Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg trodde opprinnelig at det var "uansvarlig" ungdom og "blakke" studenter som utviste dårlig moral ved å piratkopiere, men det viser seg å være et problem i flere samfunnslag. De mest skremmende eksemplene er jeg rimelig sikker på at du finner i IT-bransjen hvor teknisk know-how kan få deg til å forsøke å få tak i det meste gratis. Bare fordi du kan... Det er slett ikke lønn eller sosial status som bestemmer, men den teknologiske tilgangen. I dag kan jo selv bestemor brenne en DVD.... Men, det som ligger til grunn her er holdninger. Mange voksne utviser slett holdning rundt dette med piratkopiering og ser intet problem med å lære barn/ungdom å utnytte de samme mulighetene gjennom fildelingstjenester mm. Penger spart er penger tjent. Gå på trikken eller T-banen og du kan overhøre ungdom i samtaler om piratkopiering/nedlasting av filmer som foregår helt åpenlyst. Fordi det er sosialt akseptert? Det virker faktisk slik, dessverre.

Denne debatten er som alle andre debatter rundt piratkopiering; noen stiller seg positive til kopiering/nedlasting, andre (lovlydige) gjør det naturlig nok ikke. Og de som stiller seg positive til piratkopiering ser ikke ringvirkningene. Som tidligere nevnt i denne tråden er det flere utviklerfirmaer som har gått under som følge av dårlig salg gjennom årene; kanskje som en følge av piratkopiering, kanskje som en følge av at produktene ble laget for et for snevert marked? Uansett er utviklerfirmaene avhengig av å tjene penger på de produktene som de kanskje har utviklet over flere år og dette avhenger av at produktet blir en ubetinget suksess. Et være eller ikke være. Hvis ikke kan det være kroken på døra. Dessverre tror jeg det er flere pirater som lever i den tro at piratkopiering ikke får følger, at det skjer i liten skala osv. Men hva skjedde med for eksempel Doom 3 bare dager før det skulle slippes i USA? Noen lekker det på nettet og kun dager etter er det 50000-60000 brukere av fildelingstjenester som har lastet det ned. For utvikleren id Software og produsenten Activision betyr dette titalls millioner i salgstap. Selvfølgelig kan situasjonen reddes en smule av at Doom 3 kommer til å selge bra uansett, men skaden er allerede skjedd. Et kvalitetsprodukt som mange personer har lagt ned tusenvis av arbeidstimer i er gjort fritt tilgjengelig for nedlasting, slik at skruppelløse "freeloadere" kan more seg kongelig når de får lastet det ned. Men hva blir følgene? For de som laster ned gratis? Trolig ingen. Det er jo ikke alle som er utstyrt med samvittighet eller vet hvordan den skal brukes. For id Software og Activision? Vel, regnskapet skal gjøres opp; personalressurser til utvikling av den nye programvaremotoren, effekter og annet som er blitt spyttet inn i prosjektet over de fire årene spillet ble utviklet, må settes opp mot markedsføring og antall solgte enheter. Går sistnevnte i minus, har id Software et problem. Følgene kan være nedskalering av arbeidsstokken eller i verste fall kroken på døra for godt. Det som burde være innlysende for de fleste i dag er at tapte inntekter kan bety tapte arbeidsplasser. Vil du gi din støtte til fortsatt utvikling i spillbransjen, så går du og kjøper spillene. Hvis du er av de som synes det er riktig å prøve spillene først (dvs. få brent en kopi av kompisen til kompisen til kompisen) for så å hevde at du skal kjøpe spillet hvis det er bra...? Jepp, du er virkelig overbevisende. Mange har nok forsøkt seg med det argumentet gjennom årenes løp, men det er nok kun et fåtall som holder ord....

