Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

768 CUDA cores mer enn 1080Ti.

Matte var aldri mitt beste fag.

 

Lurte uansett på dette pga dårligere erfaring med WU som startet med 94xx da disse ga betydelig dårligere PPD enn de fleste andre WU.

Dette er vist nok et "Windows problem" etter det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Da var det lagt inn en bestilling hos Komplett.no på 1 stk:

 

EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING

 

https://www.komplett.no/product/1091012/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/evga-geforce-rtx-2080-ti-xc-ultra-gaming#

 

1-2 ukers leveringstid.

Håper det er betydelig raskere enn GTX 1080 Ti

Edit fra FoldingCoin Discord:

"Most new generation video cards have about a 30% increase in FAH PPD than the previous model. It will be interesting to see how the new cards do though. The tensor cores won't help folding, until the FAH software supports optimizing the simulations using AI (probably not likely soon)"

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Fy faen ta de nye prisene

Jajaa det blir bare CPU bytte i denne omgang.. Dvs med nytt hovedkort og RAM da. 

Jepp, helt jævlig. Kan jo kjøpe 2 stk nye 1080 Ti for denne prisen og ha mer PPD. Eller kanskje 3x brukte 1080 Ti kort. 

Hadde jeg bare hatt en kald garasje....

Lenke til kommentar

Hvor fort blir de solgt ut når prisen på 2000 serien er priset såpass høyt som den er. Og kommer de til å slutte å lage 70/80/ti med det første? Hva finnes av restlager osv. For mange vil jeg tippe de ser prisen er noe høy så lenge 2060 ikke er ute enda og de andre ikke har hatt mulighet til å falle litt i pris (om det i det hele tatt kommer til å skje i disse mining dager) over de neste månedene.

 

Så lenge det er ting på lager kanskje likt for likt, med mindre man prøver seg på en deal o.l.?

 

Blir et 1080ti fullt utnyttet nå? Har FAH overkommet problemet med små WU som ikke utnytter disse kortene fullt ut, og mangel på store WU? Hvis 1080ti ikke kjører full pupp i dag tviler jeg på at de nye kortene blir utnyttet med det første.

 

Vil de nye greiene til 2000 serien ha noen betydning på folding?

Lenke til kommentar

Hvor fort blir de solgt ut når prisen på 2000 serien er priset såpass høyt som den er. Og kommer de til å slutte å lage 70/80/ti med det første? Hva finnes av restlager osv. For mange vil jeg tippe de ser prisen er noe høy så lenge 2060 ikke er ute enda og de andre ikke har hatt mulighet til å falle litt i pris (om det i det hele tatt kommer til å skje i disse mining dager) over de neste månedene.

 

Så lenge det er ting på lager kanskje likt for likt, med mindre man prøver seg på en deal o.l.?

 

Blir et 1080ti fullt utnyttet nå? Har FAH overkommet problemet med små WU som ikke utnytter disse kortene fullt ut, og mangel på store WU? Hvis 1080ti ikke kjører full pupp i dag tviler jeg på at de nye kortene blir utnyttet med det første.

 

Vil de nye greiene til 2000 serien ha noen betydning på folding?

 

Du tar opp flere poeng som de fleste med rette spør seg om i disse dager.

 

Jeg har hoppet av «dansen» for en god stund siden, så det jeg kommer med i dette svaret er basert på mine tidligere erfaringer, og en liten halvtime med googling nå nettopp for å få litt kunnskap om Volta.

 

Det jeg mener å ha sett tidligere er en meget god «timing» fra stort sett samtlige av de store distributørene av skjermkort. De har lyktes å holde på «hemmeligheten» lenge nok til at det ble «vanskelig» å avsløre når de nye kortene skulle nå markedet basert på lagerbeholdning osv.

 

Men det har stort sett ikke vært noe reelt problem med «billige» kort fra eldre generasjon etter eller under lansering eller når markedet har fått kjennskap til dato osv. Men det har vært antydet at Nvidia ikke nødvendigvis kan gjøre den samme manøveren denne gangen som den gang de slapp Pascal. Da mener vell de fleste at de hadde en markedsposisjon som gjorde sitt til at de virkelig kunne ta seg betalt for de nye kortene. GTX 1080 var ganske enkelt ikke verd 7500,- som de kostet da de ble sluppet i markedet. Men det fantes ikke noe kort som var bedre, så da kjøpte vi 1080.

