Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Og en moderator skal ha god oppførsel, holde seg nøytral i en tråd han modererer.

En moderator skal holde seg nøytral i forhold til modereringen, men behøver ikke holde seg nøytral i forhold til det som diskuteres.

 

Og si at den ene siden bare "kjadrer" er useriøst og ikke nøytralt i det heletatt.

Ikke hvis så faktisk er tilfelle, og at det faktisk er kjadring. En god diskusjon er faktisk helt avhengig av at folk evner å lytte til hverandre, i hvert fall til en viss grad. I denne tråden ble det en krangel, hvor riktignok ingen av partene oppførte seg eksemplarisk, men hvor den ene parten viste langt mindre evne til faktisk diskusjon enn den andre, som stadig forsøkte å legge frem sine argumenter. Slikt blir veldig trettende i lengden, både for motdebattantene og for andre lesere av tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, dream on. NES feks hadde jo ikke spesielt billige spill (heller motsatt), til tross for at piratkopieringen var nærmest null, hva med feks gamecube?

Tror jeg har svart på akkurat dette flere ganger nå, kanskje til samme person uten at det hjelper. Men produksjonskostnadene pr. eksemplar på disse spillene er langt dyrere enn til PC, fordi det selges langt færre av de. Der ser vi igjen at jo fler eksemplarer man kan selge av ett produkt, jo lavere blir produksjonskostnaden pr. eksemplar, og jo lavere kan man sette prisen.

 

Hvis man tenker fornuftig, så ser man at ditt argument faktisk taler for at spill hadde blitt billigere om flere kjøpte spillet i stedet for å piratkopiere de.

 

I tillegg... NES brukte dyre cartrigdes. De var svindyre å produsere... mange ganger dyrere enn en liten CD plate. Teknologien var ny, og det var ikke så veldig mange som hadde tv-spill da, som det er som har PC nå. Til Gamecube selges det få spill (på grunn av langt færre brukere enn til PC), derfor må de selges dyrere for å dekke produksjonskostnadene. Dette gjelder for øvrig alle konsoller på markedet.

 

Trodde dette var innlysende.

Lenke til kommentar
Hehe, dream on. NES feks hadde jo ikke spesielt billige spill (heller motsatt), til tross for at piratkopieringen var nærmest null, hva med feks gamecube?

Tror jeg har svart på akkurat dette flere ganger nå, kanskje til samme person uten at det hjelper. Men produksjonskostnadene pr. eksemplar på disse spillene er langt dyrere enn til PC, fordi det selges langt færre av de. Der ser vi igjen at jo fler eksemplarer man kan selge av ett produkt, jo lavere blir produksjonskostnaden pr. eksemplar, og jo lavere kan man sette prisen.

 

Hvis man tenker fornuftig, så ser man at ditt argument faktisk taler for at spill hadde blitt billigere om flere kjøpte spillet i stedet for å piratkopiere de.

 

I tillegg... NES brukte dyre cartrigdes. De var svindyre å produsere... mange ganger dyrere enn en liten CD plate. Teknologien var ny, og det var ikke så veldig mange som hadde tv-spill da, som det er som har PC nå. Til Gamecube selges det få spill (på grunn av langt færre brukere enn til PC), derfor må de selges dyrere for å dekke produksjonskostnadene. Dette gjelder for øvrig alle konsoller på markedet.

 

Trodde dette var innlysende.

PC spill er de billigste spillene sammelignet med konsoller, pc spill koster oftere mye mere og utvikle enn konsoll spill, så alt taler jo for at pc spill burde være dyre. Hvis piratkopiering hadde vært 0% så betyr det at etterspørselen hadde gått opp og det medfører høyere priser.

 

Høy etterspørsel = høy pris, det er ganske enkel markedsøkonomi.

 

Greit at produksjonskostnadene per enhet går ned hvis man øker antallet produserte enheter, men det er uansett utviklingskostnadene som er den store utgiften.

 

Legg merke til at svært etterspurte titler som Doom3 og Half Life2 ligger svært høyt i pris. Har f.eks sett flere amerikanere som klager over at Doom3 koster alt for mye (tror det var 50-60 dollar i Statene). Dette er ikke tilfeldig, det er fordi dette er titler som har svært høy etterspørsel, ergo økes prisen.

Lenke til kommentar
ikke alle som har mætt ræva av penger.. så da brenner man...

 

enkelt å greit

Så de som har for lite penger til biffmiddag hver dag, de raner butikken for å få biffmiddag hver dag?

