Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Før jeg svarer på det, er det vel fint å spørre om du er sikker på at du så godt nok etter? :)

Heh, det er vel noen år siden jeg så den sist, men jeg husker at påkjenningene fra krigen virket overraskende neglisjerte. Er det noen enkeltscener som gir et inntrykk av at de er påvirket av krigen i noen annen grad enn den fysiske? Husker en med Lt. Dan, kokain og horer, men denne er da ærlig talt i tynneste laget.

Lt. Dan er vel en ganske annerledes mann når han kommer tilbake til den normale verden. Forstår ikke helt kritikken din.

Nå får vi vel ikke vite hvordan Lt. Dan var før han ble sendt til Vietnam, så... Men du har rett i at han var deprimert, det jeg reagerte på var hvor lite dette ble tatt opp i filmen. Det jeg ville frem til med det første innlegget mitt er, som jeg har sagt før, at filmen per se ikke kan sees på som noen særlig dyptpløyende eksempel på krigens grusomheter og de mentale påvirkningene den hadde på den enkelte soldat.

 

Nå er jo ikke Forrest Gump en film som bare skal ta opp krigens grusomheter. Så nei ikke noe dypdykk, men det lille den viser får det fram veldig godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp sett Seul contre tous (I stand alone), og herregud, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Gaspar Noé er en sjuk, men flink jævel. Jeg hadde litt lave forventninger til denne, ettersom jeg hadde inntrykk av at den var bare småtteri i forhold til Irréversible, men der tok jeg feil. Jeg synes egentlig begge filmene var like bra.

 

I motsetning til Irréversible som foregår i 3.perspektiv, gikk Seul contre tous dypere inn i det fæle menneskesinnet og gjennom filmen hører vi nesten ustanselig hovedpersonens indre tanker som fortellerstemme. Jeg digger denne stilen, det gjør at man får sympati med de merkeligste mennesker og dessuten er det innmari fascinerende å være "flue på veggen" i hodet til en mann som har nådd ABSOLUTT bunnen. Minner meg litt om Angst, bare at i Seul contre tous er fortellerstemmen hypnotiserende behagelig fransk istedet for forjævlig tysk.

 

Nesten helt på slutten overrumplet en scene meg totalt, det gjorde virkelig et sterkt inntrykk. For de som har sett filmen er det snakk om når den klassiske musikken (Pachelbel's Canon in D major) setter i gang. Etter å ha blitt mørbanket av denne filmen ble det nesten bare for sterkt for meg, jeg fikk nesten klump i halsen og rusk i øyet.

 

8/10

 

Ganske forskjellig fra, men like bra som Irréversible. Glad jeg så den, nå gleder jeg meg bare helt sykt til Enter The Void.

Lenke til kommentar

Robin Hood: Men in Tights (1993)

 

En klassiker som nesten ikke kan ses for ofte, er Mel Brooks' humoristiske tolkning av legenden om Robin Hood. I kjent Brooks-stil er filmen fullspekket med barnslig humor, tørre vitser og håpløst morsomme figurer. Det er godt å kunne se eldre filmer som tross i at de har temmelig barnslig humor, ikke drar det alt for langt, slik vi ser i filmene av menneskene bak "Scary Movie", "Date Movie" osv.

 

I en ellers så tung og sliten hverdag er det godt å kunne la hjernecellene sove, mens man sitter og ser hjernedød humor og lar lattermuskelen jobbe.

 

Noen dyp eller følelsesladd film er det på ingen måte, ei heller en film som setter inntrykk. Og selv om den ikke ville vunnet en Oscar for noe som helst, så er det en av de beste komediefilmene jeg har sett, og vil alltid forbli en klassiker!

 

8/10

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke Forrest Gump en film som bare skal ta opp krigens grusomheter.

Oooog der påpekte du nettopp det jeg har argumentert for hele tiden. Men da er vi enige da:)

 

Som krigsfilm er jeg enig. Men forvandlingen til Lt. Dan er skildret meget bra.

 

Men det er vel heller ingen her som har hevdet at "Forrest Gump" var en reinspikka krigsfilm heller :)

Lenke til kommentar

The Ten Commandments(1956)

 

Så denne igjen i går. Den har tålt tidens tann temmelig bra vil jeg. Ikke så dårlige fimeffekter til å være så gammel.

