Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

How to Train Your Dragon (2010)

Søt og underholdende film med interessante voice-actors (spesielt Leonidas og Craig Ferguson er gode) som fungerer greit i 100 minutter. Den er på ingen måte spektakulær, den er ikke like morsom som f eks Toy Story 4-traileren som ble vist før filmen og 3D-en ser fortsatt helt jævlig ut. Jeg ser for meg at den kan bli bedre på hjemmekino uten 3D, men jeg har ingen planer om å sove utenfor Platekompaniet for å få med meg BD-en. Jeg beholder brillene, men jeg tviler på at jeg tar dem i bruk med det første. De store kinofilmene jeg gleder meg til i år - Iron Man 2, Prince of Persia, The A-Team, Inception og Tron - er filmer som virker for gode på kino til å ødelegge med 3D.

6/10

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det er noe galt med synet mitt, fordi når jeg ser 3Den så hakker den når det er mye bevegelse og det er en del halos rundt karakterer som er ute av fokus. Enkelte scener ser bra ut, andre ser helt jævlig ut. Scenen mot slutten hvor det "snør" aske var perfekt og sånn jeg egentlig tror andre ser 3D, men det er likevel helt unødvendig.

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor filmen har fått så mye skryt, verken manus eller karakterer skiller seg ut. Spesielt jenten var uutholdelig og hadde blitt oppfattet som en megabitch om hun ikke var jailbait2k.

Lenke til kommentar

Banshun (Late Spring) (1949)

 

Dette er min tredje Ozu-film, og som alltid så ender jeg opp med å bli positivt satt ut etter å ha sett en av hans filmer. Hvordan noe så enkelt, så minimalistisk, så hverdagslig, kan ha en så dyp innvirkning på meg gjør meg like imponert hver gang. Ozus filmer er det beste jeg har sett. Jeg har også svært sansen for Chishû Ryû, som har spilt en faderlig rolle i alle Ozu-filmene jeg har sett. De første minuttene av filmen var nærmest meditative, og gir meg en følelse av indre fred. Jeg vet det er store, og litt tåpelige, ord, men det er slik det føles.

 

9/10

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det er noe galt med synet mitt, fordi når jeg ser 3Den så hakker den når det er mye bevegelse og det er en del halos rundt karakterer som er ute av fokus. Enkelte scener ser bra ut, andre ser helt jævlig ut. Scenen mot slutten hvor det "snør" aske var perfekt og sånn jeg egentlig tror andre ser 3D, men det er likevel helt unødvendig.

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor filmen har fått så mye skryt, verken manus eller karakterer skiller seg ut. Spesielt jenten var uutholdelig og hadde blitt oppfattet som en megabitch om hun ikke var jailbait2k.

 

Tja, 3D har jo en gylden regel om at en scene må vare noen sekunder før klipping finner sted, har visst noe med hjernens mulighet til å tolke informasjonen. I hvert fall hva jeg leste i en slakt av Clash of the Titans, som aldri ble filmet (og klippet) for 3D. Jeg hadde ikke noen problemer med 3D i Dragetreneren, der var det et par nydelige sekvenser.

 

I tillegg hadde den god driv, blant annet med karakterutvikling, et underliggende budskap om å ikke ta etablerte sannheter automatisk for god fisk, et far-sønn forhold og hvordan unge kan lære eldre en ting eller to. I motsetning til Avatar, hvor stort sett hver karakter var den samme i starten av filmen som på slutten, følte jeg at karakterene her utviklet seg. Bl.a. jenta, som jeg ikke akkurat fant særlig uutholdelig og det har lite med jailbait2k å gjøre ;)

 

Men det hjelper jo selvfølgelig å se film med ungene, de er kynismens kryptonitt. Kanskje du skal få låne dem en dag for å se film, men det blir kanskje litt vel traumatisk for begge parter :wee:

Lenke til kommentar

Du vet jo at Dorian elsker at du drar frem unge-kortet :)

 

Merket ingen rare side effects når jeg så Alice in Wonderland i 3D. Forventet at det skulle være litt merkelig, men det funket forbausende bra. Spesiellt at teksten bare hang i lufta rett foran meg. Så bare ut som det var mange lag innover i bildet. Og når jeg tok av brillene et øyeblikk for å sammenligne, ble alt flatt og litt tredobbelt, så ut som det var ute av fokus.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Slipp Jimmy Fri (2006)

Jeg klarte 10 minutter. Noen som har klart bedre?

Har man satt på en film så ser man den jo ferdig, spør du meg, men har forståelse for at Slipp Jimmy Fri blir veldig teit for mange. Er du kjent med Christopher Nielsens univers fra før? Tror det har veldig mye å si for hvor godt man liker filmen. Den beste delen av filmen er forresten rulleteksten pga The Kills' coverversjon av The Velvet Underground's "I'm Set Free" som rulletekstmusikk.
Lenke til kommentar

Du vet jo at Dorian elsker at du drar frem unge-kortet :)

 

 

Jeg lever for å tilfredsstille Dorian (og Tjalla) vet du, slik at svart-hvitt lever videre for dem begge. :wee:

 

Unger er jo mye smartere enn voksne, kanskje derfor jeg likte Dragetreneren så godt. Vi over 15 er jo korrumptert av sex, dop og rock'n'roll, hvor kun barns perspektiv kan redde vår sjel fra evig fortapelse. Det er jo unektelig mer underholdende å høre på en ti-åring enn hvem som helst av oss her inne. Er litt synd vi er her for å ødelegge dem, samt at det ikke er lov å bruke lommekniv på lommemenn. Er ikke det dystropi for en sjel så vet ikke jeg.

