Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg slår av bigadv så øker temp med 10C (til drøyt 70 med tilsvarende økning i viftestøy), PPD til ca 5500 (prosjekt 5781) og cpulast til ca 20% (FahCore_11)

 

Det som er litt rart er at når begge skjører så skal tilsynelatende GPU ha høyere prioritet enn SMP, men det ser ikke ut til at den tar noe som helst. Prøver nå å gi FaHCore enda høyere prioritet, for å se om det hjelper, men jeg tviler.

 

Er det andre lure ting å gjøre? Som å endre prioritet i oppsettet (idle/low)? Jeg har vært inne på tanken å sette SMPen til 99% CPU, men vet ikke helt hvor stort utslag dette vil gi på PPD. For både SMP og GPU. Litt kipt om man mister gode bonuspoeng mot nesten ikke noe gain på GPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huffda det høres litt vannvittig ut. Her går nå en A3 SMP på Q9550 på 99%, det betyr at andre programmer inklusive en GPU får mindre enn 1 % kanskje noe mer når jeg starter andre ting.

 

Nei, jeg tro ikke det er noe triks der. Det er nok et utslag av alle programmer som skal ha et ord med i laget. Er du sikker på at du trenger alle programmer som blander seg inn? Kan du ikke heller kjøre Windows og LInux bigadv i vm? Eller flytte gpu til en annen maskin med XP el Win7.

 

Nå har jeg blitt utsatt for et massivt angrep fra Pande av p 10103-5 og GPUprod vil halveres her hvis dette fortsetter :ermm: .

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Har dere vurdert å kjøre uten kabinett? Mine PCer står med HK på pappesker, og PSU og HDD ved siden av. Det må jo være kabinettemp som ødelegger GPUtempen deres, jeg har jo klokka mine kort 20-25% og sliter ikke veldig likevel. Kun et kort som har en knapp mm klaring til en ribbe bak(!) på kortet foran som blir såvidt over 100 (med de uber-WU'ene, ellers 90c), de andre ligger på 70-80c avhengig av WU.

Lenke til kommentar
Har dere vurdert å kjøre uten kabinett? Mine PCer står med HK på pappesker, og PSU og HDD ved siden av..

Joda, jeg har delvis kjørt HTPC uten toppen men jeg kan ikke gjennomføre det over hele linja pga hundehår og støv, er avhenig av litt filter og sperrer ellers blir det fort fullt av hundehår. Men jeg har ellers ikke noe varmeproblemer på vinterstid annet, nå med p 1010x serien på 8800GS kort som sitter tett. Stort sett holder jeg både gpuer og cpuer fra 50-70 gr ellers.

 

Hmm Knopfler

 

Hvor står det på de siste sidene at vi får ødelagt tempene? Jeg bladde litt tilbake og fant post 10099 hvor jeg skrev."På grunnn av flytting av kort og shadertall måtte jeg sette ett av 8800GS kortene nedenfor ett lydkort og et annet 8800GS helt nederst i et kabinett...Og straks jeg hadde satt maskina med de to 8800GS og en 8800GTS igang spratt temperaturene på alle kort opp, 110 gr på det meste. Nødløsning...." Nå er det kun det kort som er klistret inntil et lydkort ellers er alt langt under 100. Har antydet det før..du leser kanskje litt for mye (feil) mellom linjene. :tease:

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hvis jeg har 72C på full guffe på GPU og du har 80-90C så vil jeg ikke påstå at jeg sliter med temperaturen, knoplerbruce ;)

 

kjellms; Windows taskmanager lyver! ;) GPU2 tar CPU i svært korte perioder som du ikke vil se så lett i taskmanageren.

 

Nå er det hele eksperimentelt så det er mye jeg kan leve med. PCen skal være Ubuntu i bunn siden det er linux jeg skal bruke primært på denne maskinen. Det går ikke ann å kjøre GPU i et VM siden VMet abstraherer hardware (for både skjermkort og hovedkort). Så da gjenstår wine. Jeg gjør jo dette bare for morroskyld, og siden bigadv kjører veldig stabilt nå (kun en EUE som var helt og holdent min feil), så er alternativet å ikke kjøre GPU i det hele tatt noe jeg ikke ser noen grunn til så lenge den rekker Preferred Deadline. Det er i alle fall ikke aktuelt å rekonfigurere maskinen for å få win i bunn og linux på VM.

