Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Får latterkrampe av å lese nettavisene for tiden. Makan til idiotiske tilstander det er i Oslo. Først og fremst så skjønner jeg ikke helt hvorfor alle bussene må tas ut av drift. Hvor vanskelig er det egentlig å få på kjettinger egentlig? Tar vel maks 30min og bussen kan kjøre trygt videre. Så har vi alle som tror at snø og bil går like bra som asfalt og bil. *riste oppgitt på hodet* Er folk egentlig klar over at hvis man skulle satt ned fartsgrensene fornuftig på en motoveg og ikke saltet vil medført at fartsgrensene måtte settes ned med 40-50km/h? Så stor forskjell er det på snø/is og bar asfalt... Nei, vinter er en morsom årstid, for da kan jeg se på alle idiotene dumme seg ut bak rattet :evil:

 

Edit: har på følelsen at det er mer snø her i Gjøvik, men jeg har enda til gode å se en bil som har kjørt ut her...

vell dagens nye lanvgulv busser er det paktisktalt umulig ha kjetinger på ,og busfiramene har neppe kjettinger til aller bussene ( vi har det ikke etter hva jeg vet )

 

og så er det ikke sikkert at alle disse nye landsmenne som kjører disse bussene helt kan kjøre på glatta

 

men er det noe nytt at oslo stopper når det blir mere en 5cm snø og 2 minusgrader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo i disse dager er rett og slett latterlig. Jeg får litt inntrykk av at vi vestlendinger er lit flinkere til å kjøre på snøføre jeg, bortsett fra at det var litt rot på vest i Bergen i går. Her ute hos oss i Åsane var det derimot ingen problemer, folk legger om til vinterdekk i begynnelsen av november. Heldigvis. :)

Lenke til kommentar

Nei, det er vel ikke akkurat noe nytt at Oslo stopper ved første snøfall. I dag var det en Hiclass som sto strategisk til midt i veien på tre hjul og en bremsetrommel.. :roll:

 

Tanker som slår meg:

- Kryss-stramming

- Stramme inntil hjulene når de er på bakken, og ikke få de ordentlig på plass

 

Men nå er de litt større veiene frie for snø igjen, på grunn av saltbilene. Så får heller bilene våre ruste i filler som følge av at folk ikke kan kjøre bil.

Lenke til kommentar
jeg vil klage på brøytemannskapene som salter på 5-10cm nysnø. Blir helt jævlig å kjøre på sørpa og løssnøen som blir

Den sørpa kommer uansett i oslo der så mange biler kjører i timen, og hvis ikke blir snåen så nedtrykt at den ved første + grad blir speilis ved minusgrader igjen.

 

Må sei at eg sjølv e litt overraska av oslo folk, de e jo verre enn oss i Stavanger sjølv om de har mer vinter.

 

Og te det med kjettingar og bussar, her må myndighetene ta seg samen, trailere og lastebilar har plik til å ha med kjettingar te x antall hjul (huske isje eksakt tror det e 2 drivhjul og et svinghjul (altså framme)), mens bussar så frakte folk isje har det kravet.

 

og så er det ikke sikkert at alle disse nye landsmenne som kjører disse bussene helt kan kjøre på glatta

 

Stemmer satt på med en gammel buss sjåfør i nettbuss over ulandhaug før kolumbus og sjåføren sladdet kontrolert mer eller mindre gjennom hele trasen rundt høyskolen, og det virket som om han hadde full kontroll. Mens andre (ofte nye landsmenn) kjører som om de ikke har peiling, feks må det jo være en selvfølge at når veien er saltet og ikke glatt i en bratt bakke, så kjører man ikke inn i busslommen der det er såpeglatt, da er det bedre å stoppe i veien og starte igjen uten problemer enn å stå å spinne i 5min i busslommen, samt renne sakte nedover mens folk går på og av.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Huff, det Jæ**a saltet. Spiser opp hele bilen tilslutt, kunne ikke oslo kommune bli saltfri. Folk kan heller kjøre mer forsiktig når det er glatt. Piggdekk er også en uting, graver opp asfalten og skaper tonnevis med svevestøv som byfolk må filtrere i lungene sine hver vinter. huff huff, hva med å bare måke vekk snøen og kjøpe seg firehjulstrekk hvis man absolutt må bruke bil til jobben de dagene det er mye snø/is.