Som PC-eier de siste 11 årene og som nesten rykende fersk PS2-eier har jeg skaffet meg en del spill opp gjennom årene. Fra de gode gamle LucasArts-spillene opp til Half-Life, Max Payne, Doom 3, Far Cry, Transformers (PS2), og Red Dead Revolver (PS2) har det vært en forrykende utvikling. Spillene er ikke blitt særlig billigere med årene, men kraftig bedret kvalitet og ny teknologi har sørget for at spillene tilbyr mer underholdning enn noen gang. Likevel er det mange som mener spillene er altfor dyre. Men hvis du sammenlikner et interaktivt spill som kan tilby deg 15-30+ timers moro for 500-600 kroner kontra en DVD-film på 2 timer til 200 kroner? Et enkelt regnestykke....

bra innlegg der...MEN: selskapene kan jo ikke bare si, nå har vi 300 000 stk som har lasta ned spillet vårt så nå har vi tapt de pengene..fleste parten av dem ville nok ikke kjøpt det uansett og det er også mange som laster det ned, prøver det og kjøper det hvis de liker det..

 

jeg skal ærlig innrømme at jeg downa D3 men det var ikke akkurat min type spill og jeg hadde aldri kjøpt det.. også tror jeg id tjente greit nok på Doom3 for å si det sånn =)

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Jag kom på en annan vinkling som ingen har nämnt ännu:

 

Internetuppkopplingar och bredbandsoperatörer

 

En bidragande anledning till att "mjukvara" inkluderande spel, filmer och musik på flera hundra MB vardera är så populära att piratkopiera är att det med dagens bandbredder och prisnivåer är snabbt och relativt billigt att ladda hem.

Tillgången på piratmaterial skapar stor efterfrågan på snabba uppkopplingar mot internet, vilket ökar efterfrågan på piratmaterial, vilket ökar efterfrågan på snabba uppkopplingar, ...

 

Antag att man utöver uppkopplingsavgiften till internetleverantören var tvungen att betala ca 400kr för varje film eller spel man laddade hem, och inga "gratis" piratkopior var tillgängliga. Skulle det då vara lika intressant att betala 500kr/mån för en snabb internetuppkoppling?

Om inte, skulle internetleverantörerna vara intresserade av att erbjuda det till det fåtal som var intresserade?

 

Det är uppenbart att en hel del av de pengar som mjukvaruutvecklarna förlorat på piratkopiering har hamnat hos internetleverantörerna...

 

/Olle

Lenke til kommentar

Det beste i livet er gratis, det samme gjelder spill, å si at INGEN ville utviklet spill om de ikke tjente penger på det er galt.

 

Men samtidig så er jeg enig i at spillutviklerne burde tjene penger de også.

 

Litt off topic så anbefaler jeg alle å prøve Little Fighters 2 ( www.littlefighter.com )

Slike små geniale spill er fantastiske.

Lenke til kommentar
Det beste i livet er gratis, det samme gjelder spill, å si at INGEN ville utviklet spill om de ikke tjente penger på det er galt.

 

Men samtidig så er jeg enig i at spillutviklerne burde tjene penger de også.

 

Litt off topic så anbefaler jeg alle å prøve Little Fighters 2 ( www.littlefighter.com )

Slike små geniale spill er fantastiske.

Jeg vil påstå å si at INGEN ville ha utviklet Doom3 hvis de ikke tjente penger på det.

Lenke til kommentar
ikke alle som har mætt ræva av penger.. så da brenner man...

 

enkelt å greit

Så de som har for lite penger til biffmiddag hver dag, de raner butikken for å få biffmiddag hver dag?

 

Penger styrer samfunnet. De med lite penger må spare og prioritere, de med mye behøver ikke det. Vi liker det ikke, men slik er det.

En biff har en verdi og det skader butikken direkte om man stjeler den.

 

Det gjør ikke en piratkopi, det er ikke engang sikkert at den skader i det heletatt.