 

Jeg har gjort noen små ingrep nå. For det første var det en fin knapp under frekvens-instillingene i nvidia-settings applikasjonen hvor det sto "auto detect". Den prober systemet og finner trygge, optimale instillinger for skjermkortets klokker. Så i løpet av få minutter var klokkene økt fra 738/1100 til 807/1207 :) Men jeg må følge litt med på den, det ser ut til at den har en tendens til å redusere gpu-klokken. Mulig jeg må finne mer ut av nvclock.

 

For det andre har jeg fått endret det slik at GPU2 starter knyttet til en bestemt core. Det ser ut til at den da får litt mer CPU, men jeg er usikker på om det skyldes dette eller om det var fordi jeg oppgraderte til CUDAtoolkit2.3 som jeg gjorde samtidig.

 

Disse ingrepene har ført til at at GPU kjørt sammen med bigadv nå gir rundt 1300PPD uten at det tapes noe på bigadven. Så det er i praksis 1300PPD mer enn å ikke kjøre GPU2.

 

Det kan høres ut som om wine/wrapper/CUDA toolkit høres ut som mye greier som tar resurser, men toolkitet trengs bare for å få linket wraperen riktig og kjører ikke ellers, og Wine tar ikke resurser å snakke om.

 

Men det er nok noe sært med mitt oppsett her som gjør at det går ekstra tregt på GPU, men nå har jeg heldig vis ikke lagt masse penger i skjermkortet med tanke på å kjøre GPU2. Jeg kunne ha kjøpt et skjermkort som var noen 100-lapper billigere, men jeg valgte et billig 250-kort for å leke meg med gpu2/wine og se hva jeg kunne få til.

Lenke til kommentar
Har dere vurdert å kjøre uten kabinett? Mine PCer står med HK på pappesker, og PSU og HDD ved siden av..

Joda, jeg har delvis kjørt HTPC uten toppen men jeg kan ikke gjennomføre det over hele linja pga hundehår og støv, er avhenig av litt filter og sperrer ellers blir det fort fullt av hundehår. Men jeg har ellers ikke noe varmeproblemer på vinterstid annet, nå med p 1010x serien på 8800GS kort som sitter tett. Stort sett holder jeg både gpuer og cpuer fra 50-70 gr ellers.

 

Hmm Knopfler

 

Hvor står det på de siste sidene at vi får ødelagt tempene? Jeg bladde litt tilbake og fant post 10099 hvor jeg skrev."På grunnn av flytting av kort og shadertall måtte jeg sette ett av 8800GS kortene nedenfor ett lydkort og et annet 8800GS helt nederst i et kabinett...Og straks jeg hadde satt maskina med de to 8800GS og en 8800GTS igang spratt temperaturene på alle kort opp, 110 gr på det meste. Nødløsning...." Nå er det kun det kort som er klistret inntil et lydkort ellers er alt langt under 100. Har antydet det før..du leser kanskje litt for mye (feil) mellom linjene. :tease:

 

Jeg tolket den posten med halvering av total ppd pga p101xx som at du enten måtte klkke ned kort pga temp, eller stoppe foldinga på dem. Mulig jeg misforsto :p Men har jo lest at dere har kort oppi 100c noen steder... eller tar jeg feil der også?

Lenke til kommentar
13:21']..jeg skrev."....Og straks jeg hadde satt maskina med de to 8800GS og en 8800GTS igang spratt temperaturene på alle kort opp, 110 gr på det meste. Nødløsning...." Nå er det kun det kort som er klistret inntil et lydkort ellers er alt langt under 100....

 

Jeg tolket den posten med halvering av total ppd pga p101xx som at du enten måtte klkke ned kort pga temp, eller stoppe foldinga på dem. Mulig jeg misforsto :p Men har jo lest at dere har kort oppi 100c noen steder... eller tar jeg feil der også?