 

En minus er at forhistorien er veldig omstendelig og langdryg (uten å være kjedelig). Mens den delen fra der det på en måte starter( Når Moses kommer tilbake og begynner utforde Farao) er bare ca siste 3 del av filmen. Og det virker som man skynder seg mer og mer med å bli ferdig med historien jo nærmere slutten vi kommer.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

StarGÅte SG-1

 

214 herlige episoder over 10 sesonger, USAs lengst gående sci-fi serie.

Hemligheten bak serien er den perfekte mixen drama, action og speiselt humor.

Mange serier har drama, mange har drama og action, men de vil ikke eller greier ikke å få til humoren.

SG1 er episoder som er veldig dramatiske, noen er veldig action fylte og noen er hysterisk morosme, og noen episoder har alle 3. Det er humoren som setter serien fra andre serier ikke bare andre sci-fi serier men andre drama og action serier, ja selv komiserier.

SG1 kan tidvis være mye mye morsomere enn en selv den beste komiserien. mye takket være typen humor som er en from from små rar eksentrisk ting. Det tar en sesong før serien treffer riktig på humoren, men når RDA fikk frie tøyler for å være seg selv ble serien veldig morosm, men hemligheten var at selv om du tidvis ler deg ihjel tar du altid drama seriøst, humoren ødlegger ikke seriøsiteten av drama og action.

 

Selve serien bygger seg opp gjennom 5 sesonger den blir mer og mer galaktisk det som begynte med små enkelt episoder utviklet seg til store galaktiske hendelser, men innimellom fikk man servert de mindre enkelt episodene.

Noen episoder er fantastiske sci-fi episoder på høyde med TNG, andre episoder har masse flott action.

Effektene var svake i de første sesongen men utviklet seg og ble kraftig forbedret fra sesong 6 og utover og i sesong 7-10 er de på høyde meg moderat dyre effekts filmer og ser veldig bra ut, romslaget på slutten sesong 9 er noe star wars bare kunne drømme om.

 

Karakternene er også veldig fine, de bruker noen sesonger på å finne the groove, og noen har stor utvikling, Spesielt Daniel Jackson karaktern, som fra sesong 9 på mange måter blir hovedrollen.

Action delen er en slik quasi realistisk militære ting, det er litt realisme men samtidig ikke så mye, serien har hatt veldig nært samarbeid med US Airforce i alle år, og 2 ekte air force chief of staffs har vært på serien, og RDA har fått æres rangen Brigader General for hans arbeid i fremme US airforce i et godt lys, serien har også boostet rekrutering til flyvåpenet på samme måte som Top Gun gjorde for US Navy.

 

Serien er fantastisk, den perfekte mixen av drama, action og humor gjør at 10 sesonger flyr forbi 3-4 ganger fortere enn alle andre serier, når man er ferdig med å se den, får man lyst til å se den en gang til, og en gang til. Siste episode er nitrist, ikke bare er det slutten på yndlings serien min, men serien hadde minst 3 sesonger til i seg, serien hadde på mange måter fornyet seg helt fra sesong 9, og man ble ikke lei den i det hele tatt. Man vil ha mer.

 

 

Yndlingsserienmin/10

 

Så ikke denne anmeldelsen nå, men er så sinnssykt enig. En helt ekstraordinær serie som byr på alt. Selv syns jeg effektene er imponerende fra dag 1. De er flott lagd og ikke noe jalla greier. Du har vel også sett SG: Continiuum og SG: The ark of truth eller?

 

Anbefaler også og se på Stargate Atlantis. Den følger historien til SG-1 fra et annet punkt med andre utfordringer. Vil tro det er lurt og vente med Stargate: Universe til neste sesong har kommet i gang. Skikkelig kjip slutt på sesong 1...

Lenke til kommentar

Waterworld(1995)

 

Denne filmen har blitt omtrent slaktet, og bare fått negativ omtale.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor, for syns ikke den er dårlig i det hele tatt jeg.

Tvert i mot. Det er en av de filmene jeg ser ganske ofte om igjen. Blir faktisk aldri lei av den.

