Gå til innhold

Nvidias leaked presentasjon av NV40.


Anbefalte innlegg

Raptor,25/05/2004 : 22:51]Jeg tror heller at ATi ønsket å levere SM 3.0, men at dette krevde en for stor og kopleks chip, som igjen hadde ført til at de ikke klarte å skru opp klokkehastigheten nok til å konkurere med nVidia.

Som jeg sa så vurderte dem sikkert fordelene opp mot ulempene. Men dem visste nok ikke hvor høy klokkehastighet dem måtte ha for å konkurere mot nVidia når dette ble bestemt.

 

R500 skal etter planen komme i slutten av 2005, og det kommer etter hva jeg har fortått flere titler før den tid med SM 3.0, noe ATi selv har innrømt at de ikke tjener på...

Etter planen? Den infoen skal tas med en klype salt.

 

Når det gjelder 3Dc så er det bare en "ATi standard" alá Matrox sin Sorround Gaming, mens SM 3.0 er "industri standard" i DirectX 9.0c.

3Dc er en open standard.

 

Intill jeg ser at det blir annonsert støtte for 3Dc i noen spill eller applikasjoner, og jeg ser tester på at det faktisk flir bedre (ikke ATi sine PR bilder) velger jeg å ta litt med en klype salt

Går Serious Sam2 og Half-Life2 under "ATi sine PR bilder"?

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...0preview/3.html

 

Spill som skal støtte 3Dc:

Serious Sam 2

Tribes Vengeance

Pirates

darkSector

Half-Life 2

 

SM 3.0 er enda bedre fra en utvikler sitt synspunkt

Det er hovedsaklig der fordelene ligger.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En grunn til at Ati valgte å ikke ha hw støtte for sm3.0 var pga transistor budsjett og yields . Hvis ati hadde valgt å ha for sm3.0 ville de sanyligvis endt opp med mye mer enn et 160mill transistorer . Da ville ati ha vært mer lik den strømslukende gf6800u med 220 millioner transistorer . Dette ville da ha ført til en større die , og mye dårligere yields enn ati har i dag . Er ikke ukjent at 6800 serien sliter med dårlig yields . Nei det er ikke IBM sin skyld . Det er faktiskt designet til Nvidia . Det Ati gjorde var lage et kort som de kunne få mest fungerende chiper ut av en wafer (Dvs billig å produsere for ati) . Andre grunner er vel fordi at man kan lage like bra effekter med sm2.0 som med sm3.0 ved hjelp av noen ekstra passes . Fordi at sm3.0 kan kjøre Effekter med mindre passes betyr ikke at det er naturligvis raskere fordi passene kan være lengre enn ved sm2.0 . Må bare nok en gang si at jeg rakker ikke ned på sm3.0 . Jeg sier bare at ytelsen kan gå begge veier

 

Ser ut som 3dc har en mer lysende fremtid en dxtc5 compression som ingen bruker . Det var jo dxtc5 compression som ledet ati til 3dc . 3dc skal vist være enklere for utviklerene . 3dc skal ha vært til stor hjelp for Ruby.: Double cross demoen til ati . Så det er ikke bare en checkbox feature .

 

Fordi som trur X800xt pe er et kort som kom ut i siste liten for å settes mot 6800u bare pga Platinum edition navnet . Må jeg nok bare skuffe dere og si nei . En 16pipe xt var med i planleggingen fra tidlig av

Lenke til kommentar
Husk at Robin B er ATI-fanboy.

Å på hvilket grunnlag kan du påstå noe sånt?? :roll:

Jeg har lest postene dine om "Hvor mye bedre 9700 er enn FX5900" osv, hvor du alltid har favorisert ATI. Det gjør ikke meg noe, men jeg trekker den konklusjonen ut ifra postene dine her på forumet. Orker ikke begynne å lete etter gamle poster. Du vet dette like godt som meg.