Lenke til kommentar

Jeg bor litt utenfor Bergen, slik at veistandarden her er alt fra bondeveier til E39. Jeg må ærlig si at jeg foretrekker den saltede E39 fremfor den ikke-saltede bondeveien. Det er bare utrolig mye bedre å kjøre på bar vei, nok til å risikere understellet. Men er man smart, som meg, så har man understellsbehandlet bilen før vinteren setter inn. :thumbup:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Huff, hvorfor i alle dager skal folk kjøre med sommerdekk nå? De gjør jo bare veibanen til en ren skøytebane :( Har egentlig en mistanke om at de piggfrie folka har bidratt en del også egentlig. Var iallfall svært vanskelig å komme seg ut av kryssene i Br.dal idag, og her er det da ikke SÅ mye trafikk at det gjør noe. Nå er kanskje ikke akkurat rwd det beste akkurat nå, men jeg sleit da ikke så mye med de kryssene der i fjor :roll:

 

Huff, det Jæ**a saltet. Spiser opp hele bilen tilslutt, kunne ikke oslo kommune bli saltfri.

Salt er ikke helt bra nei, men hvis man ikke salter vil statensvegevesen komme og halvere fartsgrensene dessverre.

Lenke til kommentar

 

Og te det med kjettingar og bussar, her må myndighetene ta seg samen, trailere og lastebilar har plik til å ha med kjettingar te x antall hjul (huske isje eksakt tror det e 2 drivhjul og et svinghjul (altså framme)), mens bussar så frakte folk isje har det kravet.

må jo da si at det er et krav om at det skal være med kjettinger på både buss og lastebil , det er derimot ikke noe krav om at disse skal brukes , men på bybusser er det skjelde med kjettinger retogslett for at det ikke er plass på bussen til og lager di , og det er heller ikke plass til og kjøremed kjettingen på lavgulvbusser

 

her i stavanger i dag var det en god del busser som kjørte forsinket ,og jeg begynte og lure hvordan kan det ha seg at jeg ikke har noe problem med og holde ruten , mens han som kjøre forran meg ikke klarer det ? rare greier altså

 

og kan heller ikke si at jeg savnet vinterdekken på bilen , det er jo så mye salt på nesten alle veiene at man snart hører tyggelyder av saltet som spiser opp bilen min :no:

Lenke til kommentar
her i stavanger i dag var det en god del busser som kjørte forsinket ,og jeg begynte og lure hvordan kan det ha seg at jeg ikke har noe problem med og holde ruten , mens han som kjøre forran meg ikke klarer det ? rare greier altså

Vel satt selv på en av de forsinkede bussene og kan si at akkurat denne bussen kjørte mellom 50 og 60km/t på motorveien!!, ok at man skal kjøre etter forholdene men når veien er saltet og totalt fri for snø og slaps bare våt, er det ikke nødvendig å senke farten noe, men man bør jo være ops på at avkjørslene kan være glatte.

Lenke til kommentar
piggfrie dekk polerer snyen, noe som gjør det vanvittig glatt.. piggdekk river opp snyen, og gjør det dermed veldig mye mindre glattere..

snø er vel ikke det eneste piggdekk "river" opp, evt. virvler. :p

Hvem bryr seg?

 

Vi vil mye heller ha piggdekk til alle, og dermed mindre glatte veier, enn piggfrie dekk som gjør veien såpeglatt! :yes:

Lenke til kommentar
okei.. nå irriterer jeg meg bare ennå mere over de som IKKE kan legge over til vinterdekk når vi er i november..

 

Hørte nettopp på radioen i fra åsane i bergen.. der det var en ulykke nå, grunnet en personbil som kjøre med sommerdekk.. argh... ta fra vedkommende sertifikatet.. det er rett og slett IDIOTISK

Bor rett i nærheten av den ulykken, eller rettere sagt på den "andre veien" som leder herfra til Åsane. Det er altså to veier, en på hver side av fjellet. Siden det var en ulykke på den ene veien, omdirigerte Politiet all trafikken til oss, og fredagsrushet kom forbi den meget smale veien (ett felt) som går forbi huset vårt. Her ble det selvsagt kork, og det tok mye lenger tid å løse opp den enn det tok å rydde etter ulykken. Hver gang det er ulykke på den andre veien, som btw heter E39, dirigerer Politiet trafikken til oss, og hver eneste gang blir det en forferdelig kork. Hvorfor lærer ikke Politiet. Vi som bor her kommer jo oss verken fram eller tilbake den neste evigheten! :mad:

