Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apocalypse Now

 

Da har man endelig fått sett denne geniale og episke klassikeren fra 1979 lagd av den dyktige og meget kjente Francis Ford Coppola. Jeg så da den forlengede og kanskje den beste versjonen? Det er igrunn rart at det har tatt så lang tid før jeg har fått sett denne filmen som er så beryktet og utrolig godt kjent gjennom tidene samtidig som den er kanskje en sånn film som man referer som en film alle har sett og burde ha sett. Jeg hadde altså hørt veldig mye godt om denne. Det ble også et veldig positivt møte med filmen der vi ser litt yngre Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper og et lite glimt av Harrison Ford som gjør filmen bra som pokker. Martin Sheen dominerer denne opplevelsen med sin gode karakteristikk og tolkning. Hvertfall er dette definitivt en av de beste krigsfilmene jeg noensinne har sett. Det blir ikke akkurat dårligere når den skildrer en virkelig krig og hendelse som Vietnamkrigen som er en av de verste krigene gjennom historien. Den er en så ekte, herlig, rørende og veldreid film som viser denne krigen på sitt verste og mest brutale. Dette er en must-see film innen krigsfilmer og generelt i filmens historie.

Et utrolig herlig, fantastisk og gigantisk mesterverk som består av det meste av det beste. Så klart 10/10 :)

Platoon neste!!

 

apocalypse_now-1.jpg

Lenke til kommentar

METRO 123

 

6,5/10 Grei film, men hadde aldri noe klimaks

 

Tviler på at jeg noen gang kommer til å se denne filmen, ser ganske middelmådig up(og originalen er drit kul), men er klimaks noe en film trenger i din mening?

 

Ikke alle filmer trenger klimaks, men den filmen hadde ikke hatt skade av en

Lenke til kommentar

METRO 123

 

6,5/10 Grei film, men hadde aldri noe klimaks

 

Tviler på at jeg noen gang kommer til å se denne filmen, ser ganske middelmådig up(og originalen er drit kul), men er klimaks noe en film trenger i din mening?

 

Ikke alle filmer trenger klimaks, men den filmen hadde ikke hatt skade av en

 

Det kan jeg tro på.

Lenke til kommentar

Speed Racer (2008)

 

speedracer-first-01.jpg

 

Denne filmen er besynderlig. Regissert av Wachowski-brødrene, mest kjent for Matrix-trilogien. Stappet full av toppskuespillere. Jeg vet ikke egentlig helt hva man skulle ha forventet seg ut av en Wachowski-film om bilracing med Emile Hirsch og John Goodman i hovedrollene, kanskje noe à la "Barton Fink vs. Top Gear with loads of guns", men dette er noe helt annet. Det er en barnefilm for barn (i motsetning til en barnefilm for barn og voksne, som en typisk Pixar-film), en intenst fargerik og sprudlende verden befolket av mennesker som sier "gee" og "golly" som om de var tatt rett ut av Batman-TV-serien fra sekstitallet. Fysikkens lover er tatt til etterretning i bilracene, men hovedsaklig ignorert (bortsett fra at konseptet tyngdekraft til en viss grad er tatt hensyn til). Skurkene er onde og heltene er gode.

 

Samtidig som jeg har problemer med å forholde meg til denne filmen på en fornuftig måte (jeg antar at jeg er utenfor målgruppa), så er det en hel del ting jeg liker godt. Fargebruken er helt nydelig, bildet (Blu-ray) er spektakulært (tross et par tilfeller med banding), historien er underholdende (selv om den er en stor klisje, men det var som forventet), og filmen er herlig fri for ironi. Den presenterer et fargerikt univers, og lykkes nettopp fordi den tross alt tar seg selv på alvor, og ikke tuller seg bort i metahumor og tøv. Slik sett kan man med et lite hint av godvilje faktisk godta handlingen på dens premisser, til tross for at det som foregår på skjermen objektivt sett er det rene visvas.

 

Jeg virker kanskje strengere enn jeg la opp til i teksten hittil når jeg gir karakter 4/10. Om du er en barnlig og fantasifull sjel kan du muligens legge på et par karakter-poeng, og om du er en kaldflirende og hånlig ironiker kan du trekke fra et par poeng. For min del blir filmen såpass sær i sin glansede prakt at jeg ikke helt klarer å få den helt store opplevelsen ut av den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Death Wish 4.5/6

 

Denne var kontroversiell allerede før kameraene rullet pga vigilantevinklinga , var vel på grensen til umoralsk den gangen , hadde sans for slutten på flyplassen i Chicago lol , bad guys beware ;)

 

Kult med en ung Goldblum som voldtektsmann *he he*

 

Synd oppfølgerne var by the book , de levde ikke opp til denne imo.

