Gå til innhold

Hurtigtaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke en enkel måte å skru av på?

Å bruke:

"Win + D

Alt + F4

Alt + A"

Blir lett ganske kludrete, ettersom det avhenger av at Win + D minimerer alt og ikke motsatt, for eksempel.

 

Jeg lar som regel maskinen stå på etter at jeg legger meg, om jeg skal lese på sengen. Deretter skrur jeg den av med Wiimoten jeg har på nattbordet når jeg ikke gidder lese mer. Til sånt er det greit med litt enklere tastekombinasjoner.

Ikke så veldig enkelt, men du kan trykke windows tast (for å få opp start-menyen), d (for "slå av datamaskinen), a (for slå av). Er avhengig av at du ikke har andre programmer som begynner på d i start-menyen og at du har norsk windows. For engelsk blir det vel noen andre bokstaver.

 

Eventuelt kan du skrive dette i en batfil du kaller : av.bat

shutdown -s -t 0

 

så bruker du : WIN + R

skriver "av" og trykker enter.

Lenke til kommentar

Edit: Svar til Aqualong

 

Hva stemmer ikke? Sier du at dersom du sitter og ser på dette nå, da kan du trykke Alt+M, så minimeres alle vinduene dine uten at du trenger å gjøre noe som helst først? Nei, det tror jeg ikke på. Ikke så lenge det er nettleseren din har fokus. Det samme gjelder for så vidt skrivebordet, sidebar, utforskeren eller hva som helst bortsett fra oppgavelinjen.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
CTRL+ALT+DEL

Virkningen av denne hurtigtasten avhenger av hvilken Windows du bruker:

 

MS-DOS

Restarter datamaskinen.

 

Windows 3.x, 9x og ME

Viser prosesser som kjører.

Trykker du på Ctrl+Alt+Del igjen vil det restarte datamaskinen.

 

Dette stemmer ikke helt...

Først og fremst er ikke MS-DOS en Windows-versjon. Men tastekombinasjonen gjør samme nytten.

 

I Windows 3.x (og 2.x, ganske sikker 1.x også) vil man få opp en blåskjerm hvis man trykker ctrl+alt+del. Der informeres det om gjeldende prosess. Hvis man trykker enter avslutter man den, escape returnerer til Windows, mens ctrl+alt+del starter på nytt.

 

Og så kan det legges til at Windows 95, 98 og ME går i blåskjerm hvis et program ikke svarer og man trykker ctrl+alt+del.

Lenke til kommentar
Edit: Svar til Aqualong

 

Hva stemmer ikke? Sier du at dersom du sitter og ser på dette nå, da kan du trykke Alt+M, så minimeres alle vinduene dine uten at du trenger å gjøre noe som helst først? Nei, det tror jeg ikke på. Ikke så lenge det er nettleseren din har fokus. Det samme gjelder for så vidt skrivebordet, sidebar, utforskeren eller hva som helst bortsett fra oppgavelinjen.

 

Kanskje jeg misforsto litt, jeg tenkte på Windowstast+M. Da kan nesten hva som helst ha fokus.

Lenke til kommentar

Liker HotKeyz jeg. Lite og lett program med en del ting innebygd, som f.eks å styre musikken i Winamp, åpne drev og volumkontroll med egendefinerbar volumbar.

Har noen av programmene nevnt i guiden de samme mulighetene, uten innsats fra en selv?

 

edit: Er også veldig, veldig enkelt å lage hurtigtaster til mapper og programmer, og det aller meste som er innebygd i Windows kan man lage snarvei til bare ved å velge det i en meny, og så velge hvilke knapper man vil bruke.

 

edit2:

For å bruke Alt+M for å minimere alle vinduer, da må du først åpne startmenyen (Ctrl+Esc), eller på annen måte sette fokus på oppgavelinjen.

 

Det stemmer ikke, i hvert fall ikke i Vista.

Det stemmer i Windows XP. Endret av Innos
Lenke til kommentar

Er det seriøst ingen hurtigknapp for kontrollpanelet?

Jeg har brukt så mye tid på å prøve meg frem for å finne en slik hurtigtast. :p

 

Bruker nå bare WIN + I + K , i klassisk startmeny.

Funker det også, men åpner bestandig så mye rart da når jeg gjør det samme på en maskin uten den klassiske startmenyen. :hm:

Lenke til kommentar
Er det ikke en enkel måte å skru av på?

Å bruke:

"Win + D

Alt + F4

Alt + A"

Blir lett ganske kludrete, ettersom det avhenger av at Win + D minimerer alt og ikke motsatt, for eksempel.

 

Jeg lar som regel maskinen stå på etter at jeg legger meg, om jeg skal lese på sengen. Deretter skrur jeg den av med Wiimoten jeg har på nattbordet når jeg ikke gidder lese mer. Til sånt er det greit med litt enklere tastekombinasjoner.

Ikke så veldig enkelt, men du kan trykke windows tast (for å få opp start-menyen), d (for "slå av datamaskinen), a (for slå av). Er avhengig av at du ikke har andre programmer som begynner på d i start-menyen og at du har norsk windows. For engelsk blir det vel noen andre bokstaver.

 

Eventuelt kan du skrive dette i en batfil du kaller : av.bat

shutdown -s -t 0

 

så bruker du : WIN + R

skriver "av" og trykker enter.

 

Hva med å bruke power-knappen? Det er vel gjerne derfor den står i kabinettet?

 

Edit: Skal ta på meg brillene neste gang, så ikke at du skulle skru av maskina med Wiimoten din.

Endret av teq
Lenke til kommentar

I windows utforsker (filbehandling og på skrivebordet også forsåvidt)

 

F2 = rename merket/merkede filer.

 

Angående hvordan du kan skru at pcen raskt:

-Lag en bat fil som beskrevet ovenfor

-Så kan du lage en snarvei til batfilen og plassere denne på hurtigstartslinjen. Den vil da alltid være tilgjengelig så lenge du ikke bruker noen programmer som kjører over oppgavelinjen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
CTRL+Shift+>

Øke skriftstørrelsen

 

CTRL+Shift+<

Redusere skriftstørrelsen

Dette er feil! Nettopp fordi tegnet > skrives ved å trykke shift og <.

 

Derfor er det:

CTRL+SHIFT+<

Større skrift

CTRL+<

Mindre skrift

 

Ikke CTRL+SHIFT+> finnes ikke, ettersom det ville vært CTRL+SHIFT+<

Helt feil er det nok ikke. Jeg har nemlig en liten mistanke om at noen har brukt en saks og klippet ut hele eller deler av listen med hurtigtaster fra en engelskspråkelig kilde og oversatt litt. Greia er nemlig den at på et norsk tastatur har du helt rett, det er riv ruskende galt siden < og > tilhører samme tast. På et amerikansk tastatur derimot, er det slik at < og > befinner seg på hver sin tast.

 

Det er vel kort sagt et godt bevis på at det lønner seg å faktisk teste ut at hurtigtastene også gjelder for norske tastaturer før man publiserer en guide om hurtigtaster.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...