Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har foresten et Lian Li Cube Case.

Kjempebra kabinett det ja. En kamerat har bygd WS/server i en slik, er svært fornøyd.

men ellers er det jo slik som enkelte antyder at man kan kjøle enkelt komponenter bedre med vifter rett på dem.

 

-alias-

 

Trodde du hadde begynt med SMP tidligere. Symmetrical multiprocessing. I folding sammenheng bruker SMP-clientene 4 tråder som hver for seg (med samme WU) jobber der det er ledig kapasitet på 2 eller flere CPUkjerner. De er lagd for Quad, men lagd på og benchmarked på Dual-core og i praksis folder man like bra på raske dual-cores, særlig hvis de er høyt klokket. En populær CPU for SMP er Q6600 klokket på rundt 3 GHz eller mer. Mye cacheminne synes å være bra for SMP. SMP-clienten laster ned ganske store prosjekter og må være tilkoblet nett hele tida. I Windows oppgavebehandling ser man at 4 Fahcore kjører hele tida enten det er dual eller quadcore CPU. Man kan også (særlig i Linux) kjøre to SMP-clienter på en Quad for å utnytte all ledig kapasitet som kan oppstå fordi enkelte tråder og pakker ikke kommer videre før andre er ferdige. Det kan gi litt økt produksjon, men man bør helst rekke preferred deadline. Man må ikke kjøre SMP på virtuelle kjerner (Pentium HT). SMP installeres på maskiner hvor man har brukernavn og passord. SMP-FAQ

 

PSUer

Som andre er inne på her er det PSUene som kanskje ryker oftest ved 24/7 folding. Jeg har som theo god erfaring med noen Tagan (Easyconnect eller noe slikt) på 480W. De har hold lenge foreløbig. Ellers tror jeg at jeg på vel 1,5 år har brent ut både Antec Neopower, Hiper 580? (til og med flere, sammen med min datter slet jeg ut 4 på kort tid men det startet før de 1,5 år), 2 Mist 500 W (rev1.0?) og en Arctic cooling 500 W stoppet nylig (hvem som egentlig lager PSUen i den vet jeg ikke. En annen AC inneholder en 350 W Seasonic som har holdt lenge. Ellers har selvfølgelig eldre og mindre PSUer røket, men en Mist 350 W har holdt i mange år. Ellers enig om at Corsair er bra saker.

Corsair bruker så vidt jeg vet Seasonic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fruktkake:

Kabinettet mitt som var varmest hadde 4x120mm, 1x140mm og 2x80mm godt fordelt. Det er klart man kjenner til dette :). Men nå er det også slik at en del skjermkort blir varmere av å sette vifter direkte mot dem fordi du hindrer dets egen luftflyt, så man skal være forsiktig med å bare peke vifter mot skjermkortene.

 

Kjellms:

Det er rev3 av 600w, jeg tror egentlig problemet lå andre steder på hovedkortet mitt faktisk men ønsket ikke å finne ut av det så den fikk en mye lettere last hehe :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tidenes foldekort, 9800GX2 ubrukt og uåpnet sådan(mitt andre), ligger på bruktmarkedet nå for seriøse foldere :).

 

Ellers vil jeg stabilisere meg på rundt 9-10K PPD tenker jeg inntil videre, bare jeg får la maskinene stå uforstyrret. Men det er kun med en GPU forløpig og resten CPUer. Er midt i en del utskiftinger av plattformer.

 

Er forøvrig fristet til å forsøke å sette en mATX basert foldingmaskin i uteboden med kuldegrader nå med en SSD disk til rundt 700,-. compactflash/ide ble for styrete. Wifi dekningen er god nok der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
disk fryser i kuldegrader.

Hadde en maskin stående i en uisolert garasje en stund. Så lenge maskinen ikke stoppes holder alt inne i kassa seg godt og varmt. Harddisken hos meg holdt 15 grader når det er 2 - 3 kuldegrader utenfor kabinettet, som inviduelt er avhengig av hva som ellers er i kabinettet og produserer varme. Såvidt jeg husker har Seagate oppgitt arbeidstemperatur for sine disker til 0 - 60 grader Celsius, og jeg går ut fra at dette gjelder inne i kabinettet. Lagringstemperatur kan være langt lavere.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
disk fryser i kuldegrader.

 

 

Jeg har kjølt ned en disk til -18 ved minst 15-20 anledninger, for så å koble den til maskinen og starte den.

 

Når en disk er nær døden og ikke lenger lar seg aksessere er fryseren et glimmrende hjelpemiddel. Nå skal jeg ikke garantere at jeg har testet dette på disker som har vært under 1-1.5år gamle, men de jeg har gjort det med har fungert helt fint.