Lenke til kommentar

Shogun Assassin

 

Fuck det er lenge siden jeg har sett film nå, har vært opptatt med serier og PS3.

 

Anyway Jeg spiller way of the samurai 3 og tenkte denne var fin for å komme i mood med.

Filmen har festlige over the top sener med nesten rosa blod samme blodet sett i Sergio Leone filmer.

 

Filmen er unik i at den viser grov vold mot kvinner grov og blodig vold, vi har sett noe av det nå i det siste, men på 80tallet tror jeg det ville være vansklig å finne det i westlige filmer.

Filmen er ikke noe kunstverk, men fryktelig underholdene og ren kulhet, oser av filmen.

 

En typisk, kul men ikke speiselt bra film, som gjør seg best sammen med 4 gutte venner og en god mengde alkohol.

 

6.5/10

Lenke til kommentar

Fire guttevenner sånn at dere totalt er fem gutter? Er det et magisk tall eller har det med logistikk å gjøre? :)

 

Wings of Desire / Der Himmel über Berlin (1987)

 

wings_of_desire.jpg

 

Det er fristende å ikke si et eneste ord om denne filmen, da den fungerer best uten forhåndskjennskap til handlingen. Mye fordi den rent objektivt sett ikke handler om så mye mer enn det man kan få sagt med en kort setning eller to. Kvaliteten ligger i utførelsen, det poetiske uttrykket, skuespillerne (Bruno Ganz (kanskje best kjent som Adolf i Der Untergang) er fabelaktig her), og måten fantasi og realisme blandes på. De små øyeblikkene av humor fungerer også veldig bra.

 

En ting kan jeg si: Filmen inneholder engler.

 

Sånn, en helt intetsigende anbefaling som ikke sier en dritt om filmen, og helt sikkert ikke gjør noe som helst til eller fra for om nettopp du kan tenke deg å se den. Lykke til med valget av din neste film! Karakter 8/10, og PS - en ung Nick Cave fremfører et par godlåter her. Tysk film er jo kjent for denslags, ref. David Bowie i Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (som forøvrig har en av tidenes beste norske titler, "Christiane F. – Å være ung er for jævlig").

  • Liker 1
Lenke til kommentar

“Do you ever wish you would die?”

“No. It’s foolish to ask for luxuries in times like these. “

 

Dette er filmen som viser hvordan det vil være i Norge om to år når hele Island har pumpet all faenskap mot oss kontinuerlig fra nå. Man skulle tro at hele filmen er filmet fra Eyjafjallajökull, i går, for maken til grå og skitten film har jeg ikke sett på lenge. Og jeg sier det bare først som sist, røm fortest mulig for det blir jævlig kjipt her.

 

En katastrofe som vi ikke vet hva er har ført til at en mann og hans sønn må gjøre alt for å overleve. Som to av få overlevende må de stadig forflytte seg i jakt på mat, drikke, ly og ikke minst sikkerhet. Tristhet, melankoli og lengsel er det lagt stor vekt på. Og John Hillcoat prøver intenst å vekke empatien min og medfølelsen for ”The Man” og ”Boy”. Men jeg sliter med å gjøre nettopp det siden jeg ikke vet en dritt om hva som har skjedd. Og da lurer jeg på om mangelen på story er et påskudd for mye action og spenning. Jeg blir dessverre litt skuffet der og. Det er riktig nok en del action og spenning, men den største spenningen for min egen del ble hva de skulle bruke den siste kula i revolveren til.

 

Likevel, det er til tider noen veldig sterke scener som nok vil bevege en del seere på forskjellige måter, ingen tvil om det. For ikke å snakke om den fine lille Cola-reklamen vi får servert. Cola består uansett, katastrofe eller ei. Og det ser ut som at nettopp det er det beste man kan fukte ganen med i kampen for å overleve. Det er bare å begynne å hamstre Cola altså.

 

Kort oppsummert er det en grei film som sikkert vil falle i smak hos mange, men den er for lite målrettet for min del og når det ”umålrettede” ikke når opp for meg kan jeg ikke gi mer enn:

 

6/10.

