Gå til innhold

Guide-Behandling av hw for ferskinger, STORE IMG!


Anbefalte innlegg

[ Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gjelder majoriteten på hw.no. De fleste her har ingen store problem med å håndtere hardware riktig. Jeg vet at du og du klarer det fint, ja du også. Men så er det den ene som ikke kan det da, han får kanskje bruk for dette. Kanskje han en gang unngår å svi av en liten chip, slik at han ikke tror at HK'et hans var dødt fra starten av og dermed sender det tilbake til forhandleren og tar opp en plass i retur-køen som gjerne kunne blitt brukt til faktiske garanti-saker... skjønner hvor jeg vil hen? ]

 

Denne vesle guiden er altså for det meste myntet på dere der ute som er relativt ferske med tanke på bygging av PC. Jeg håper her å kunne gi et par tips til dere.

 

--

I den siste tiden (2-3 siste årene) har det i økende grad blitt mer og mer populært å bygge sine egne PC?er. Dette er i bunn og grunn både vell og bra, men når man daglig ser her på hw.no forumet at brukere opplever feil på komponenter må en nesten spørre seg selv: Vet de egentlig hva de driver med?

 

Å bygge en PC er ingen heksekunst, komponenter går stort sett bare å trykke inn en eneste plass og ikke er det særlig mange komponenter heller, så den store faglige tyngden er ikke akkurat påkrevd.

 

Likevell kan det se ut som mange ikke vet helt nøyaktig hvordan man skal håndtere hardware-komponenter på en slik måte at du minimaliserer faren for å skape feil. Jeg skal i denne lille tråden prøve å peke på et par ?glemte? aspekter og se spesielt på behandling av komponenter.

 

Litt generelt om statisk elektrisitet

En av de største trusslene vi data-entusiaster møter er små elektrisk ladede partikler ved navn elektron. De hopper og traller rundt lett som bare det og de har en merkelig tendens til å hoppe til samme sted, for eksempel fra et teppe til et bein som går over teppet. Og mange elektron små blir en stor.. æh... blir en stor ladning. Naturen søker egentlig alltid etter ?jamvekt?. Når du etter å ha sobba over et teppe tar bort i et objekt skjer det ofte at de overflødige elektrona du har tatt til deg ?hopper? over til objektet, og dette kjenner du som et ?støt?.

 

En datamaskin er bygd opp av tusener av microchipper, som slettes ikke har så godt av slik ?statisk elektrisitet?. De kan ta skade av så lite som ladninger med spenning på 10 volt. Det skumle er at du kan lett lade deg selv opp til en ladning med spenning på rundt 12 000 volt bare ved å gå over et teppe, og du kjenner ikke at du ?lader ut? når du tar bort i et objekt om ikke spenningen på ladningen du besitter er over ca. 1500 volt.

 

Altså kan du påføre microchipper spenninger på 0-1500 volt uten at du selv vet om det! Spesielt harddisker er utsatt for dette.

 

Behandling av komponenter

Det første du kan gjøre for å beskytte dine komponenter mot dette er å rett og slett ta i metallrammen til kabinettet ditt, mens kabinettet er koblet til en jordet strømledning, Slik:

1.jpg

Den andre forhåndsregelen er at du gjerne kan gå med sko som har en gummisåle, sandaler eller noe lignende:

2.jpg

 

Du kan også velge å bruke et såkalt ESD-armbånd, det er rett og slett et armbånd du fester rundt håndleddet ditt. Fra dette armbåndet går det en leder til en eller annen jordet dings i rommet du er i, ofte er dette akkurat samme plass som jeg demonstrerte at du skulle ta tak i: metallrammen i kabinettet.

 

Så, til arbeidsbordet!

Dette bør jo ikke være nødvendig å nevne en gang, men finn deg et stort bord, med god plass og mye lys. Det gjør ting så meget mye enklere. Slik ser plassen jeg jobber på ut:

3.jpg

Oppå denne store platen kan du gjerne legge noe bobleplast som dempingsmateriale, men ikke glem antistatisk underlag! Jeg har selv enkelt og greit revet opp en pose som eg hovedkort kom i og bruker dette som underlag når jeg bygger.

 

Det neste steget er å pakke ut komponenter. Å åpne papp-esker regner jeg med at de fleste kan så jeg hopper rett til å ta ut komponetene av den antistatiske posen. Snakker vi om kort så tar du tak i monteringsstammen:

4.jpg

 

 

Er det snakk om et hovedkort så tar du tak i hjørnet på kortet og drar det ut av posen:

5.jpg

 

Til slutt, Komponenten på arbeidsbordet:

6.jpg

7.jpg

Da bryter jeg her for denne gang, og jeg kommer snart tilbake med litt flere tips (som egentlig bare er grunnleggende kunnskap de fleste har).

 

Until we meet again.

Endret av Atypic
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra guide dette. Kjekt for nybegynnere å få litt info før noe tar kvelden ;)

 

Men bare lurer på en ting. Fordi du sa det med utladning av deg selv. Har noen noen gang ødelagt noe på denne måten?

 

Jeg har aldri gjort det, og bruker aldri armbånd eller sko.

 

 

Edit: Det med jumpere vakke så dumt nei. Alltid no tull med det :( Tar alltid sånn tid. Derfor fortrekker jeg: SATA ;)

Endret av EDB
Lenke til kommentar
Men bare lurer på en ting. Fordi du sa det med utladning av deg selv. Har noen noen gang ødelagt noe på denne måten?

Jeg var sykt nær med å ødelegge lydkortet mitt med det. Egentlig funket det ikke på en stund, men så prøvde jeg det igjen etter noen uker og da funket det fint. Ble ganske glad da, men vil anbefale folk å ikke bruke sokker og ha på seg tøfler, eventuelt sandaler.

Lenke til kommentar
Men bare lurer på en ting. Fordi du sa det med utladning av deg selv. Har noen noen gang ødelagt noe på denne måten?

 

Jeg har aldri gjort det, og bruker aldri armbånd eller sko.

Nå har det seg slik at det trenger ikke i *poff* i det du er ladet og tar borti en chip/harddisk/whatever.

 

Det har seg mye mer som at komponenten blir svakere, og kan holde i noen måneder før den plutselig, uten å si fra om det, rett og slett slutter å virke.

Evt blir den bare tulen og klarer ikke å gjøre ting rett.

 

Mange som har begravd hodet i hendene og lurt fært pga slikt.

 

(Såklart, nå skal jeg ikke benekte at det faktisk sier poff enkelte ganger også. Kanskje ikke bokstavlig, men enheten slutter iallefall å virke momentant)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ville bare kommentere at pc-deler helst ikke skal legges oppå den antistatisk posen.

Denne posen er skapt for at den antistatiske strømmen skal passere rundt på utsiden, og dermed ikke skade det inni.

Legger du hw oppe på denne posen, er muligheten for at du kortslutter dette faktsik større om du bare lar det ligge på bordplata ;)

 

_edit: ellers en flott guide :thumbup:

Sticky?

Endret av _StatuS_
Lenke til kommentar
Ville bare kommentere at pc-deler helst ikke skal legges oppå den antistatisk posen.

Denne posen er skapt for at den antistatiske strømmen skal passere rundt på utsiden, og dermed ikke skade det inni.

Legger du hw oppe på denne posen, er muligheten for at du kortslutter dette faktsik større om du bare lar det ligge på bordplata ;)

 

_edit: ellers en flott guide :thumbup:

Sticky?

Jupp jupp, ikke legg kort utenpå antistatiske poser :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...