 

Penger styrer samfunnet. De med lite penger må spare og prioritere, de med mye behøver ikke det. Vi liker det ikke, men slik er det.

En biff har en verdi og det skader butikken direkte om man stjeler den.

 

Det gjør ikke en piratkopi, det er ikke engang sikkert at den skader i det heletatt.

Hehe, det var da en ganske tarvelig sammeligning.

 

Sett at du kjøper en biff på butikken, så stiller du deg utenfor butikken, tar fram din Steakreplicator2000 og kopierer biffen og gir den bort til alle som vil ha. Taper butikken penger da? Du stjeler den jo ikke, du bare stjeler kundene. Mao så taper butikken penger.

 

Nå er jo ikke biffer copyrighted enda, men når man nå alt skal dra biffer inn i diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Selges det ikke mange mange mange fler konsoll-spill en PC-spill? Trodde det bare var The Sims (og kanskje Half-Life) som kunne konkurrer.

Mulig, men det er flere forskjellige standarder i konsollmarkedet enn i PC markedet. Altså selges det færre spill til f.eks Gamecube enn til PC. Det selges færre spill til Playstation 2 enn til PC og det selges færre spill til X-box enn til PC, men konsollmarkedet samlet, selger kanskje flere spill enn til PC. Men det er allikevel forskjellige standarder, og det er en viss produksjonskostnad pr konsoll som spillet utvikles for.

 

Og til C4stor... også påstanden du kommer med har jeg besvart tidligere i tråden. Let og du skal finne. Gidder ikke fortsette å svare det samme gang på gang heretter, men kan si så mye som at det går på at hvis man setter ned prisen, vil så mange flere kjøpe spillet at man tjener på det. Det kan man dessverre ikke gjøre nå, da produksjonskostnadene ikke ville bli dekt, på grunn av piratkopieringen. De fleste som piratkopierer, hadde ikke kjøpt spillet selv om det kostet en hundrelapp mindre. Men i en verden uten piratkopiering, ville så mange flere tatt seg råd til å kjøpe spillet om det kostet en hundrelapp mindre, at selskapet ville tjent på det.

Lenke til kommentar
Hehe, det var da en ganske tarvelig sammeligning.

 

Sett at du kjøper en biff på butikken, så stiller du deg utenfor butikken, tar fram din Steakreplicator2000 og kopierer biffen og gir den bort til alle som vil ha. Taper butikken penger da? Du stjeler den jo ikke, du bare stjeler kundene. Mao så taper butikken penger.

Det var ikke ment som en sammenligning. Les innlegget litt nøyere og forstå hva jeg mener, så skjønner du at det bare var ett eksempel på at de rike kan unne seg mer luksus enn de fattige. Er man fattig, så må man bare akseptere at man ikke har råd til ett spill, eller en biff til middag. At man har for lite penger til å kjøpe ett spill, gir en ikke rett til å kopiere det.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Piratkopiering kommer IKKE til å stoppe før prisene senkes så ALLE har råd til orginaler, eller det blir UMULIG å kopiere...

 

EOD

Tja, litt av problemet kan ligge i prisen. Synes selv at det har blitt mye billigere den siste tiden. Etter at Elkjøp skjerpet seg for noen år siden har PC-spill-prisen stupt. Kjøpte f.eks Far Cry for 349,- samme dag som det kom ut. Før ville et slikt spill garantert kostet 499,- eller mer. 349,- synes jeg er akkurat passe for et nytt spill.

 

Det som jeg synes er teit er at samme spill kan ha forskjellig pris etter hvilken konsoll det er på. Eksempel fra Gamesmix.com:

 

Spider-Man 2 PC: 429,- PS2: 519,- Xbox: 549,- og GameCube: 589,-

Her er det jo noe som ikke rimer helt. Kan godt skjønne at GameCube-eiere vurderer å piratkopiere spillet. Du blir jo egentlig lurt for penger hvis du kjøper det orginalt.

Dette kan komme av flere ting. Hvor mange PS2 vs Gamecube vs PS som er solgt.

Hvis det er solgt 1 mill gamecube & 2mill PS & 10 mill PS2 så er det ikke vanskelig å gjette at man nok vil få mer igjen for investeringen i PS2.

 

På konsoller må også de som lager spillene betale til Sony/Gamecube etc en sum pr cd. Noen operer med x kr pr solgte tittel. Noen med x antall kroner pr trykte tittel. (den er 99% sikker ikke under 100kr)

 

Sistnevnte er det veldig kjedelig & trykke 1 mill eksempler, selger 750000 av dem. Å måtte betale Sony 150Kr pr tittel. enten de er solgt eller ei.

