Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett slikt, det var minnet igjen. merkelig. Pcen var så død at det bare var så vidt jeg fikk startet den så smått om senn. Trodde først PSUen var død, men skjønnte etter hvert at det var noe annet. Trodde så bios var blitt ustabilt siden jeg kom inn noen ganger og andre ganger ikke. Deretter tenkte jeg hardisken var gått eller at Ti.. XP var oppgradert og blokkert på noen måte, klarte å få en blåskjerm. Men så lot ikke CDer seg lese og loade, da skjønnte jeg at minnet (begge som jeg alternativt hadde prøvd hver for seg!) var gått. Så grundig ødelagt at jeg ikke kunne kjøre memtest på det engang, ikke det minste program kunne startes. G-skill PC4400 (2,4 4 4 8), vel vel, med ett par Corsair XMS 3700 startet alt perfekt igjen.

 

Hmm.. XFX GF 295 klart det frister.

Lenke til kommentar

Uff da. Men når minnet er så kaputt at enten memtest feiler eller ikke vil kjøre, så gjør jo det at det er litt enklere å fastslå sannsynlig årsak til problemet :p

 

Jeg hadde for en stund siden en minnemodul som tilsynelatende var frisk (dvs. memtest fant ingenting selv om den kjørte hele natta) :(

Men jeg hadde også div. problemer med å installere f.eks. spill fra cd/dvd eller disken. Kunne stoppe på forskjellig sted fra gang til gang med melding om at en eller annen fil var korrupt e.l. Og F@H feilet av og til (husker ikke hyppigheten) når den skulle fortsette etter at jeg hadde stoppet den. Begynte tilslutt å mistenke minnet og prøvde med én og én modul slik at jeg fant den som var problemet :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så stor variasjon i PPD for GPU-folding?

Jeg har til vanlig 2 maskiner som står og folder hvor den ene er bestykket med ett XFX GeForce 8800 Ultra 768 MB Extreme (maskin 1) og den andre med XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX (maskin 2)

 

Normalt har førstnevnte en PPD på omkring 5.5 - 6K og sistnevnte ligger på 3.5 - 3.8K. Likevel hender det at GTS kortet ligger helt oppe på (som nå) 4295 PPD og Ultra kortet er nå nede i 3942 PPD som er det laveste jeg har registrert. GTS kortet har vært helt nede i en PPD på 1.7K.

 

På en tredje maskin som folder sporadisk står det også et XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX men her oppnår kortet aldri PPD over 2.6K. Dette er en mye kraftigere maskin enn enn maskin 2, men GPU yter under folding vesentlig mindre av hva førstnevnte kort gjør.

 

Altså, er dette tilfeldig og normalt med så stor variasjon i PPD for GPU-folding?

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som merker at GPU-klienten er svært ustabil? Det virker som den stopper å folde etter et døgn. Hvis jeg avslutter og starter klienten på nytt står det at den ikke støtter skjermkortet. Problemet løses ofte med å bare restarte PC-en. Men det er rimelig irriterende. Forskjellig antivirus på begge maskinene.

 

Det skjer med to maskiner:

-En med 64-bits XP, beta-drivere for CUDA og siste Nvidia-drivere. 1x9800GX2 i SLI. NOD32.

-En med 64-bits Vista og standard siste drivere. Den har 8800 GS. AVG free.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har opplevd det både i Windows XP x64 og (i mindre grad) Vista Ultimate x64. Har 8800GTX. Kjør FahMon, så kan du følge med litt på hva som skjer. Har googlet litt, og det er flere som har samme problem.

 

Før (i Windows XP x64) merket jeg at f@h ikke kom i gang igjen etter pålogging med remote desktop (pga. lasting av crappy generic vga driver), men vet ikke om det er relatert eller en mulig kilde til ditt problem.

Lenke til kommentar

Du bruker -forcegpu og -gpu parameteren på begge GPU klientene fruktkake? om det er gx2 du tenker på.

 

NB! SLI må disables i Nvidia Control Panle når du folder.

 

NB! Man må ikke kjøre RDP mot en maskin med GPU klient, da må du på konsollet for å reaktivere klienten.

 

EDIT:

GTX 295 på vei i posten til 4384,- :) Og det med PoP bundlet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bruker disse parameterne:

 

newshortcutyd7.png

 

Hva er RDP?

 

Den ser ut til å kjøre greit med én klient en stund. I alle fall et par timer, før den går gal med EUE. Siden jeg må restarte mellom bytte av SLI og ikke SLI har jeg bare kjørt i SLI siden klienten er så ustabil og at jeg ønsker å spille uten å vente i 5-10 minutter. Forhåpentligvis løser Stanford og/elle Nvidia dette en gang i fremtiden, det venter jeg på akkurat nå. Jeg har også det problemet at maskinen fryser et par minutter noen ganger.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som merker at GPU-klienten er svært ustabil? Det virker som den stopper å folde etter et døgn. Hvis jeg avslutter og starter klienten på nytt står det at den ikke støtter skjermkortet. Problemet løses ofte med å bare restarte PC-en. Men det er rimelig irriterende. Forskjellig antivirus på begge maskinene.

Er plaget med samme problem, fra loggen som:

[22:18:34] Assembly optimizations on if available.

[22:18:34] Entering M.D.

