Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

haha pastor lorenzen, ikke argumenter med sinne. Det virker bare teit. Du er bare sjalu for du vet at du har brukt 1000vis av kroner på gratis ting...

Nei, jeg er forbannet fordi en jævla drittunge som deg forlanger å få ting gratis som andre mennesker bruker flere år av livet sitt på å skape. Jeg blir forbanna av holdningen du utviser, og det totale mangelen på ansvar du har. Jeg er forbanna fordi du ikke ser over din egen nesetipp og kun tenker på deg selv, og ikke forstår hvor mye skade du påfører spillbransjen, hvordan kreativiteten blir kneblet fordi profitten man skal få igjen ved å utvikle noe nytt blir stjålet av bortskjemte drittunger som forlanger å få alt gratis. Jeg blir provosert av din bedrevitende oppførsel når du på sedvanlig piratvis bare er nødt til å skryte av hvem du kjenner og hvor mye du har tilgang til. Jeg blir forbannet når jeg ser venner av meg som ikke orker å jobbe i spillbransjen, fordi det ikke er mulig å tjene penger på spillene sine, mens folk som deg sitter og ler av dem og mener at det er slik det bør være. Og jeg blir rasende når du i tillegg klarer å stå fram som om dette er noe som du er stolt av og en prestasjon å skryte av.

Her må jeg for en gangs skyld si meg enig med Pastor Lorentzen!

Å kalle folk jævla drittunge fordi du er uenig er ikke akkurat en voksen måte å argumentere på...

Endret av Fredric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du tror politiet skal finne meg med denne framgangsmåten?

Politiet har lite penger, og få ressusres. Jeg skjuler sporene mine så jeg føler meg helt trygg her jeg sitter i godstolen blandt hder lastet med warez...

Som sagt tidligere, det er naivt å tro at politiet ikke kan finne ut hvem du er, om de absolutt vil, om de gidder er en annen sak.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å kalle folk jævla drittunge fordi du er uenig er ikke akkurat en voksen måte å argumentere på...

Beklager, men hva du måtte mene om "voksen argumentasjon" blir bare tull når du selv ikke evner å argumentere for noe som helst.

 

Før du kritiserer andre, bør du gå over de siste sidene og flere titalls av innleggene der, og faktisk svare på argumentene rettet mot dine poster. Flere intetsigende krangleposter nå vil føre til advarsel, noe som også gjelder Pastoren.

Lenke til kommentar
Her må jeg for en gangs skyld si meg enig med Pastor Lorentzen!

Hei, vi var i teorien enige om Vice City PS2/PC også!

Hehe, vi var jo det :!: . Jeg må si at da denne debatten startet, lastet jeg ned en del jeg og. Men etter hvert, forstod jeg saker og ting, og i det siste har jeg faktisk kjøpt spill. På grunn av denne debatten. Og det er mange spill som jeg skal kjøpe i framtiden...

Lenke til kommentar

jeg aksepterer at mennesker har forskjellige meninger om piratkopiering, og forholder seg annerledes enn meg til dette, men jeg skjønner bare ikke hva som er vitsen med å gjøre piratkopiering til en sport!

 

Skal ikke skryte av å bare ha rent mel i posen selv, men de spillene jeg har brukt 90% av mine spilltimer på har jeg ærlig og redelig kjøpt. grunnene har vært forskjellige, både for at spillene var usedvanlig bra, og for å støtte de små aktørene i bransjen (som er nytenkende og nyskapende).

 

Jeg vil sammenligne brudd på opphavsrett (piratkopiering) og brudd på veitraffikkloven (fartsgrenser). "Alle" har gjort det, men alle vet at det er galt.

 

vil til slutt spørre Fredric: hvor mye software har du som er anskaffet på ærlig vis? :)

Lenke til kommentar
Hvor mye software jeg har på ærlig vis. Hmm den var tøff. Min Win Xp har jeg ikke betalt for, ikke min antivirus. Jo, det eneste programmet jeg har lovlig er Opera, men det er jo gratis... :blush:

hmm... dette var værre enn jeg trodde.

 

ikke noen orginale spill heller?

 

er det økonomien eller viljen som er i veien?

Lenke til kommentar
Tja, ingen vet egentlig hvordan det er. Kan ikke engang se referanser til noen statistikker som forsøker å gi et bilde i posten din.

Mitt eget intrykk på lokalt nivå er også at svært svært mange modder konsollene sine. Kanskje føler noen at piratkopiering på konsoll er litt mindre tilgjengelig fordi man må modde hardware, men til gjengjeld er det nærmest enklere å piratkopiere enn på PC når man først har moddet konsollen.

Argument som begynner med at "eg kjenner nokon som kjenner nokon..." er svært dårlege. Du må jo skjønna at dei som sitt på eit gamer forum ikkje er ein representativ del av befolkninga som kjøper Xbox. Faktisk ein svært liten minoritet. Den "vanlege personen" (som forøvreg mest sannsynleg ikkje veit korleis han skal modda ein Xbox eller at ein kan modda den i heile tatt) som eig ein Xbox sitt ikkje på eit gamer forum og skryt av kor mange kuule piratkopieringsfolk ein kjenner i den verkelege livet. Eg skulle bli svært forundra om til og med 5% av folka som skriv på gamer.no som eig ein Xbox har modda den.

