Gå til innhold

Apple iPod 3 20 GB


Anbefalte innlegg

Denne artikkelen får :thumbdown: av meg.

Mangelfull, ein del feilinformasjon og vedkommende som har testet iPod'en har tydligvis ikkje satt seg inn i verken korleis iTunes eller iPod brukes.

 

Eg fekk dama til å kjøpe iPod for non månder sidan, og tilogmed hu fann ut korleis redigering av ID3-tagger blei gjort i iTunes. Mykje enklere og betre enn td. Winamp.

 

I artikkelen skriver forfatter at han er skeptisk til å bruke eit program som tar kontroll over MP3-samlinga, kva meiner han med det? Eg kan da til dømes flytte rundt på musikksamlinga mi sjølv om eg bruker iTunes. . . (Eg har forresten alltid organisert musikken min på samme måte son iTunes gjer [artisk/album/låt.mp3].)

 

Og når det gjelder installasjon av iPod og iTunes: Eg har aldri måtte punche inn serienummerer på Pod'en for å installere iTunes (installerte seinest i går, så det veit eg). Ein treng heller ikkje drivere for å bruke iPod mot pc. . .

 

Men eit pluss i artikkelen var dette:

Apple har alltid hatt en forkjærlighet for to standarder som vi PC-brukere misunner dem utbredelsen av, nemlig SCSI og FireWire. [...] Har man FireWire-støtte i PC-en sin er det uansett noe som i aller høyeste grad er å anbefale, da dette er en standard som er bedre enn USB2 på stort sett alt annet enn papiret.

Endelig nokon som bekrefter det eg alltid har sagt! Juhu. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne artikkelen får :thumbdown: av meg.

Mangelfull, ein del feilinformasjon og vedkommende som har testet iPod'en har tydligvis ikkje satt seg inn i verken korleis iTunes eller iPod brukes.

 

Og når det gjelder installasjon av iPod og iTunes: Eg har aldri måtte punche inn serienummerer på Pod'en for å installere iTunes (installerte seinest i går, så det veit eg). Ein treng heller ikkje drivere for å bruke iPod mot pc. . .

Pek på hva som er feilinformasjon da så det kan rettes opp... Dette er forøvrig ingen test av iTunes.

 

Forøvrig: Har heller ikke måttet legge inn serienummer når jeg har installert iTunes tidligere, men dette ble man spurt om når man installerte den medfølgende programvaren.Så vidt jeg vet fungerer iPod bra sammen med "vanlig" iTunes, så i grunn bør dette være unødvendig.

Lenke til kommentar
Det er nemlig slik at man med iTunes ikke uten videre kan overføre sanger fra harddisken og over på iPod, men man må først legge inn sangene i biblioteket til iTunes.

 

Hvis jeg tolker denne settningen riktig er det bare sprøyt. For å overføre sanger til iPodn trenger du bare dra en mappe fra f.eks Utforsker eller Powerdesk "inn" i iTunes og den gjør resten av jobben selv. Har du dessuten opprettet en Playlist på iPod`n fra før så legges alle sangene automatisk inn på denne (i tillegg til databasen).

 

Dessuten vil jeg bare si at mye av kritikken mot iTunes er berettiget, men programmet er tross alt den enkleste måten å jobbe med iPod`n på. Ihvertfall for 90% av de som har gått til anskaffelse av den. Min største hake er det at man ikke kan slette sanger fra selve maskinen, men det spiller liten rolle da det for meg vil være like greit og bare tømme maskinen når den blir full. For alle har vel musikken på CD eller HD? :)

Lenke til kommentar
Denne artikkelen får  :thumbdown: av meg.

Mangelfull, ein del feilinformasjon og vedkommende som har testet iPod'en har tydligvis ikkje satt seg inn i verken korleis iTunes eller iPod brukes.

 

Og når det gjelder installasjon av iPod og iTunes: Eg har aldri måtte punche inn serienummerer på Pod'en for å installere iTunes (installerte seinest i går, så det veit eg). Ein treng heller ikkje drivere for å bruke iPod mot pc. . .

Pek på hva som er feilinformasjon da så det kan rettes opp... Dette er forøvrig ingen test av iTunes.

 

Forøvrig: Har heller ikke måttet legge inn serienummer når jeg har installert iTunes tidligere, men dette ble man spurt om når man installerte den medfølgende programvaren.Så vidt jeg vet fungerer iPod bra sammen med "vanlig" iTunes, så i grunn bør dette være unødvendig.

Nei, men det ble gjort ett poeng utav at man måtte bruke iTunes, dvs fremstilt på den måten blir iTunes en viktig del av testen? Så feilaktige utsagn om iTunes vil påvirke testen? Som nevnt før finnes det flere alternativer til iTunes, disse finner man blant annet hos www.ipodlounge.com, dette burde kanskje også vært med.

 

Personlig forstod jeg heller ikke hva forfatter mente med:

Personlig er jeg ingen stor fan av iTunes fordi man i stor grad gir et program kontrollen over musikksamlingen.