Lenke til kommentar
Så du mener da altså at om en person syntes demoen din suger, så vil du heller at han skal la være og kjøpe det enn og teste fullversjonen og kjøpe det?

Logisk tenking

 

Det ER logisk tenking. Du kan gjerne få det inn med teskje med noen logiske rekker, se her:

 

1. Jeg vil gjerne at folk skal kjøpe mitt spill.

2. Jeg lager en god demo som viser hvorfor mitt spill er bra.

3. Folk prøver demoen og kjøper spillet.

 

1. Jeg vil gjerne at folk skal kjøpe mitt spill.

2. Jeg lager en dårlig demo som ikke klarer å vise hvorfor mitt spill er bra.

3. Folk prøver demoen og lar være å kjøpe spillet.

 

Det er 100% logisk. Dersom du lager en bra demo til et bra spill, så vil folk bli interessert i å kjøpe spillet. Om du er så dum at du lager en elendig demo så har du bare deg selv å takke.

 

Jeg er bare er meget lite ledd i et meget stort samfunn, og har selv aldri påført spillindustrien noen tap, og jeg tror heller ingen andre i samfunnet har gjort det heller, dessuten 5% piratkopiering er ikke nok til at et selskap går konkurs, spesielt når hvertfall 2-3% av de kjøper spillene, så og skylde på piratkopiering som en grunn til at du mister kollegaer, det blir for dumt, kilde ang de 5%, ITAvisen, det med 2-3% kjøper spillene er basert på egene erfaringer og du ser jo bare i denne tråden at det kun er 2-3 stykker som er innsnevret og ikke kjøper spill uansett. (De hater du og jeg like mye)

 

Ah, se her nå begynner du virkelig å rote.

 

Om du hadde lest artikkelen om piratkopiering over P2P-nettverk, så er det to oppsiktsvekkende ting å legge merke til:

 

Med internettbruker så mener de en datamaskin som er koblet til nettet. Altså er mora mi, tanta mi, to av onklene mine, søstra mi, sjefen min sin jobb-pc, min egen jobb-pc, Gjensidige Nor sine ansattes PC-er, etc. definert som internettbrukere. At fem prosent av alle PC-er i verden driver med P2P-deling av ulovlig programvare, er oppsiktsvekkende høye i mine øyne.

 

I tillegg så er dette begrenset til P2P-deling. Hva med alt som ligger på IRC? Usenet? Private FTP'er. Og ikke minst, kopiering og selging/deling av fysiske kopier? Dette faller utenfor statistikken helt.

 

Bra og se at du er oppegående, jeg satt bare ting på spissen her for og se om du bet på den, men det gjorde du altså ikke:) Elkjøp har angrerett på spill foresten,

som jeg faktisk utnyttet sammen med min Xbox.

 

Ro ro til fiskeskjær. Det er stor forskjell på at en butikk tilbyr angrerett som en service til kundene, og en lovpålagt angrerett.

 

Jeg ser på flere lover, bla. lover mot tvang og villedning, jeg vil ikke bli blindledet av en spillprodusent med en super demo, og dårlig spill, slik at jeg blir tvunget til og spille lotto, som jeg ser det, når jeg kjøper spillet.

 

Hvilke lover finnes det i www.lovdata.no mot tvang og villedning? Eller er dette noen nye lover du har diktet opp i fantasistaten din?

 

Men for og være ærlig, frister det meg og trekke meg fra denne diskusjonen, med oppfattningen av at dette er sjangseløst, det blir som og diskutere til politikk, ender aldri vel.

 

Det er alltid fristende å trekke seg fra en diskusjon man taper fordi man blander meninger med fakta.

 

Forøverig sitter jeg for øyeblikket ikke på noe som er piratkopiert, det siste føk ut vinduet i går da Doom 3 ble kjøpt, tom. Windows er lovlig (hvor mange har det?)

 

Jeg har. Men ikke nå, for nå sitter jeg på en Mac.