Lenke til kommentar

Jeg trodde opprinnelig at det var "uansvarlig" ungdom og "blakke" studenter som utviste dårlig moral ved å piratkopiere, men det viser seg å være et problem i flere samfunnslag. De mest skremmende eksemplene er jeg rimelig sikker på at du finner i IT-bransjen hvor teknisk know-how kan få deg til å forsøke å få tak i det meste gratis. Bare fordi du kan... Det er slett ikke lønn eller sosial status som bestemmer, men den teknologiske tilgangen. I dag kan jo selv bestemor brenne en DVD.... Men, det som ligger til grunn her er holdninger. Mange voksne utviser slett holdning rundt dette med piratkopiering og ser intet problem med å lære barn/ungdom å utnytte de samme mulighetene gjennom fildelingstjenester mm. Penger spart er penger tjent. Gå på trikken eller T-banen og du kan overhøre ungdom i samtaler om piratkopiering/nedlasting av filmer som foregår helt åpenlyst. Fordi det er sosialt akseptert? Det virker faktisk slik, dessverre.

Denne debatten er som alle andre debatter rundt piratkopiering; noen stiller seg positive til kopiering/nedlasting, andre (lovlydige) gjør det naturlig nok ikke. Og de som stiller seg positive til piratkopiering ser ikke ringvirkningene. Som tidligere nevnt i denne tråden er det flere utviklerfirmaer som har gått under som følge av dårlig salg gjennom årene; kanskje som en følge av piratkopiering, kanskje som en følge av at produktene ble laget for et for snevert marked? Uansett er utviklerfirmaene avhengig av å tjene penger på de produktene som de kanskje har utviklet over flere år og dette avhenger av at produktet blir en ubetinget suksess. Et være eller ikke være. Hvis ikke kan det være kroken på døra. Dessverre tror jeg det er flere pirater som lever i den tro at piratkopiering ikke får følger, at det skjer i liten skala osv. Men hva skjedde med for eksempel Doom 3 bare dager før det skulle slippes i USA? Noen lekker det på nettet og kun dager etter er det 50000-60000 brukere av fildelingstjenester som har lastet det ned. For utvikleren id Software og produsenten Activision betyr dette titalls millioner i salgstap. Selvfølgelig kan situasjonen reddes en smule av at Doom 3 kommer til å selge bra uansett, men skaden er allerede skjedd. Et kvalitetsprodukt som mange personer har lagt ned tusenvis av arbeidstimer i er gjort fritt tilgjengelig for nedlasting, slik at skruppelløse "freeloadere" kan more seg kongelig når de får lastet det ned. Men hva blir følgene? For de som laster ned gratis? Trolig ingen. Det er jo ikke alle som er utstyrt med samvittighet eller vet hvordan den skal brukes. For id Software og Activision? Vel, regnskapet skal gjøres opp; personalressurser til utvikling av den nye programvaremotoren, effekter og annet som er blitt spyttet inn i prosjektet over de fire årene spillet ble utviklet, må settes opp mot markedsføring og antall solgte enheter. Går sistnevnte i minus, har id Software et problem. Følgene kan være nedskalering av arbeidsstokken eller i verste fall kroken på døra for godt. Det som burde være innlysende for de fleste i dag er at tapte inntekter kan bety tapte arbeidsplasser. Vil du gi din støtte til fortsatt utvikling i spillbransjen, så går du og kjøper spillene. Hvis du er av de som synes det er riktig å prøve spillene først (dvs. få brent en kopi av kompisen til kompisen til kompisen) for så å hevde at du skal kjøpe spillet hvis det er bra...? Jepp, du er virkelig overbevisende. Mange har nok forsøkt seg med det argumentet gjennom årenes løp, men det er nok kun et fåtall som holder ord....

Som PC-eier de siste 11 årene og som nesten rykende fersk PS2-eier har jeg skaffet meg en del spill opp gjennom årene. Fra de gode gamle LucasArts-spillene opp til Half-Life, Max Payne, Doom 3, Far Cry, Transformers (PS2), og Red Dead Revolver (PS2) har det vært en forrykende utvikling. Spillene er ikke blitt særlig billigere med årene, men kraftig bedret kvalitet og ny teknologi har sørget for at spillene tilbyr mer underholdning enn noen gang. Likevel er det mange som mener spillene er altfor dyre. Men hvis du sammenlikner et interaktivt spill som kan tilby deg 15-30+ timers moro for 500-600 kroner kontra en DVD-film på 2 timer til 200 kroner? Et enkelt regnestykke....

Lenke til kommentar

Laster ned de fleste single player spill, fordi jeg gidder ikke bruke mye penger på spill som er virkelig dårlige..

 

Og ja, de ALLER fleste spill som blir laget i dag er mye dårligere en dem som ble laget før i tiden..