[22:18:40] Working on Protein

[22:18:41] mdrun_gpu returned

[22:18:41] Self-test failure

[22:18:41]

[22:18:41] Folding@home Core Shutdown: UNSTABLE_MACHINE

 

Og deretter varsles det å vente i 24 timer (EUE), men hvis jeg resetter starter ofte klienten normalt igjen uten feil. Som regel kjører denne maskinen ukevis uten noen feil eller slike avbrudd. Jeg kjører Vista Ultimate 64. Hvis klienten gjentar feilen starter jeg GPU consol-klienten og kjører denne en stund. Etter ett døgn kan jeg igjen bruke den vanlige GPU-klienten. Det høres forskjellig ut fra det du opplever, men irriterende er det. Denne maskinen er dønn stabil så det må være utslag av feil i betaversjonen av GPU-klienten som viser seg av og til.

Lenke til kommentar

Her er den siste feilmeldingen jeg har fått på den.

 

 

[01:25:07] Assembly optimizations on if available.

[01:25:07] Entering M.D.

[01:25:13] mdrun_gpu returned

[01:25:13] Going to send back what have done -- stepsTotalG=0

[01:25:13] Work fraction=0.0000 steps=0.

[01:25:17] logfile size=0 infoLength=0 edr=0 trr=25

[01:25:17] - Writing 637 bytes of core data to disk...

[01:25:17] Done: 125 -> 124 (compressed to 99.2 percent)

[01:25:17] ... Done.

[01:25:17]

[01:25:17] Folding@home Core Shutdown: UNSTABLE_MACHINE

 

Jeg skal se om jeg får samme problem hvis jeg prøver GPUGrid eller de greiene SETI har.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så stor variasjon i PPD for GPU-folding?

Jeg har til vanlig 2 maskiner som står og folder hvor den ene er bestykket med ett XFX GeForce 8800 Ultra 768 MB Extreme (maskin 1) og den andre med XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX (maskin 2)

 

Normalt har førstnevnte en PPD på omkring 5.5 - 6K og sistnevnte ligger på 3.5 - 3.8K. Likevel hender det at GTS kortet ligger helt oppe på (som nå) 4295 PPD og Ultra kortet er nå nede i 3942 PPD som er det laveste jeg har registrert. GTS kortet har vært helt nede i en PPD på 1.7K.

 

På en tredje maskin som folder sporadisk står det også et XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX men her oppnår kortet aldri PPD over 2.6K. Dette er en mye kraftigere maskin enn enn maskin 2, men GPU yter under folding vesentlig mindre av hva førstnevnte kort gjør.

 

Altså, er dette tilfeldig og normalt med så stor variasjon i PPD for GPU-folding?

 

Det korte svaret er; GPU er beta. Dette gjelder både klientene og pakkene. PPD er også en statisktisk verdi så at en maskin som bare folder nå og da har lavere PPD en en maskin som folder mer er ikke rart. Når det gjelder variasjon fra pakke til pakke skyldes det at man stadig kommer nye prosjekter med nye "verdier". Og med den type vektlegging som gjøres i FaH så vil noen pakker beregnes raskere på en maskin enn en annen, mens neste pakke er motsatt. Dette gjelder ikke bare GPU-prosjektene, men er noe man har kunne observere siden FaH-prosjektet startet.

Lenke til kommentar
Fruktkake:

legg til følgende parameter på begge GPU klientene.

-forcegpu nvidia_g80
Prøv så igjen.

Jeg skal prøve med GX2 neste gang jeg restarter.

 

Med 88800 GS prøvde jeg det du sa, men jeg får fremdeles melding om at den ikke støtter skjermkortet.

 

20090121072651AM8800gs.png

 

Den er slik du mente, ikke sant? Dette er for 8800GS.

Lenke til kommentar

Jau, før de nye prosjektene kom tidligere i vinter, var det som oftest mye mer stabilitet over PPDen, nå kan det variere mye. Får alt fra 2800 til 4900PPD på 9600GSO-kortet (som er det eneste kortet som går her for tiden) avhengig av prosjekt. Nvidia-kort fikk også før uproporsjonalt høyere PPD enn ATI-kort, så de nye prosjektene prøver vel å flate ut det litt. Og så gjør vi jo egentlig primært dette for forskningens skyld da. ;P

Lenke til kommentar
Det korte svaret er; GPU er beta. Dette gjelder både klientene og pakkene. PPD er også en statisktisk verdi så at en maskin som bare folder nå og da har lavere PPD en en maskin som folder mer er ikke rart. Når det gjelder variasjon fra pakke til pakke skyldes det at man stadig kommer nye prosjekter med nye "verdier". Og med den type vektlegging som gjøres i FaH så vil noen pakker beregnes raskere på en maskin enn en annen, mens neste pakke er motsatt. Dette gjelder ikke bare GPU-prosjektene, men er noe man har kunne observere siden FaH-prosjektet startet.

Takk for svar! Jeg foldet første måneden 24/7 på alle tre maskinene hvor to av dem hadde samme skjermkort. Det ene kortet lå nesten hele tiden på 3.8K PPD, mens det andre produserte 2.5 - 2.7K. Dvs. at det var en vesentlig og permanent forskjell kortene i mellom. Det er det jeg ikke forstår! Begge maskinene kjører på Vista Ultimate x64. Men som Smirnoff sier, det viktigste er vel å delta for forskningens skyld uansett PPD :) Likevel så ser man jo litt på poengene da, og spesielt når 2 like kort oppfører seg så forskjellig.

Lenke til kommentar

Bruker du Rivatuner for å sjekke klokkinga på de to like kortene? Selv om de er like kan de jo være på forskjellige innstillinger. Videre kan det hende at den ene har fått en bølge med lavere betalte prosjekter enn den andre. Jeg har også to tilsynelatende like 8800GTS som gir forskjellige resultater. Jeg har også forskjeller på 8800GS kortene mine, tre av dem tåler vesentlig høyere minneklokk enn de to siste.

 

Blar du tilbake i tråden finner du mange innlegg om hastigheter, klokking og PPD.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...