Jeg taper ikke denne diskusjonen i det heletatt, ihvertfall ikke i mine øyener, men med din argumentering og useriøsitet, så finner jeg det vansklig og holde meg seriøs i denne tråden, eller i det heletatt og gidde å komme med inspill, det ser også ut som jeg og du har to vidt forskjellige tankeganger, ikke bare på logikk men også på mange andre punkter, og jeg tviler på at vi noen sinne kommer til enighet.

 

Personlig, om noen piratkopierte mitt spill, si 10% for og slå på stortromma og dobble det faktsike tallet, så ville jeg ikke hatt noe imot det, fordi om jeg lagde et bra spill, vil mesteparten eller hvertfall en god del av disse, kjøpe spillet mitt.

 

Gjør de ikke det, så fortjener jeg ikke bedre, det er ikke piratens feil at et spill suger.

Lenke til kommentar
Hm.. krig mellom Snabben og Pastoren. Etter det jeg har skjønt, kjøper Snabben de spillene han syns er bra. Han laster ned, tester, og gjør seg opp en mening om det er verdt hans hard-earned cash. Han er også imot de som laster ned og runner spill, men som aldri kjøper dem

 

Fornuftige?  :hmm: Fulle av frustrasjon og med 1 mål for øyet: glefse tilbake mot utsagnene til Snabben.

Vel, det største problemet med Snabben er at han ikke klarer å innrømme at han er en lovbryter. Han prøver å forsvare sine handlinger. Hadde Snabben sagt rett ut "Ja, jeg vet at jeg bryter loven når jeg laster ned og spiller andres åndsverk uten tillatelse, men til gjengjeld så kjøper jeg mange av spillene jeg laster ned", så hadde det vært lettere å svelge. Jeg har da vært fattig student selv, jeg har piratkopiert spill selv, men jeg var alltid klar over at det jeg gjorde var en ulovlig handling, jeg stjal andres åndsverk, og det er slettes ikke noe jeg er stolt av å ha gjort. Men Snabben opererer med denne "Holier than thou"-holdningen om at han gjør det eneste rette i en bransje full av inkompetente folk som bare er ute etter å ta hans dyrebare penger.

 

I tillegg så har han laget noen ekstreme rammebetingelser for at et spill skal være verdt å kjøpe (Må vare i 30+ timer og ha replay-value). Dersom Snabben laster ned og spiller et spill han synes er utrolig morsomt å spille, men som dessverre bare varte i ti timer, så kan han bare peke på sin hellige stentavle og si at dette spillet ikke er verdt mine penger. Den stakkars utvikleren som ga ham ekstremt mye moro i ti timer får ikke sine usle 40 kroner i timen fra Snabben, fordi det falt utenfor Snabbens kriterier om et godt spill.

 

Og til slutt så roter han fælt og blander fakta, meninger og synsing, og når han uttaler seg om ting som skjer i bransjen, så vitner det om lite innsikt.

 

At jeg kan glefse og være sint, er fordi jeg er en sint gammel mann, og har lav terskel for ignoranse og synsing forkledt som fakta.

Skal ikke kommentere mer enn en ting, og legge til en kommentar som jeg finner passende: Idiot

 

 

Om jeg sitter og god koser meg med et spill, så vil jeg spille det mer enn 10 timer.

Et spill som er godt holder lengere en 10 timer, garantert, skjønner ikke hvorfor dette skal være så vansklig og forstå, man slutter ikke og drikke cola/vann etter 10 flasker.

 

 

En annen ting, vel da blir det vel 2 ting jeg kommenterer her, men det får vel gå, ang. blanding av fakta så vet jeg ikke helt hva du vil frem til, men er ganske lite intressert i det også, det finnes ingen beviser for det ene eller det andre , om piratkopiering skader industrien eller ikke, og mine tråder har forholdsvis lite fakta, og mye personlige meninger, ikke dermed sagt at mine meninger er feil.

