Gå til innhold

Nye disker -16MB catch.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan vil denne være som system disk?

 

En mellomting mellom vanlig s-ata og raptoren?

Høres jo veldig bra ut med køing-systemet og 16MB cache, dette bør jo gjøre at småoperasjoner går betydelig fortere, noe som vil være essensielt for en systemdisk. Det er nok ikke et dumt valg som systemdisk.

 

Raptor, spesielt 73GB versjonen, vil nok være i en særklasse med sine 10k rpm. Vil nok tro at raptor kommer med SATA-2 snart også for å gi enda bedre ytelse. Men dette er vel bare mine ønskedrømmer.

 

Skulle gjerne sett raptordisker i 300-400GB størrelse med 16MB cache...

Lenke til kommentar

Fant ikke noe på Hjemmesiden til maxtor.

 

Edit: fant ut at av spesifikasjons .pdf fila at det sto acoustic, idle 2,7 bels som kan leses ut fra denne tabellen.

Så får det være opp til testere og finne ut hvor mye den bråker under bruk.

Lurer på hvorfor de ikke oppgir støyen i decibel?

bel.jpg

 

 

Edit 2: fant ut hvorfor de bruker bel.

avsnittet under er henta fra http://www.silent.se/iso-9296.php

 

bels for sound power level

 

According to the World's standardization organizations should sound power level regarding computers and other kinds of IT equipment be expressed in bels (B) instead of in decibels (dB). Sound power level is here expressed in bels for to avoid confusion between decibels for sound power level and decibels for sound pressure level [1,2,3,4,5]. The computer industry is the only product group that uses sound power in bels, even if other product declaration standards tell that one can use bel for stating sound power level for to avoid confusion with sound pressure level measures.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
hvordan vil denne være som system disk?

 

 

En mellomting mellom vanlig s-ata og raptoren?

Inntill du får deg et HK med støtte for S-ATA 2 funksjonen NCQ vil du neppe merke stor forskjell fra en annen S-ATA disk... Tror jeg trallala. Om noen vet annet føyer jeg meg gjerne!

Lenke til kommentar

Du spurte etter erfaring med Maxtor: De er bra de, men støyer mye ved søk, men lite ved idle. Det er i hvertfall min erfaring etter å ha hadd en 120GB'er med FDB-lagre.

 

Forøvrig har Seagate også annonsert disker med 16MB og "SATA2". (merk anførselstegnene). Jeg tipper økningen fra 8->16MB cache vil gjøre mye mindre for ytelsen enn da man gikk fra 2->8MB, så det er nok verd å sjekke ut noen tester før man betaler for ting som kanskje ikke merkes.

 

Både Maxtors og Seagates "SATA2" er ikke ekte SATA2, men SATA1 med SATA2-extensions. Båndbredden forblir 150MB/s slik som for SATA1, men NCQ og Hotswap hentes fra SATA2-spesifikasjonen. Det at båndbredden ikke økes har ingenting å si for ytelsen (før om mange år) så dere kan godt se på denne kvasi-SATA2'en som like bra som ekte SATA2.

 

Ytelsemessig vil både Maxtor's og Seagates nye disker havne godt over Raptor 36GB'en på grunn av NCQ. Raptor 73GB støtter også NCQ så den vil nok trone over dette igjen. Forutsetningen er selvfølgelig at harddiskkontrolleren støtter NCQ, hvis ikke så havner den straks nede sammen med andre 7200-rpm disker uten NCQ. (altså noe dårligere enn Raptro 36GB)

 

Selv venter jeg på Seagates 2-platers Barracuda 7200.8 250GB-disk eller 3-platers Barracuda 7200.8 400GB-disk på grunn av Maxtors støynivå.

 

Edit: Til asad: Det heter ikke "catch" men "cache". Et bra norsk ord for det samme er forresten "minnebuffer".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...