:wow: Det var en saklig Argument om hvorfor han er en fanboy . Fordi at han liker r300 bedre enn Nv30 er trenger ikke å bety at han er fanboy :laugh: . Har ikke sett poster fra RobinB her på forumet som kan karakterisere han som en hardnakket fanboy

Endret av Troggen
Lenke til kommentar
Dette er markedsførings bilder for intern bruk . Ser ikke noe stort , og ille å klage over her jeg

Er bare litt morsomt for de av oss som husker tilbake til de dager når nvidia gjorde noe lignende for å stoppe kort produsenter fra å lage/selge KYRO baserte kort... Dog virker denne litt snillere enn KYRO dokumentet.

 

Fullt mulig at ATI har lignende presentasjoner, men de har i så fall vært flinkere til å hindre at de blir lekket ut på nettet.

 

 

 

Raptor,25/05/2004 : 22:51]Når det gjelder 3Dc så er det bare en "ATi standard" alá Matrox sin Sorround Gaming, mens SM 3.0 er "industri standard" i DirectX 9.0c. Intill jeg ser at det blir annonsert støtte for 3Dc i noen spill eller applikasjoner, og jeg ser tester på at det faktisk flir bedre (ikke ATi sine PR bilder) velger jeg å ta litt med en klype salt

 

 

Tja... Som MistaPi sa, så er det en åpen standard. Dvs. at alle vil få muligheten til å implementere den, uten at det koster dem noe i lisensieringskostnader... Ergo like mye "industri standard" som SM3.0

 

Og ang. FarCry og SM3.0...

Nei, det er ikke mulig å kjøre FarCry med SM3.0 uten DX9.0c. Dog er det en del som har fått teste det hos kortprodusenter o.l som har DX9.0c installert. (Bare fordi vi ikke kan laste ned DX9.0c betyr ikke det at ikke spill-/kort-produsenter ikke kan det)

 

 

 

Er forresten veldig int i å få litt mer informasjon om klokkehastigheten på XT PE. Er ikke så bra hvis ATI sendte ut kort med en høyere frekvens enn hva de sender ut til butikkene. (Men det er jo heller ikke så mye bedre av nvidia å sende ut UE for testing, for så å ikke slippe det på markedet)

 

 

Ang driverjuks, søk og les. Det finnes et utall med tråder som omhandler det temaet. Ingen vits i å ta det opp her. (Anbefaler å lese litt av de trådene som er på B3D på det temaet hvis du er interessert)

 

 

Hvem er Dave Baumann?

Han er mannen bak Beyond3D. Antageligvis det nettstedet med mest kunnskap om 3D kort og programmering. De som skriver der har lite bias mot ati eller nvidia (brukerne på forumet er mer vennlige mot ati, men har ikke noe problemer med å henge ati hvis de gjør noe galt (lite fanbois))

Lenke til kommentar

jeg ser ikke ned på nVidia for å ha laget noe sånt, faktisk så synes jeg det var ganske humoristisk. Men hvorfor skal nVidia alltid påpeke at SM 3.0 er så viktig? Det kommer vel til og bli utbredt, men det er vel iallefall en generasjon til det er vanlig. Og at ATi leverte forskjellig klokket Chips er vel heller ikke store saken? Den som var høyest klokket, var vel den eneste som var riktig, dermed har de vel fått lavere resultater enn de skulle hatt. Og til dere som fortsatt har driverproblemer med ATI kort: hvordan får dere til det? Etter en ren windows install, legg inn DX9 og deretter Catalyst driveren, verre er det ikke. Funker det ikke da, er det ikke ATI sin feil, men heller ukompabilitet ett eller annet sted i systemet.

ATi var heldig denne runden når de fikk såpass mye mer ytelse ut av sitt R300 design. Men en eller annen gang må designet fornyes, og da kanskje det er nVidia sin tur til å finpusse sin NV40. nVidia er nå i førersetet teknologisk og designmessig. La oss håpe konkurransen fortsetter, vær glad for at dere i det minste kan velge mellom nVidia og ATI.

