Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dr. Zhivago (1965): En poetisk film om en poetisk mann, som opplever å være forelsket i to kvinner. Handlingen tar til i en historisk meget interessant periode; Russland i tiden før, under og etter 1. verdenskrig (hvor så Sovjetunionen ble til). Omar Sharif spiller protagonisten, mens bl.a. Alec Guinnes bekler en av de andre sentrale rollene. Den så utrolig nydelige Julie Christie spiller en av de to kvinnene Zhivago streber med å velge mellom.

 

Filmen er lang, veldig lang. Det kler den ypperlig. Mot slutten av filmen føles det som om man er ved veis ende i en tv-serie som har gått over flere sesonger. Jeg ble virkelig knyttet til karakterene og spent på utfallet. Regissør David Lean vet hvordan slike episke dramafilmer skal lages, før dette regisserte han klassikere som Lawrence of Arabia og The Bridge on the River Kwai. Romanse mestret han også med den kritikerroste klassikeren Brief Encounter. Denne filmen her føles som en krysning av alle tre, med det beste av dem alle surret sammen i et tre timer langt episk drama. Det kan føles litt som han kjører det trygge løp, kanskje litt feigt. Men samtidig er det noe som gjør at det hele fenger. Det føles som om Lean var ganske så lidenskapelig i sitt verk, kanskje en smule mye til tider. Det er en fornøyelig affære som er å anbefale om man har likt noe av det andre han har regissert.

 

Eneste jeg egentlig har å utsette er at det er mye jeg ville sett mer til. Det hele hadde kanskje gjort seg bedre som en miniserie. Men for å være 3 timer så er det nok fokusert på det som er mest relevant her, selv om det tidvis føles som om det er et par svinger som blir kuttet. Det er noe ironisk over denne filmen, som omhandler en oppdiktet poet som fikk sine verk bannlyst i Sovjet. For også filmen om denne fiktive poeten ble forbudt og først tillat på midten av 90-tallet. Jeg vet enkelte kritikere mener Leans filmer mangler dybde, men det er ikke noe jeg kan si meg enig i. Dette er en god filmopplevelse, både visuelt og i dybden. Det gjelder bare å se godt nok etter.

 

8/10 - Veldig god.

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse, Dotten.

 

Tror jeg burde sjekke ut Dr. Zhivago da David Lean for meg er en ytterst kapabelt regissør. Lawrence of Arabia er blant de beste filmene jeg har sett og The Bridge on the River Kwai er også et fint stykke film.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Heat

6,9 av 10

 

Så denne selv i dag. Må si jeg ble svært skuffet. Hadde forventet en hardbarket action-thriller, men fikk levert et par fantastiske scener som drukner i kjedelige kjærlighetsproblemer. Man har den overarbeidede politiagenten som har kommunikasjonsproblemer med kona. Kona er utro. På den andre siden har vi skurken som forelsker seg i en jente og lyver om jobben sin. Hun finner ut at han er skurk - blir sinna. Filmen har sine høydepunkt, og skuespillerprestasjonene og regien har jeg ikke noe å utsette på. Plotet var derimot for tynt i mine øyne. Forventet mer.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
[...]Jeg forventet mye mer skyting. Jeg forventet at det var mye mer fokus på ransplanlegging og ransutførelse. [...]

Dog, den ble som sagt en litt for dramatisk film, noe treg, og ikke som forventet..

 

 

Hadde forventet en hardbarket action-thriller, men fikk levert et par fantastiske scener som drukner i kjedelige kjærlighetsproblemer. [...] Forventet mer.

Moral: Forventninger er onde, avskaff dem.

Lenke til kommentar
[...]Jeg forventet mye mer skyting. Jeg forventet at det var mye mer fokus på ransplanlegging og ransutførelse. [...]

Dog, den ble som sagt en litt for dramatisk film, noe treg, og ikke som forventet..

 

 

Hadde forventet en hardbarket action-thriller, men fikk levert et par fantastiske scener som drukner i kjedelige kjærlighetsproblemer. [...] Forventet mer.

Moral: Forventninger er onde, avskaff dem.

Dette som skjer når man leser anmeldelser av folk som ikke bryr seg om filmens kvalitet, men heller hvor realistisk skytingen er. ^^

---

Slumdog Millionaire

God film, jeg koste meg underveis, ikke så veldig mye mer å si. Den tok seg opp mot slutten, den første timen var ikke så veldig interessant. Jeg likte måten filmen var bygget opp på og jeg likte stilen, jeg synes bare ikke det var så veldig spennende. Filmer om fattige barn har en tendens til å kjede meg. Jeg fikk også en sterk Kaizer Soze-vibe av hele "hvordan klarte du det spørsmålet?" -> "Her er en historie som handler om nøyaktig det", som om det hele var falsk og at han faktisk hadde jukset. Det hele virket bare ikke sannsynlig, og jeg følte at filmen prøvde å enten lure meg en vri mot slutten eller tvinge meg til å godta at i løpet av et liv som fattig gutt i India kan man lære seg sånt. Filmen var bra, men ikke helt der oppe. Kanskje det er nok et bevis på at jeg foretrekker filmer som handler om ting jeg liker.

7/10

 

Gran Torino

Bedre. Her koste jeg meg litt mer, til tross for at det bare var to gode karakterer i filmen og begge var hvite. Jeg vet ikke hva det er med japser som irriterer meg, men jeg får rett og slett aldri sympati for karakterene deres. Her er det en blanding av en jentejapse som plutselig forsvinner fra handlingen etter 50 minutter, gutten som aldri utvikler en personlighet eller noen grunn til å tro at han vil klare seg i livet men som likevel blir grunnmuren for hele filmen og alt Eastwood foretar seg og at engelsken til begge to gjorde skuespillet litt svakt. Som å se en amatørfilm fra Norge hvor skuespillerne snakker engelsk, språket begrenser hvor mye de faktisk klarer å uttrykke seg og ingenting de sier kan tas alvorlig.

