Gå til innhold

Guide-Behandling av hw for ferskinger, STORE IMG!


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, jeg bare lurte på en ting. Istedenfor å ta på et jorda PC-kabinett (noe mitt ikke er), vil det ha samme effekt å ta på jordinga på stikkontakta?

(Se bildet)

 

Og bare så jeg ikke gjør noe dumt, det på bildet der....det er jordinga, ikke sant?

post-25-1115290938_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For dere som lurer.

 

Grunnen til at det tar så lang tid før komponenter blir ødelagt er fordi den er så kompleks.

Når du tar på et eller annet på f.eks. hovedkortet og lader ut si 6000V i den så vil noe bli svidd der, men det er da ikke sikkert at den delen av komponenten blir brukt 24/7. Men når den blir vil det skadede området sakte bli større og større.

Det er kanskje bare snakk om en liten SMD på hovedkortet til å begynne med, men etter hvert sprer skaden seg til andre komponenter, og så har du det gående.

 

De første symptomene er som regel enkle minnefeil osv. som du ikke merker, som utvikler seg videre til alvorligere feil som gjør systemet ustabilt.

Desverre er dette et vanlig symptom som kan komme av en rekke andre ting enn hardwareskader.

 

 

(har selv gått ferdig VK2 Serviceelektronikk, i VK1 Elektronikk ødela jeg komponenter for noe sånt som 500kr, skal virkelig ikke mye til, et lite touch så kan komponenten være død)

Lenke til kommentar
Skal snart sette inn nytt hovedkort og ram, og har igrunn ikke helt peiling på hvordan jeg skal gjøre det :ermm:

Lurer på om jeg må sette inn de nye delene også starte windows på nytt.

Eller om jeg kan sette inn nye deler og bare skru på maskinen, og instalere (ja dette lurer jeg også på :p hva må instaleres etter en slik opperasjon)

Sjekk guider på hardware.no ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Yupp bra guide for sånne ferskinger som meg he he :cool:

og når vi allikevel er i "ferskware" avdelingen, kan noen av dere ikke ferskinger kanskje lage en oversettelse på alle de derre f......... forkortelser som en stadig støter på når en leser rundt på forummet, artikler av mer eller mindre teknisk karakter.

Hadde vært innmari greit med en liste over sånt :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...