Lenke til kommentar

Bekushiru: 2077 Nihon sakoku (2007)

aka Vexille

 

Nokså standard plott. Characters er dårlig utvikklet, vi føler ingenting for noen. Hovedpersonen snakker nesten ikke. Og den oppnår aldri noe spennende høydepunkt. Alt er veldig tamt. Joda det er action scener, men når vi ikke føler noe for de innvolvert klarer jeg ikke å leve meg inn i det.

 

Visuelt messig er filmen fantasktisk å se på. Det virker de har benyttet slik "Cell shading" teknikk på folkene, og det fungerer utmerket! Ansiktene er meget bra utført, munnen beveger seg utrolig ekte.

Dersom du er veldig opptatt av det visuelte og kunsterisktiske innen Anime vil filmen falle godt i smakt her.

 

Dårlig utvalg av musikk er det også. Altfor mye Dance beats, eller merkelig mixer...det passer bare ikke.

 

Men pga dårlig og uinteresant fortelling, og tamm characters blir det ikke noe høy poeng.

Det er trist, den virker bra i trailer. Og som nevnt det visuele er på topp, men det hjelper lite når innholdet er så middels til dårlig.

 

6/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=UMilsbcpovQ

post-140267-1271510397,9219_thumb.png

post-140267-1271510407,7483_thumb.png

post-140267-1271510417,183_thumb.png

post-140267-1271510445,7575_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Clash of the Titans - Hadde ikke noen særlige forventninger til denne, men fortsatt så ble jeg skuffa. Så og si alt gikk feil, selv de "store" kampene med monstre på størrelse med fikk meg til å småsove litt. Musikken er jeg sikker på at er ren blåkopi av andre div. filmer, kan banne på at jeg har hørt 80% av det fra før av. Og historien, den sugde historien hesteballer.

 

 

nothing_to_see_here.jpg

 

 

3/10

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Kort om sist sette:

 

A Fish Called Wanda

Små artig film.

 

Kick-Ass

Helt grei underholdning. Var mere brutal enn forventet, noe som var ingen dårlig ting.

 

Nothing

Plottet hadde potensiale, men utførelsen var forferdelig. Med skuespillere som minte meg om Thomas og Harald fra senkveld gjorde ikke filmen noe stort bedre. Humoren var barnslig, og diverse ting var egentlig ganske så dumt.

 

American Beauty

Gjensyn med denne da man var i tvil. Vel absolutt ingen dårlig film, men satt ikke like godt som før. Noen gode stemningsfulle scener, imens andre morsomme scener. Solid regi ihvertfall.

 

Almost Famous

God musikk, Philip Seymour Hoffman og Zooey Deschanel = en ingrediens til en god film.

 

The Adventures of Prince Achmed

Ingen dårlig film dette her, kult laget osv. Men må si jeg kjedet meg noe sinnsykt. 1 time føltes ut som 2.

 

Fantastic Voyage

Vet ikke helt jeg. Filmen var grei, med gode spesial effekter og lignende. Men synes at det var altfor lite varierende. Alle stedene dem var på så helt like ut, ble litt kjedelig med andre ord.

 

Amores Perros

Gjensyn. Meget god film, den beste i trilogien kanskje? Interessante historier, uteligger historien var uten tvil den beste. Bikkja under gulvet var den svakeste, men still pretty pretty pretty good.

 

21 grams

Gjensyn. Bittelitt svakere enn 21 Amores, men fortsatt en feiende flott film. Elsker den super deprimerende stemning, pluss Noami Watts er en alderles så liten MILF.

 

Babel

Gjensyn. Like god som 21 Grams, historien med den asiatiske kvinnen er uten tvil best, elsker scenene hvor ting er i stillhet. Flott.

 

The Pink Panther

Mindre morsom enn forventet, men hadde da sine øyeblikk.

 

A Shot in the Dark

Jæva kul åpningscene. Bare litt synd at resten ikke var like flott. Var som Pink Panther, en koselig greie.

 

Synecdoche, New York

Gjensyn. Sett den 2 ganger, og vet fortsatt ikke hva jeg synes om den. Filmen begynte morsomt, med helt absurde ting som skjer, etterhvert blir filmen bare mer og mer depressiv. Får vel se den igjen.

 

Before Sunrise

Gjensyn. En av de få kjærlighetsfilmene jeg liker. God og behagelig stemning, veldig gode dialoger osv. Anbefales.

 

Before Sunset

Gjensyn. En av de få kjærlighetsfilmene jeg liker. God og behagelig stemning, veldig gode dialoger osv. Anbefales.

 

Kamikaze Girls

Japansk sprøhet på sitt beste. God musikk, flott cinematografi og visuelt fantastisk. Anbefales.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...