 

Tatt det over nevnte i betraktning går min gjetning i retning av at vi nå i større grad kan forvente at vi får vesentlig mer for pengene (selv om Nvidia fortsatt har sin posisjon og de vet meget godt hvordan de skal tjene penger) når de nye kortene treffer markedet.

 

Da antall CUDA kjerner er bortimot doblet for ett 2080 ti VS ett 1080, sier det seg selv at ytelsen ikke blir skuffende. De sies i tillegg at ytelse pr Cuda kjerne er 50% høyere enn for Pascal. Da kan vi si at det er 6000 VS 2000 sånn grovt regnet. Det er 3 ganger så kraftig som ett 1080 kort.

 

Første gang jeg virkelig klikka helt og bare trykket febrilsk på bestill knappen i nettbutikken var da Nvidia slapp 970 kortet. Jeg hadde alt ett 950 kort stående hjemme for å teste, men lite viste jeg hva som kom. Når driverene til Nvidia var på plass, var det ingen tvil. Det var en revolusjon for F@H. Under halvparten av effekten i watt, men fortsatt mer PPD. I tillegg var det plutselig enkelt å overklokke.

 

Det ble en lang forklaring, men min mistanke er mulig å spore om dere konkluderer. Jeg tror dette blir ett nytt skifte, også for F@H.

 

Også ditt siste spørsmål, vil de nye greiene (Tensor-kjerner) ha noen betydning for folding? Foreløpig er det litt vanskelig å si. Det må i tilfelle bli slik at Stanford skriver om sitt program slik at det støtter dette. Og innen det skjer må det undersøkes hvor pålitelig en slik endring vil vise seg å være. En ting er at det skal gå raskt, men innen forsking er det viktigste av alt, at resultatet kan gjenskapes. Ellers kvalifiserer det ikke til forskning.

 

Selv om jeg har hoppet av karusellen, så gleder jeg meg som ett barn til de nye kortene kommer på markedet. Og det eneste jeg er nysgjerrig på er hvor bra de yter i F@H  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal sette av penger til et nytt kort etterhvert jeg også. Får jobbe inn noen ekstra nattevakter, så ordner det seg på sikt^. 

Tror dog. det holder i lange baner med et 2080. Spiller for det meste PUBG og BF4. Så mangel på FPS er vel igrunn ikke problemet. Dette 1080Ti kortet jeg låner nå er ikke i mitt eie, så må ha et kort før eller siden uansett. 

 

Etter å ha foldet nacl anonymt de siste 3 mndene, så setter jeg alt på passkey som vanlig. Starter også opp igjen med 1080Ti kortet og på sikt 1060 kortet jeg har liggende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt ujevn produksjon i sommer pga defekt vifte på det ene 1080 og litt ustabilt nett slik at klienten henger seg ved nedlasting og blir stående i "idle". Nye vifter er i posten og da er jeg tilbake på 3mil ppd. Vurderer å kjøpe en 1080ti til, enten brukt eller med reduserte priser. Bl.a finnes det nede i 6500 for nytt kort her: https://www.multicom.no/inno3d-geforce-gtx-1080ti-jet/cat-p/c/p9907108

Lenke til kommentar

Som jeg har sakt før: core 21/22 bruker ikke cuda core på folding.

 

@ sn1ken: Da antall CUDA kjerner er bortimot doblet for ett 2080 ti VS ett 1080, sier det seg selv at ytelsen ikke blir skuffende. De sies i tillegg at ytelse pr Cuda kjerne er 50% høyere enn for Pascal. Da kan vi si at det er 6000 VS 2000 sånn grovt regnet. Det er 3 ganger så kraftig som ett 1080 kort.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Du tar opp flere poeng som de fleste med rette spør seg om i disse dager.

 

Jeg har hoppet av «dansen» for en god stund siden, så det jeg kommer med i dette svaret er basert på mine tidligere erfaringer, og en liten halvtime med googling nå nettopp for å få litt kunnskap om Volta.

 

Det jeg mener å ha sett tidligere er en meget god «timing» fra stort sett samtlige av de store distributørene av skjermkort. De har lyktes å holde på «hemmeligheten» lenge nok til at det ble «vanskelig» å avsløre når de nye kortene skulle nå markedet basert på lagerbeholdning osv.