Lenke til kommentar
Til flere her: Vennligst gjør et forsøk på å sitere kun det som er relevant for et svar.

 

Forøvrig ser ikke diskusjonen ut til å føre noensteds. Den ene siden diskuterer jo ikke, den bare kjadrer. En diskusjon avhenger av vilje til å lytte til hverandre, og holde seg på et mest mulig saklig nivå. Hvis ikke dette overholdes, vanker det snart advarsler.

Og en moderator skal ha god oppførsel, holde seg nøytral i en tråd han modererer.

 

Og si at den ene siden bare "kjadrer" er useriøst og ikke nøytralt i det heletatt.

Lenke til kommentar

Denne tråden er på mange titalls sider og da er det utrolig viktig å bruke sitatfunksjonen skikkelig når man skal svare. Som Kent William har forsøkt å si før, men som ingen har hørt på: Vennligst gjør et forsøk på å sitere kun det som er relevant for et svar. Da blir dette straks en mye mer oversiktelig og lettlest tråd.

Lenke til kommentar
Hadde spillene kostet ca halvparten av det de gjør nå, hadde kanskje antallet personer som laster ned spill blitt sterkt redusert.

Hvis ingen noen gang hadde lasta ned et spill, så hadde den også kanskje ha kosta halvparten.

 

btw, http://www.littlefighter.com/ virka ikke...

Hehe, dream on. NES feks hadde jo ikke spesielt billige spill (heller motsatt), til tross for at piratkopieringen var nærmest null, hva med feks gamecube?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Gamecuba har jo ikke samme produkskjonskostnader. Det trengs sikkert mere for å presse alt som skal på en så liten CD, og derfor dyrere.

 

NES veit jeg ikke hva er :dontgetit: , men sikkert en gammel spillemaskin?

 

Nå er teknologien blitt bedre og billigere. Det ser du jo på all hardware om 3D kort osv

 

EDIT: skrivefeil...

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar
Det beste i livet er gratis, det samme gjelder spill, å si at INGEN ville utviklet spill om de ikke tjente penger på det er galt.

 

Men samtidig så er jeg enig i at spillutviklerne burde tjene penger de også.

 

Litt off topic så anbefaler jeg alle å prøve Little Fighters 2 ( www.littlefighter.com )

Slike små geniale spill er fantastiske.

icy tower er også avhengighets skapende og genialt :p:w00t:

Lenke til kommentar
Hadde spillene kostet ca halvparten av det de gjør nå, hadde kanskje antallet personer som laster ned spill blitt sterkt redusert.

Hvis ingen noen gang hadde lasta ned et spill, så hadde den også kanskje ha kosta halvparten.

 

btw, http://www.littlefighter.com/ virka ikke...

Hehe, dream on. NES feks hadde jo ikke spesielt billige spill (heller motsatt), til tross for at piratkopieringen var nærmest null, hva med feks gamecube?

 

AtW

enig det er jo lite piratkopiering på både PS2, Xbox og div iforhold til pc.. enda så er spillene like dyre \ dyrere..enn pc, og både X og PS2 bruker DVD\CD plater... så det argumentet der funker ikke helt syns jeg..men tror nok det hadde vært smart av bransjen å selge spill til 299,- 249,- feks istedefor 499,- som det ofte er..

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Ja, jeg ville helt sikkert kjøpt flere spill hvis de var billigere. Problemet her er vell at folk ikke kjøper spill før de blir billigere, og utgivere setter ikke ned prisen før flere kjøper spillet.

 

Sitter selv med en mistanke om at utgiverene har ganske lav pris på spillene. Nå i det siste har jo Elkjøp solgt veldig billige spill, Doom3 til 299,-, Far Cry og mange andre til 349,-. Play.com har jo også utrolig lave priser på spillene de selger. Tror butikkene tar en kraftig avanse når de selger til f.eks 549,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...