 

Huff, nå hørtes jeg vel ut som en fanboy, men forsikrer dere at jeg ikke er det. Får nVidia noe ufortjent piss i denne tråden så reagerer jeg nok da også :)

Lenke til kommentar

Heh, er nok bare de store selskapenes måte å hjernevaske sine ansatte på dette

Dere får nok snart se en smilende nvidia mann sitte smilende fornøyd mens han ser ned på et dødt og lemlestet ati kort :laugh:

Ati eier nVidia for tiden.. Det lønner seg ikke å bli sløv når man sitter (eller skal jeg si satt?) på tronen ;)

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Kan jo prøve å summere opp litt.

 

Dette dokumentet er ekte. De er faktisk fra en pressekonferanse (ifølge DaveBaumann).

 

Det er også stappfullt av propaganda, ting tatt ut av sammenheng, og sitater rundt om kring forbi, med rare konklusjoner i hytt og pine, men med noen gode poenger spredt ikring. Altså er alt som det skal være når man skal presentere sitt eget produkt, i krig og markedsføring er alt tillatt.

 

Men kan jo kommentere litt, tar for meg "poengene" til hvert slide.

 

"Why pay 499 for last years technology?"

 

Fordi den yter likt, om ikke bedre med konkurrentens "nye" teknologi, tar mindre plass og trekker mindre strøm.

 

"Ati says SM3.0 creates better games and Game Developers will adopt it quickly."

 

6-12 måneder er IKKE hva jeg kaller veldig raskt, og i følge ATi sine egne planer og roadmaps vil de ha grafikkort ute om 6 måneder som støtter SM 3.0. Hvorfor ha et 3dkort som støtter SM 3.0 ute når det ikke finnes noen spill som støtter det før neste skjermkortgenerasjon? Og spesiellt når dette fører til mer varmeutvikling og strømforbruk?

 

"ATi admits they should have supported SM 3.0, they just didn't know how to do it."

 

Dette er ren og skjær propaganda basert på sitater tatt fullstendig ut av sammenhengen. Tror "The Baron" på beyond3d sier det best:

 

Um, there's a difference between "didn't know how to implement it" and "didn't know how to implement it without killing yields and having insane heat dissipation requirements because of the extra 60 million transistors required for SM3.0..."

 

"If you can't figure out how to support SM 3.0, pretend its not important!"

 

Selve sitatet som er brukt på dette slidet er propaganda fra ati sin side, på samme måte som nVidia gjør med disse slidsene. Men at SM 3.0 ikke er viktig, det har jo selv nVidia gått med på på de forrige slidsene, da det vil ta 6-12 måneder før vi får se spill basert på det.

 

"ATi sampled 4 different clockspeeds to four different reviewers."

 

Dette stemmer, og ser ganske rart ut. Det kan være en glipp, det kan ha vært noe feil med BIOS'en, og det kan ha vært gjort med vilje. Uansett uklokt av ATi.

 

Men skal også være sagt at X800XT slo GF6800U på alle 4 testsidene.

 

"Ati suspect drivers"

 

Dette med at opengl aniso får større hits enn d3d har jeg ikke sett noe til, men jeg har ikke sett etter heller. Uansett, er jo snakket om ati's brilinær filtrering, som har vært en feature siden 9600Pro kom ut. Denne har nok mye å gjøre med at performancehitten blir så lav. Men, hvorfor er dette suspekt når nvidia gjorde nøyaktig det samme (brilinær) med GFFX?. Aniso-trickery med 9800XT? Hvor, når og hvem da?

 

"Ati x800 launch - an act of desperation"

 

Hvis denne rolige launchen der ati's kort klarer seg helt fint mot nvidia sine er en desperat handling..da lurer jeg fært på hva nvidia vil kalle sin GFFX-lansering i fjor :roll:

 

kvadruppelt selvmord kanskje?

 

Propaganda --> Motpropaganda

 

Man må finne sannheten i alt.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal nVidia alltid påpeke at SM 3.0 er så viktig?

Fordi dette er noe ATi ikke har.

 

"Ati says SM3.0 creates better games and Game Developers will adopt it quickly."

 

6-12 måneder er IKKE hva jeg kaller veldig raskt, og i følge ATi sine egne planer og roadmaps vil de ha grafikkort ute om 6 måneder som støtter SM 3.0.

