Gå til innhold

Forsøk på billig høytytende P4 (oppdatert)


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal bygge en ny pc for noen, lenge siden sist jeg satte opp noe så jeg er redd jeg ikke har fått med meg nå så hyl og skrik og bær dere over hver minste feil jeg har gjort. Jeg trenger det :p

 

Ved hver komponent kommer det en kommentar:

 

P4 pc (billig luksuspc)

 

CPU:

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512KB cache

->Standard digg northwood som yter bedre enn prescott og er kjøligere. Men bråker viften? jeg har ikke hørt den og må nesten vite det

EDIT: da ble p4 3ghz droppet til fordel for 2.8

 

Hovedkort:

Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478 I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire

->Tja her kan man videoredigere, 8x usb er jo ok å ha med og et lydkort som fungerer til nød. Kortet er bygget på 865PE chipset med asus sin pat etterligning, hyper transport. Bundelen er vel ok den også :). Passiv ribbe på hk i stedet for vifte.

 

Kabinett:

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

->Spurte komplett om det mest støysvake de hadde og fikk dette, tror dette holder og er helt ok, men har det den ene ledningen som er spesielt for P4 så de får ekstra 12v ledning?

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

->Selv for hobbyredigereren burde 160gb holde, 2mb cache håper jeg ikke gir en merkbar nedgang i ytelse i forhold til 8mb. Dette er ukens tilbud på komplett. Samsung er noe av det mest støysvake jeg har hørt.

EDIT: Satadisken koster bare 40kr mer og har 8mb cache, går for den. Må finne ut om strøm overgang og sata kabel er bundlet med hk

 

Ram:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

->Her var jeg i tvil, det skal jo bli billig og jeg har bare valgt dyre ting... valgte til slutt denne esken med 2*256 moduler til kortet siden det har dualchannel

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

->ukens tilbud på komplett dette også, man skal jo ikke altid velge det beste og 9800pro koster en del mer. Derfor tror jeg dette er bedre så har man spart 1000 kr til å oppgradere senere (saphire fikk jeg opplyst er støysvakt av komplett)

 

Dvdbrenner

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

->8x brenner som brenner 8x med begge formater i motsetning til msi brenneren. problemet er at dette er bulk... Da får jeg jo ikke med programvare, eller slenger de med en cd?

 

Skjerm

LG 17" LCD L1715S Grey TCO-99 Skjerm

->skal man ha noe billig så må noe ofres, en 16ms skjerm som jeg tror burde fungere helt ok til dems bruk, tror den blir kjøpt i butikk der jeg sjekker den for pixler før jeg kjøper.

 

Høytalere:

Creative Inspire P580 (Sub,5 monitorer,forsterker), Retail

->Ante ikke hva som skulle kjøpes så jeg bare tok noe, trengs 7.1 systemer nå?

 

Div rusk:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

 

Microsoft Windows XP Home Edition Programvare Norsk OEM

EDIT: Trengs pro for hyperthreading??? det koster en god del mer.

 

Microsoft Office 2003 Std Norsk CD Programvare Norsk studentversjon Full

 

Keytronic Optisk mus Sort/Sølv PS/2, Retail

 

Keytronic Multimedia Tastatur sort/sølv (Norsk Versjon), PS2, Retail

TOTALT 13967.14KR (Gammel pris 14280,14KR), kan jeg kutte ned mer?

 

 

Men før vi slakter noe må jeg få vite hva dere synes, dette er mitt forslag. Kjør på med deres mening og slakt meg. Til lykke med å finne feilene jeg har gjort (alt skal være sort, prøver det. De ville helst ha det i sølv, men hvit cdrom + sølv kabinett= :S)

 

Admin'C

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, du kan bytte ut Officepakken med Open Office. Det er vel ikke akkurat like bra, men det er uansett er ekstremt bra programpakke, som er -helt- gratis!

Takk for innspill

 

Det er ikke jeg som skal hamaskinen, det er noen som vurderer å handle hos dell og gjerne vil at ting skal garantert fungere mot skole.

 

En ting når det gjelder SW er om jeg skal ha xp home/pro....

Lenke til kommentar
->Standard digg northwood som yter bedre enn prescott og er kjøligere. Men bråker viften? jeg har ikke hørt den og må nesten vite det

 

Den bråker! Dessuten er den et helvete å få av har du først satt den på....

Det er iallefall min erfaring. Når jeg endelig fikk av dritten, som forøvrig er en god kjøler til å være med i prisen, så lovte jeg meg at noe sånt skulle jeg aldri ha igjen og at den skulle drepes!