 

Dette gjelder ikke på PC. Der har du ikke Microsoft hengende over deg å vil ha penger av deg for vært spill som selges.

 

Grunnen til at Elkjøp kan selge så billig er pga store innkjøps ordrer. Dette er under innkjøpspris for en hel del små forretninger som selger spill.

 

Den dagen spill er umulige å kopiere kommer prisene til å fyke i luften. Får de det igjennom.

 

Men det er bare småting mot hvor ille det er vis de får igjennom tcpa. ( http://www.againsttcpa.com/ ) Da har vi virkelig storebror ser deg, hvor andre bestemmer hva du skal få se, bruke, gjøre etc med din maskin. :no:

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar
Det er jo ingenting i veien for å dele opp spill i episoder heller, hvor man kjøper en del om gangen for feks 50,- kroner og har feks 4 deler til sammen. Da ville kostnadene vært svært liten. De hadde trengt gode servere til nedlasting og en betalingstjeneste som var enkel å bruke. Og man kunne betalt en liten sum først for å se om spillet var bra. Men det er nå mer min drøm om hvordan det kan gjøres.

Det er et vesentlig problem med dette, og det er at den første delen vil være den som er dyr å lage (grafikkmotorer, fysikk, animasjoner osv), og at de følgende delene gjerne blir relativt billige. Skal man sikre seg mot å gå med underskudd må derfor den første delen bli ganske dyr. Jeg snakket med David Fox (tidligere spillutvikler hos LucasArts) om denne løsningen, og han påpekte også at dette var et betydelig problem.

Det er et annet problem her og. Især vis hver epsiode skal lastes ned. Båndbredde koster penger... Mye penger... Hvis ikke spillet har et slags innebygget torrent system(slik at en spiller brukes til¨å opplaste til en annen når spillet ber om det, Noe som nok ville gjort de som kjøpte spiller fly forbanna) så må episodene lagres på en server. Og en 100mbit nett tilgang koster visst et firma ca 200,000-300,000kr pr måned. Kan fort bli make or break der.

Lenke til kommentar
Jeg taper ikke denne diskusjonen i det heletatt, ihvertfall ikke i mine øyener, men med din argumentering og useriøsitet, så finner jeg det vansklig og holde meg seriøs i denne tråden, eller i det heletatt og gidde å komme med inspill

Tvert imot ser eg på dette som om at du ikkje har fleire argument å koma med, sidan du ikkje svarar på eit einaste argument i det innlegget du siterer. Altså har du tapt diskusjonen.

Lenke til kommentar
Hehe, det var da en ganske tarvelig sammeligning.

 

Sett at du kjøper en biff på butikken, så stiller du deg utenfor butikken, tar fram din Steakreplicator2000 og kopierer biffen og gir den bort til alle som vil ha. Taper butikken penger da? Du stjeler den jo ikke, du bare stjeler kundene. Mao så taper butikken penger.

Det var ikke ment som en sammenligning. Les innlegget litt nøyere og forstå hva jeg mener, så skjønner du at det bare var ett eksempel på at de rike kan unne seg mer luksus enn de fattige. Er man fattig, så må man bare akseptere at man ikke har råd til ett spill, eller en biff til middag. At man har for lite penger til å kjøpe ett spill, gir en ikke rett til å kopiere det.

Mulig du ikke mente det som en sammenligning, men det er en sammenligning. Du prøver i allefall å forklare noe ved å dra paraleller :) Mitt svar var uansett ment til snabben :)

 

Grunnen til at jeg tar opp hvorvidt prisen ville synke eller stige med 0% piratkopiering er fordi det fortsatt er uenighet rundt dette. I allefall er jeg uenig :)

 

Som jeg har nevnt tidligere, uten piratkopiering ville etterspørselen gå opp og det samme ville prisen.

 

Et godt eksempel er vel f.eks det at Microsoft skal dumpe prisene på Windows i Asia, fordi det er så mange piratkopier som florerer der.

 

Jeg vil bare understreke at jeg på ingen måte synes piratkopiering er ok eller kan forsvares på noen måte, men jeg prøver å se tingene litt objektivt

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Så du mener at å bruke programmer lagd av soveroms-crackere er sikrere enn å kjøre programmet slik som spillfirmaet lagde det? :)

Han har et poen der da. Ville nå ikke tro at det er mer spyware blandt spillene slik de kommer fra produsenten enn, et cracket spill. Det høres jo litt rart ut.

