Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelpe til? Lette forbikjøringa? Skal være en rimelig spesiell situasjon for at det skal være unyttig eller farlig..? Eller har jeg oversett noe nå, som feks at du hadde ei helsikes fart og ikke helt greier å hanskes med det?

 

Wtf? Jeg snakket om å bremse ned, ikke slakke ned farten. Er flere ganger folk foran har BREMSET når de ser en bak kommer og skal kjøre forbi.

 

Du har ikke lagt deg litt nærme da? Jeg lover, jeg BREMSER også om skrotingen bak er mindre enn et sekund etter meg. Ikke for å hjelpe til for forbikjøring, ikke for å plage noen, men for å kunne minimere eventuelle skader i tilfelle et uhell skulle skje. Min plikt som sjåfør.

 

Sier ikke at det nødvendigvis er det som skjer deg, bare at det skjer.

 

Har uansett trøbbel med å se helt hvordan en oppbremsing ødelegger forbikjøringa di..

Lenke til kommentar

Altså, hvis du har sjangs en gang og gir litt gass og ska forbi, men du finner ut at det kommer bil i mot og du ligger ganske tett oppi ræven til han foran deg, så gidd du ikke å slakke av slik at du ligger en mil bak, og så gasse opp igjen i ræven og så ut forbi. Du holder jo gjerne litt lengre avstand men er klar for å kjøre forbi igjen. Du skal jo ikke bremse selvom. Du må skjønne at han bak vil forbi og at bremsingen ikke hjelper han bak deg.

 

Ettersom du kjører så dyr og fin BMW ikke F jeg har vikeplikt for deg i rundkjøring når du skal inn i den og jeg er i den! Han bare kjørte ut hadde jeg ikke bremset så hadde du fått en fin dør!

 

Snakker du til meg? Bare sånn ps, så var jeg først i rundkjøringen, uansett om jeg har BMW eller ei. Du kan ikke bare slenge deg inn uten å få finger/langlys/horn osv på deg, og så begynne å fucke til på fra rundkjøringen.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hater aggressive trafikanter å oslo er desidert verst, skulle murt hele innvandrer ghettoen(alla oslo) inne.

Har en søster som bor der , folk eier ikke folkeskikk. At den byen er i Norge er nesten ikke til å tro.

Slik jeg har det så prøver jeg å unngå konflikter og være aktpågivende men i oslo så har de en helt annen praksis. Hvis man f.eks ligger litt feil i en rundkjøring så får man 2 spinn gærne taxi sjåfører bak seg som blinker, tuter og gjør størt mulig innsats for å gjøre dagen din jævlig, er vel ingen andre steder i landet hvor det er en slik trafikkfarlig og aggressiv kultur. Var også en episode der jeg lånte onkel min sin bil der venste kjørelys manglet, bor 1t og 30min unna og ingen blinka eller tuta men når man kommer til oslo da er det en helt annen historie var minst 10 stykker som skulle være så snille å minne meg på at jeg manglet venstre hovedlys med å blende meg ved å bruke fjærnlysa.. Nå er det mitt ansvar at bilen er i forskriftsmessig stand men det rettferdigjør ikke aggresive og trafikkfarlige kulturen som har oppblomstret i oslo. Er også frustrert over at så mange bare kjører med en pære men driver ikke å blender dem for det.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No offense til osloboerne. Men alle jeg har spurt sier det samme, ALT i Oslo er mye mindre hyggelig, mindre respektfullt enn ellers i landet.

 

Det er akkurat det samme i Dublin kontra resten av Irland (tura rundt der i to uker, kom hjem fredag, så minnet er friskt), men etter hva jeg hører fra Oslo, så tar det kaka på alle måter.

Lenke til kommentar
...det en helt annen historie var minst 10 stykker som skulle være så snille å minne meg på at jeg manglet høyre hovedlys med å blende meg ved å bruke fjærnlysa.. Nå er det mitt ansvar at bilen er i forskriftsmessig stand men det rettferdigjør ikke aggresive og trafikkfarlige kulturen som har oppblomstret i oslo. Er også frustrert over at så mange bare kjører med en pære men driver ikke å blender dem for det.

 

Jeg tviler sterkt på at disse bilene setter på fjernlyset....de bruker lyshornet, dvs et kort blink med fjernlysene. Du blir ikke blendet av det.

Jeg forstår ikke hvordan du kan reagere negativt på dette og assossiere dette med aggressiv oppførsel og mangel på folkeskikk! Når noen varsler deg om at du har en gåen pære så er jo dette hjelpsomhet i trafikken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
...det en helt annen historie var minst 10 stykker som skulle være så snille å minne meg på at jeg manglet høyre hovedlys med å blende meg ved å bruke fjærnlysa.. Nå er det mitt ansvar at bilen er i forskriftsmessig stand men det rettferdigjør ikke aggresive og trafikkfarlige kulturen som har oppblomstret i oslo. Er også frustrert over at så mange bare kjører med en pære men driver ikke å blender dem for det.