 

Men det har stort sett ikke vært noe reelt problem med «billige» kort fra eldre generasjon etter eller under lansering eller når markedet har fått kjennskap til dato osv. Men det har vært antydet at Nvidia ikke nødvendigvis kan gjøre den samme manøveren denne gangen som den gang de slapp Pascal. Da mener vell de fleste at de hadde en markedsposisjon som gjorde sitt til at de virkelig kunne ta seg betalt for de nye kortene. GTX 1080 var ganske enkelt ikke verd 7500,- som de kostet da de ble sluppet i markedet. Men det fantes ikke noe kort som var bedre, så da kjøpte vi 1080.

 

Tatt det over nevnte i betraktning går min gjetning i retning av at vi nå i større grad kan forvente at vi får vesentlig mer for pengene (selv om Nvidia fortsatt har sin posisjon og de vet meget godt hvordan de skal tjene penger) når de nye kortene treffer markedet.

 

Da antall CUDA kjerner er bortimot doblet for ett 2080 ti VS ett 1080, sier det seg selv at ytelsen ikke blir skuffende. De sies i tillegg at ytelse pr Cuda kjerne er 50% høyere enn for Pascal. Da kan vi si at det er 6000 VS 2000 sånn grovt regnet. Det er 3 ganger så kraftig som ett 1080 kort.

 

Første gang jeg virkelig klikka helt og bare trykket febrilsk på bestill knappen i nettbutikken var da Nvidia slapp 970 kortet. Jeg hadde alt ett 950 kort stående hjemme for å teste, men lite viste jeg hva som kom. Når driverene til Nvidia var på plass, var det ingen tvil. Det var en revolusjon for F@H. Under halvparten av effekten i watt, men fortsatt mer PPD. I tillegg var det plutselig enkelt å overklokke.

 

Det ble en lang forklaring, men min mistanke er mulig å spore om dere konkluderer. Jeg tror dette blir ett nytt skifte, også for F@H.

 

Også ditt siste spørsmål, vil de nye greiene (Tensor-kjerner) ha noen betydning for folding? Foreløpig er det litt vanskelig å si. Det må i tilfelle bli slik at Stanford skriver om sitt program slik at det støtter dette. Og innen det skjer må det undersøkes hvor pålitelig en slik endring vil vise seg å være. En ting er at det skal gå raskt, men innen forsking er det viktigste av alt, at resultatet kan gjenskapes. Ellers kvalifiserer det ikke til forskning.

 

Selv om jeg har hoppet av karusellen, så gleder jeg meg som ett barn til de nye kortene kommer på markedet. Og det eneste jeg er nysgjerrig på er hvor bra de yter i F@H  :)

 

For min begrensede forståelse virket det litt som det ikke var så interessant for FAH å investere nødvendige ressurser i å utnytte top end kort. Dette etter å ha lest på FAH forumet og deltatt der en periode. Frustrasjonen over å kjøre et 1080ti på små WU (f.eks 9414/15) og ikke oppnå 1M ppd var stor. Jeg tror jeg hadde døgn nede i 800k; da kunne jeg like godt kjøpt 1080.

 

Min antakelse er at de får nok beregningskraft gjennom Curecoin greiene at de ikke er spesielt opptatt av å optimimalisere for top end kort. Dessverre. Når team Curecoin kaster opptil 2,500m PPD alene etter FAH, 1,200 til 1,500 i disse dager, så blir de kanskje litt blasserte for beregningskraften er der uansett. Eller de må jage etter nye prosjekter for å ha noe å tilby. Hvem vet.

 

Derfor er ikke min "bekymring" om de nye kortene, 2000 serien, vil fungere ei om de vil yte bedre enn 1000 serien, men om de som 1080ti vil bli fullt ut utnyttet. Mitt 1080ti ruslet og gikk stort sett på 78-83%. Ikke ideelt for min del.  Om FAH gjør grep som benytter Tensorkjernene så er det flott. Jeg tviler dog de vil komme med noe slikt på kort sikt. Ting tar tid.

 

Så kanskje 2070 blir en gyllen middelvei, hvis tensor ikke er på et eller annet roadmap, i forhold til faktisk utnyttelse, pris og strømforbruk.

 

Uansett skal det bli interessant å se.

Lenke til kommentar

Regner med du har fått med deg at dette med "lav PPD" på noen WU prosjekter er hovedsaklig et Windows "problem"?

De som kjører Linux har betydelig bedre score. Jeg prøver å sette opp en Linux client uten å ha fått dette til enda. Har også sett på alle mine 1080Ti kort at disse ga lav PPD på 94xx WUer i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...