 

Helt sikkert en del naturstridig som skjer og sånn, men det er jo et sci fi eventyr.

Fasinerende seilfartøy. Og i det hele tatt veldig mye artig og fantasifullt som foregår.

 

8/10

Lenke til kommentar

Waterworld(1995)

 

Denne filmen har blitt omtrent slaktet, og bare fått negativ omtale.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor, for syns ikke den er dårlig i det hele tatt jeg.

Tvert i mot. Det er en av de filmene jeg ser ganske ofte om igjen. Blir faktisk aldri lei av den.

 

Helt sikkert en del naturstridig som skjer og sånn, men det er jo et sci fi eventyr.

Fasinerende seilfartøy. Og i det hele tatt veldig mye artig og fantasifullt som foregår.

 

8/10

 

Enige med deg, er en flott film. Kan ikke fatte hvorfor den ble slaktet heller. Mulig pga den var da tidens dyraste film, og folk følte at den ikke levert varene.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Costner spiller gretten og sur i alle filmene sine bortsett fra silverado, som er en av de få filmene jeg liker han i

 

Aha. Har ikke bitt meg merke i akkurat det jeg. Men har hørt at mange ikke liker Costner. Så det er det som er grunnen.

 

Clinter'n er spiller vel også alltid sur og gretten. Men det er kanskje noen det passer bedre på enn andre?

Lenke til kommentar

Klint har jo faktisk en del komiske roller, han er ikke standup komiker type, men mer en rolig hemmlig form for komisk, viss du ser han i Joesey Wales, er rollen hans en mixs av gretten og komisk, han kommer aldri med vitser men har et spesielt glimt i øynene som gjør at rollen hans blir svakt komisk.

 

Han er heller ikke dirkete gretten i alle western filmene sine, i dollars trilogien er han en luring igjen har han det glimtet i øye.

 

Viss du ser på filmene til costner.

Wyatt Earp

Dances with wolves

Open range(en film jeg egentlig liker veldig godt)

The bodyguard

Robin hood

Waterworld

 

Han spiller egentlig sur og gretten i alle disse filmene.

Lenke til kommentar

Rocco e i suoi fratelli (1960)

 

Director: Luchino Visconti

 

Vel, vanskelig å sette ord på hva jeg føler etter å sett denne filmen. Jeg satt ihvertall igjen av en haug med følesler, noe som er essensielt for en god dramafilm. De som har sett filmen skjønner helt sikkert hva jeg prater om. Det som kanskje imponerte meg mest var den fantastiske karakterutviklingen på omtrent samtlige av de som var mest involvert i filmen. Jeg skal ikke røpe noe mer om dette da det kanskje er det mest interessante med filmen. Filmens lengde på 170 minutter er heller på ingen måte en hindring, jeg synes faktisk kanskje at filmen kunne vart noe lenger. Men en passende spilletid. Det blir kanskje litt teit å spoile noe nå etter en slik innledning, men jeg kan si så mye at om du er ute etter en dramafilm som inneholder en god porsjon boksing, familesamhold, kjærlighet, hat, og ikke minst et mord bør du se Rocco e i suoi fratelli umiddelbart. Den er også ekstremt sterk og veldig rystende. Anbefales på det aller sterkeste!

 

9,5/10

Lenke til kommentar

 

Viss du ser på filmene til costner.

Wyatt Earp

Dances with wolves

Open range(en film jeg egentlig liker veldig godt)

The bodyguard

Robin hood

Waterworld

 

Han spiller egentlig sur og gretten i alle disse filmene.

 

Jo har sett alle de (unntatt bodyguard) Og skjønner poenget. Er det med hensikt han alltid spiller sur og gretten, eller er han bare sånn?

Men ingen av de andre filmene der er noen favoritter av meg

 

Dragonfly er dog en film med Costner jeg har sansen for. Men kan ikke helt ta igjen om han var gretten og sur der.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, som han viser i silverado KAN kan spille anderledes, men det kan hende han rett og slett føler seg mer tilpass når han spiller sur og gretten. Kanskje han mener det er mer "seriøs" form for skuespill en komiske roller.

Han er spesielt uapettiglig i Wyatt Earp, han spiller så utrolig kjedelig i filmen og filmen er bare kjedelig og grå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...