 

Men nå går sikkert alt over til lignende system som MMORPGS, de tar over alt , trust me :).

Da er man nødt å kjøpe en cd key, finnes ikke mange måtene å cracke seg rundt det systemet..

 

Heller betale litt i måneden en å spille et spill i en uke for så å bli lei..

 

Tross alt oppdateres og oppgraderes MMORPGS ofte, slik at det altid er noe å finne på :)

Lenke til kommentar
Laster ned de fleste single player spill, fordi jeg gidder ikke bruke mye penger på spill som er virkelig dårlige..

 

Og ja, de ALLER fleste spill som blir laget i dag er mye dårligere en dem som ble laget før i tiden..

Hvorfor laster du ned spill som er så dårlige da? Kan du ikke bare lå være å spille de?

 

De aller aller aller fleste spill som blir laget nå for tiden er milevis bedre enn det som kom ut før. Den eneste grunnen til at man synes alle de gamle spillene var så bra er nostalgi.

Hadde noen her betalt 500,- for Doom2 med Doom3-grafikk nå? Tror ikke det nei. Jeg tar ofte fram gamle spill for å prøve de igjen. Som regel sitter jeg kanskje en time eller to (max) med de før jeg går lei. Spillene har blitt bedre og bedre samtidig som vi har blitt mer og mer kravstore. Det er derfor mange er så skuffet over spill nå for tiden.

Dere (og jeg) husker tilbake i tiden når gleden var enorm over å få prøve et spill der du kunne bruke både tastatur og mus, eller de første spillene med ordentlig lyd (slik man fikk med SoundBlaster 8-bit). Nå er det meste utprøvd, det skal mye til for å overraske oss.

 

En av de få sjangerene som kan sies at var bedre før er adventure-sjangeren. Spill som Day of the Tentacle, Sam&Max, King's Quest etc var jo ekstremt bra. "Men hvorfor lager ingen slike spill lengre da" sier du? FORDI NESTEN INGEN KJØPER DE! Adventure-sjangeren er veldig rammer av piratkopiering. Siden de ikke har noe multiplayer er det veldig enkelt finne en crack. Legg merke til hvordan nesten alle har prøvd Monkey Island 3, men nesten ingen har kjøpt det.

 

Hvis dere bare hadde brukt 400-500 kroner på Monkey Island eller Grim Fandango hadde sikkert Lucas Arts gitt ut Sam&Max2. I stedet ble prosjektet droppet fordi det ikke var økonomisk lønnsomt.

 

Til de som føler seg litt skyldig nå: Play.com selger Full Throttle og The Dig, to ekstremt bra adventure-spill til lusne £9.99 per stk. Kjøp de nå, støtt adventure-sjangeren! Riktig nok drar spillene litt på årene, men de viser hva dere kunne fått hvis dere bare støttet sjangeren litt. Lucas Arts droppet jo også Full Throttle 2 av samme grunn som S&M2.

Lenke til kommentar
Men, det som ligger til grunn her er holdninger. Mange voksne utviser slett holdning rundt dette med piratkopiering og ser intet problem med å lære barn/ungdom å utnytte de samme mulighetene gjennom fildelingstjenester mm.

Mange voksne utviser slett holdning ved trygdefusk, og ser intet problem med å lære barn/ungdom å utnytte de samme mulighetene gjennom trygdekontoret mm.

 

Det handler vel like mye om å ikke ville, som å ikke kunne se konsekvensen.

Lenke til kommentar
Politiet har lite penger, og få ressusres. Jeg skjuler sporene mine så jeg føler meg helt trygg her jeg sitter i godstolen blandt hder lastet med warez...

 

se her: www.razor1911.com :tease:

Ganske trist hvis du tror du sitter "trygt" i godstolen din...

Den dag du får et "hyggelig" besøk hos deg skal jeg le godt... :!:

Lenke til kommentar

Tror ikke problemet bare ligger på overflaten etter det jeg har lest nå. Om det har seg slik at mange driver med piratkopiering fordi det ikke er direkte sosialt uakseptabelt så er det noe galt. Moren min vet godt at jeg har drevet med en del piratkopiering, og jeg har til og med brent noen CDer for henne. Hun har ikke vært motsigende så langt jeg husker, og det er kanskje noe galt i det.

 

I følge det inntrykket man har av Norge så er det jo politisk korrekt og den slags, noe som piratkopiering ikke i det hele tatt er. Hvorfor har ikke vi (piratene) støtt på motgang fra andre enn de som taper penger på det og de som prøver å holde loven?

Har det seg slik at alle andre egentlig ikke bryr seg, eller synes de det er greit?

Lenke til kommentar

Tror mye henger igjen fra den tiden det var nesten umulig å kjøpe spill til PCen. Før var det ikke akkurat 100-vis av butikker som solgte spill. Jeg tror heller ikke foreldre skjønner riktig hvor mye penger og tid som er lagt ned i ny programvare og nye spill.

 

Hvis de hadde vært klar over strafferammen f.eks hadde nok mange stillt seg litt annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...