 

mvh

Plukk

Lenke til kommentar

Her er det kommet frem mye fornuftig.

 

Raider

Kom på det selv rett før jeg leste et du postet og du har selvsagt rett, dette MÅ rettes opp *dunker hodet i veggen 1 gang for første feil*

 

Plukk

Hvis den viften bråker så mye så må jeg finne en løsning. Skal sjekke microplex snart, men må bare søke etter støynivået intel har satt opp

Lenke til kommentar

Jeg bruker boxed kjøler på min P4 3,2Ghz. Sammen med mitt Asus P4C800-E Deluxe, så er den meget støysvak når du setter fankontrollen i biosen opp riktig.

 

Faktisk så er den såpass støysvak at når jeg har maskina ved siden av meg på pulten, så er det bare en svak suselyd (jeg er av typen allergisk mot støy).

 

Den bråker MYE ved full hastighet. Men min har aldri full hastighet untatt ved oppstart av maskina (så daler den ned til minimum), selv under spill så spinner den ikke merkbart opp.

 

Jeg mener at boxed kjøleren er mer enn god nok, den er støysvak og kjøler mer enn godt nok for de som ikke overklokker.

 

Jeg vet ikke hvorfor noen mener at den er vanskelig å få av? :hmm: Den sitter jo ikke akkurat fast på ANDRE måter enn andre kjølere?

 

Systemet som intel bruker på feste av boxed kjøler er jo helt genialt spør du meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan sikkert gå litt ned på cpu som sagt, bare husk PC800. Finnes vel billigere og stabile hovedkort til P4, hvis du vil spare litt der.

Hvis du bytter ut MS Office med OpenOffice, som forsåvidt er ganske bra (og gratis!) kan du legge ved Nero 6 som hjelper deg med alt av brenning, nesten.

Ellers ser det vel ut som om du har god kontroll ;)

Lenke til kommentar
Kan sikkert gå litt ned på cpu som sagt, bare husk PC800. Finnes vel billigere og stabile hovedkort til P4, hvis du vil spare litt der.

Hvis du bytter ut MS Office med OpenOffice, som forsåvidt er ganske bra (og gratis!) kan du legge ved Nero 6 som hjelper deg med alt av brenning, nesten.

Ellers ser det vel ut som om du har god kontroll ;)

Ang hk har du rett men det må være med 865pe chipset og ha en pat etterligning.

 

Cpu tror jeg må stå på 3ghz, men takk for tips :)

 

Vet nero er digg men jeg ringer komplett og spør før jeg kjøper det. Kan hende de bundler med ett program selv om det er bulk

Lenke til kommentar
Eller vente til LGA775 kommer ut, og gå for et Asus P4C800-E Deluxe eller et Abit IC7-MAX3. To hovedkort som har fått skamros.

den kommer vel i juni, og da er vel prisen på cpu/hk/ram (ddr2) veldig høy tror jeg.

 

For ytelsen hopper ikke opp pga skifte av socket?

 

Takler hovedkortene du nevnte denne cpuen fremfor det jeg valgte?

 

Prøver å gjøre det litt billig, hvis ikke hadde jeg selvsagt valgt 875 chipset, men ytelse/pris er for dårlig når 865pe yter det samme

Lenke til kommentar
Hvis den viften bråker så mye så må jeg finne en løsning. Skal sjekke microplex snart, men må bare søke etter støynivået intel har satt opp

 

Vel, så ga iceraven et godt tips:

 

Jeg bruker boxed kjøler på min P4 3,2Ghz. Sammen med mitt Asus P4C800-E Deluxe, så er den meget støysvak når du setter fankontrollen i biosen opp riktig.

 

Dette gidda jeg aldri å gjøre, kan jo være jeg kunne ungått å skifte kjøleren likevel.

Systemet som intel bruker på feste av boxed kjøler er jo helt genialt spør du meg 

 

Helt frem til du skal ha den av.... ;) Iallefall etter min erfaring... Brukte 2 kvelder på å få den av. Vel å merke så er jeg forsiktig og liker ikke å bruke rå makt på sånne ting, men det måtte til i dette tilfellet. Går forresten ut i fra at Intel bruker noenlunde samme boxed kjøler på 3,2Ghz som på 3,0Ghz.

Lenke til kommentar

Tror de har laget en ny kjøler, jeg har delene til en p4 3.2 med passivt skjermkort og stillegående psu så nå skal jeg legge øret intill å høre godt etter når den er ferdig montert :)

 

Kjøper vel viften og oppgraderer etter behov. Har nå lest at støyen er ganske moderat. Men jeg må få kuttet ned på kostnadene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...