Når disken først er i gang burde ikke kulden ha særlig stor invirkning. Spesielt ikke om den er montert i et kabinett som isolerer.

 

Har du fått problemer med en disk i kalde omgivelser? I så fall, hvilken type, og hva utsatte du den for?

Lenke til kommentar

Det er informasjon fra ganske så mange oppegående forumbrukere om at oljesubstansen som er i diskene blir såpass seig at disken fort kan påta seg overflateskader fra lesearm osv. Det kan godt bli -25 i en utebod på det kaldeste her og jeg har ikke ønsket å teste den galskapen ennå ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er informasjon fra ganske så mange oppegående forumbrukere om at oljesubstansen som er i diskene blir såpass seig at disken fort kan påta seg overflateskader fra lesearm osv. Det kan godt bli -25 i en utebod på det kaldeste her og jeg har ikke ønsket å teste den galskapen ennå ;)

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at olje skal befinne seg andre steder en i lager. At det skal befinne seg olje på overflaten til platene og/eller lese/skrivehodet forekommer meg noe snodig.

 

Olje flyter ikke fritt inni en disk, ihvertfall ikke i de diskene jeg har dissekert.

 

Platene og lese/skrivehodet på en disk er noe av det reneste man finner. Olje på en plate som spinner med 7.200-15.000 RPM høres ut som en dårlig idé, ettersom sentrifugalkraften vil sørge for noget ujevn fordeling.

Et støvkorn skal etter sigende være nok til å lage problemer, så ja... en dråpe med olje vil nok gi en liten overaskelse.

 

Nå har det seg slik at bruksområdet vi her snakker om er bretting, og heldigvis er behovet for plass svært begrenset. Jeg foreslår at vi tester selv. Jeg har en 80 og en 250gb disk jeg er villig til å utsette for et liv blandt elementene. Det koster oss svært lite, og vi får brettet lydløst samtidig som vi får testet en teori :)

 

Oppegående folk lytter jeg til, og jeg tenker meg svært godt om før jeg motsier dem. Men... jeg tar aldri noen på ordet før jeg selv kan se logikk i påstanden ;)

 

Let´s find out, shall we?

Lenke til kommentar
-alias-

Trodde du hadde begynt med SMP tidligere. Symmetrical multiprocessing. I folding sammenheng bruker SMP-clientene 4 tråder som hver for seg (med samme WU) jobber der det er ledig kapasitet på 2 eller flere CPUkjerner. De er lagd for Quad, men lagd på og benchmarked på Dual-core og i praksis folder man like bra på raske dual-cores, særlig hvis de er høyt klokket. En populær CPU for SMP er Q6600 klokket på rundt 3 GHz eller mer. Mye cacheminne synes å være bra for SMP. SMP-clienten laster ned ganske store prosjekter og må være tilkoblet nett hele tida. I Windows oppgavebehandling ser man at 4 Fahcore kjører hele tida enten det er dual eller quadcore CPU. Man kan også (særlig i Linux) kjøre to SMP-clienter på en Quad for å utnytte all ledig kapasitet som kan oppstå fordi enkelte tråder og pakker ikke kommer videre før andre er ferdige.

Nei har ikke prøvd SMP ennå, men skal vurdere det nå etter siste oversikten over strømforbruket. Det ser ut som jeg ihvertfall må stoppe en maskin før jeg går konk. Jeg har en Q6600 OC til 3.7GHz sammen med et Asus 8800 Ultra. Nå kjører denne kombinasjonen XP Pro 32bit med 2GB RAM, men skal legge om til XP 64Bit med 8GB som da sammen med SMP burde folde bra. Eller var det slik at 64Bit ikke var støttet av SMP? Er Linux kanskje et bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Neida det var bare jeg som ikke fikk til NVidia GPU på XP64 bit, ellers skal det funke fint., 3,7 GHz burde kunne gi litt over 3000PPD på enkelte SMP-prosjekter og iallfall rundt 2500 PPD vil jeg tro på det jevne. Men så spørs det om den tåler at du kjører den 100% eventuelt om den tåler en til SMP-client (?) slik at du får max.

 

Men Linux var iallfall tidligere bedre på SMP, men mer plundrete å få til (for meg iallfall).

Lenke til kommentar
disk fryser i kuldegrader.

 

 

Jeg har kjølt ned en disk til -18 ved minst 15-20 anledninger, for så å koble den til maskinen og starte den.

 

Når en disk er nær døden og ikke lenger lar seg aksessere er fryseren et glimmrende hjelpemiddel.

Betyr det at de rett å slett er blir slarkete og lagrene strammes ved nedkjøling, slik at man kan berge data?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...