Gå til innhold

Hjelp til å overklokke en XP 2100+


Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner når det kommer til klokking..aldri gjort det.

Men ettersom jeg har hørt, kan det bare være så enkelt som å sette opp FSB.

Min CPU kjører på 133 Mhz. Jeg skulle gjerne ha denne CPU'en til å gå litt raskere siden jeg har problemer med å holde stabilt 100 fps i spillet counter-strike.

Det viktigste for meg er at klokkingen er trygg..ikke ekstremklokking, har ikke noe ekstra kjølesystem.

Fps'en i spillet funket bedre før jeg formaterte..etter det måtte jeg konfigurere bios igjen, og siden jeg ikkke har peil gjorde jeg ikke annet enn å sette FSB fra 100(default) til 133. Jeg har et VIA KT400 hovedkort.

 

Jeg har lest litt om overklokking, og ser at man kan endre på multiplyer også.

 

Det jeg egentlig lurer på om dere kunne hjelpe meg med var å gi meg verdiene jeg bør skive inn i FSB og multiplyer for å få en trygg overklokking uten å måtte ha noe ekstra kjølesystem(så høyt det er forsvarlig, med merkbar økning av ytelse)...og om det er noe annet jeg bør fikse på i bios, siden jeg loada default bios.cfg etter jeg formaterte.

 

Tusen takk på forhånd, håper dere kan hjelpe meg!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.. Nå er jeg ikke helt proff i CS men jeg er sikkert bedre i overklokking!

 

Jeg har en maskin som inneholder en 2200+ og det er jo nesten ikke forskjell på min og din.

Først må du finne ut hva multiplieren din er og FSB'en (den har du jo).

 

Min CPU er på standar:

 

13,5 Multiplier

133 FSB

 

Så økte jeg FSB til 170 og lot Multiplier bare stå pga. at den er låst.

Nå ligger den på ca. 2300MHz helt stabil på standar spenning.

 

 

Prøv du og sett opp FSB'en din fra 133-->166 så får du sikkert en fart på rundt 2200 MHz.. Prøv deg frem :D

Lenke til kommentar

Tror det er slik at hvis du låser AGP til 66 så blir PCI låst til 33, hvertfall slik på mitt kort.

 

Selv om du ikke vet hvilket minne du har sp er det ikke så vanskelig og klokke. Prøv å sett FSB til 166. Hvis det ikke virker så sett opp spenningen på minnet for å sjekke om det er det som gjør systemet ustabilt. Hvirker det ikke da er det CPU eller noe annet som holder deg igjen.

 

Minnet mitt er beregnet til: DDR400(200FSB) 2,5-3-3-8 2,6V, som jeg nå kjører på DDR394(197FSB) 2-2-3-8 på 2,8V uten ekstra kjøling.

 

Du kan sette FSB/RAM til 5/4. Da er du sikker på at det ikke er minnet som holder deg igjen ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
OK, men hvordan vet jeg hva slags spenning som er trygg for minnet mitt? ..mye vansklige tall:) ..og vil jeg merke noe særlig forskjell i cpu hastighet om det funker med 166FSB?

Du snakket om hvite klemer rundt ramen din. Er det kjøleribber eller noe?

 

du kan trygt sette opp spenningen på ramen 0,2V.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du leser begynnerguiden på oveklokking.no! Det det ser ut som for meg er at du ikke har et system som er spesielt klokkbart. Multipier er låst, og du bør ikke klokke fsb fordi du ikke har agp/pci-lås. Dette kan nemlig knekke innstikkskort ++.

 

Men du har f... ikke noe å klage over! 100 fps er bare tull! Det tilsvarer 100Hz på skjermen, og det er flimmerfritt og vel så det! Og kjører du skjermen på mer enn 70-80Hz?

:roll:

Lenke til kommentar

jeg testa å kjøre 166 FSB..pc'en nekta å komme seg til bios en gang. jeg måtte ta ut batteriet og loade bioscfg på nytt.

jeg har skjermen på 100 Hz..bruker powerstrip. jeg har aldri hatt problemer med å kjøre 100 fps før...men den nye versjonen av spillet krever mer CPU for å ha max performance. jeg har ikke skrudd av v-sync siden det suger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...