Er du redd for at spillene snakker hjem, så innstaller en firewall. verre er det ikke.

Lenke til kommentar

må bare si en ting til de som fortsatt holder fast på at en Demo er en bra måte å vurdere spill på...

 

Jeg blei drit frustrert når det var så godt som umulig å få lastet ned demo'en av det spillet jeg tenkte på å kjøpe. Det var lettere å laste ned en "warez" versjon enn å komme gjennom til "public servers" !!

Lenke til kommentar
en annen grunn til piratakopiering er at vi her oppe i nord, ikke får tak alle filmer, spill og musikk så lett. ihvertfall hvis man ikke bor i en stor by her til lands.

det var vel ikke all verdens til unnskyldning?

 

med dagens vidunderlige teknologi skal det bare 5 tastetrykk til før du har et spill / film / album liggende i postkassa di. Det synes jeg er helt kurrant.

 

Vel, la oss nå ikke glemme de ca 150kr ekstra for postoppkrav som kommer med på lasset.

Lenke til kommentar
Slenger meg inn i galskapen eg også. Begynner med, som mange andre har sagt før meg : Pirat kopiereing har helt klart en negativ påvirkning på spill produsentenes fortjeneste fra spillene sine. Drar frem ett lite eksempel her. La oss si at Når Doom 3 kommer ut, tar det garantert ikkje lange tiden før det er å finne på nettet.

Må bare legge til eksempelet ditt at det allerede har vært tilgjengelig for nedlasting i 9 dager når du skrev dette. Og Doom 3 skal jeg ha! :D Blir vel handa inn neste uke vis sjappa mi har fått det inn.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at mange synes det er drøyt å betale 3-500 kr for et nytt spill, men grunnen til dette er nettopp piratkopiering. Hvis folk kjøpte sin lisens på spill (og programvare), ville prisene kunne reduseres kraftig. Nå straffes ærlige kjøpere med et i mange tilfeller overpriset prudukt, og pengene havner rett i piratenes lommer. (de kan bruke pengene p ånoe annet. Produsentene mister også betydelige inntekter som kunne gått til utvikling av bedre spill.

 

Så hvorfor gjøre seg til tyv for et dataspill eller en CD?? (Det er faktisk noens eiendom dere pirater stjeler!!)

Beklager, men det tror jeg ikke noe på. Og jeg skal si hvorfor.

 

Av disse 500 kr for et spill i Norge går ca 110kr rett til den Norske stat.

Ytterligere 50kr vil gå i alle mulige avgifter som arbeidersgiveravgift etc. noe går til butikken. En 20kr går vel ca til de som lager cd beskyttelsen. En del av kaka går til reklame folka. Så går en del av penga til å holde programmører busy med å patche feil som vil dukke opp. I USA spesielt kommer og kostnader på å advokater som representerer firmaet til å koste endel. Tenker da på alle mulige søksmål hvor diverse beskylder andre for å ha stjålet deres rutiner patenter etc.. (Er for langt å gå inn på det her). Alt dette her koster penger. Så jeg synes at spill som er bra & kan selges for under 500kr er ganske rimelige. Selvfølgelig har du brukt 500kr på et spill alle sier et drittbra å blitt drittlei etter en time er det svindyrt.

 

Men har man lastet ned et spill å spilt det i 7-8timer bør man da for helvete betale for det.

Lenke til kommentar
dobbeltmoral og atter dobbeltmoral... har sagt d før og sir d igjen...

 

og brenne spill blir som svart arbeid, alle vet hvor galt d er. Men alle gjør d uansett...

 

og hvis noen "stjeler" et spill fra f.eks EA gir jeg dem gladlig et klapp på ryggen. For større pengemaskin fins ikke, se bare på Generals! brukte 400kr på spillet, kan spille d i ca 1 min også kræsjer d. Men har de tenkte og fikse d med en patch, nei d driter de i for de har fått pengene sine og selger ikke særli mer av d spillet. Samme med BF:V, spillet fungerte jo ikke i d hele tatt før 1.02 kom. Så EA har vel svindlet meg for 800 da, men har jeg bytterett? nei.

Nå skal det sies at Battlefield Vietnam har fungert utmerket, spesielt etter at patch 1.02 kom. Kan fortsatt være litt ubalansert men det er jo et bra spill. Noe Generals IKKE er.

 

Dessuten er EA-games bare en utgiver. Så det er ikke de som lager patchene og følger opp spillene.

 

Det er for eksempel Dice som har laget BF:V og Westwood som har laget Generals (ihvertfall red Alert og alle de spillene der). så det blir helt feil å si at EA-games har svindlet deg.

