qualbeen Skrevet fredag kl 23:37 Skrevet fredag kl 23:37 (endret) Leon83 skrev (15 timer siden): Folk som tuter på store kjøretøy i rundkjøring. Så en bilist her forleden som tutet lenge og aggressivt på et vogntog fordi han/hun ble blokkert i noen sekunder. Noen har et stort ego og lite forståelse for at store kjøretøy må ta seg litt friheter for å i det hele tatt klare å komme seg gjennom en rundkjøring i rushtiden. Jeg forstår ikke helt .. hvorfor aggressiv tuting? Var det slik at vogntoget ikke overholdt sin vikeplikt? Man har vikeplikt for andre som allerede er inne i rundkjøring. Men ikke for bilister som ennå ikke har entret rundkjøring. Ergo kan det fort tenkes at denne hissige sjåføren faktisk ikke var først inn i rundkjøringen, og således faktisk uansett har vikeplikt ovenfor "den trege lastebilen foran"? Konklusjon: merkelig adferd. Folk må roe seg litt ned i trafikken. Endret fredag kl 23:38 av qualbeen 2
Dubious Skrevet lørdag kl 01:58 Skrevet lørdag kl 01:58 Noen ganger må man bare presse seg inn i rundkjøringen, rett og slett fordi folk ikke blinker. Bilene svinger til høyre uten å blinke, så du kjører ut, så kommer det en bil som faktisk skal rett fram.
steinrawr Skrevet lørdag kl 03:13 Skrevet lørdag kl 03:13 Hanhijnn skrev (16 timer siden): Viktig å gi store kjøretøy både den plassen og den tiden de trenger. De har store blindsoner å ta hensyn til, så ting tar gjerne litt lenger tid enn i en liten personbil. Pluss at alt tar lenger tid pga vekt (akselerasjon og nedbremsing). Jeg har gleden av å kjøre litt ekstra lange og tunge kjøretøy innimellom (25-36m | 60-90t), og selv med oransje blitsende varsellys er det bare å glemme og tro at noen kommer til å holde litt igjen eller gi noe ekstra plass, med mindre vi har med følgebil til å kreve denne plassen. Har du flaks og noen prøver å vise hensyn ved å bremse tidlig, svinge litt til siden eller å gi plass, så har de gjerne en utålmodig tulling bak seg eller ved siden av seg som ødelegger og presser seg fram likevel. 1
Hanhijnn Skrevet i går, 06:36 Skrevet i går, 06:36 Dubious skrev (På 8.11.2025 den 2.58): Noen ganger må man bare presse seg inn i rundkjøringen, rett og slett fordi folk ikke blinker. Bilene svinger til høyre uten å blinke, så du kjører ut, så kommer det en bil som faktisk skal rett fram. En sikker måte å få skylda når/hvis det smeller. Men ja, jævlig irriterende med alle som bare svinger ut uten å gi tegn.
Hanhijnn Skrevet i går, 06:38 Skrevet i går, 06:38 steinrawr skrev (På 8.11.2025 den 4.13): Jeg har gleden av å kjøre litt ekstra lange og tunge kjøretøy innimellom (25-36m | 60-90t), og selv med oransje blitsende varsellys er det bare å glemme og tro at noen kommer til å holde litt igjen eller gi noe ekstra plass, med mindre vi har med følgebil til å kreve denne plassen. Har du flaks og noen prøver å vise hensyn ved å bremse tidlig, svinge litt til siden eller å gi plass, så har de gjerne en utålmodig tulling bak seg eller ved siden av seg som ødelegger og presser seg fram likevel. Ja det er mange tullinger i trafikken som aldri skulle ha vært der.
Dubious Skrevet i går, 08:14 Skrevet i går, 08:14 Hanhijnn skrev (1 time siden): En sikker måte å få skylda når/hvis det smeller. Men ja, jævlig irriterende med alle som bare svinger ut uten å gi tegn. Kommer helt an på hvordan man leser det ikke-eksisterende regelverket.
Hanhijnn Skrevet i går, 09:20 Skrevet i går, 09:20 Dubious skrev (1 time siden): Kommer helt an på hvordan man leser det ikke-eksisterende regelverket. Hva er det som ikke er regulert i regelverk her mener du? Vikepliktskiltet som du passerer ved kjøring inn i rundkjøring viser at du har vikeplikt for all trafikk som er i rundkjøringen. 1
Emsal Skrevet i går, 09:32 Skrevet i går, 09:32 9 minutes ago, Hanhijnn said: Hva er det som ikke er regulert i regelverk her mener du? Vikepliktskiltet som du passerer ved kjøring inn i rundkjøring viser at du har vikeplikt for all trafikk som er i rundkjøringen. Det fungerer ikke i praksis. Jeg har ofte vært inni rundkjøringen og ventet på trafikk fra venstre side, som jeg ser ikke kommer til å stoppe hvis jeg kjører lengre frem. Veldig lett å trekke frem paragraf 3 her og gi skylden til begge førerne. Dessuten så er det ingen som overholder den vikeplikten så hadde vært verkstedsbesøk annenhver uke.
