg). Men så kommer jeg på at den politimannen var en mann som ble drept. Da ble det med en gang langt mer alvorlig

. Hva er filmens mål? Underholde? Fortelle? Forklare? Vise sannheten? Er usikker, og er derfor usikker på helt hvor jeg har filmen. Det går litt ut over hvordan jeg oppfatter filmen, men heldigvis ikke så altfor mye.

 

8/10

 

Iron Man 2 2010

Robert Downey jr. er tilbake som Tony Stark, alias Iron Man (er vel ikke en spoiler?). En litt arrogant, egoistisk og ganske så smart millirdær som flyr rundt og er verdensfredens vokter og tilrettelegger. Downey jr. bærer filmen, for, selv om mange av de andre rolleinnehaverne også gjør en god jobb, så er Iron Man 2 Downey jr. Spørs om ikke han begynner å falle inn denne typen roller. Ser likhetstrekk med rollepersonligheten mellom Iron Man-filmene, Sherlock Holmes-filmen og Kiss Kiss Bang Bang.

 

Filmen er en veldig ok actionfilm, dog en liten nedgang fra førstefilmen, som for min del endelig viste at superheltfilmer kan ha god action og humor/glimt i øyet uten at det blir for dumt. Film nr. 2 stort sett fortsetter i samme spor, uten å virkelig føre til mye nytt. En suksessfull formel burde vel egentlig ikke forandres? Kanskje ikke, og det er forsåvidt helt okey, men savner allikevel den opplevelsen jeg følte da jeg så den første filmen. Men alt i alt en severdig film.

 

Også gleder jeg meg bare mer og mer til Avengers-filmen!

 

7/10

Lenke til kommentar

Jonah Hex (2010)

 

Jonah Hex er en eksplosiv, actionfylt, tegneseriebasert westernaktig film satt i den amerikanske borgerkrig tiden.

 

Josh Brolin spiller Jonah Hex som under borgerkrigen forrådte hans kommanderende sjef Quentin Turnbull, spilt av John Malkovich, for å redde et sykehus og uten vilje drepe Turnbulls sønn. Han tar så hevn ved å brenne ned huset til Hex med hans kone og sønn innestengt samtidig som han brenner ansiktet hans med et svijern. Noen dager senere finner indianere Jonah og gir han en slags mystisk kraft slik at han kan gjennoppstå mennesker og snakke med de døde. Når det blir kjent at Turnbull har blitt drept i en hotellbrann blir Jonah erklært en såkalt dusørjeger. Han rir til et bordell hvor han finner Lilah, Megan Fox, som han tilbringer natten med. Jonah for så i oppgave å finne Turnbull, for det viser seg at han ikke er død likevel. Jonah Hex skal nå ta hevn på den slemme og psykopatiske drapsmannen.

 

Historien er basert på tegneserien med samme navn, men det gjør den ikke automatisk kul og underholdene av den grunn. Dog vi får en god og solid framførelse av Josh Brolin her, men det er jaggu den eneste også. Megan Fox gjør en elendig jobb og John Malkovich er bare en vanlig "badguy" som hverken er interessant eller fengende å se på. Vi får også noen glimt av Michael Fassbender, Will Arnett og Aidan Quinn, men det gjør ikke av den grunn filmen bedre.

 

Jonah Hex er en helt grei action, eventyr og westernfilm som knapt underholder meg og ikke er verdt tid å se. 05/10

post-123100-1287327523,2439_thumb.jpg

post-123100-1287327572,1693_thumb.jpg

post-123100-1287327599,3917_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

The Graduate 1967

 

Å bli kilt i øret av Simon & Garfunkels søte harmonier er meg ikke imot, ei heller det å se Dustin Hoffmans fysiske komikk i full utfoldelse. Blandet med en god dose minneverdig klipping og et velskrevet manus, blir dette fort en fjong film i min verden, og som ikke gjør meg mindre interessert i å se flere av regissøren Mike Nichols’ filmer. The Graduate, eller Manndomsprøven som den heter i dette land, kombinerer komikk og drama elegant, og setter seg i hukommelsen bland de som har overrasket og imponert meg mest. 9/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=oLEmyeQlS5M

Endret av Uncle Albert
Lenke til kommentar

Star Trek the Motion Picture

 

En litt 2001 clone, lange tagniger som viser de gammle men gode effektene, en fin sci fi gåte, ikke noe action, litt kjipe kostymer, men veldig fin, dels kunst film, dels sci fi.