Ikke totalt, men på GPUer kunne det ha blitt det for de fleste GPUene mine er 8800GS og GTS med lite minne. Og ja, hvis du leser forklaringa rett over så ser du at det gjelder to 8800GS kort som sitter tett sammen og sammen med et lydkort helt nederst i et stort TT Armorkabinett. Det er hovedkortet som har en helt idiotisk plassering av de nedre PCI-e slotene. Da er det vanskelig å skifte ut lufta mellom kortene. Men det funker allikevel på grensa. Disse kortene har allerede kjørt mange måneder kraftig overklokket, så jeg tenker ikke å klokke dem noe mer. Men 1010x prosjektene gir uansett lavere produksjon med slike kort. Uansett er ikke løse komponenter på pappesker noe alternativ for meg.:thumbdown:

 

Du skulle lest Theos beklagelser over hvordan det gikk ut over hardware, tid og økononomi etter at "han la opp forrige gang".

 

Det har også en hensikt å kjøre forsiktig og noen ganger moderat klokket slik jeg har inntrykk av at også Kjetil kjører. :cool:

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
kjellms; Windows taskmanager lyver! ;) GPU2 tar CPU i svært korte perioder som du ikke vil se så lett i taskmanageren.

Det var noen prosjekter i begynnelsen med tidlige drivere som pulserte tildels kraftig.

 

Tror nok det er noe slikt du opplever i Linux, i Win XP tar GPU2 med nVidia ubetydelige ressurser. SMP folding er like effektivt nesten uansett hvor mange GPU 0-3 man har på. Det som bremses er er GPU-foldinga som på denne maskina, når jeg bruker den til mye annet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
kjellms:

Jeg bruker cuda drivern fra cuda zone 190.38. Den har jeg brukt lenge, har ikke noe problemer med den.

Ja, du skrev det og vi har jo ikke påstått noe annet heller.

Lurte jo bare på hva som var forskjellen på 2.3 og 2.2 det fremgår jo ikke klart i Cuda Zone. Og Cuda Zone er jo ikke akkurat lett å finne fram i.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hei.

Har nå fått å montert et Evga 9800gtx+ rev2 (samme kort som 250gts?)

rev 2 har kun en 6 pin å ikke 2 som gtx+ rev 1.

 

core = 738

shader= 1836

Memory= 1100

 

Hva gjør dere for å få ned temp men produksjon opp?

Har sjønt at shader skal opp men kan både minne og core ned?

Kortet har 512Mb minne. Og temp ligger på 90c med 783p, 80c med 450.

 

450p ga 8100ppd

783p ga 5600ppd

 

Får snart også et Evga 285gtx er disse mulig å kjøre sammen i vista 32?

Lenke til kommentar
Får snart også et Evga 285gtx er disse mulig å kjøre sammen i vista 32?

Nei det går ikke siden de har forskjellig antall shadere (eller cuda cores som det vel nå heter). Med hensyn til temperaturer så er det romtemperatur og luftflyt som gjelder. 90c er ikke spesielt mye heller så det vil gå fint siden det sannsynligvis oppstår kun på de mest krevende WUene. For klokking av shader vs. mem og core så lar jeg noen andre svare. Jeg har sluttet å klokke skjermkortene (med unntak av mine EVGA 8800GS som tåler det) på grunn av dårlig stabilitet siden jeg hele tiden ligger på grensen av hva PSU kan gi av strøm.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brydd meg om å eksperimentere med klokking på 250GTS. Tror mine tåler litt på shader, men iallfall ikke på core. Tviler på at klokk på minne vil gjøre noe utslag. Og ved å kjøre default sikrer man stabilitet og at de varer lenge (det siste bare kanskje).

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ok. takk for svar. Da holder jeg det stoc og bytter til 285 gtx når det kommer.

 

9800gtx+ kortet kan vel med litt triksing brukes sammen med ati i win7/xp til physx og folding.

Mener å ha lest at i win7 og xp er dette mulig.

 

Har 2 amd/ati Gaming rigger en kjører win7 andre xp. Her er tanken dedikerte folding/physx kort. Ber sikkert om trøbbel hehe.

 

285gtx blir satt i en htpc i Atx format. Uten krav til lydløshet.

 

Famon sier 10k ppd. Kakao sier litt over 6k??

Famon står å teller effektiv ppd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...