 

Jeg tviler sterkt på at disse bilene setter på fjernlyset....de bruker lyshornet, dvs et kort blink med fjernlysene. Du blir ikke blendet av det.

Jeg forstår ikke hvordan du kan reagere negativt på dette og assossiere dette med aggressiv oppførsel og mangel på folkeskikk! Når noen varsler deg om at du har en gåen pære så er jo dette hjelpsomhet i trafikken.

 

Det er direkte unødvendig, trafikkfarlig og blir for meg oppfattet som aggresivt. Er også slik at det var ett lite parklys som var tent. så var ikke fullstendig "dødt" på den ene siden.

Lenke til kommentar
Det er direkte unødvendig, trafikkfarlig og blir for meg oppfattet som aggresivt.

 

I så tilfelle virker det som DU er en aggressiv trafikant med kort lunte!

 

Det får være så, driver i hvertfall ikke med ubegrunnet blinking og tuting når det åpenbart ikke er nødvednig og kan skape frustrasjon og trafikk farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

"Enøyde banditter" i trafikken kan ved gitte forhold være en risiko. Uansett var det nok mer ment for å tipse deg om at du bør bytte pære, ikke for å ta ut aggresjon mot deg.

 

Til dels enig men oslo traffikanter er til dels meget aggresive, mulig det er ubevisst og at det har blitt normen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at Osloområdet har den beste trafikkulturen i hele landet.

 

1. Det er svært få biler som ligger og fiser i venstrefila og dermed hindrer forbikjøring. Dette problemet er et mareritt på andre veier jeg har kjørt på i Vest-Agder og Vestfold.

 

2. Trafikken går fortere. Ja, man har kanskje dårlig tid, men i Oslo kommer flere biler over på grønt lys enn man ville gjort på en tilsvarende lang periode i resten av landet.

 

3. Oslo er mest trafikkert. Kommer man fra bygda er det lett å bli forfjamset. Man må følge flyten i trafikken, gjør du ikke det er det ganske mange som blir heftet av det. Det kan føre til at man velger å bruke lys- eller lydhornet.

 

4. En bil uten et av hovedlysene er det all grunn til å blinke på! Ja, du har ansvaret, men det er jævlig ekkelt å kjøre på en mørk vei og ikke vite om møtende kjøretøy er to- eller firehjulet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Min erfaring er at Osloområdet har den beste trafikkulturen i hele landet.

 

3. Oslo er mest trafikkert. Kommer man fra bygda er det lett å bli forfjamset. Man må følge flyten i trafikken, gjør du ikke det er det ganske mange som blir heftet av det. Det kan føre til at man velger å bruke lys- eller lydhornet.

 

4. En bil uten et av hovedlysene er det all grunn til å blinke på! Ja, du har ansvaret, men det er jævlig ekkelt å kjøre på en mørk vei og ikke vite om møtende kjøretøy er to- eller firehjulet!

 

Hørtes bra ut, blir som islamabad.

Lenke til kommentar

I Islamabad er greia at man tuter fordi du er i veien. I Oslo tuter man fordi du ikke følger trafikkflyten som bestemmes av lovverket. Greier du ikke å kjøre i Oslo, hvilket jeg som ennå ikke har lappen klarer, har du strengt tatt ikke noe på veien å gjøre.

 

"I Islamabad er greia at man tuter fordi du er i veien. I Oslo tuter man fordi du ikke følger trafikkflyten som bestemmes av lovverket"

å hva mener du forskjellen her er?

Hvis man mener at personer ikke er aktsom og er en fare i trafikken så får man heller varsle politiet.

Å tute å være villbass bak ratten gjør ingen godt.

Lenke til kommentar

I Islamabad er det ikke noe som heter trafikkregler. Det er det i Oslo, og det er som i resten av samfunnet; bryter du normer og regler blir det sanksjoner.

Med å konstant bruke horn og lys for å få oppmerkosomhet for det minste ting vil det miste effekten, dermed vil veien til trafikk-kaos\islamabad tilstander kortere.

Er heller ikke medtrafikanters oppgave å sanksjonere\straffe, det vil bare føre til trafikkfarlige og lovløse tilstander.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Er heller ikke medtrafikanters oppgave å sanksjonere\straffe, det vil bare føre til trafikkfarlige og lovløse tilstander.

 

Du mener at å blinke på møtende kjøretøy som mangler et eller flere lys, kan regnes som sanksjon og/eller straff?

 

Nei, kan heller ikke se at jeg har påstått det. tuting og bruk av lys skal brukes til varsling i kritiske situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...