 

Fin og bra, men ikke fantastisk

 

7.7/10

 

 

Star Trek The Wrath of khan

 

Det er en universial regel i star trek, har du en star trek film der de quoter moby dick er det en bra star trek film, en veldig bra star trek film, filmen er klart den beste star trek filmen, flott handling, flotte skuespillere, ja den blir litt over sentimental på slutten, men den er så nær en perfekt star trek film vi får, og derfor en av de beste sci fi filmene laget.

 

9.5/10

Lenke til kommentar

The Usual Suspects (1995)

 

Denne forrykende klassikeren av Bryan Singer er en hårreisende og engasjerende spenningsfilm. Her er det et stjernelag av skuespillere som utfører en brillijant jobb med å lure oss alle.

 

Roger "Verbal" Kint, spilt av Kevin Spacey, er en av to som overlever en brann på et skip i Los Angeles. Han forteller i et avhør, en fortelling om hendelser som førte han og fire andre kriminelle til båten og mafiabossen "Keyser Soze".

 

Historien hans begynner 6 uker tidligere med at disse fem forbryterne blir samlet til i en såkalt "lineup" og stilt til avhør hos politiet om hva de vet om en lastebil kapring. Disse mennene er Dean Keaton (Gabriel Byrne), Michael McManus (Stephen Baldwin), Fred Fenster (Benicio Del Toro), Todd Hockney (Kevin Pollak) og Roger "Verbal" Kint selv. De blir alle enige om at de skal ta hevn på politiet, men de vet ikke at alle og enhver av de blir styrt og kontrollert av noen. Etter hevnjobben er da spørsmålet hvem er det som kontrollerer det hele og hvem er denne Keyser Soze?

 

Chazz Palminteri er også med i store deler av filmen, samt Pete Postlethwaite, Dan Hedaya og Suzy Amis dukker også opp i noen scener. De fem mistenkte skurkene utgjør tilsammen en god kombinasjon og en herlig kvintett å følge som resulterer i en spennende og solid filmkjemi.

 

En mystisk og entusiastisk stemning, samt et flott dramatisk skuespill av hovedrollene og ikke minst mange overraskelser og twister gjør The Usual Suspects en film definitivt verdt å se. 10/10

post-123100-1287346587,6844_thumb.jpg

post-123100-1287346591,8977_thumb.jpg

post-123100-1287346595,717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jennifer's Body

 

98067_preview-megan-fox-in-jennifers-body.jpg

 

Handling: Oi, den var tynnere enn Ally McBeal gitt. Jente blir slaktet til djevlen slik at et band får rikdom og berømelse. Men noe går galt, og jenta blir besatt.

 

Sett det før? Ja, så veldig veldig mange ganger. Jente spiller 100% på sex, litt lespiske scener er et must, happy ending.

 

Si meg, liker virkelig dere tenåringer denne filmen??

 

Pluss med filmen: J.K Simmons og Lance Hendrikson er med.

Liker rollen til Adrian Brody også forsåvidt.

 

Karakter 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulholland Dr.

 

 

Da har jeg endelig fått sett min andre Lynch film! Bryr meg ikke om å skrive noen anmeldelse siden Mister punktum over meg skrev en dekkende og god anmeldese, men vil si at jeg likte filmen svært godt og begynner virkelig å få sansen for David Lynch og ser fram til neste Lynch film skal ses!

 

9/10

Endret av torboe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

noen som har sett fritt vilt 3 enda?

 

Selv ar jeg kun sett fritt vilt 2 i triologien. Den var ikke spesielt bra, jeg er skeptisk til 3eren.

Synes Fritt vilt 2 var veldig bra, men jeg så Fritt Vilt 1 først.

Jeg tror ikke Fritt Vilt 2 duger som en selvstendig film, så jeg kan forstå at du ble skuffet.

 

Er også litt skeptisk til Fritt Vilt 3, ettersom det blir en helt annen setting en Fritt Vilt 1 og Fritt Vilt 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...