Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fy søren og jeg klatrer da! 6. plass :w00t:

 

Hørte noe om at Det_Dvergsike_Kaffebord skulle få konkuranse...

Vel han er på 7. plass :p

 

Edit: Jupp her fant jeg det

takk guttorm:)

 

Blir vi mange nok blir vi lagt merke til :D

 

Det dvergiske kaffebord skal få konkurranse om 1. plassen :)

 

PC'n skal stå på 24-7, og ny pc er på vei....

 

 

Husk å oppgi cpu alle sammen, da vår eminente trådstarter legger dette inn på 1. siden.

 

Legg også link i signatur. Denne saken brenner jeg virkelig for :)

Hehe, ja dette er et bevis på at celeron suger. Jeg har en celeron 2,4 Ghz som ikke er klokka for øyeblikket. Den ahr stått 24/7 i nesten tre døgn og jeg blir slått av folk som har hatt på maskinen i 1døgn. :( jaja, skal få ny cpu om ikke så lenge....

 

BTW. 12plass på meg nå, tror jeg gir opp i å vinne :laugh:

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
99% på min WU på 10000. Er vel ferdig om et par minutter vil jeg tro. Det spant rimelig greit avgårde dette, begynte i 11tiden i går kveld.. Så har pc'n vært av i natt ;)

vist du går inn og ser, så selv om den er 10000, så er det ikke sikkert den gir mer en 20 poeng(fant jeg akkurat ut :cry: )

Lenke til kommentar
99% på min WU på 10000. Er vel ferdig om et par minutter vil jeg tro. Det spant rimelig greit avgårde dette, begynte i 11tiden i går kveld.. Så har pc'n vært av i natt ;)

vist du går inn og ser, så selv om den er 10000, så er det ikke sikkert den gir mer en 20 poeng(fant jeg akkurat ut :cry: )

hmm ok. Er ferdig nå, har fått en ny WU på 100..

Lenke til kommentar
Syns veggis spant noe hastigt avgårde ja, men det var ikke et lite maskineri han hadde sett igang heller:) Du får vell en heftig strømmregning :roll:

hehe...4 av maskinene står allerede på 24/7, og de andre er laptoper som står som demomaskiner på jobben :D

 

mistet en wu dag da...stod at den var ferdig med en wu, også stod den bare og hang. når jeg avsluttet den så slette den wuen som den var ferdig med...buhuuu!!!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle de 14 sidene her, så det kan være noen har tatt seg av det allerede, men hvis det er behov for det, kan jeg skrive litt om hvordan på en effektiv (og sikker måte) kjøre og kontrollere Folding@Home og SETI@Home på en UNIX-maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom, og så vidt jeg kan huske er det ingen som har sagt noe om det, så sett i gang ;)

 

Edit: Skriveleif

Edit 2: 300 Poster :p

Edit 3: Yihaaa! WU 2 ferdig, 154p :D

Edit 4: Er ikke så greit å få med seg alt første gangen, edits er en fin ting

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

SETI@HOME OG FOLDING@HOME PÅ LINUX - SLIK JEG GJØR DET

 

Selvfølgelig er det mange måter å gjøre dette på, og de ulike distroene har sine egne mer eller mindre helt kurante metoder å gjennomføre dette.

Siden SETI@Home (heretter sah), og til en viss grad Folding@Home (heretter fah), er proprietær programvare med lukket kildekode, stoler jeg ikke på dem. Jeg kjører dem derfor ikke som root, og lar dem begge bo i en dedikert brukers home-directory.

Først oppretter jeg en bruker "distcomp":

groupadd distcomp
useradd -g distcomp -m distcomp

Denne brukeren bor altså i /home/distcomp.

Deretter logger jeg inn som denne brukeren, og oppretter to dirs i hjemmet hans: "fah" og "sah":

mkdir fah sah

I hvert av directoriene laster jeg ned henholdsvis fah og sah på vanlig måte. Jeg sørger for at de respektive programmene bor i toppen av fah eller sah, og ikke lager undermapper (sah pleier å lage en lang undermappe, så bare flytt innholdet opp en mappe).

I både fah- og sah-katalogene toucher jeg så opp en fil, "enable":

touch fah/enable
touch sah/enable

Disse skal senere brukes i forbindelse med en eventuell cronjob.

Jeg starter så hver av klientene på vanlig vis, bare for å konfigurere dem og se at de kjører fint. Etter det er gjort, stopper jeg dem begge.

 

Det er nå på tide å legge inn to scripts som gjør at du (som root) kan stoppe og starte fah og sah. Det finnes tross alt tilfeller der du vil ha all ledig CPU-kraft selv.

Her er de to scriptene:

/usr/local/bin/sah:

#!/bin/bash
# Enables/disables SETI@home. If no argument is supplied, SETI@home is started if enabled.

if [ "$(id -u)" -eq 0 ]; then
       case "$1" in
               --on)
                       echo "Enabling and running SETI@home..."
                       # Set enable byte.
                       echo "1" > /home/distcomp/sah/enable
                       # Spawn the script with no arguments. See the * option of this switch.
                       exec $0
                  ;;
               --off)
                       echo "Disabling and killing SETI@home..."
                       # Set disable byte.
                       echo "0" > /home/distcomp/sah/enable
                       kill $(pidof setiathome)
                       exit 0
                  ;;
               *)
                       # This will quietly run SETI@home if it is enabled.
                       if [ $(cat /home/distcomp/sah/enable) -eq 1 ]
                               then
                               cd /home/distcomp/sah && su distcomp -c "./setiathome -nice 19 > /dev/null 2>&1 &" &
                               exit 0
                               fi
                  ;;
       esac
else
       echo "You have to be root to control SETI@home."
fi

Og så /usr/local/bin/fah:

#!/bin/bash
# Enables/disables Folding@Home. If no argument is supplied, Folding@Home is started if enabled.

if [ "$(id -u)" -eq 0 ]; then
       case "$1" in
               --on)
                       echo "Enabling and running Folding@home..."
                       # Set enable byte.
                       echo "1" > /home/distcomp/fah/enable
                       # Spawn the script with not arguments. See the * option of this switch.
                       exec $0
                   ;;
               --off)
                       echo "Disabling and killing Folding@home..."
                       # Set disable byte.
                       echo "0" > /home/distcomp/fah/enable
                       # Knock out the first seen instance of the control script. It does take a while for Folding@Home to properly terminate, but it works.
                       kill $(pidof -s FAH4Console-Linux.exe)
                       exit 0
                   ;;
               *)
                       # This will quietly run Folding@Home if it is enabled.
                       if [ $(cat /home/distcomp/fah/enable) -eq 1 ]
                               then
                               pidof -x FAH4Console-Linux.exe > /dev/null
                               # We run the above to see if fah is already running. Only start if it is not.
                               if [ $? -eq 1 ]
                                       then
                                       cd /home/distcomp/fah && su distcomp -c "./FAH4Console-Linux.exe > /dev/null 2>&1 &" &
                                       exit 0
                                       fi
                               fi
                   ;;
       esac
else
       echo "You have to be root to control Folding@home."
fi

 

Og da er du i bunn og grunn ferdig. /usr/local/bin/fah --on starter fah, --off stopper det. Det samme går for sah.

Hvis du kjører en desktopmaskin, er du egentlig i bunn og grunn ferdig. Hvis du kjører en server som du sjeldent styrer hands-on, kan du lese videre.

 

 

Det hender jo at både sah og fah stopper iblant. Kanskje serveren er nede, eller et eller annet har skjedd som gjør at klienten avbrytes. Da er det jo litt dumt å ikke oppdage dette før neste gang du tilfeldigvis logger inn på serveren, som kanskje er en uke eller en måned senere.

Av denne grunn har de to scriptene en tredje funksjon: Kjøres de uten argumentet (uten --on eller --off), sjekker de om sah og fah er "påslått, men ikke kjørende". Kjører man med --on skrives 1 til enable-filene, kjører man med --off skrives 0. Uten argumenter sjekker scriptene om enable-filene inneholder 0 eller 1, og om den respektive klienten kjører. Dersom enable inneholder 1, og klienten ikke kjører, betyr det at den har stoppet på uønsket vis. Den vil da startes igjen. Dersom den kjører, eller dersom enable er 0, skjer ingenting.

Så kommer vi til poenget: Ved å lage en cronjob (som f.eks. kjører hver time) som kaller opp disse scriptene uten argumenter, er man sikker på at klientene hele tiden kjører, dersom du ikke har slått dem av (med --off).

 

Sånn. Har ikke tid til å rette skrivefeil og uklarheter nå, det får jeg ta senere.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Syns veggis spant noe hastigt avgårde ja, men det var ikke et lite maskineri han hadde sett igang heller:) Du får vell en heftig strømmregning :roll:

hehe...4 av maskinene står allerede på 24/7, og de andre er laptoper som står som demomaskiner på jobben :D

 

mistet en wu dag da...stod at den var ferdig med en wu, også stod den bare og hang. når jeg avsluttet den så slette den wuen som den var ferdig med...buhuuu!!!

det samme har skjedd med meg og.. :(

 

klienten hang når den skulle sende/motta arbeid, jeg avsluttet den og startet opp igjen.. en WU borte vekk. har til nå pløyd meg gjennom fire WU's men får bare kreditt for tre :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...