Gå til innhold

Guide-Behandling av hw for ferskinger, STORE IMG!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

selvfølgelig ikke, det nytter ikke å jorde seg selv visst ikke pc`en er jordet på noen måte..

 

Takk for advarselen om antistatisk pose og ikke legge ting utenpå, har faktisk aldri tenkt på det..

Men.. mon tro om det er mange ganger jeg egentlig har stappet hode inn i en mørk pc og sett i ram brikker, skjermkort.. noen som skjenner seg igjen?

 

Vet ikke om det er sagt.. orket ikke å lese alt, men skade ved statisk elektrisitet er ikke noe som trengs å merkes med en gang.. du kan oppdage det 1 år etter, 10 år etter.. :)

 

Men en kjempe bra guide:)

Lenke til kommentar

Og en ting som ALLE må huske på, avstandstykker, har en pc på jobb som ikke hadde, den ville ikke starte, satte på avstandsstykker, men det funka ikke.

Frykter at hovedkort m.m kan være gåent.

Og når dere mekker maskin, sett i PSU først, derretter plugg den inn og set bryteren påk på O ikke I, slik får du jordet kabinettet, uten å gi strøm til komponentene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ok, det er ikke så jævlig lurt å legge komponenter oppe på antistatiske poser, fordi de er nemlig antistatiske kun på INNSIDEN.

 

Så det er en fin guide for å ødelegge hardware når du oppfordrer til å legge komponenter slik.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra guide, men jeg er ikke enig i et par småting:

Det betyr ingenting om kabinettet er koblet til jordet strømledning eller ikke. Poenget er at man ikke skal ha noe potensiale mellom deg selv og komponentene du jobber med, og det blir utladet når du tar på kabinettet. Det blir ikke mer utladet om det er koblet til jording.

Det andre er forslaget om å bruke sko med gummisåle. Det virker mot sin hensikt, hvis du blir oppladet så holder du på ladningen når du er isolert. Det er bedre å ha sko med god ledningsevne, da blir du utladet. For å sette det på spissen, så er du tryggest om du sitter klissvåt oppi badekaret mens du jobber.

 

En liten kommentar til antistatiske poser: de fleste slike isolerer, men det er riktignok noen som leder. Men da er det bare kort med strøm på som kan få problemer, så det gjelder bare hovedkort.

Lenke til kommentar
If you don't use an antistatic wrist strap while tinkering with a PC, you'll ruin hardware.

We've advised using antistatic wrist straps, but some technicians say they're unnecessary. "I've never worn a strap, our shop's floor is carpeted, and I've never shocked out a machine," says Jake Strouckel, a computer repair tech. "I've even grabbed hard drives and gotten a shock, but nothing happened to the drive." Hold cards by their edges, instead of touching the gold-plated circuits, he says, and you'll be fine.

 

Not that there isn't some danger of frying electronics with static (the proper term is net electric charge). Though people don't detect a static charge of less than 3000 volts (by the way, it's amps that kill, not volts), sensitive components, such as a CPU, can be laid low with as little as a few hundred volts.

 

Advice for discharging built-up static ranges from the humorous-but-effective (put a metal sewing thimble over a finger, then touch the thimble to the metal object) to the ludicrous: Wrap aluminum foil over the soles of your shoes. We tried the foil method, and ended up falling on our you-know-what while trying to walk across carpet.

 

To be safe, wear a strap, or before you tinker inside a PC, ground yourself by touching the PC's frame with the cord plugged into a grounded outlet or by touching something metal that's grounded, such as a plumbing fixture.

 

 

Dette hentet fra PCWorld.com og en morsom artikkel om store PC-myter. Denne myten er med andre ord til dels sann, det KAN skje, men det skal en del til. Første siden i artikkelen "dreper" myten om magneter mot harddisker også, det er interessant lesning. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

kjempefin guide ;)

men når kommer fortsettelsen?

Skal snart sette inn nytt hovedkort og ram, og har igrunn ikke helt peiling på hvordan jeg skal gjøre det :ermm:

Lurer på om jeg må sette inn de nye delene også starte windows på nytt.

Eller om jeg kan sette inn nye deler og bare skru på maskinen, og instalere (ja dette lurer jeg også på :p hva må instaleres etter en slik opperasjon)

Dette er noe du kan prøve og få med i resten av guiden ;)

Lenke til kommentar

Meget bra... Mange som sier dette er en myte, men det er det ikke!

 

Folk som har gått elektronikk har sikkert opplevd hvor lite en transistor kan tåle. Har selv tatt livet av mang en opamp.

 

Og kabinettet trenger ikke være jordet. I det du tar på metallet utlades du i kabinettet, dette fordi metaller ikke kan bygge opp statisk elektrisitet. Legg gjerne antistatisk posen (med komponenten i den) på kabinettet og.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ville ikke tatt i hjørnene på hovedkortet. Man kommer jo borti kretsen. Men alt dette med statisk elektrisitet er overdrevet. Odsen er uhyre liten for å ødelegge kortet.

Uansett:

Jeg holder meg på den sikre siden og tar alltid tak i en av PCI-slottene. Løfter og setter kortet nedi kun ved å holde der. For å få det ut av posen er det bare å holde posen på hodet, legge kanten av kortet ned mot bordflaten og tre posen forsiktig av.

 

Edit: Det går også an å sette på CPU og ribbe/vifte, og videre holde i ribben når man løfter og setter nedi...

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...