Gå til innhold

Fahrenheit 9/11 Tråden


Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Wow, jeg er nesten sjokkert. Altså, det er ingen hemmelighet at Bush administrasjonen er en katastrofe. Hvis bare 10-30% av det Michael Moore påstår i Fahrenheit 9/11 er sant, så er det nok til å urolige folk. Samme gjelder bøkene hans og Bowling for Columbine!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å utelate enhver bit av informasjon er etter min mening subjektivt og som jeg sa så har vi forskjellige oppfatninger av hva ordene subjektivt/objektivt vil si. Det ser ut som om du tror objektivt=saklig?

 

Men men... vi lar det ligge

 

edit:

 

Og om jeg er ute på tynn is kan så være. Alle trenger ikke være enig vettu.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

objektiv

I objekti´v n3 linse(kombinasjon) som vender mot den gjenstanden som avbildes el. betraktes .

II objektiv a1 allmenngyldig; saklig, upartisk, mots *subjektiv / en o- framstilling

 

Objektiv er altså en saklig og upartisk fremstilling av det som blir sagt.

 

subjektiv subjektiv a1

1 filos: som er avhengig av subjektet / s- erkjennelse erkjennelse av at omverdenen eksisterer bare i forhold til jeget

2 (sterkt) personlig, partisk en s- oppfatning, dom .

 

Subjektiv er altså at den er personlig og/eller partisk framstilt.

 

Objektivitet handler altså ikke om å legge med absolutt all infromasjon (i en artikkel kan man ikke legge med absolutt alt som er skrevet gjennom verdenshistorien), men å legge fram ting på en saklig og upartisk måte.

 

Du må slutte å tillegge ord en annen betydning enn det den egentlig har :thumbup:

Lenke til kommentar

Legg merke til han langhåra fyren på den ene traileren som sier noe sånt som "He is a master in giving the people the false impression without giving any false information". Er akkurat hva som er mitt inntrykk av Michael Moore. Moore driver ikke med direkte løgner, men han får deg til å ta de slutninger han vil.

 

Et godt eksempel er jo det klassiske eksempelet der han legger ut om at USA ga 250 millioner til Afghanistan før 11. september (Bush..konspirasjon..ond..osv), men unnlater å fortelle at det er gjennom et FN program.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

doc·u·men·ta·ry ( P ) Pronunciation Key (dky-mnt-r)

adj.

Consisting of, concerning, or based on documents.

Presenting facts objectively without editorializing or inserting fictional matter, as in a book or film.

A work, such as a film or television program, presenting political, social, or historical subject matter in a factual and informative manner and often consisting of actual news films or interviews accompanied by narration.

-The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition

Copyright © 2000 by Houghton Mifflin Company.

Published by Houghton Mifflin Company. All rights reserved.

 

 

Pertaining to written evidence; contained or certified in writing. ``Documentary evidence.'' --Macaulay.

-Webster's Revised Unabridged Dictionary, © 1996, 1998 MICRA, Inc

 

 

relating to or consisting of or derived from documents [syn: documental] n : a film or TV program presenting the facts about a person or event

-WordNet ® 1.6, © 1997 Princeton University

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

SBS, du tar feil pa alle punkt, bare gi opp.

Wow, jeg er nesten sjokkert. Altså, det er ingen hemmelighet at Bush administrasjonen er en katastrofe. Hvis bare 10-30% av det Michael Moore påstår i Fahrenheit 9/11 er sant, så er det nok til å urolige folk. Samme gjelder bøkene hans og Bowling for Columbine!
Ja, hvis du lever i en fantasiverden hvor politikere er 100% aerlige og aldri gjor tvilsomme ting...

Det er akkurat det jeg alltid snakker om, folk som pastar at Bush er en katastrofe, bare fordi han ikke gjor alt plettfritt og perfekt. Man holder altsa Bush til en hoyere standard enn alle andre, for sa a kunne si at han er en katastrofe. Dette er hoyst usaklig og feilaktig.

De fleste tingene du snakker om er ikke "sjokkerende" i det hele tatt. De er rett fram logiske, om du bare tar de som fakta og ikke legger til ekstra konspirasjonsvinkler til alt som blir presentert.

 

Michael Moore sine filmer er ikke dokumentarer, pr definisjon. Det er ingen mate a komme til noen annen konklusjon. Men media og filmbransjen fortsetter a kalle de dokumentarer. :roll:

 

Og det er iallefall en scene der som de fleste republikanere vil skjemmes uhorvelig over.
Hva har det med republikanere a gjore? Kongressen i USA gikk med pa krig mot Irak, inkludert demokratene...

Hvorfor skal man skjemmes av et naturlig resultat av krigen?

Jeg syns heller Moore skal skjemmes for a utnytte tragedien til kvinnen for a selge filmen sin...

Bush tjener ikke ett rodt ore pa at den kvinnens sonn har blitt drept i Irak, men Moore tjener penger pa det.

Bare en tankevekker.

Lenke til kommentar
Moore driver ikke med direkte løgner, men han får deg til å ta de slutninger han vil.

Hvis du ikke er i stand til å trekke dine egne konklusjoner så...

 

eg syns heller Moore skal skjemmes for a utnytte tragedien til kvinnen for a selge filmen sin...

Bush tjener ikke ett rodt ore pa at den kvinnens sonn har blitt drept i Irak, men Moore tjener penger pa det.

Bare en tankevekker.

Alt handler selvsagt om penger. Skal en slutte å lese bøkene til en forfatter om han tjener for mye penger? Og når noen rammes av en tragedie bør du vel bare gjemme seg bort. :roll:

Lenke til kommentar
Hva har det med republikanere a gjore? Kongressen i USA gikk med pa krig mot Irak, inkludert demokratene...

