Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan umulig stemme! Staten tar jo allerede inn nok penger i form av årsavgift, omregistreringsavgift, hk-avgift, CO2-avgift, vektavgift, bompenger og parkeringsavgift :p

Må ikkje nevne det. Kvalm nok så det er :cry:

For å gjøre deg enda kvalmere; hvis en familie skal anskaffe seg en 2011-modell VW Passat Bluemotion med 105 hk diesel (137 g/km CO2) stasjonsvogn må de betale 72 000 kr i vektavgift til staten. De må også betale 17 500 kr i omregistreringsavgift. I Sverige er omregistreringsavgiften 50 kr. Svenske kroner.

 

Velger familien å kjøpe en Opel Insignia 2-liters diesel med 160 hk som tilfeldigvis veier 1613 kg blir regnestykket enda verre. Det blir 96 000 i vektavgift pluss 51 500 i effektavgift. Denne bilen slipper ut like mye CO2 som Passaten, men veier altså mer og har flere hester. Omregistreringsavgiften blir på flotte 22 700 kr.

 

Jeg kan holde håret ditt mens du spyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ble helt mållås. Finnes det virkelig folk som tror sånt i dag? Joda, han mente det seriøst. Jeg vurderer å tipse UP om hvor han bor og når han bruker å kjøre ut på sine daglige æren. Er det på sin plass selv om jeg kjenner vedkommende?

 

 

Hvorfor vil du tyste på en bekjent som ikke bruker bilbelte? Mener du vedkommende setter andres liv i fare??

 

Hadde det vært snakk om råkjøring eller fyllekjøring så hadde jeg forstått det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kalde varianten: Dødsfall eller alvorlige skader i bilulykker er ganske kostbare for samfunnet og jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til det.

 

Den varme: Jeg bryr meg om folk selv om jeg ikke kjenner de godt. For hans egen del håper jeg at han skjerper seg i stedet for å kjøre rundt til fare for seg selv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et flyvende prosjektil på 70-100kg er ganske så farlig om omstendighetene skulle være de rette.

 

En tidligere bekjent av en bekjent hadde en "nær døden" opplevelse kort tid etter han fikk lappen. Han brukte heller ikke bilbelte, og en mørk høstkveld klarte han å miste kontrollen på bilen i noen ganske krappe og skumle svinger. Han hadde da ikke bilbelte, og på et eller annet tidspunkt gikk bilen rundt og kastet han ut av bilen. Heldigvis traff han kun et mykt jorde, mens bilen havnet opp ned i vannet. Hadde han ikke blitt kastet ut av bilen, dvs hadde han brukt belte, så hadde han sannsynligvis druknet ettersom han ikke våknet før ambulansen kom til stedet.

 

Dette er det eneste tilfellet eg har hørt om hvor faktisk mangel på belte sannsynligvis reddet livet til noen. Sannsynligheten for at ting skjer akkurat slik at beltet er en ulempe er veldig små. Så mao mener eg at det er langt større tjangs for at man havner i ei ulykke hvor beltet har en positiv effekt, en det motsatte.

 

Den bekjente av den bekjente brukte aldri belte etter det så lenge eg hadde "kontakt" med vedkommende. Nå er det sikkert 10 år siden eg såg han sist så det er jo muligheter for at vedkommende har tatt til fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sannsynligvis hadde han vel heller ikke besvimt om han var i bilen? Greit nok, det sikrer ikke overlevelse, det er alltid en viss risiko for at han hadde dødd av drukning, og alternativet drepte han beviselig ikke, men som en kommentar er jeg ganske sikker på at sannsynligheten for å drukne i en bilulykke også er lavere for de som bruker belte.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg mener man alltid bør bruke belte, uansett. Selv føler eg meg naken uten.

 

Om vedkommende hadde druknet eller ikke dersom han hadde brukt belte er vanskelig å si. Det er jo som du sier ikke sikkert at han hadde besvimt om han hadde blitt i bilen. Men det er jo heller ikke sikkert om det hadde hatt noe å si, ettersom han fortsatt hadde måtte komme seg ut av belte, ut av bilen og på land.

Lenke til kommentar
Eg mener man alltid bør bruke belte, uansett. Selv føler eg meg naken uten.

Samme her. Uten belte føler det mangler noe selv om jeg bare skal kjøre bilen ut av garasjen før jeg går ut av bilen for å lukke garasjeporten. Jeg synes det er en sunn refleks å føle at noe mangler når beltet ikke er på, selv om refleksen også inntrer når man bare skal kjøre 5 meter. Nyttigheten der og da er nok ikke stor, men refleksen er uansett god å ha sånn at man ikke glemmer beltet i andre situasjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel heldigvis slik at flere og flere bilprodusenter tvinger brukerne til å bruke belte. Min Golf sier ihvertfall tydelig fra når jeg kjører avgårde uten belte og etterhvert blir den mere og mere forbanna :!:

Om noen år så er det sikkert ikke mulig å starte bilene uten at belte er festet.

 

Jeg tror slike folk bare bruker det som et påskudd for å slippe å bruke belte.