Personlig har jeg dratt over albumene mine mappe for mappe, dvs jeg har generert playlist for hvert album jeg har.. Og kan heller ikke se at iTunes tar noe mer kontroll over musikksamlingen enn WinAmp eller andre mp3 spillere på marekdet, med mindre man lar det gjøre det.

 

Selv trenger jeg kun koden dersom jeg innstallerer fra CD, men mener å huske at "registrert" versjon av quicktime blir lagt inn dersom man gjør det. Mulig jeg tar feil, har selv bare brukt den oppdaterte gratisversjonen de siste gangene. Dersom man tar backup av database filene til iTunes som ligger under "mine dokumenter"->"min musikk"->"itunes" så kan man spare seg endel arbeid ved reinstall, dersom man da ikke har flyttet musikken, da må man redigere denne filen(ikke vanskelig).

 

Utover dette synes jeg testen var genial og er faktisk enig i de fleste +/- som ble dratt frem. Dog høres det veldig stort ut at man trenger "tilleggsmodul" for USB2.0 støtte, faktum er jo at det bare er en annen kabel.. Apple burde faktisk informert bedre om denne på sidene sine, da jeg kjøpte min var infoen rundt USB2.0 støtten dårlig. Selv kjøpte jeg denne kabelen, men kjøpte senere ett firewire kort for å slippe strømadapteren, men bruker den også som flyttbar HD, så USB2.0 kabelen kommer godt med uansett. Selv synes jeg det funker best med firewire, uten at jeg kan spesifisere dette noe nærmere.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd iTunes noe særlig før i det siste, men etter litt knoting frem og tilbake virker det som et veldig kjekt program, med mer kontroll over musikken enn Winamp har, dette kan jo være både negativt og positivt - alt etter hvilket ståsted man har....

 

Et par kjappe ting om iTunes som jeg ikke ser at har blitt nevnt her:

- ctrl+i -> File info (aka alt+3 i winamp) - kan brukes på mange filer samtidig da man kan endre artist og album for alle sangene osv.

- Hvis sangene man fjerner fra biblioteket er i iTunes mappa vil du kunne slette disse fra hardisk. Har man deaktivert papirkurven som jeg har, forsvinner de for godt...

- Hvis man har sanger som dukker opp med artistens navn og sangens navn under sangtittel - og så legger til det SAMME navnet som artist navn vil det ved spilling av sangen bli endret slik at artist-navnet forsvinner fra sangtittelfeltet, dette så vidt jeg kan se kun hvis det er skrevet på denne måten: "artist - sang"

 

For det meste er vel iTunes en tilvenningssak, men hvis man er negativ til programmet fra første sekund så er det jo ikke lett å lære seg å like det heller....

Jeg jobber med saken ;)

Lenke til kommentar
Heller ingen fan av itunes, har endel løsninger jeg ikke liker, når du justerer volumet på sangene feks, så bruker den ikke "standarden" (replaygain), og dermed fungerer det bare i iTunes. Eller andre veien, de sangene du allerede har kjørt RG på funger ikke i iTunes.

 

AtW

ReplayGain kan vel ikke kalles en standard, akkurat. Det er bare en player som har innebygd støtte for ReplayGain "out-of-the box", nemlig Foobar2000. Winamp har også det om en bruker Otachan's MPG123 plugin. Dessuten kan en konvertere RG info til iTunes kompatibel SoundCheck, og vice versa, med et plugin for Foobar2000. Man kan også ha både RG info og SoundCheck info samtidig i alle formater som er støttet (MP3, M4A, M4P, ALE og AIFF for iTunes).

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Er veldig enig med kindings utsagn her. Veldig lite "nytt" i artikkelen - det meste kunne omtrent vært sagt uten å ha hatt en iPod inne til "test". Har selv hatt en iPod 10GB-versjon i snart 9mnd, og jeg klarer meg omtrent ikke gjennom dagen uten musikk lenger - og hva er ikke bedre enn en fullgod MP3-spiller som gjør akkurat slik jeg ber den om?

 

Ser man bort i fra sommerferien, bruker jeg iPod'en hver dag - til og fra skolen (ca. 2 timer m/ buss hver dag). Dette innebærere endel klattlading, noe som alle sier er "fyfy". Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg har godt og vel 8 timer spilletid. Nå vet jeg riktignok ikke om jeg har de nye batteriene (som holder lenger enn 18mnd), så der kan jeg ikke uttale meg.

 

Og for å avklare _alle_ spørsmål ang. batteri -> http://www.ipodbatteryfaq.com/

 

Når det gjelder øreproppene, kan jeg ikke helt se hvorfor disse har fått minus. Til å være medfølgende, standard ørepropper, er det _meget_ god lyd i dem. I tillegg har dem standard mac-design (hvit), og matcer dermed iPod'en. Jeg har en "voksen-venn" som er proffesjonell lydteknikker (har mikset på samtlige direktesendinger innenfor norsk tv), og han regnes for Norges 3.beste teknikker. Selv han synes det var overraskende god lyd i dem.