 

Men men, jeg satser på at barnebarna mine sikkert ender opp på date med ungene deres. Forhåpentligvis til å se kvalitetsfilm og ikke Harry Potter 17 :)

Lenke til kommentar

Tror du Star Wars 24 blir bedre enn Harry Potter 17 btw? Sikkert ungene og barnebarna til Lucas og Spielberg som tar over skuta etterhvert.

 

Tarantino har jo noen interessante tanker om Superman i Kill Bill 2. Der superman er Bill's favorittsuperhelt, fordi han, i motsetning til alle andre superhelter som er en vanlig person ellers, og kler på seg kostymet for å "bli" superhelt-egoet sitt, så er det Clark Kent som er alter egoet til Superman. Når han våkner opp om morgenen er han Superman, ikke Clark Kent, og kler seg om til average-person-clark for å passe inn i samfunnet. Og drakten med S'en på er kledet Superman var svøpet i når han ble sendt fra Krypton.

 

Men når Spiderman eller Batman våkner opp om morgenen er han average-mennesket Peter Parker/Bruce Wayne.

 

Så Clark Kent er måten Superman ser menneskeheten på. Feige, svake, klønete, uansvarlige. Clark Kent er Superman's speilbilde av menneskeheten.

 

Som igjen linker til måten Beatrix prøvde å "gjøre seg om" til vanlig arbeiderklassekvinne ved å finne en slask i en småby og jobbe i en plateforretning og gifte seg. Mens hun selv vet at innerst inne vil hun alltid være "superhelt".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg var oppriktig spent på filmen etter anmeldelsen din, jeg så den tross alt på kino. Jeg er _aldri_ på kino. Sist var Avatar, som var helt jævlig - når jeg da drar på kino og ser nok en 3D-film så burde det si at jeg var rimelig positivt innstilt. Og i tillegg betalte jeg ikke billetten min selv, så jeg følte meg heller ikke snytt.

 

Men klart, film med barn gjør meg nok mindre kritisk. Hvorvidt det er positivt eller ei er vanskelig å si, jeg håper jeg ikke blir typen som sier "Pyttsann" og ikke krever kvalitet av filmene mine fordi ungene ler av at gutten sklei på et bananskall. Man er jo interessert i at filmskapere gjør sitt beste - sånn sett har jo kynisisme (eller kritiske øyne, som jeg vil kalle det) en funksjon.

 

edit: Sex, dop og rock'n'roll er så utrolig mye bedre enn drager. Og film. Og det meste. Korrupt har det ingenting med, vi hadde bare ikke noen av delene på barneskolen.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Slipp Jimmy Fri (2006)

Jeg klarte 10 minutter. Noen som har klart bedre?

 

Såg den på kino då den kom, og på DVD seinare.

 

Eg har lese stort sell alt av Christopher Nielsens teikneseriar frå eg såg omslaget på Alt Kan Repareres i 1986, og hadde sett fram til filmen i årevis. Kvaliteten var også eit stort hopp opp frå tv-serien To Trøtte Typer.

Lenke til kommentar

Xtro (1983)

 

Å herregud for et dårlig Sci-Fi grøsser. Er egnetlig favoritt sjangeren min innen grøss, men dette var møkk!

 

Den er et kopi av Omen eller The Exorcist, men med litt Puppet Master, og Alien blandet inn.

 

Er egentlig lite grøss, sikkert fordi de forsøker å kopiere stemningen i Omen/Exorcist. Ræv skuespilling, og kjipe effekter løysninger. Enaste som var "bra" er et føde scene:

 

post-140267-1270545954,4776_thumb.png

 

Sånn, nå har dere sett det. Er ingen vits å se filmen nå...

 

Men den duger om du er spesielt intersert i slike filmer...eller som en god latter.

 

3/10

 

 

Xtro II: The Second Encounter

 

Denne begynte lovende. Virker som de hadde større budjet. Men akk, så oppdager du hva de har gjort, og igjen skammelig dårlig løysninger.

 

Filmen her har lite å gjøre med den første bortsett for at det dreier seg om noe alien.

 

Dette er ikke annet enn en uforskammet blind kopi av Aliens.

"Nei nå overdriver du AvidGamer" sier du?

"Se på disse bildene da!" svarer jeg!

 

Crew som oppdager noe på et fremmed "planet"? Check-

post-140267-1270546253,7221_thumb.png

 

Crewet har selvfølgelig kameraer på hjelmene, og vi ser utydelig noe som ligner et alien miljø, eller skip...check.

post-140267-1270546298,9846_thumb.png

 

Militær crew blir sendt inn for å rydde opp...check!

post-140267-1270546407,5046_thumb.png

 

Total kopi av den mest kjente våpenet fra Aliens? Big check!

post-140267-1270546474,3185_thumb.png

 

Helt dame i singlet? Check!

post-140267-1270546708,7425_thumb.png

 

 

Nah, dere ser vel likhetene?

 

Uansett, DRIT FILM!

 

1/10

 

 

Nei huff, jeg skulle til å se Xtro III, men dropper det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...