 

Eastwood er derimot knallsterk. Filmen minner meg en del om Valley of Elah i at den er liten og handler mer om hovedkarakterens motivasjoner og verdier enn selve handlingen. Dialogen er knallgod til tider, selv om filmen kan fremstå som litt tullete når Eastwood rauser seg opp over ingenting for å vise at han er en gammel grinebiter. Han er på sitt beste midt i filmen, når han ikke lenger må overspille og kan være den han er - en smårasistisk gammel mann som har det fint med å ikke forholde seg til andre mennesker. Akkurat den personen jeg håper å bli om 40-50 år. Det er flere gode scener, masse god dialog, en solid Eastwood og en del dumme japser å finne i denne filmen, alt i alt er det altså verdt å se.

7.5/10

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Forventninger kan helt klart ødelegge, men det kan samtidig forsterke. Jeg ser ingen grunn til å se ensidig på det. Det er som å aldri ville få unger, fordi det vil gi så mange bekymringer og det kan medføre den største tragedie. Man glemmer alt det positive det gir.

 

Jeg lever i troen på at forventninger har gitt meg mang en forsterket filmopplevelse. Jeg vil aldri slutte å forvente ting i livet, for hvordan skal man da kunne se frem til noe?

 

Hype it baby :)

Lenke til kommentar

Så du ser altså på forventinger som et gode? Nå er jeg forvirret :wee:

 

Du fremmer en ytring, får tilsvar og spørsmålet er om du klarer å håndtere det saklig eller helst vil spinne unna.

 

Gi nå ham denne, han blir så glad når han kan komme med en liten tale i ny og ne.

 

De pleier da ikke være små? :)

Lenke til kommentar

Det er jo litt av en kortslutning å anta at folk som er eksperter på å ta ironi liker å kjempe for den.Jeg er en forkjemper for å få frem alt jeg ikke forstår. Noe du nok ikke har skjønt helt enda. Men din agenda er nok en annen. Eller?

 

Det funker ikke slik i denne boblen her. Kanskje i din. ;)

 

Men så er du heller ikke ute etter noen saklig diskusjon, som begynner å bli en liten vane. Jeg får vel mimre om gode gamle dager og håpe på en bedre fremtid. Min feil å bite på, jeg var vel kanskje sulten. Og nå er jeg enda mer sulten på The Killer, som står og venter (filmen, ikke en drapsmann.) :)

Lenke til kommentar

Nei, for du bestemmer jo selvfølgelig hva som er saklig eller ikke. O Store. Når man begynner å se mønstrene bak retorikken din, da kommer beistet frem. Sårende kommentarer som "kortslutning", "boble", you name it. Som de sier: Djevelens smarteste trekk var å late som han ikke eksisterte. Det samme kan jo sies om Deres retorikk, som jeg ikke lenger vil la meg kue av.

Lenke til kommentar

Jeg håper det blir krig mellom dere snart, slik at vi en gang for alle får avgjort hvem som skal være forumets vise far med universitetsutdanning. Personlig håpet jeg på TWFA, men dere har begge gjort et tappert forsøk på å kopiere stilen hans så det går vel greit uansett, så lenge vi ikke har begge to. Det tror jeg ikke folk orker stort mer.

Lenke til kommentar

Haha, nå har jeg hørt det også. Stakkars TWFA som blir sammenliknet med meg, det hadde han da virkelig ikke fortjent?

 

Ontopic:

 

Heisser sommer

 

Østtysk kommunistmusikal som imiterer Hollywood, innpakket i kollektivistisk propaganda, selvsagt. Og en dose ufrivillig homoerotikk. Ufrivillig (?) morsom, dårlig koreografi, pinlig historie. Delvis underholdende. Fascinerende uansett.

 

6/10

Lenke til kommentar

Det handler om meg ja, det var som jeg tenkte. Jeg burde vel blitt smigret, men akk nei. Du så deg blind på budbringeren fremfor budskapet. Greit nok det, men det er ikke noe "beistet" og "forkjemperen" er særlig interessert i å diskutere. Det er noe jeg overlater til de som er i en posisjon til det. Min anbefaling til deg er å gå tilbake og se på budskapet og se om du klarer å se forbi hvem det kommer fra. Noe du ikke gjorde denne gangen. Som medførte at du ikke klarte å diskutere forventninger til film.

 

Det er saklig når du holder deg til person. Noe du ikke klarte. Du trenger ikke ha samme definisjon, men det er slik det fungerer i min boble. Jeg registrer at du ikke var interessert i å diskutere forventninger til film, selv om du først spilte ballen. Det får så være, kanskje du klarer å holde deg til saken neste gang. :)

Lenke til kommentar
Nei, for du bestemmer jo selvfølgelig hva som er saklig eller ikke. O Store. Når man begynner å se mønstrene bak retorikken din, da kommer beistet frem. Sårende kommentarer som "kortslutning", "boble", you name it. Som de sier: Djevelens smarteste trekk var å late som han ikke eksisterte. Det samme kan jo sies om Deres retorikk, som jeg ikke lenger vil la meg kue av.

 

Nei, for du bestemmer selvfølgelig hva som er god retorikk eller ikke. O Store. Såkallt sårende sammenligninger med djevelen og greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...