...og det beste er ennå ikke fortalt; jeg har glemt proppene i baklommen over 3 ganger, ergo har dem havnet i vaskemaskinen. Og jeg må si; det er deilig å bli kvitt all ørevoksen :roll:

 

Som sagt, kunne jeg tenkt meg litt mer enn "allmenn" informasjon i en slik "test".

 

edit; og ja - øreproppene lever i beste velgående.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Heller ingen fan av itunes, har endel løsninger jeg ikke liker, når du justerer volumet på sangene feks, så bruker den ikke "standarden" (replaygain), og dermed fungerer det bare i iTunes. Eller andre veien, de sangene du allerede har kjørt RG på funger ikke i iTunes.

 

AtW

ReplayGain kan vel ikke kalles en standard, akkurat. Det er bare en player som har innebygd støtte for ReplayGain "out-of-the box", nemlig Foobar2000. Winamp har også det om en bruker Otachan's MPG123 plugin. Dessuten kan en konvertere RG info til iTunes kompatibel SoundCheck, og vice versa, med et plugin for Foobar2000. Man kan også ha både RG info og SoundCheck info samtidig i alle formater som er støttet (MP3, M4A, M4P, ALE og AIFF for iTunes).

Det er derfor jeg skriver "standard" i gåsetegn, men det er det nærmeste man kommer en standard slik jeg ser det, og da er det tåpelig at man bruker noe annet enn RG for å justere lyden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt ett noe mer avansert hodesett fra Koss, det er av typen man henger på øyrene. Liker nemlig ikke bøyler. For min del funker også slike "putt inn i øre" hodesett generelt dårlig, men det som fulgte med iPod funker faktisk bra. Synes heller ikke lyden er dårlig til å være den type headsett, har faktisk ikke vært borti noen av denne typen som er bedre, inkludert Koss sin "i øret" utgave.

 

Dog merker jeg sef at lyden er bedre på Koss headsettet(det jeg henger på ørene), men synes det blir feil å sammenlikne disse direkte. Det er tross alt en annen type høytalere som blir brukt i disse.

 

Når det kommer til batterilevetid har jeg aldri målt dette, men vet at det varer minst 7 timer. Jeg kan sovne med den på og fremdeles ha litt strøm neste dag :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg har en 10GB '2.-generasjons' iPod. Med den fulgte det med MusicMatch, men jeg har alltid brukt Ephpod. Har installasjonsfila liggende på iPod'en så jeg bare kan kjøre det hvis jeg kobler den til en annen maskin.

Ang. lydkvalitet på øreproppene som fulgte med så kjente jeg meg heller ikke igjen i 'testen'. Men viktig å bruke skumgummien og få de ordentlig på plass for best bass. Jeg var også så dum å legge inn europeisk software en gang. På denne var maks volum begrenset (pga. noen franske regler) noe som ikke bare førte til at lyden ble lavere, men også at alt av dynamikk forsvant. Vet ikke om det er samme begrensninger på de nye modellene.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles franske regler ja ;)

 

Har ikke opplevd noen problemer med at lyden har blitt svakere på min iPod når jeg har oppdatert programvaren på den (2G 10GB)

 

Selv har jeg nå bestilt meg disse:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no....10.3.20.1.13.0

[€dit: denne funker for øyeblikket i alle fall]

 

Som er apple's svar på the plug, bare at disse var mye kulere. Antar at de kommer om en 14-dagers tid - skal komme tilbake med mer informasjon om de da...

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
Det er fremdeles franske regler ja ;)

 

Har ikke opplevd noen problemer med at lyden har blitt svakere på min iPod når jeg har oppdatert programvaren på den (2G 10GB)

Det var bare oppgraderingen fra 1.2.1 til 1.2.2 som gjorde lyden svakere.

1.3 har ikke denne begrensningen.

Jeg har ikke sammenlignet direkte med nye modeller.

Syns det var ganske teit av Apple å sette knappene på den 'tradisjonelle' måten istedet for å ha dem i en sirkel. Men de fikk jo endel sure kommentarer for det, er vel kanskje derfor sirkelplasseringen er tilbake i iPod Mini.

Lenke til kommentar
Det er fremdeles franske regler ja ;)

 

Har ikke opplevd noen problemer med at lyden har blitt svakere på min iPod når jeg har oppdatert programvaren på den (2G 10GB)

 

Selv har jeg nå bestilt meg disse:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no....10.3.20.1.13.0

 

Som er apple's svar på the plug, bare at disse var mye kulere. Antar at de kommer om en 14-dagers tid - skal komme tilbake med mer informasjon om de da...

Hmm, linken funker ikke og fant heller ikke noe som liknet "the plug" på apple sine sider....

Lenke til kommentar
Hmm, linken funker ikke og fant heller ikke noe som liknet "the plug" på apple sine sider....

Nei, det virker som om de timer ut disse adressene, men denne virker i alle fall i skrivende stund:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no....10.3.20.1.13.0

 

"pluggene" heter "Apple In-Ear Headphones" og du finner de under Ipod Accesories på www.apple.com/norwaystore

 

Esken de kommer i er avbildet ovenfor fjernkontrollen med ørepropper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...