Edit: Slike folk bruker vel heller ikke hjelm når de sykler.

 

 

Ikke helt sammenlignbart

 

Bilbelte er standard utstyr i biler og påbudt å bruke.

 

Sykkelhjelm er vel ikke blitt påbudt enda og er ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synes det er rart å tenke tilbake til gamle dager. Nå er eg ikke akkurat gammel, men når eg var liten husker eg at vi ikke hadde belter bak i bilen. Foreldrene mine kjørte heller aldri med belte, og heller ikke søskene mine. Eg husker faktisk når vi fikk en bil på 80 tallet som hadde belter i baksetet. Merkelig tenkte eg, hvem skulle bruke dem? :)

 

Huske enda en tur over fjellet til Oslo(fra vestlandet) hvor vi var en stk for mange(6 stk) og eg måtte ligge i bakvinduet hele turen. *grøss*

Lenke til kommentar

Jeg tror slike folk bare bruker det som et påskudd for å slippe å bruke belte.

Edit: Slike folk bruker vel heller ikke hjelm når de sykler.

Ikke helt sammenlignbart

 

Bilbelte er standard utstyr i biler og påbudt å bruke.

 

Sykkelhjelm er vel ikke blitt påbudt enda og er ekstrautstyr.

Det er absolutt sammenlignbart. Begge er ting som reduserer skaden når det skjer uhell. At det er påbudt og ekstrautstyr er helt uinteressant. Bilbelte var før i tiden også ekstrautstyr og valgfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er det vel heldigvis slik at flere og flere bilprodusenter tvinger brukerne til å bruke belte. Min Golf sier ihvertfall tydelig fra når jeg kjører avgårde uten belte og etterhvert blir den mere og mere forbanna :!: Om noen år så er det sikkert ikke mulig å starte bilene uten at belte er festet.

Det er vel en forutsetning for 5 stjerner i NCAP at den har setebeltevarsling.

 

Jeg tror ikke det vil bli startsperre på setebeltet noen gang.

 

Men jeg kunne ønske at biler ble utstyrt med automatisk påslåing av kjørelys ved passering av 5 km/t. I tillegg kunne det gjerne vært et tilsvarende lydvarsel ved overtredelse av 3-sekundersregelen. Gjerne en som blir mer forbanna jo grovere overtredelsen blir. Det er rimelig enkelt og billig å lage gode avstandssensorer og hvis den plasseres sammen med kjørelyset så unngår man en del problemer med snø. Kobler man den til kjørekomputeren får den regnet ut tiden mellom bilene ved hjelp av speedometeret og avstandssensoren og kan slå på lydvarslet når det blir nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid en mikroskopisk sjanse for at det å ikke bruke bilbeltet kan redde livet ditt. Men i de aller fleste ulykker vil det å ha setebeltet påspent ha mye større sjanse for å redde livet ditt, enn omvendt. De som sverger til å ikke bruke bilbelte etter at fraværet av setebelte (tilsynelatende) reddet livet deres i en ulykke, er irrasjonelle. Det kan være et ektefølt valg ut fra det de har opplevd, men det er fortsatt et irrasjonelt valg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kjøp masse mat

Sett maten i passasjersete

Bilen har belte-startsperre

Vil ikke starte pga. maten

FU

Man setter ikke mat/ting i passasjersetet som veier så mye at sensoren oppdager det. Det har bl.a med hva som skjer om airbaggen utløses og smeller inn i det som står der.. er fort at det blir prosjektiler av det som kan skade deg.

 

Forøvrig, under normal bruk har jeg aldri sett at jeg har klart å trigge den sensoren med noe annet enn å trykke hardt med håndmakt akkurat der den sitter, eller at noen faktisk ehm.. sitter der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man setter ikke mat/ting i passasjersetet som veier så mye at sensoren oppdager det. Det har bl.a med hva som skjer om airbaggen utløses og smeller inn i det som står der.. er fort at det blir prosjektiler av det som kan skade deg.

 

Forøvrig, under normal bruk har jeg aldri sett at jeg har klart å trigge den sensoren med noe annet enn å trykke hardt med håndmakt akkurat der den sitter, eller at noen faktisk ehm.. sitter der.

Da ser eg for mag at 'Gleden ved å være tørst' blir kortvarig.

Men hadde egentlig vært ganske stilig med 0,5L Hansa Fatøl i 200km/t ut bakruta. :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Man setter ikke mat/ting i passasjersetet som veier så mye at sensoren oppdager det. Det har bl.a med hva som skjer om airbaggen utløses og smeller inn i det som står der.. er fort at det blir prosjektiler av det som kan skade deg.

Jeg tror ikke det er noe stort problem sammenlignet med hva som skjer hvis man f.eks blir påkjørt i siden eller kjører utfor og tromles rundt sammen med 6-pakker med øl, frossenvarer, potetposer osv.

 

Statens vegvesen gikk nylig ut og advarte mot å oppbevare løse gjenstander i kupeen grunnet skadene de har erfart som følge av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...