Dubious Skrevet i går, 10:02 Skrevet i går, 10:02 Hanhijnn skrev (38 minutter siden): Hva er det som ikke er regulert i regelverk her mener du? Vikepliktskiltet som du passerer ved kjøring inn i rundkjøring viser at du har vikeplikt for all trafikk som er i rundkjøringen. Gjør det egentlig det? Har du vikeplikt for bilen som kjører i det innerste feltet, når de ikke gir signal på at de vil ut? Og for bilen som skal rett fram, jeg var i rundkjøringen før de kjørte inn, jeg bare brukte litt tid på å komme opp i fart.
Hanhijnn Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Emsal skrev (4 timer siden): Det fungerer ikke i praksis. Jeg har ofte vært inni rundkjøringen og ventet på trafikk fra venstre side, som jeg ser ikke kommer til å stoppe hvis jeg kjører lengre frem. Veldig lett å trekke frem paragraf 3 her og gi skylden til begge førerne. Er du INNI rundkjøringen, eller står du på en innkjørsel og venter på å komme inn? Er du inni rundkjøringen så har du kun vikeplikt hvis/når du bytter fil. Rundkjøring er kun en "evig" vei som går i sirkel. Emsal skrev (20 timer siden): Dessuten så er det ingen som overholder den vikeplikten så hadde vært verkstedsbesøk annenhver uke. For meg så var det der en merkelig påstand. Vikeplikten MÅ overholdes.
Hanhijnn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Dubious skrev (20 timer siden): Har du vikeplikt for bilen som kjører i det innerste feltet, når de ikke gir signal på at de vil ut? Seriøst? Den som skifter felt i rundkjøringen (også) har vikeplikt. Dubious skrev (20 timer siden): Og for bilen som skal rett fram, jeg var i rundkjøringen før de kjørte inn, jeg bare brukte litt tid på å komme opp i fart. Da var du i rundkjøringen før dem. Da må de bremse, så enkelt er det.
Emsal Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 4 minutes ago, Hanhijnn said: Er du INNI rundkjøringen, eller står du på en innkjørsel og venter på å komme inn? Er du inni rundkjøringen så har du kun vikeplikt hvis/når du bytter fil. Rundkjøring er kun en "evig" vei som går i sirkel. Jeg er inni rundkjøringen (plass til 2 biler, men ikke oppmerket). Skal til venstre så jeg må "bytte fil". Så selv om jeg er inne før de bilene som kommer fra min venstre side så har jeg vikeplikt siden jeg må bytte felt? Dermed gjelder jo ikke helt den regelen om at man har vikeplikt for biler som er i rundkjøringen før deg.
Hanhijnn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Emsal skrev (13 minutter siden): Jeg er inni rundkjøringen (plass til 2 biler, men ikke oppmerket). Skal til venstre så jeg må "bytte fil". Så selv om jeg er inne før de bilene som kommer fra min venstre side så har jeg vikeplikt siden jeg må bytte felt? Dermed gjelder jo ikke helt den regelen om at man har vikeplikt for biler som er i rundkjøringen før deg. De bilene som kommer fra "din venstre side"? M.a.o. der du skal ut? Ser ikke problemet. De blir jo å ligge bak deg.
Emsal Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 5 hours ago, Hanhijnn said: De bilene som kommer fra "din venstre side"? M.a.o. der du skal ut? Ser ikke problemet. De blir jo å ligge bak deg. nei de er foran og til venstre for meg. Hvorpå det kommer en ny bil rett bak de igjen, og sånn går det til noen bestemmer seg for å stoppe og slippe meg inn i det innerste feltet.
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Emsal skrev (38 minutter siden): nei de er foran og til venstre for meg. Hvorpå det kommer en ny bil rett bak de igjen, og sånn går det til noen bestemmer seg for å stoppe og slippe meg inn i det innerste feltet. Du (og alle andre) har uansett vikeplikt ved filskifte. Og får du ikke lagt deg inn i innerste fila p.g.a. tett trafikk så må du jo bare følge ytterste fila helt til din avkjørsel. Det forandrer ikke på noe av det jeg har ytret tidligere her.
Emsal Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 hours ago, Hanhijnn said: Du (og alle andre) har uansett vikeplikt ved filskifte. Og får du ikke lagt deg inn i innerste fila p.g.a. tett trafikk så må du jo bare følge ytterste fila helt til din avkjørsel. Det forandrer ikke på noe av det jeg har ytret tidligere her. Så da har man ikke vikeplikt for de som er i rundkjøringen hvis de er på vei til å bytte fil? Denne rundkjøringen er også litt spesiell siden de som skal rett frem holder innerste fil så de bytter også fil inni rundkjøringen. Legger ved bilde av veien, kommer fra ringvei og skal inn i vågsbygdveien. Ikke f om de fra vågsbygdveien stopper.
del_diablo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 8 hours ago, Hanhijnn said: Du (og alle andre) har uansett vikeplikt ved filskifte. Og får du ikke lagt deg inn i innerste fila p.g.a. tett trafikk så må du jo bare følge ytterste fila helt til din avkjørsel. Det forandrer ikke på noe av det jeg har ytret tidligere her. Du får det til å høres ut som om du prinsipielt prøver å kjøre forbi på høyre side i rundkjøringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå