Gå til innhold

Intel "lanserer" 9xx-plattformen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det jeg som ikke kan lese, eller er det en feil her:

 

Det blir to hovedbrikkesett, Grantsdale og Alderwood, som utgjør hovedplattformen til Intel. Disse vil i sin tur bli delt inn i en rekke underkategorier, men rundt regne vil Grantsdale - heretter kalt 925 - bli for entusiaster og arbeidsstasjoner, mens Alderwood - heretter kalt 915 - bli for vanlig bruk i kontor- og underholdningsmaskiner.

Skal det ikke være motsatt da? Alderwood er 925, mens Grantsdale er 915?

Lenke til kommentar
Er det jeg som ikke kan lese, eller er det en feil her:

 

Det blir to hovedbrikkesett, Grantsdale og Alderwood, som utgjør hovedplattformen til Intel. Disse vil i sin tur bli delt inn i en rekke underkategorier, men rundt regne vil Grantsdale - heretter kalt 925 - bli for entusiaster og arbeidsstasjoner, mens Alderwood - heretter kalt 915 - bli for vanlig bruk i kontor- og underholdningsmaskiner.

Skal det ikke være motsatt da? Alderwood er 925, mens Grantsdale er 915?

Du har vel rett i det. Her sammenlignet med en annen av dagens artikler:

baseres på "Alderwood" brikkesettet (D925XCV og D925XBC). I tillegg leverer man en masse hovedkort basert på "Grantsdale", som rettes mot budsjettsegmenter. D915PBL, D915PCY, D915PCM, D915PGN og D915PSY
Lenke til kommentar

Fader, det systemet der så jo faktisk ganske bra ut.

Jeg har dette nå:

AMD Athlon 64 3000+@2,3Ghz.

Gigabyte K8N nForce3 150

Powercolor R9800 Pro@470/385.

OCZ 512Mb EL Platinum Edition 2-3-2-5@240 HT.

2Stk Kingston Hyper X PC3500 256MB@ 2-2-2-6@ 240 HT.

 

Vil jeg merke ytelse forksjell, visst jeg kjøper dette nye P4 systemet, eller holder systemet mitt en god stund til?

Lenke til kommentar
Intel Matrix Storage vil sitte i sørsiden og aksellerere harddisker som bare det. Teknologien skal i følge Intels norgesrepresentant muliggjøre Native Command Queueing for SATA-disker i hovedkortet uten at det trengs NCQ på disken. I tillegg er det en rekke forbedringer i driverne for RAID-oppsett og generell ytelse.

Jeg ble veldig glad et øyeblikk for endelig å få NCQ-støtten, men det ble ganske skuff 2 sekunder senere når det sies at den såkalte NCQ-støtten ikke gjøres i samarbeid med harddisken. :( Hele poenget med NCQ er jo at det er _kun_ harddisken som har peiling på den fysiske adresseringa på harddisken og dermed hvordan aktiviteten på harddisken kan optimaliseres i forhold til den fysiske adresseringa av dataene på disken. Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan Intel kan hevde NCQ-støtte uten at harddisken støtter det. Selv om de skulle ha noe som kanskje gjør noe tilsvarende så kan det likevel ikke kalles NCQ, nettopp fordi at det ikke er ekte NCQ-støtte, men noe tilsvarende. Dette var mer irriterende og skuffende enn positivt.

Lenke til kommentar

Dette høres veldig bra ut, men det blir en dyr overgang.

 

Jeg har ikke fulgt men noe særlig i BTX debatten og lurer defor på følgende :

Vil et BTX hovedkort passe i et ATX kabinett ?

 

Hvis ikke det er tillfelle så lurer jeg på om AMD kommer til å følge etter, skifte "formfaktor", noen som vet ?

 

Det vil jo være litt synd om du da får egne kabinett, etter hvilke av de to man velger.

Lenke til kommentar
Hvis ikke det er tillfelle så lurer jeg på om AMD kommer til å følge etter, skifte "formfaktor", noen som vet ?

AMD har sagt ca dette: "We are currently doing just fine on the thermal spesifications of ATX". Dette var selvfølgelig med en god porsjon sarkasme kastet mot Intel's raskeste P4-CPU'er. Men du kan likevel tolke ut av dette at AMD ikke ser noen grunn til å gå over på BTX med det første siden ATX er bra nok i massevis fra før, men at de sikkert kan gjøre gå over på BTX senere dersom markdet skulle etterspørre det sterkt nok.

Lenke til kommentar

Det kommer en ny revisjon av disse kortene i Q3 i følge upålitelige kilder som likevel ofte har rett...

 

Jeg tipper at den nye revisjonen støtter 1066MHz fsb offisielt, mulig også DDR2-666. Forhåpentligvis er uoffisiell støtte for begge deler på plass allerede nå ;) Også var det 64bit da... den kommer trolig også i neste revisjon, selv om det hadde vært en hyggelig overraskelse å få den nå.

Lenke til kommentar
Hvis ikke det er tillfelle så lurer jeg på om AMD kommer til å følge etter, skifte "formfaktor", noen som vet ?

AMD har sagt ca dette: "We are currently doing just fine on the thermal spesifications of ATX". Dette var selvfølgelig med en god porsjon sarkasme kastet mot Intel's raskeste P4-CPU'er. Men du kan likevel tolke ut av dette at AMD ikke ser noen grunn til å gå over på BTX med det første siden ATX er bra nok i massevis fra før, men at de sikkert kan gjøre gå over på BTX senere dersom markdet skulle etterspørre det sterkt nok.

Det er vel også verd å ha i bakhodet at AMD ikke lager hovedkort, så det må være produsentene av hovedkort for AMD-prosessorer som eventuelt bestemmer seg for dette -- som nok er sannsynlig sett fra et stordriftsperspektiv når Intel-brikkesettene går over til BTX i løpet av året :)

 

(veldig få (er det noen i det hele tatt?) lager hovedkort for _bare_ amd, eller _bare_ intel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...