Hvilken roadmaps er dette? Det vil nok være flere SM3.0 spill ute innen den tid. Det er en ganske kort vei fra SM2.0 til SM3.0.

 

Hvorfor ha et 3dkort som støtter SM 3.0 ute når det ikke finnes noen spill som støtter det før neste skjermkortgenerasjon?

Man må nesten ha hardware som støtter SM3.0 før spill utviklerene kan begynne å bruke det.. dessuten vil det være spill ute som støtter det før neste generasjon er ute.

Lenke til kommentar
6-12 måneder er IKKE hva jeg kaller veldig raskt, og i følge ATi sine egne planer og roadmaps vil de ha grafikkort ute om 6 måneder som støtter SM 3.0. Hvorfor ha et 3dkort som støtter SM 3.0 ute når det ikke finnes noen spill som støtter det før neste skjermkortgenerasjon? Og spesiellt når dette fører til mer varmeutvikling og strømforbruk?

I følge ATi sine roadmaps så kommer ikke støtte for SM 3.0 før i R500, det er et helt nytt dessign som etter planen ikke skal komme før høsten 2005. Det er et og et halvt år... Innen en tid tror jeg SM 3.0 er rimelig utbredt

 

Tror ikke det bare er å "oppdatere" R420 til SM 3.0 heller, da det innebærer å legge til 20-30 millioner transistorer

Lenke til kommentar
Raptor,26/05/2004 : 09:39]I følge ATi sine roadmaps så kommer ikke støtte for SM 3.0 før i R500, det er et helt nytt dessign som etter planen ikke skal komme før høsten 2005.

Har du link til disse roadmapene og er disse bekreftet å være auteniske? R500 vil forsatt være basert på R300.

 

Det er et og et halvt år... Innen en tid tror jeg SM 3.0 er rimelig utbredt

Det vil tiden vise, men selv om det blir tilfelle betyr det ikke at nVidia vil ha en stor fordel over ATi.

 

Tror ikke det bare er å "oppdatere" R420 til SM 3.0 heller, da det innebærer å legge til 20-30 millioner transistorer

Ifølge nVidia kostet det dem 60 millioner tansistorer.

Lenke til kommentar

Om ATI og Nvidia har interne "anti-kampanjer" mot hverandres produkter spiller absolutt ingen rolle for oss forbrukere. De kan gjerne motivere sine avdelinger ved å si "ATI er søppel" dersom det er det som skal til for dem å vinne markedsandeler og få mer motiverte ansatte.

Poenget er at slike kampanjer SKAL være ekstremt partiske og kan like gjerne inneholde små "løgner" som ren sannhet.

Lenke til kommentar
når du lager en tråd, vær så snill og sørg for at linkene fungerer....

Baklager om de er borte nå, som sagt de var leaked og oppdaget i gård kveld at de ble tatt fort ned av de forskjellige nettsidene. Vil tro at Nvidia likte det dårlig at det kom ut.

 

 

 

Here's is there responce to the leaked documents.

 

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=12754

 

"This is a presentation developed by NVIDIA for its sales team. The

presentation was developed to help arm the team with information on the

competitive product offerings.

 

These slides are just a few pulled from an entire NVIDIA product

presentation - which includes, product positioning, messaging, and

competitive analysis. As you will see - these slides were INTERNAL ONLY.

They were never used outside of NVIDIA.

 

We're not sorry for doing these slides - as they are intended for NVIDIA

only personnel.

 

We are however sorry that someone has decided to leak this information."

Endret av Robin B
Lenke til kommentar
gleder meg til alle dere ATI fans skal sitte å banne å styre når dere spiller over internett etter at dere har kjøpt X800xt eller hva som helst p.g.a. skjermen klikker p.g.a. DRIVER PROBLEMER ! noe vi nIVIDA elskere SLIPPER !

du er visst litt treg du :roll:

Har du ikke fått med deg at ATi lager like bra drivere som NVidia nå?

og dei oppgraderer drivere 1 gang i måneden, med ofte meir oppgraderinger en nVidia..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...