Lenke til kommentar
jeg vil klage på brøytemannskapene som salter på 5-10cm nysnø. Blir helt jævlig å kjøre på sørpa og løssnøen som blir

Dere må ikke misforstå, jeg synes salting er greit nok, men ikke på masse nysnø. Salte kan de gjøre ETTER brøytebilen har kjørt.. Ikke bruk saltet som en erstatning for brøyting

Lenke til kommentar
Dere må ikke misforstå, jeg synes salting er greit nok, men ikke på masse nysnø. Salte kan de gjøre ETTER brøytebilen har kjørt.. Ikke bruk saltet som en erstatning for brøyting

Så salter vi bare rett oppå nysnøen, da blir det billig! :hm:

 

Jeg var i Samara i Russland en vinter og dær gjorde de eksakt det samme, bortsett far at dær brøyta de ikke i det hele tatt før det var helt nødvendig.

Fungerer jæv#*¤ dårlig i 27 minus.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
piggfrie dekk polerer snyen, noe som gjør det vanvittig glatt.. piggdekk river opp snyen, og gjør det dermed veldig mye mindre glattere..

snø er vel ikke det eneste piggdekk "river" opp, evt. virvler. :p

Hvem bryr seg?

 

Vi vil mye heller ha piggdekk til alle, og dermed mindre glatte veier, enn piggfrie dekk som gjør veien såpeglatt! :yes:

Vel.. de med som har selv, eller har barn med pustelidelser bryr seg.

Tror du overvurderer egenskapene til piggdekk, de er mye mere effektiv til å harve opp asfalt enn is!

Til å harve opp isen er det nok tungtransport (hjulastere o.l.) med kjettinger på veien til å gjøre det.

 

Hvor er det du får det fra at piggdegg er så jævla mye bedre?

Når man gjennom en vinter kjører 99% av tiden på asfalt har man faktisk bedre kjøreegenskaper med piggfrie dekk.

Så lenge det saltes på veiene er ikke behovet til stede.

Lenke til kommentar
piggfrie dekk polerer snyen, noe som gjør det vanvittig glatt.. piggdekk river opp snyen, og gjør det dermed veldig mye mindre glattere..

snø er vel ikke det eneste piggdekk "river" opp, evt. virvler. :p

Hvem bryr seg?

 

Vi vil mye heller ha piggdekk til alle, og dermed mindre glatte veier, enn piggfrie dekk som gjør veien såpeglatt! :yes:

Vel.. de med som har selv, eller har barn med pustelidelser bryr seg.

Tror du overvurderer egenskapene til piggdekk, de er mye mere effektiv til å harve opp asfalt enn is!

Til å harve opp isen er det nok tungtransport (hjulastere o.l.) med kjettinger på veien til å gjøre det.

 

Hvor er det du får det fra at piggdegg er så jævla mye bedre?

Når man gjennom en vinter kjører 99% av tiden på asfalt har man faktisk bedre kjøreegenskaper med piggfrie dekk.

Så lenge det saltes på veiene er ikke behovet til stede.

De som har barn med pustebesvær merker ikke så mye fra eller til på denne årstiden uansett. Man kjørte jo bare piggdekk i alle de herrens år før piggfrie dekk kom, og det gikk jo tilsynelatende fint.

 

Når det gjelder piggdekk og kjøreegenskaper på asfalt er jeg helt enig med deg, de suger. Men skillet mellom god kontroll og "sånn ca. kontroll" er utrolig mye større på vinterføre enn på bar asfalt. Hvor mange ganger hører du dette utsagnet:

"Bil skled over i motsatt kjørefelt pga piggdekk på bar asfalt"

Ikke ofte. Men du hører mye oftere at dette skjer pga dårlige vinterdekk/sommerdekk på snøføre. Bare for å understreke påstanden min.

 

Og så snakker du til slutt om salting på veiene. Seriøst, mener du dette alvorlig? Ja, piggfrie dekk er mye bedre på saltet vei, men hvor ofte lærer vi ikke at Ting Tar Tid? Saltebilene kan ikke fly rundt på alle veiene med en gang, derfor må en være skodd får å faktisk kunne kjøre på snøføre. Husk, de fleste ulykker skjer mens det snør/rett etter at det har snødd. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...