Hvorfor skal man skjemmes av et naturlig resultat av krigen?

Jeg syns heller Moore skal skjemmes for a utnytte tragedien til kvinnen for a selge filmen sin...

Bush tjener ikke ett rodt ore pa at den kvinnens sonn har blitt drept i Irak, men Moore tjener penger pa det.

Bare en tankevekker.

Fordi det er en republikaner som tar i mot denne moren.

Og videre burde du holde kjeft når du ÅPENLYST ikke har sett filmen.

Lenke til kommentar
Vennligst finn ut hvordan sammensetningen av etnisitet, og hvor mange er fattige i disse landene, sa skal du nok se at USA fremdeles er helt unik... Morsomt at du drar inn Tyskland og Frankrike, to land som er nesten helt homogene...

Frankrike: 92% hvite

Tyskland: 91,4% hvite

USA: 77,1% hvite

 

Jada, disse er akkurat like...

Da har jeg ikke snakket engang om at de fleste svarte i USA er fattige, og hva slags effekter dette har for vold, noe man ikke ser lignende i andre land, hvor det finnes en annen etnisitet som er generelt rikere enn den andre.

Hvor har du disse tallene fra? Stemmer fint lite med tanke på at av Frankrikes 60 mill. innbygger muslimer, og at de aller fleste av disse kommer fra Midt-Østen og Nord-Afrika. Så kan du legge til de miljøene fra resten av Afrika som ikke er muslimer, diverse store miljøer fra Øst-Asiatiske land, og mulatter fra koloniene i Indiahavet og Stillehavet samt Sør-Amerika. Er en hvit person en som ikke er sort?

 

Etniske forskjeller finnes i svært mange land og er ofte årsak til konflikter. Det trenger ikke en gang være forskjell i levestandard. Tror du baskerne eller katolikkene i Nord-Irland (eller protestantene for den saks skyld) lever i fattigdom. Hvordan tror du kriminaliteten er i de tyrkiske ghettoene i Tyskland?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er i stand til å trekke dine egne konklusjoner så...

 

eg syns heller Moore skal skjemmes for a utnytte tragedien til kvinnen for a selge filmen sin...

Bush tjener ikke ett rodt ore pa at den kvinnens sonn har blitt drept i Irak, men Moore tjener penger pa det.

Bare en tankevekker.

Alt handler selvsagt om penger. Skal en slutte å lese bøkene til en forfatter om han tjener for mye penger? Og når noen rammes av en tragedie bør du vel bare gjemme seg bort. :roll:

Jeg mener hva jeg mener, men Moores flimer er jo stort sett basert på lette hjernevaskingsoffer som deg.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sa mye vold i USA? Fordi det er kamp mellom etniske grupper (mange ganger pga rasisme), det er kamp mellom okonomiske klasser (og imellom seg, spesielt de fattige), og fordi det er enkelt a fa tak i vapen. USA er helt unik nar det gjelder dette, i forhold til alle andre land....

 

Men sa Moore noe om dette? Nei.

:roll:

han nevner jo faktisk mye av dette.

og at det er lett å få tak i våpen er jo et ganske stort tema i filmen..

eller har du ikke sett den kanskje? hvorfor tror du den begynner med at Moore får et gevær da han åpner en bankkonto (eller hva han gjør, husker ikke akkurat det der ;) )

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

den linken var lite relevant hvis det skulle svare på min post. Men OK, interessant.

Ikke at jeg synes det var noe stort at de måtte sjekke han først. Det er sykt uansett at de gir ut gevær hvis du åpner en bankkonto. Og selv om det kanskje får ting til å høres litt sykere ut hvis han ikke nevner at han må sjekkes av FBI osv. Så er jo et annet av hans poeng at det er disse "beskyttelses-våpnene" som dreper flest. Og da gjør det lite at de blir sjekket.

Lenke til kommentar
den linken var lite relevant hvis det skulle svare på min post. Men OK, interessant

 

Jeg mener den var veldig relevant, da jeg mistenker at du tror på alt Mikey sier, og at du kanskje ville høre/lese hele saken først

 

Ikke at jeg synes det var noe stort at de måtte sjekke han først. Det er sykt uansett at de gir ut gevær hvis du åpner en bankkonto.

 

De gir deg ikke gevær, det er rentene på forhånd. Det vil si at det koster deg $1000, som er minstesummen.

Lenke til kommentar

Jada. Fint å lese noe fra et annet synspunkt. Lest litt rundt der nå og må si det er litt interessant, men mye idiotisk og tullete og.

 

 

De gir deg ikke gevær, det er rentene på forhånd. Det vil si at det koster deg $1000, som er minstesummen.

synes nå det er sykt likevel jeg da. Våpen hører hjemme på våpenbutikken

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er i stand til å trekke dine egne konklusjoner så...

 

eg syns heller Moore skal skjemmes for a utnytte tragedien til kvinnen for a selge filmen sin...

Bush tjener ikke ett rodt ore pa at den kvinnens sonn har blitt drept i Irak, men Moore tjener penger pa det.

Bare en tankevekker.

Alt handler selvsagt om penger. Skal en slutte å lese bøkene til en forfatter om han tjener for mye penger? Og når noen rammes av en tragedie bør du vel bare gjemme seg bort. :roll:

Jeg mener hva jeg mener, men Moores flimer er jo stort sett basert på lette hjernevaskingsoffer som deg.

Jeg var enig i mye av det Moore kom med i filmene og bøkene sine, dog ikke alt. Og hvor tror du jeg fikk disse meningene -- i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...