Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

I Norge er nærmere 1600 filmer blitt bannet opp i gjennom tidene. Etter noen søk på Medietilsynets hjemmeside, fant jeg mange artige grunner for forbudene. :wee:

Her er et par av de:

 

I biskopens vogn

Forbydes fordi den gir den morsomste og mest spændende skildring av tyveriet og belønner den smukke tyvekvinde med et lykkeligt ægteskab mens hjælperen sendes tur til Indien.

 

Dybet drager

Buraaet ønsker filmen forkastet paa grund av et 7meters klip i slutningen av filmen der den unge frue gaar overbord.

 

Hvordan Ida fik sig en mand

Idiotisk og smagløs.

 

Det er godt tidene forandrer seg, sier jeg bare.

(det skal sies at dette er filmer fra 10-tallet, men allikevel ...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom hjem for en stund siden etter å ha sett "De andres liv" (Das Leben der Anderen) som handler om Stasi (tysk etteretningstjeneste) og hvordan de fungerte.

 

Hele historien er fenomenal og handler om en forfatter som er imot sosialismen, men ikke direkte. Samtidig handler historien om en Stasi ansatt som er veldig hardbarka nasjonalist, men noe uventet skjer.

 

Noen år før det sosialistiske regimet i Øst-Tyskland rakner, er det fryktede Stasi i stand til å overvåke og etterforske hvem som helst for hva som helst. En effektiv Stasi-offiser får for første gang sympati for dem han skal avlytte. Men kan han utgjøre en forskjell?

 

I 1984 er Øst-Berlin en by uten politisk tøvær i sikte. Befolkningen kontrolleres av det fryktede hemmelige politiet, Stasi, som har 100.000 ansatte og kanskje 200.000 informanter. Sammen danner de et nettverk som systematisk forsøk ...

 

Filmen har fått ekstremt gode kritkker og får kun 5'ere og 6'ere. Den har blant annet 8,5/10 på imdb for øyeblikket.

 

VG - 5

Aftenposten - 5 eller 6

Db - 5

Andre aviser - Masse 5 og 6

 

Den anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar

Ser ut som om Frank Darabont skal i gang med å filme nok en Stephen King bok The Mist, så da er det jo bare å håpe at det kommer i nærheten av The Shawshank Redemption og The Green Mile så er det jo håpe :)

 

Fra Joblo!:

 

Frank Darabont has been looking to get his Stephen King adaptation THE MIST off the ground for quite a while so the recent news you may have heard from our better half at Arrow - that Thomas Jane is in talks to star in the movie - may have been just the thing to make your day. If so, then it should please you to know that THE MIST is officially going into production and Darabont, who is in the final stages of reclaiming rights, will direct from his own script. For the uninitiated, "The Mist" is a King novella about a band of survivors who seek refuge in a supermarket from a strange mist that kills all in it's path. Once there, they must deal with an onslaught of terrifying creatures trying to get in. A letter from the filmmaker himself suggests he will be taking a new and interesting approach to this one: "I'd say that if directing something like THE GREEN MILE is the equivalent of conducting a huge symphony orchestra playing Beethoven's Ninth in perfect tune, then directing something like "The Shield" (Darabont helmed an episode) is the equivalent of jumping up on a small stage and playing with a small jazz combo and not caring if you miss a few notes - in fact, missing some notes is kind of the point, isn't it? I want to take what I learned doing "The Shield" and apply it to a feature film, and THE MIST is the perfect venue for that kind of in-your-face, in-the-moment energy. All right, Bonty! You can read the letter in it's entirety HERE at AICN. Darabont has been interested in making THE MIST for nearly twenty years and it was several years ago when King entrusted him with the rights when he had a first-look deal at Paramount. Dimension will now be producing the film.

Lenke til kommentar

Weee, da var nok en ganske så suksessfull film ferdiglaget. Det er sikkert flere her som vet at jeg og en gruppe i Media-klassen min holdt på med en film ganske nylig (jeg laget en tråd hvor jeg spurte om musikk-anbefalninger til den).

 

Nå er filmen ferdig redigert, og vi har vist den til klassen. Til tross for mye motgang, klarte vi faktisk å få filmen ferdig i høvelig stand.

 

Jeg har foreløpig bare lastet den opp til YouTube (dere finner den her), og ble faktisk litt overrasket over hvor god bildekvalitet det faktisk ble.

 

Uansett, se filmen om dere har lyst. Håper dere synes den er bra. Gjerne stem på filmen inne på YouTube, og kom med kommentarer her. Filmen er langt ifra perfekt, men den er ikke elendig heller, så det burde være mulig å komme med både positive og negative kommentarer. Finnes ikke noe bedre enn konstruktiv kritikk. :)

 

EDIT: Jeg redigerte forresten i MovieMaker 2, som ironisk nok fungerte ganske greit, siden vi ikke brukte noe lyd.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Jeg synes det var en meget god amatørkortfilm. Likte at filmen var i svart-hvitt. Cocker-sangen passet også bra. Det lille negative var at siste scene var i farger. Tror det hadde passet bedre med gjennomført svart-hvitt.

 

Tipper dere får 5+. ;)

7112803[/snapback]

 

Ja, den siste scenen hadde jeg tenkt å bruke "fade-to-gray", men jeg fant raskt ut at MM2 ikke har det. :hm:

 

Steffy: Ironi?

 

EDIT: Den stygge lyden dere hører i begynnelsen av filmen.... satan, som den er irriterende! Irriterer meg grenseløst, spesielt det at jeg ikke klarer å få den vekk. Lyden ligger i låta, og jeg har prøvd å få tak låta flere ganger fra flere steder, men jeg får bare den samme greia hele tiden.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Vel, vi hadde egentlig ganske så frie tøyler denne gangen. For frie tøyler, synes jeg egentlig. Jeg liker å ha noe fast å gå etter. Får hjernen løpe fritt, så stopper den liksom aldri på noe brukbart.

 

Uansett, vi hadde lyst til å lage en seriøs og trist film, i motsetning til alle andre i Media-klassen, som lager filmer med "meningsløs" bilkjøring, festing og faenskap (ikke at det er noe negativt ved akkurat det - det er deres måte å lage film på). Vi begynte vel med brainstorming, og kom etter hvert frem til en synopsis som vi bygget utfra.

 

Filmen endte med et lite budskap, for de som ønsker å se det. Jeg vil ikke akkurat kalle vår film for noen Lynch-greie, men da vi diskuterte filmen i klassen, viste det seg at flere hadde forskjellige tolkninger av et eventuelt budskapet. Noen tenkte på tilfeldigheter (tilfeldig at hun, den upopulære jenta uten venner, var der til å se ugjerningen, og dermed ble et offer). Noen andre mente at budskapet involverte mobbing (o.l.), og at slike ting kan gjøre et sterkt inntrykk på andre mennesker, eller hva det nå var de sa. :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...