 

Hvis det er noen som har Svindlet deg så må det være Dice eller Westwood. :yes:

 

Men ellers skal det sies at BF:V var et godt kjøp. :tease:

Hva? Generals er da digg, Bf:V & BF 1942 kan de stikke opp et sted sola ikke skinner. Det jeg syntes trakk litt ned med Generals var egentlig at brettene var alt for små. Og de har enda ikke patcha ZH med en av de alvorlige bugga der når du spiller mot en general (der med satelitt overvåking) En bug der gjør at 3 sek tok 8 timer hos meg. Da ga jeg det opp.... (med forbehold om at de ikke har released patch høyere enn 102 & 107).

Lenke til kommentar
Så finnes det noe som heter demoer da, for de som vil teste spillene "ulovelig". Selv om det ikke er en demo til alle spill, så kan man jo prøve de som finnes. Man behøver ikke å skaffe hele spillet bare for å teste.....

Demoer ja. De kan ta sine demoer å stikke dem opp der sola ikke skinner. Demoer er det verste skitten jeg noen sinne har vært borti. Skulle jeg bedømt Simcity 4 utfra demoen hadde det aldri blitt kjøpt. Jeg har kjøpt 2 av det(simcity4) + rush hour utenom.. (Simc4 forsvant med CD'ene) gudene vet hvor.

 

Nei skal det testes, skal det testes skikelig.. Så hvor mange spill kjøper jeg vært år? Vel denne måneden er det blitt 3 eller 4 stk. 2 til står på handle lista... Så er det all sharewaren da.. Men på spillfronten blir det vel en 15-20 titler, tilleggspakker inkludert. Alle spill jeg liker godt & jeg bruker mer enn 4 timer på blir kjøpt.

Lenke til kommentar
Du har brukt mange uker på noen hjemmeoppgaver, og jeg bare plutselig kopierer dem rett fra deg uten at du har tillat det. Selvfølgelig blir du sur og sånn, men du taper ingenintg på det?

Selvfølgelig taper jeg noe på det.

 

- Jeg taper min kreavitet , siden du stjeler mitt verk.

 

- Jeg taper min arbeidsinnsats, som du vurdere til ingenting, siden du stjeler mitt arbeid.

 

- Jeg taper mine refleksjoner, mine tanker om emnet, siden du stjeler det.

 

- Jeg taper mange timers arbeid på det som jeg har skapt, siden du stjeler det.

 

- Jeg blir kanskje vurdert å jukse av lærere siden vi to lever samme oppgave, med andre ord du har stjelt min anseelse.

 

- Du har stjelt fra meg det jeg har forsaket for å skrive en god oppgave. ( Jeg har ikke dratt på kino, ikke spilt spill, ikke sett på tv)

 

-Ting kan ikke bare måles i penger, Intellektuelt tyveri er tyveri .

Dette blir da helt feil... Siden du bytter liksom alt om til denne hjemmeoppgaven, og eksemplene dine kan ikke sammenlignes her.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare men...

Han har truffet spikeren head on.

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar

Hei

 

Må bare først få sagt at jeg i utgangspunktet er enig i at piratkopiering er en uting.

Selv om jeg gjorde dette i selv i dataens "Steinalderen" (C64 osv.)

På denne tiden var begrepet Piratkopiering ikke "oppfunnet" ;) , i hvertfall var ikke dette et begrep som man brukte i dagligtalen.

 

Men......

Stort sett all kopiering er Piratkopiering. Hvem kan med hånda på hjertet si at de aldri har tatt opp en sang fra radioen eller tapet en film fra tv inn på video? Det fins et begrep som man kan bruke til svar på dette.... Det at det finnes 2 typer mannfolk.. Den som pisser i vasken og innrømmer det... og den andre typen... :p

Det å ta opp en sang eller en film på tv er like galt som å kopiere programvare til eget bruk! Selv om jeg aldri har sett noen debatter om de to førstnevnte.... :whistle:

 

Dessuten tror jeg personlig at en god del software firmaer har nytt godt av spredning av deres programvare.... Tviler STERKT på at Windows hadde vært like utbredt hvis ikke "alle" hadde kopiert Win 2,10... Win95 o.l...... Slik kopiering og spredning må vel være en fantastisk gratisreklame for slike firmaer..?

 

Vel,, piratkopiering er ikke bra, jeg støtter det ikke... men jeg får fortsatt ikke dårlig samvittighet når jeg taper søndagsfilmen på TV2 for så å se den på mandag.... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...